Kannattaako vaihtaa vakituiseen?

Vastauksia...

Mitä tekisitte tässä tilanteessa?

Olet keskellä ikäkriisiä ja pienellä paikkakunnalla asuva n. 30 vuotias tradenomi. Olet ollut jo kymmenisen vuotta ketjutetulla työsopimuksella isossa teknisen alan yrityksessä (ainut iso yritys paikkakunnalla). Vakinaistamista ei ole luvassa ja opiskeleminen työn ohessa on mahdotonta mm. vapaata töistä on hankala saada. Yrityksessä ei oikein voi edetä koska vakituiset työntekijät ovat etusijalla.

Mutta mieli tekee vakiintua elämässä kaikilla osa-alueilla; vakituinen työ, perheidylli, farmari volvo, tiilitalo, koira ja kaksi lasta, niin kuin maalla on tapana. Mutta miten hankkiutua raskaaksi, pelon kanssa siitä, että menettää työn kokonaan? Lainat ym.? Työ on kuitenkin mielenkiintoista jollain tavalla.

Vaihtoehto 1:
Vaihtaa työpaikka vakituiseksi eli kunnalle tai asiakaspalvelutyöhön, vaikkapa pankkiin (kuntaliitokset?, pankkien lakkautukset?). Työtehtävät voisivat aluksi olla jopa vähemmän vaativia kuin nykyiset tehtävät ja palkka pienempi. Toinen vaihtoehto olisi hakea työtä isoista yrityksistä kaupungista, mutta tällöin joutuu asumaan viikot toisella paikkakunnalla, matka yli 100km.

Vaihtoehto 2:
Jatkaisi määräaikaisessa työsuhteessa niin kauan kuin töitä riittää. Ehkä olisi jokinlainen mahdollisuus vakinaistamiseen, joskus vanhempien työntekijöiden eläköitymisen jälkeen? Tai ottaisi riskin jäädä äitiyslomalle ja toivoa että pääsisi samaan paikkaan takaisin? Toivoisi että pystyisi lyhentämään asuntolainaa mahdollisesta työttömyydestä huolimatta? Siirtäisi perheen perustamista taas viidellä vuodella eteenpäin. Stressi ja epävarmuus elämässä jatkuisi,

Vaihtoehto 3:
Opiskelisi alaa joka työllistäisi varmasti kunnassa kuin kunnassa?
Sairaanhoito? Opetusala?

Mitä te tekisitte?

56

4370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rentoeero

      Mikä sinua sitoo nykyiseen asuinpaikkakuntaasi? Kuvauksesi perusteella työmahdollisuudet siellä kuulostavat aika rajallisilta (mutta onko todella niin?)

      Mielestäni määräaikaisuuksien putkesta kannattaa pyrkiä pois (ketjuttaminenhan voi olla laitontakin, tätä voisit kysyä vaikka liitostasi). Eiväthän mitkään työpaikat tähän maailmanaikaan ole kovin pysyviä (ainakaan yksityisellä), mutta etenemisen kannalta tuo kuulostaa ongelmalliselta tilanteelta.

      Vaihtoehdoista 3 eli opiskelu vie paljon aikaa ja leikkaa loven ansaintaasi. Sote-puolella varmasti on töitä kaikille jotka haluavat ja pystyvät niitä tekemään, melkeinpä missä tahansa maan kolkassa. Selvitä voisitko saada aikuiskoulutustukea: http://www.koulutusrahasto.fi/fi/aikuiskoulutustuki/

      Katsele vähän millaisia töitä on tarjolla (vaihtoehto 1) ja lähetä vaikka pari hakemusta. CV kondikseen ja osaamisen parhaat puolet esiin.

      (Ollaan tietysti realistisia: monelle työnantajalle "vakinaistumisesta haaveileva" 30-vuotias nainen voi valitettavasti olla kartettava investointi, jos on todennäköistä että tämä jää pian äitiyslomalle. Ei kannata ehkä korostaa tätä motivaatiota vaan puhua uusien haasteiden etsimisestä.)

      • Mitä tarkoittaa?

        "(Ollaan tietysti realistisia: monelle työnantajalle "vakinaistumisesta haaveileva" 30-vuotias nainen voi valitettavasti olla kartettava investointi, jos on todennäköistä että tämä jää pian äitiyslomalle. Ei kannata ehkä korostaa tätä motivaatiota vaan puhua uusien haasteiden etsimisestä.) "


        Voisiko joku selittää mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Miksi äityislomalle jäävää naista ei kannata palkata? Tietysti sen takia, että nainen ei pysty käymään töissä, mutta joutuuko työpaikka maksamaan jotain palkkaa (tai muita korvauksia) naiselle raskausaikana?"


        Nuori henkilö kyselee


      • pilvipää
        Mitä tarkoittaa? kirjoitti:

        "(Ollaan tietysti realistisia: monelle työnantajalle "vakinaistumisesta haaveileva" 30-vuotias nainen voi valitettavasti olla kartettava investointi, jos on todennäköistä että tämä jää pian äitiyslomalle. Ei kannata ehkä korostaa tätä motivaatiota vaan puhua uusien haasteiden etsimisestä.) "


        Voisiko joku selittää mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Miksi äityislomalle jäävää naista ei kannata palkata? Tietysti sen takia, että nainen ei pysty käymään töissä, mutta joutuuko työpaikka maksamaan jotain palkkaa (tai muita korvauksia) naiselle raskausaikana?"


        Nuori henkilö kyselee

        Kyllä, työnantaja joutuu maksamaan äitiysloma-ajalta työntekijälle korvauksia. Lisäksi joudutaan palkkaamaan uusi työntekijä äitiyslomasijaiseksi. Tästä aiheutuu vaivaa ja uusi sijainen täytyy kouluttaa. Eli kuluja ja vaivaa koituu työnantajalle. Lisäksi sitten, kun lapset ovat pieniä, on äiti jatkuvasti poissa työpaikalta hoitamassa sairaita lapsiaan omien sairauslomiensa lisäksi.

        Niin, että ei se nuori lapseton nainen työnhakijana ole kovin houkutteleva palkattava.


      • mies 37.
        pilvipää kirjoitti:

        Kyllä, työnantaja joutuu maksamaan äitiysloma-ajalta työntekijälle korvauksia. Lisäksi joudutaan palkkaamaan uusi työntekijä äitiyslomasijaiseksi. Tästä aiheutuu vaivaa ja uusi sijainen täytyy kouluttaa. Eli kuluja ja vaivaa koituu työnantajalle. Lisäksi sitten, kun lapset ovat pieniä, on äiti jatkuvasti poissa työpaikalta hoitamassa sairaita lapsiaan omien sairauslomiensa lisäksi.

        Niin, että ei se nuori lapseton nainen työnhakijana ole kovin houkutteleva palkattava.

        Minä en oo koskaan saanut muita kuin määräaikaisia sopimuksia. Puoli vuota kerrallaan vaikka aina kehuttu et olen hyvätyöntekijä ja ahkera. Ahkeruudella ei tee mitään nykyään. Ja sit työnantajat haluaa ilmaista työvoimaa, ottavat harjoittlijoita vähäksi aikaa ja antavat monii ja sit ottavat uuden. Vaikka olis 17 vuoden kokemust niin tarvii sitlin harjoitella sitä omaa alaa tai jotain muuta.


      • Bäää bäää bäää
        mies 37. kirjoitti:

        Minä en oo koskaan saanut muita kuin määräaikaisia sopimuksia. Puoli vuota kerrallaan vaikka aina kehuttu et olen hyvätyöntekijä ja ahkera. Ahkeruudella ei tee mitään nykyään. Ja sit työnantajat haluaa ilmaista työvoimaa, ottavat harjoittlijoita vähäksi aikaa ja antavat monii ja sit ottavat uuden. Vaikka olis 17 vuoden kokemust niin tarvii sitlin harjoitella sitä omaa alaa tai jotain muuta.

        Jos edelliset vetäisitte asian ammattiliittoon ja oikeuteen, voittaisitte jutut.
        Tuollaiset ketjuttamiset eivät ole laillisia ja korvaukset olisivat isot.
        Mutta ettehän te lampaat uskalla vaan inisette yleisillä keskustelupalstoilla puska nimen suojissa!


      • oikeus voittaa
        Bäää bäää bäää kirjoitti:

        Jos edelliset vetäisitte asian ammattiliittoon ja oikeuteen, voittaisitte jutut.
        Tuollaiset ketjuttamiset eivät ole laillisia ja korvaukset olisivat isot.
        Mutta ettehän te lampaat uskalla vaan inisette yleisillä keskustelupalstoilla puska nimen suojissa!

        Minun kokemukseni määräaikaisten työsopimusten ketjuttamisista tuli täyteen ja päätin viedä ammattiliiton kautta eteenpäin. Olen nyt todella helpottunut kun uskalsin ja rohkenin viedä asiaani eteenpäin. Kannustan vain rohkeasti viedä eteenpäin koska siinä on toimittu väärin ja rikotaan työehtosopimuksia, kyllä rehellisyys ja oikeudenmukaisuus loppu viimmeksi vie voiton.


      • samassa jamassa
        oikeus voittaa kirjoitti:

        Minun kokemukseni määräaikaisten työsopimusten ketjuttamisista tuli täyteen ja päätin viedä ammattiliiton kautta eteenpäin. Olen nyt todella helpottunut kun uskalsin ja rohkenin viedä asiaani eteenpäin. Kannustan vain rohkeasti viedä eteenpäin koska siinä on toimittu väärin ja rikotaan työehtosopimuksia, kyllä rehellisyys ja oikeudenmukaisuus loppu viimmeksi vie voiton.

        Eihän se liittoon valittaminen muuhun johda, kuin ehkä saa jonkun pikkukorvauksen, ja sen jälkeen ainkaan siihen työpaikkaan on koskaab turha toivoakaan pääsevänsä enää töihin. Saa vain v-mäisen työntekijän maineen. itse ollut samassa työpaikassa 7 vuotta erimittaisissa määräaikaisissa työsuhteissa, mitään virhettäå ei ole tehty, kun välillä on annettu työsuhteen katketa, ja heti kun on kiire iskenyt päälle, on otettu taas muutamaksi kuukaudeksi töihin. Tällä aikaa muita on vakinaistettu noin 10 henkilöä, itse olen edelleen vain määräaikaisena. Joku vika kai minussa on, vaikka pomo kuinka kehuu, että olen ahkera ja tunnollinen työntekijä, ja parhaani aina yritänkin, mutta kai se ei riitä, kun vakinaista työtä en vaan saa.


      • en ottaisi töihin
        Mitä tarkoittaa? kirjoitti:

        "(Ollaan tietysti realistisia: monelle työnantajalle "vakinaistumisesta haaveileva" 30-vuotias nainen voi valitettavasti olla kartettava investointi, jos on todennäköistä että tämä jää pian äitiyslomalle. Ei kannata ehkä korostaa tätä motivaatiota vaan puhua uusien haasteiden etsimisestä.) "


        Voisiko joku selittää mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Miksi äityislomalle jäävää naista ei kannata palkata? Tietysti sen takia, että nainen ei pysty käymään töissä, mutta joutuuko työpaikka maksamaan jotain palkkaa (tai muita korvauksia) naiselle raskausaikana?"


        Nuori henkilö kyselee

        Olen yrittäjä ja en palkkaa enää koskaan synnytysikäistä nuorta naista. Lapsen synnytys tulee maksamaan yritykselle keskimäärin 12 000 euroa. Ei ole mikään pikkuraha. Itse palkkasin nuoren naisen ja hän tuli heti raskaaksi. Yritykseni oli vajota konkurssiin sen takia. Oli juuri perustanut yrityksen ja opettanut työntekijäni töihin. Sairauslomalle hän jäi pari kk ennen synnytystä.

        Jouduin paitsi maksamaan äitiyslomalta palkkaa muutaman kuukauden ajalta (kaikilla aloilla ei ole samat lait), myös sairausajan palkan, kesälomarahat, vaikka nainen ei ollut töissäkään, koska oli äitiyslomalla, mutta lomapäivät juoksevat silti.

        Jouduin palkaamaan uuden tekijän tilalle, jonka jouduin opettamaan töihin. Äitiyslomalla oleva lupasi kuitenkin palata töihin heti kun äitiysloma loppuu, lähti kuitenkin opiskelemaan, mikä sinänsä on ihan hyvä että ihmiset opiskelevat. Mutta ei kuitenkaa ntehnyt niinkuin oli sovittu, että palaa töihin. Mutta minulle se tuli kalliiksi.

        Mielestäni yhteiskunnan pitäsi maksaa kaikki lasen synnytyksestä aiheutuvat kulut. Miksi ne yritysten pitäsi maksaa? Eihän yrityksillä ole mitään tekemistä kenenkään lapsen tekemisen kanssa. Näin nuoria naisia ei boikotoistasi työmarkkinoilla, vaan heidät voisi palakta, ilman pelkoa äitiyslomista ja ilman pelkoa että joutuu maksamaan lapsen tekemisestä aiheutuvat kustannukset. Näin nuoret naiset uskallettaisiin myös vakinaistaa työpaikkihin.


      • .....äiti......
        en ottaisi töihin kirjoitti:

        Olen yrittäjä ja en palkkaa enää koskaan synnytysikäistä nuorta naista. Lapsen synnytys tulee maksamaan yritykselle keskimäärin 12 000 euroa. Ei ole mikään pikkuraha. Itse palkkasin nuoren naisen ja hän tuli heti raskaaksi. Yritykseni oli vajota konkurssiin sen takia. Oli juuri perustanut yrityksen ja opettanut työntekijäni töihin. Sairauslomalle hän jäi pari kk ennen synnytystä.

        Jouduin paitsi maksamaan äitiyslomalta palkkaa muutaman kuukauden ajalta (kaikilla aloilla ei ole samat lait), myös sairausajan palkan, kesälomarahat, vaikka nainen ei ollut töissäkään, koska oli äitiyslomalla, mutta lomapäivät juoksevat silti.

        Jouduin palkaamaan uuden tekijän tilalle, jonka jouduin opettamaan töihin. Äitiyslomalla oleva lupasi kuitenkin palata töihin heti kun äitiysloma loppuu, lähti kuitenkin opiskelemaan, mikä sinänsä on ihan hyvä että ihmiset opiskelevat. Mutta ei kuitenkaa ntehnyt niinkuin oli sovittu, että palaa töihin. Mutta minulle se tuli kalliiksi.

        Mielestäni yhteiskunnan pitäsi maksaa kaikki lasen synnytyksestä aiheutuvat kulut. Miksi ne yritysten pitäsi maksaa? Eihän yrityksillä ole mitään tekemistä kenenkään lapsen tekemisen kanssa. Näin nuoria naisia ei boikotoistasi työmarkkinoilla, vaan heidät voisi palakta, ilman pelkoa äitiyslomista ja ilman pelkoa että joutuu maksamaan lapsen tekemisestä aiheutuvat kustannukset. Näin nuoret naiset uskallettaisiin myös vakinaistaa työpaikkihin.

        Mä oon kyllä samaa mieltä, että ne kulut pitäis ottaa jostain muualta kun sen työnantajan pussista. On kai se jollain tapaa miestenki asia (syy), että naiset jää äitiyslomalle. Syntyvyydestä aiheutuvien kulujen pitäis jakaantua tasasemmin kaikille, eikä tippua vaan tuoreen äidin työnantajan niskaan (miksi ei tuoreen isän työnantajan niskaan?) Tämä asettaa naiset hyvin epätasa-arvoiseen asemaan työelämässä ja heikentää naisvaltaisten alojen kilpailukykyä. Tässähän olisi feministeilleje tekemistä. Nykynen käytäntö selvästi sortaa naisia työelämässä.

        Se on työnantajan kannalta hyvin ikävää jos tuore työntekijä tulee heti raskaaksi, mutta toisaalta tämä tuore työntekijä on saattanut yrittää lasta jo vaikka 2 vuotta. Raskaaksi tuleminen on kuitenkin tavallaan niin epävarmaa, ettei töiden aloittamista voi lykätä ajatellen, että ensi kuussa olen kuitenkin jo raskaana. Kohta viisi vuotta vierähtää, eikä vauvasta ole tietoakaan.


    • Ittekki joskus pohti

      Mie valtsisin vaihtoehto 1:n.

      • Soita LIIITTOON!

        Tuota noin,tietääkseni kyseinen määräaikaisputki on jo raskaalla kädellä yliaikainen ja laiton.Sinuna soittaisin liittoon ja kertoisin tilanteen(Jos et kuulu,liity ja sitten soitat).Käsittääkseni,sinun katsotaan olevan jo ns.vakituinen työtekijä,koska ketju on noin pitkä ja yhteensoittoon.
        Määräaikainen työsuhde on tarkoitettu ns.työkuorman tasaajaksi väliaikaisesti ja sinun tapaus on jo pysyväämpää työkuormaa.
        Älä tietenkään puhu töissä tai pomolle asiasta mitään,vaan selvitä rauhassa liiton kanssa.Myös,jos teillä on oma liiton edustaja niin hänenkin kanssaan voi puhua asiasta.


    • yh-mama

      vaihtoehto 3.

    • one life

      Luota omaan mu-tuun (musta tuntuu) eli jos nykyinen tilanne on lähinnä tylsää elämistä niin teroita sitä!
      Yksi elämä vain, ei sitä pakko ikävästi viettää!

    • melko sama tilanne

      Olen itse melko samassa tilanteessa, nainen, samanikäinen. Asun kaupungissa ja työskentelen opetusalalla, jossa ketjutukset ovat yleisiä - varsinkin kaupungeissa. Opetusalalla voi saada viran vain maaseudulla tai hyvällä onnella kaupungissa.

      Valitsisin vaihtoehdon 1, jos en haluaisi lähteä pois paikkakunnalta. Vakituinen huonompi työ omalla paikkakunnalla. Olisin työssä ehkä pari vuotta, että saisin hyvän kuvan em. työstä ja samalla voisin säästää rahaa.

      Sitten tekisin lapset ja palaisin ehkä vähäksi aikaa samaan työhön. Sitten miettisin asiaa uudelleen, haluanko jatkaa samassa työssä ja keskittyä perhe-elämään vai sen jälkeen lähteä opiskelemaan sosiaali- ja terveysalaa tai muuttaa kaupunkiin paremman työn perässä ennen kuin lapset ovat kouluikäisiä.

      Näin talous olisi turvattua lapsivaiheessa ja minun olisi mahdollista tehdä isot päätökset elämässä vasta sitten, kun lapset on jo hankittu. Monet alkavat ajatella eri tavalla asioista sen jälken, kun ovat saaneet lapsia.
      Opetusalaa en suosittele kenelläkään. Sen sijaan uskon, että sosiaali- ja terveysalalle pääsee myöhemmälläkin iällä, koska tekijöitä tarvitaan jatkuvasti.

      • lemur87

        Älkää lähtekö sairaanhoitoalalle! Ei mitään toivoa vakituisesta työpaikasta, eikä uralla etenemisestä! Raskas, epäkiitollinen työ josta ei jää muuta käteen kuin naurettavan pieni palkka äärimmäisen vastuullisesta työstä.


    • samthe man

      minä olen ollut koko elämäni määräaikaisissa työsuhteissa enkä koskaan ole suostunut työsuhteen vakinaistamiseen. vapaus ja riippumattomuus on tärkeintä.

    • miit6

      Opetusala ? Oletko täysin hullu ? Siellä saa tehdä ilmaistyötä ja pelätä haastetta millä hetkellä hyvänsä...

    • moutuoi

      - Miten olisi aikuiskoulutusala? Ei tarvitsisi kestää omalla työpaikallaan rääkyviä teini-ikäisiä.

      - Opiskele perustutkinnostasi eteenpäin. Sairaanhoitaja siskoni suoritti maisterin tutkinnon (pitkällä hoitovapaalla ollessaan, 2 lasta peräkanaa) ja on nyt erittäin tyytyväinen, päivätyötä tekevä sairaanhoiden ope.

      - Opintovapaata perheetön tuskin tarvitsee. Nykyäänhän voi opiskella niin monin tavoin, ettei päivätöidenkään tarvitse olla esteenä, iltaopiskelua, netinkautta jne. Tentti- tai lähiopetuspäiviksi ota sairaslomaa, ylityövapaa tms. ellei muuten irtoa.

      • tekameserilaissilaje

        Aikuiskoulutusala ei ole yhtään sen helpompi. Ihan yhtä vaikea siellä on mennä ojentamaan häiriköiviä ja motivoitumattomia aikuisia, jotka aikuisina myös osaavat olla oikeasti vittumaisempia kuin lapsioppilaat.


    • Aatteleppa tätä

      Olet aika hyvässä jamassa. Vakituista työsopimusta ei ole olemassakaan. On vain toistaiseksi voimassa oleva ja määräaikainen. Näiden ero on että toistaiseksi voimassa voidaan erottaa milloin vain ja määräaikainen kestää aina vähintään siihen saakka kuin on sovittu. Jos haluat varmuutta tulevaisuuteesi ota joku laillinen pikku bisnes jota voit kasvattaa ja kehittää riskittömästi normi työn oheella. Näitä mahdollisia sivu bisneksiä suomessa on monenlaisia. Tämä antaa sinulle vapauden valita tulevaisuudessa monia asioita. Monen ihmisen elämä helpottuu aika pienestäkin ylimääräisetä rahasta kuukaudessa joka tulee säännöllisesti. Aina ei tartte ruveta kuitenkaan yrittäjäksi tehdäkseen laillista liiketoimintaa suomessa.

      • mrs.s.

        Ei se ihan noin ole. Jostain kumman syystä nykyään hyväksytään täysin laiton määräaikaisten työsopimusten ketjuttaminen. Tietysti vakituinen toistaiseksi voimassaoleva työsopimus on parempi kuin määräaikaiset peräkkäin 10 vuotta. Sellaisia ei saisi Suomen lakien mukaan olla edes olemassa.

        Miksi ihmiset antavat työnantajien kusettaa itseään? En ymmärrä.


      • Soita LIIITTOON!
        mrs.s. kirjoitti:

        Ei se ihan noin ole. Jostain kumman syystä nykyään hyväksytään täysin laiton määräaikaisten työsopimusten ketjuttaminen. Tietysti vakituinen toistaiseksi voimassaoleva työsopimus on parempi kuin määräaikaiset peräkkäin 10 vuotta. Sellaisia ei saisi Suomen lakien mukaan olla edes olemassa.

        Miksi ihmiset antavat työnantajien kusettaa itseään? En ymmärrä.

        "Miksi ihmiset antavat työnantajien kusettaa itseään? En ymmärrä."

        Siis juuri nääin!! Aikoinaan liitot on tehneet kovaa työtä saadakseen nykyiset etuutemme.Tänäpäivänä tälläisiä olisi edes turha lähteä ajamaan.Työtä saisi nykyään tehdä ilmaiseksi,Suomessa on hävinnyt työnantajan puolelta sana "inhimillisyys".Se mikä on kohtuullista ja mikä eii.
        Nääin ollen,ainut joka pitää sinun omia puolia olet sinä itse!Jokainen joka antaa työantajan rikkoa sopimuksia,heikentää myös toisten asemaa samalla.
        Ihmisten pitää herätä todellisuuteen,että jos anamme työnantajan viedä meitä 6-0:lla,meillä on kohta oikeasti työpaikkakohtaisesopimuksett,jotka saavat sisältää AIVAN mitä vain!

        Joten,kuulukkaa liitton ja kysykää jos yhtään epäilyttää meneekö asiat oikein.Näin liitoissa tiedetään jokainen työantajan konnankoukku.Muutoin meidän on turha itkeä miksi kukaan ei tee asioille mitään,jos emme itsekkin ole aktiivisia.


      • HERÄTYS
        mrs.s. kirjoitti:

        Ei se ihan noin ole. Jostain kumman syystä nykyään hyväksytään täysin laiton määräaikaisten työsopimusten ketjuttaminen. Tietysti vakituinen toistaiseksi voimassaoleva työsopimus on parempi kuin määräaikaiset peräkkäin 10 vuotta. Sellaisia ei saisi Suomen lakien mukaan olla edes olemassa.

        Miksi ihmiset antavat työnantajien kusettaa itseään? En ymmärrä.

        Haloo! EI OLE VAKITUISTA TYÖSOPIMUSTA SUOMESSA OLEMASSAKAAN!
        On vain toistaiseksivoimassa joka siis on voimassa niinkuin siinä sanotaan TOISTAISEKSI. Se siis voi päättyä milloin vain. Määräaikainen kestää aina vähintään siihen saakka kuin on sovittu.


      • dfyghukjl
        HERÄTYS kirjoitti:

        Haloo! EI OLE VAKITUISTA TYÖSOPIMUSTA SUOMESSA OLEMASSAKAAN!
        On vain toistaiseksivoimassa joka siis on voimassa niinkuin siinä sanotaan TOISTAISEKSI. Se siis voi päättyä milloin vain. Määräaikainen kestää aina vähintään siihen saakka kuin on sovittu.

        Kyllä monessa työpaikkailmoituksessa puhutaan ihan vakituisesta työstä.


      • jone18
        dfyghukjl kirjoitti:

        Kyllä monessa työpaikkailmoituksessa puhutaan ihan vakituisesta työstä.

        monessa työpaikkailmoituksessa on juttuja vakituisesta työstä aina siihen pisteeseen asti kun annetaan kenkää ja kiireeseen palkataan vuokratyövoimaa.
        Se siitä vakituisuudesta.


      • zzccbb
        HERÄTYS kirjoitti:

        Haloo! EI OLE VAKITUISTA TYÖSOPIMUSTA SUOMESSA OLEMASSAKAAN!
        On vain toistaiseksivoimassa joka siis on voimassa niinkuin siinä sanotaan TOISTAISEKSI. Se siis voi päättyä milloin vain. Määräaikainen kestää aina vähintään siihen saakka kuin on sovittu.

        Ei pidä paikkaansa! Määräaikainen työsuhde ei aina kestä päivään x asti, vaan voi päättyä jo aiemmin - jos työnantaja / työntekijä / molemmat päättävät purkaa sopimuksen syystä z!


      • Parempi kuolla
        Soita LIIITTOON! kirjoitti:

        "Miksi ihmiset antavat työnantajien kusettaa itseään? En ymmärrä."

        Siis juuri nääin!! Aikoinaan liitot on tehneet kovaa työtä saadakseen nykyiset etuutemme.Tänäpäivänä tälläisiä olisi edes turha lähteä ajamaan.Työtä saisi nykyään tehdä ilmaiseksi,Suomessa on hävinnyt työnantajan puolelta sana "inhimillisyys".Se mikä on kohtuullista ja mikä eii.
        Nääin ollen,ainut joka pitää sinun omia puolia olet sinä itse!Jokainen joka antaa työantajan rikkoa sopimuksia,heikentää myös toisten asemaa samalla.
        Ihmisten pitää herätä todellisuuteen,että jos anamme työnantajan viedä meitä 6-0:lla,meillä on kohta oikeasti työpaikkakohtaisesopimuksett,jotka saavat sisältää AIVAN mitä vain!

        Joten,kuulukkaa liitton ja kysykää jos yhtään epäilyttää meneekö asiat oikein.Näin liitoissa tiedetään jokainen työantajan konnankoukku.Muutoin meidän on turha itkeä miksi kukaan ei tee asioille mitään,jos emme itsekkin ole aktiivisia.

        leijona kuin elää lampaana! Oma liitto haastoi ex-työnantajani kolmesta määräaikaisesta sopimuksesta ja irtisanomisesta käräjille. Vaatimuksena vuoden palkka, 32te korot. Katsotaan miten käy? Ei työnantajankaan pidä antaa tehdä mitä vain!


    • UusStalin=Katainen

      Tämä epävarmuus työelämässä " luo lisää työpaikkoja ",, tuntuuko tutulta..

      Kokoomusonnelan idea on juuri tuo työehtojen polkeminen, jatkuva pelko potkuista, harmaantalouden ylläpito, esimm..rakennusalalla ymm. se näkyy räikeimmin rikollisen harmaantalouden työntekijöiden tuleminen rikkomaan suomalaista sopimusyhteiskuntaa, palkkoja ymm. työehtoja murtamalla..

      Suomesta on tullut uusliberalistisen nykyKokoomuksen myötä käänteinen pelolla johdettu Stalinin neukkula,..

      Jos ei suostuta Kokkarioikeiston yhdentotuuden poliittisiin ehdotuksiin, niin silloin maailma kaatuu.. seuraa katastrofi..jne..

      Nyt on aika vaihtaa komento suomessa, ja työntää nyky-Staalinit= Katainen-Stubbi-Häkämies-Vapaavuori-Urpilainen,,jne.. historian roskakuoppaan..

      Ja näin valita suomelle kyvykkäämmät johtajat,, jos heitä vielä löytyy..?

      • helposti halvalla

        Just näin. Mielestäni pitää palata Neuvostoliiton aikaan, jolloin ei olisi kuin yksi työväen puolue, joka määrää mitä tehdään, miten tehdään ja mitä saa ajatella. En kannata yhtään tällaista demokratiaa, jossa on monta puoleutetta. Sehän vain sekoittaa yksinkertaista vaalikarjaa. Helpoin on elää ajattelematta ja sellaista elämää jossa ei ole haasteita. Saisi olla miten haluaa ja töissäkin pääsisi helpolla. Kolhoosessakin sai lakaista pientä lattiapinta-alaa vaikka kaksi päivää, jos halusi niin. Kaikilla olisi sama palkka ja asuttaisiin kimppa-asunnoissa.

        Helppo elämä on haluttavaa.


    • Soita lakimiehelle!!

      Jatketut, saman työnantajan palveluksessa olevat työsopimukset ovat laittomia, jos tehtävä tai toimenkuva ei oleellisesti ole muuttunut.

      Ammattiliitot korostavat että jo kolmas jatkettu työsopimus saman työnantajan kanssa, samantyyppisissä tehtävissä tarkoittaa automaattisesti vakituista työsopimusta.

      Jos siis olet 10 vuotta ollut jatketuilla työsopimuksilla saman työnantajan pelveluksessa, siten että työtehtävät tai toimenkuva eivät ole paljoa muuttuneet, niin koko tämä aika voidaan katsoa yhtäjaksoisesti jatkuneeksi toistaiseksi voimassa olevaksi työsopimukseksi.

      Eil soita lakimihelle tai ammattiliittoon ja selvitä asia.

      Jos työnantaja alkaa hankalaksi, on irtisanomisaika näin pitkän vakituiseksi katsottavan työsuhteen jälkeen vähintään 8 kuukautta, jolta ajalta juoksee täysi palkka, jonka päälle voi saada jopa 48 kuukauden palkan, jos irtisanominen on laiton...

      • 24kk, ei siis 48kk!!

        siis 24 kuukauden palkka laittomasta irtisanomisesta, ei 48 kuukautta!!!!!


      • mrs.s.

        Työnantajat jatkavat tuota täysin laitonta ja perusteetonta ketjutussysteemiään joka alalla niin kauan, että useampi ihminen nostaa aiheesta metelin.

        Ihmettelen, mikseivät liitot ota tätä asiaa enemmän julkisuudessa puheeksi. On todella törkeää, että käytäntö on yleinen myös kunnissa.

        Yhteys liittoon ja asia vireille vaan. Ja jos pieni paikkakunta alkaa ahdistaa, muuta muualle.


      • Minulla näin

        Määräaikaisia työsopimuksia voi olla vaikka kuinka monta jos määräaikaisuuksille on syy esim. jonkun toisen työntekijän lomantuuraus tms.


    • Toistaiseksi**

      Joo olen minäkin ollut yhdellä määräaikaisella sopimuksella, se oli muistaakseni 3kk, sit tuotantopäällikkö nuori inssi tuli kun sopimus oli umpetumassa, ehdottamaan toista määräaikaista sopimusta. Mä sanoinn että jossetsä ole vielä 3kk, aikana ole kyennyt toteamaan ammattitaitoani ja työaikojen noudattamista, jne.. Ei siihen kykene myöhemminkään.

      Itse näen jo parin pävän aikana jo jalkaterän asennosta onko ko. tyypistä tekijäksi.

      Joten kirjota vakituinen sopimus nyt tai sitte mä lähden nosteleen..

      Inssi tuli kohta luokseni mukanaan sopimus "toistaiseksi",, sillä sitte jatkettiin eläkeikään asti, molemmat osapuolet olivat tyytyväisiä sopimukseen ja työpanokseen..

      Tämä vaan siksi että kyllä työntekijälläkin pitää olla rohkeutta neuvotella ja tuoda mielipiteensä esille edellyttäen että hoitaa työnsä kiitettävästi kohtuudella..

      Mutta jos on epävarma ja hepalehtaa kuin haavanlehti tuulessa, vielä kysellen täältä paskasaitilta mielipiteitä, niin siinähän haaveilee "ollakko vai eiköolla"..

    • unski77

      no minä en tiedä mitä sinä puhut mutta minä ainakin rakastan sitä mäkelän reijoa että jos ei kelpaa jäät elman.

    • Vastaus on:

      Vaihtoehto 3.

    • orjat nouskaa

      Vastauksia: lopetetaan orjatyö, niin että kukaan ei suostu enää tekemään töitä. Pomot ja omsitajaluokka raatakoot paskaduuninsa ihan itse.

    • xxx

      Helppohan se on työnantajan polkea työntekijöiden etua, jos työntekijät eivät viitsi ottaa edes selvää oikeuksistaan.
      Jäsenmaksua vastaan ammattiliitot yrittävät pitää työntekijöiden puolia ja auttaa tarvittaessa neuvoin ja lakiavuinkin. Luottamusmies on ammattiliiton edustaja työpaikalla.
      Voihan sitä yksinkin yrittää työnantajan kanssa neuvotella, mutta sanoisin että tieto on valtaa neuvottelutilanteessa.
      Jos et ole ammattiliiton jäsen, liity ja ota asioista selvää asiantuntijoilta.
      Sos. ja terveysala ovat aika huonosti palkattuja työn vaativuus ja koulutuksen määrä huomioon ottaen, mutta töitä riittää.

    • Tiinukkalii

      Hae kauppakorkeaan.

    • Toivottomat-Talkoot

      Olen kuullut vihjeitä että on 'annettu' ymmärtää että jos liittyy ammattiiittoon, ei uutta sopimusta tullakkaan tarjoamaan, siitä seuraa kenkää..

      Varsinkin jos vaatii tessin noudattamista, työntekijä muuttuu "hankalaksi työntekijäksi", eikä ole kyllin "yhteistyökykyinen", joten kenkää perssiisiin..

      Kokoomuksen värisuora rulettaa,, RKP-Vihreet- SDP,, peesailee, nyökyttäen myötämielisesti..

      Joo urpot äänestäkää vaan Kokoomusta, niin Toivotalkoot jatkuu ja köyhät kyykistyy yhäti syvempään

    • Ratto-Raili

      Hi,hi pitäisin nykyisin työni ja hankkisin omarahoittajan.Hi,hi perheidyllin vakinaistamista varten.

    • jjop

      vaihda vakituisen

    • Cloetta...

      Yhtäkään päätöstäsi et voi varmuudella tehdä eli siis varmistaa, että kaikki sujuu niin kuin olet suunnitellut. Liiallinen suunnittelu ja varmistelu johtaa yleensä siihen, että junnaa paikallaan ja elämä lipuu pahimmassa tapauksessa ohi.

      Tee tämän hetken tiedoilla ja tuntemuksilla päätös ja katso mihin se johtaa.

      Itse irtisanouduin vakituisesta työpaikasta jo vuosia sitten, jäin kotiäidiksi useammaksi vuodeksi ja olen sen jälkeen opiskellut jo kaksi ammattia. Töitä on aina riittänyt ja olen erittäin onnellinen kotiäitivuosistani ja siitä, että sain kasvattaa ja nauttia lapsistani aidosti ja oikeasti; rahat olivat tiukalla mutta nälkää emme nähneet ja monet muut hyvät asiat kompensoivat rahan vähyyttä.

      Jos haluat varmistaa työllistymisesi, opiskele hoitoalan tutkinto, se työllistää varmasti.

    • stressistäviis

      4) rupea työttömäksi

    • 3x = vakkari

      "Olet ollut jo kymmenisen vuotta ketjutetulla työsopimuksella"

      usein jos määräaikaisia työsuhteita on ollut peräkkäin useita, niin se tulkitaan toistaiseksi voimassa olevaksi.

      Siis jos haluaa alkaa käräjöimään, niin luultavasti voittaa.

      Kannattaa liittyä ammattiyhdistykseen niin saa lakineuvontaa.

    • TimoTT

      Vaihtoehto 4!
      Haastaa yritys oikeuteen?
      Jatkuvia ketjutettuja työsopimuksia tekevät yritykset on pääsääntöisesti hävinneet oikeudessa! ;)

    • työn antaja

      Mistähän johtuu että suomessa työntekijällä on vain oikeuksia, ei lainkaan velvollisuuksia? Itse palkkaan kaikki työntekijäni vakituiseen työsuhteeseen, yhden ainoan olen palkannut määräaikaisena ja palkka on aina yli tessin pykälien, olen nykyisiin työntekijöihini erittäin tyytyiväinen ja ilmoittanut heille että eivät ehkä saa joka senttiä tessin eduista, ja jos joku liittoon haluaa liittyä niin saa joka sentin, mutta ylimäräiset edut mitä kyseinen työntekijä saa häviävät, kuten esim erittäin joustavat työajat, jota yritetään toteuttaa sekä työnantajan että tekijän puolesta. Sekä kaiken maailman onnistuneen urakan bonukset katoavat heti, tässä tapauksessa työnantajana varmaan pärjäisin jos noudattettaisiin tessiä 100% mutta en halua työmaalle sellaista kommari ilmapiiriä että joka asiasta pitää valittaa niinkuin kommareilla tapana nyt meillä on ainakin omasta mielestä erittäin hyvä työilmapiiri. mutta loppujen lopuksi eniten vituttaa maksaa esim sairaslomarahoja, eipä ne asiakkaat mullekkaan siitä maksa... Itsellä ikää 26 ja en ole koskaan ollut elämäni aikana palkallisella vapaapäivällä tai sairaslomalla, vaikka muutaman vuoden olen ollutkin ihan palkkatyöläisenä

    • Mikä on tärkein?

      Suosittelen, että hankit niitä lapsia heti. Se kyllä kaduttaa kovasti myöhemmin, jos alkaa odottelemaan sopivampaa tilaisuutta. Se parempi tilaisuus on ehkä nyt. Kyllä niitä potkuja jaellaan myös vakituisessa työsuhteessa oleville.

      Monet ihmiset pääsevät takaisin samaan työpaikkaan kuin ennenkin. Ja jos eivät pääse, etsivät työtä muualta. Tuollainen perheidyllijuttu taitaa olla 80-luvun juttu. Nykyisin voi oikeasti joutua valitsemaan hankkiiko lapsia vai ne talon, auton, ulkomaanmatkat ja kalliit harrastukset. Rahat ei ehkä riitä kaikkeen.

    • Kokenuttämänkaiken

      Minä suosittelen, että jatkat määräaikaisuuksia ja huolehdit siitä, että määräaikaisuuksien väliin ei tule yhdenkään päivän työttömyyskatkosta. Jos työtä riittää n. 9-10 kk vuosittain, se yleensä katsotaan luonteeltaan pysyväksi eikä perustetta määräaikaiselle työsopimukselle ole. Itse asiassa työsuhteesi on todennäköisesti varmempi ketjutettuna kuin vakituisena. Yleensähän nimittäin ketjutukset maksetaan suuret korvaukset työoikeudessa kun taas vakituisena saat vain irtisanomisajan palkan. Et voi kieltäytyä aina uudesta määräaikaisuudesta, koska se johtaa karenssiin etkä saa työttömänä päivärahaa.

      Ketjutetulla on huomattavasti parempi tilanne kuin vakituisella työntekijällä, koska jos työt loppuu, saat huomattavasti paremmat korvaukset kuin, jos sinut vakituisena irtisanotaan. Ketjutukset ovat rikos ja laittomia. Kunnallisella alalla ne käsitellään yleensä hallinto-oikeuksissa. Suosittelen. Ei saa pelätä, että sinua ei oteta enää uudestaan töihin. Höpsistä. Työnantajahan se on rikoksentekijä.

      Jos työnantaja ei sinua vakinaista ja jäät joskus työttömäksi, niin muista, että haet korvauksia laittomista määräaikaisuuksista. Yleensä nimenomaan työntekijä voittaa nämä jutut. Apua saat omalta ammattijärjestöltäsi.

    • aapeli25

      On aika vaihtaa paikka ja tai jopa alaa.Hae uudelta työnanatajalta työpaikkaa ja pyydä asiallinen palkka.Markkinoi itseäsi osaajana ja kerro että olet valmis sitoutumaan yritykseen, mutta että sinulla on omakin elämä.
      OPiskele työnoheessa omaa alaasi tai jopa etene kuljetusalan tehtävissä osaajaksi.
      Älä vätystele, sillä sinulla ei ole kuitenkaan kilpailuetua monta vuotta jäljellä ikärasismikin voi tulla hakupaikoissa vastaan.

    • Elä nyt

      Minä olen ollut määräaikaisena vuodesta 95. Siinä välissä on tehty lapset ja opittu luottamaan siihen, että työt ei tekevältä lopu. Yhtä hyvässä asemassa olen ollut kun virassa olevatkin. Alkuun oli tosin stressiä että jatkuuko työt vai eikö jatku, mutta ainahan ne jatkuivat vaikka välillä oltiin eri puolella maatakin. Minulla ei tosin ole mitään intressiä etenemisistä, kun haluan että elämässä on muutakin kun työ. Mitä isompi asema ja palkka, sitä enemmän se on poissa perheeltä. Ei kannata pilata nykyisyyttä murehtimalla huomista, se menee aina ihan hukkaan!

    • asddggj

      Minulla on 7 vuotinen kokemus siitä, että vaikka tarvetta työntekijän työssäpitämiseen olisi, niin silti ei vakinaisteta, vaan aina vaan jatketaan määrä-ja osa-aikaisena työsuhdetta, sekä siinä ohessa olin velvollinen tekemään sijaisuuksia tarpeen mukaan muissa toimipaikoissa.
      7 vuotta siis yhtäsoittoa olin töissä, tai en ihan, kun välillä olin "huilitauolla" eli työuupuksen takia sairaslomalla.
      Minä olin se, jonka piti vapaapäivänä lähteä tuuraamaan sairastunutta, tehdä alituiseen viikonloppuvuoroja kun vakituiset saikutteli, 10 päivän työputki ei saanut tuntua missään, omaa elämää ei saanut olla.
      Kuitenkaan lomapäiviä ei kertynyt, olin töissä kesät kun vakituiset sai pitää kesälomia, lomarahat maksettiin minulle kuukausittain palkkaan, kunnes älysin vaatia että haluan kerryttää lomapäiviä. tästä nousi haloo, osa työ"kavereista" nosti metakan, kun kieltäydyinkin tulemasta yhtenä heinäkuuna töihin, koska he eivät voineet tällöin valita itselleen edullisinta loma-ajankohtaa, joka kaikille olisi ollut tietysti se heinäkuu, kuinkas muuten.
      kun väsymyksestä uskalsin avata suuni, niin se oli jotain ihan kamalaa, esimies kehtasi yhden työ"kaverin" kautta viestittää, että jos haen mistä tahansa syystä sairaslomaa, niin se on automaattisesti palkatonta, koska olen työväsymyksestä ääneen puhunut. näinhän toki ei oltaisi voitu lain puitteissa toimia, ei ole esimiehen asia puuttua asiaan jos lääkäri sairasloman kirjoittaa, vaikka nyt sitten kipeästä polvesta 3 viikkoa, vaikka todellinen syy on se loppuunpalaminen. viesti oli silti selvä, tehtiin selväksi, että ei saa lääkärissä/työterveydessä väsymistä mainostaa, koska ulospäin päättäjille haluttiin näyttää, että työntekijät pärjäävät, eikä tarvetta muutoksille alan työajoissa ja lisäväen palkkaamisen suhteen ole (vaikka siis olisi ollut).
      Olin yksinhuoltaja, ei ollut edes mahdollisuutta löytää ketään miestä elämääni, koska olin kaikki viikonloput töissä, ja jos joskus se vapaa viikonloppu oli, olin niin väsynyt, etten olisi jaksanutkaan lähteä mihinkään, ja toisekseen en edes halunnut, koska en ehtinyt olla lapseni kanssa tarpeeksi, niin pyhitin hänelle sen vapaan viikonlopun ihmeen. Onneksi on netti, ja sitä kautta löytyi mieskin, samana keväänä 3 vuotta sitten totesin esimiehelle, että joku muu saa tehdä viikonloppuja tästä lähtien, minä voin tuurata jos ei todellakaan ketään muuta löydy, tulevalle kesälle valitettvasti olin ehtinyt sopimaan lomitukset, mutta onneksi elokuussa sain lomailla. sen jälkeen en viikonloppuna tehnyt kuin hätätapauksessa, enkä kadu valintaani.
      viime kesänä muutin paikkakunnalta pois, koska edelleenkään minua ei vakinaistettu vaan ohitseni palkattiin toinen ihminen, jolla vähemmän työkokemusta,mutta hienompi sukunimi. se riitti kertomaan minulle, että en ole tarpeeksi hyvä vakinaistettvaksi koskaan siellä, kun kannan väärää nimeä. olisi pitänyt naida joku seudun "isoista rikkaista" saada "oikeanlainen" sukunimi niin ehkä sitten olisi mahkuja ollut. enää en siihen samaan rumbaan lähtisi, enkä kellekkään muullekkaan suosittele. kannattaa punnita omassa vaakassa, onko valmis tuhlaamaan elämänsä ja työikänsä siihen, ettei koskaan ole tarpeeksi hyvä kuin sijaiseksi, määrä-tai osa-aikaiseksi, eikä edes siihen että saisi samanlaiset lomaoikeudet kuin vakkaritkin. toki jos vapaapäivät ja lomat menisivät samalla lailla myös määräaikaiseksi palkatuilla, asia olisi eri, mutta kun ei se mene niin.

    • fdsfsdfsfdsfs

      Opettajia tosiaankin tarvitaan usein pienille paikkakunnille, mutta ei se tarkoita, että tarvittaisiin juuri nyt kotipaikkakunnallesi.

      Vaihtoehdot taitavat tosiaankin olla kouluttautua johonkin alalle, jossa on vakinaista työtä luvassa kotipaikkakunnallasi tai sitten muutat toiselle paikkakunnalle.

    • sulle>>>>>>>>

      Sairaanhoito potilaana

    • ompa huono työ

      Ei tulevaisuutta voi rakentaa tuollaisen työn varaan. Kannattaa selittää tilanne yrityksessä ja kertoa että et voi olla määräaikaisena enää jos he eivät vakinaista työtän niin lähdet menemään.

    • Kokenut2

      Jos politiikka ratkaisee kunnissa, niin jäsenkirja ja tietö poliittisesta kannasta kuntiin aina etusijalla. Ammattitaito ei ratkaise.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe