Kun ihminen ajattelee kokevansa uskonnollisen kokemuksen, yhteyden Jumalaan tms. niin kyse on vain sellaisesta tilanteesta, millainen ihminen olisi, jos hän olisi puhdas lapsuuden traumoistaan ja ympäröivän sosiaalisen paineen tuottamasta ahdistuksesta. Siis aito ihminen. Olisi hienoa, jos tuo rauha jatkuisi hautaan asti.
usko
9
68
Vastaukset
- 139
Eipä hätää, kuoleman jälkeen se aitous ja rauha jatkuu taas - niillä, keillä jatkuu.
Muille tulee hieman lisää ahdistusta, mutta he eivät halunneet Jumalan luo. - bishop83
139 moraalisi on vastenmielistä!!!
- 139
Hui.
- ???
139 kirjoitti:
Hui.
Tuo on venäjää ja tarkoittaa mulkku. Miksi kiroilet täällä?
- manda3
??? kirjoitti:
Tuo on venäjää ja tarkoittaa mulkku. Miksi kiroilet täällä?
???? !
Dobra huja!
Hei Hetero10 ,
Oletan, että et pidä uskonnollista kokemusta tai yhteyttä Jumalaan mahdollisena. Korjaathan jos olen väärässä?
Kuvailet, että ihmisen uskonnollisessa kokemuksessa on vain kyse sellaisesta tilanteesta, jossa ihminen kokee olevansa "aito ihminen". EIkö kyseessä voisi todella olla uskonnollinen kokemus, jossa Jumala koskettaa? Sinänsä kuvailet tuota tunnetta ihan hyvin, eli olen ainakin itse kokenut juuri niin, että Jumalan rakastamana olen täysin hyväksytty virheineni ja elämänkokemuksineni. Mutta tosiaan oleellisesti tähän yhteyteen liittyy Jumala ja koen, että se on vielä paljon enemmän kuin olotila jossa kokee olevansa "puhdas lapsuuden traumoistaan ja ympäröivän sosiaalisen paineen tuottamasta ahdistuksesta."
Siinä tuntuu Jumalan rakkaus. :)
t.Veera-diakonissa- Hetero10+
Oletuksesi on väärä, pitää vain sopia, mitä milläkin sanalla tarkoitetaan ja mihin toimintaan (asiayhteyteen) ja kokemukseen se liitetään. Meidän kulttuurimme on niin uskonnon "kyllästämää", että usein ihminen liittää jonkin arjesta poikkeavan asian tai tunnetilan siihen mikä hänellä "kokemuksen" aikana ja jälkeen tulee ensimmäisenä tietoiseen mieleen. Usein siis uskonnolliseen kokemukseen. Onhan jo raamatussa malleja uskonnollisesta kokemuksesta. Useitakin. Subjektiivisena kokemuksena en voi kiistää mitään, minkä joku kertoo kokeneensa.
Hetero10+ kirjoitti:
Oletuksesi on väärä, pitää vain sopia, mitä milläkin sanalla tarkoitetaan ja mihin toimintaan (asiayhteyteen) ja kokemukseen se liitetään. Meidän kulttuurimme on niin uskonnon "kyllästämää", että usein ihminen liittää jonkin arjesta poikkeavan asian tai tunnetilan siihen mikä hänellä "kokemuksen" aikana ja jälkeen tulee ensimmäisenä tietoiseen mieleen. Usein siis uskonnolliseen kokemukseen. Onhan jo raamatussa malleja uskonnollisesta kokemuksesta. Useitakin. Subjektiivisena kokemuksena en voi kiistää mitään, minkä joku kertoo kokeneensa.
Kysehän onkin nimenomaan jokaisen subjektiivisesta kokemuksesta, joten siksi koitinkin vähän kuvailla mitä siihen omakohtaisesti koen liittyvän. Täten en voi puolestani allekirjoittaa näkemystäsi uskonnollisesta kokemuksesta.
t.Veera-diakonissakuunteleva_kirkko kirjoitti:
Kysehän onkin nimenomaan jokaisen subjektiivisesta kokemuksesta, joten siksi koitinkin vähän kuvailla mitä siihen omakohtaisesti koen liittyvän. Täten en voi puolestani allekirjoittaa näkemystäsi uskonnollisesta kokemuksesta.
t.Veera-diakonissaKirkon ja uskonnon pitäisi uudistua: karsia vanhaa ja tuottaa uutta: ei-teistinen kristillisyys. Korvataan Jumala sisäisen syvyyden mielikuvilla Jumalasta. Tämä Jumala ei olisi perinteinen ihmeidentekijä eikä taikuri. Eikä voima muiden joukossa, jonka olemassaolosta voisimme väitellä. Ei olisi rangaistuksia, kirouksia eikä siunauksia. Tämä Jumala olisi voima, joka avaisi ihmisen ymmärtämään elämän tarkoituksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v37519Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh3832018Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2681705Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku291663Kimmo Kiljunen
"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa2921375- 741124
- 731053
Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen61809- 47796
Miksi teet tästä niin vaikeaa?
Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p25749