Thomas Cook ei jaksa Kanarialle asti

Uusia kokemuksia

Jos luulet lentäväsi vastatuuleen välilaskutta Helsingistä Las Palmasiin Thomas Cook Airlinesin Airbus 321-koneella, olet väärässä. Tosin yhtiö mainostaa tätä välilaskua vasta jälkikäteen. Tankkaus tapahtuu Porto Santossa lähellä Madeiraa.

Henkilökunnan asiantuntevan ilmoituksen mukaan tankkaukseen menee "puolisen tuntia". Kentällä tuhriintuu kuitenkin tasan tunti, ja matkustajat istuvat paikoillaan tankkauksen ajan. Las Palmasiin päästyä ilmoitetaan iloisesti, että "tämän ikimuistoisen lennon tarjosi Thomas Cook Airlines". Muistan kyllä lopun ikäni, kiitos vaan. Tosin ainakaan minulle lentoa ei tarjonnut kukaan, vaan maksoin sen ihan itse.

Yhtiön käyttämä konetyyppi on siis väärä tälle reitille, ja sitä on syytä karttaa, ellei halua "ikimuistoisia" kokemuksia.

37

2808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hombrena

      Eikös se PELLE ollt parmpi, että laskeutui LENTOKENTÄLLE tankkaamaan, kun että olisi lentänyt tankit tyhjiksi Atlantin päällä?? Mieti nyt PELLE pikkusen ennenkun kirjoittelet tyhmiä juttujasi

      • 1+9

        "Eikös se PELLE ollt parmpi, että laskeutui LENTOKENTÄLLE tankkaamaan, kun että olisi lentänyt tankit tyhjiksi Atlantin päällä?? Mieti nyt PELLE pikkusen ennenkun kirjoittelet tyhmiä juttujasi "

        Mielestäsi on siis tyhmää ehdottaa lennoille sellaista konetta, jota ei tarvitsisi tankata matkalla? Tämähän oli aloittajan pointti.


    • 112

      Ai, Thomas Cook on aloittanut Helsingin lennoilla saman pelleilyn, mikä Oulun lennoilla on ollut tapana jo kaksi vuotta. Puhe polttoaineen loppumisesta on pelkkää roskapuhetta.

      • Uusia kokemuksia

        " Puhe polttoaineen loppumisesta on pelkkää roskapuhetta."

        Ei ollenkaan. Thomas Cookin omienkin nettisivujen mukaan Airbus 321 on KESKIpitkien matkojen kone, jonka kantama on noin 4900 km. Google Earthin mittarin mukaan Helsingistä Las Palmasiin on matkaa noin 4700 km. Aina ei lennetä suorinta reittiä, ja vastatuuli lisää kulutusta. Sitä paitsi polttoainetta pitää riittää myös varakentälle lentämiseen siltä varalta, että Las Palmasiin ei voida laskeutua.

        Kone on siis väärää tyyppiä tuolle reitille. Tjäreborg ei kuitenkaan sanallakaan mainitse esitteissään tai nettisivuillaan välilaskumahdollisuudesta.

        Kanssamatkustajien kommenttien mukaan laskeutuminen Porto Santoon ei ole mitenkään harvinainen tapahtuma. Lentoyhtiölle siitä ei tietenkään ole mitään taloudellista hyötyä. Ylimääräinen laskeutuminen tuottaa kustannuksia lentokenttämaksuina.

        Polttoaine voi olla tuolla pikkuriikkisellä saarella aavistuksen verran halvempaa kuin esimerkiksi Kanarialla, mutta tankkeja ei voi täyttää paluulentoa varten, sillä koneella ei voi laskeutua turvallisesti, jos se on täyteen tankattu.


      • En suosittele

        Nykyään Oulu-Teneriffa lennoilla käännytään loppumetreillä takaisinpäin Manchesteriin vaihtamaan konetta "äkillisen" teknisen vian vuoksi. Neljän viikon sisään kolme kertaa helmi-maaliskuussa, lentävät siis kerran viikkoon Teneriffalle. Oltiin mennen tullen yli 6h myöhässä. Järjettömän huono lentoyhtiö tuo brittimallin Thomas Cook.

        En enää ikinä lennä Oulusta mihinkään tolla yhtiöllä.


    • voi voi sentään

      no voi hellanlettas kun on elämä vaikeeta, ois varmaan parempi pysyä siellä peräkammarissa

      • Airbus 330A-300

        sysksyn Hki lähdöt ainaskin tolla, eli toihan on parein kun boeingit ja tietysti
        välilaskutta. Mut maakunta ja kesän koneista ei tietoo mitä ovat.


    • halikko1

      Tulimme Teneriffalta kotiin 11.4 Thoma Cookin 321- koneella. Suomesta tullessa kone oli 1,5h myöhässä koska oli vastatuulen takia joutunut laskeutumaan Portugaliin tankkaamaan. Meillä sitten myötätuuli ja lentoaika vain n. 5,5h.

      • ettäsillai

        16.4 Thomas Cook 321 koneella helsingistä, vasta tuulta lentoaika 6h25min.
        Teneriffalla lämpötila yli 30 varjossa, auringossa yli 50, kyllä kelpaa.


      • jklpo
        ettäsillai kirjoitti:

        16.4 Thomas Cook 321 koneella helsingistä, vasta tuulta lentoaika 6h25min.
        Teneriffalla lämpötila yli 30 varjossa, auringossa yli 50, kyllä kelpaa.

        Lämpötila on sama varjossa ja auringonpaisteessa. Vain mittari/ iho tms lämpenee auringon säteilystä, mutta ilman lämpö on täsmälleen sama!


    • Ihme valitusta

      ihan normaali käytäntö, jos olosuhteet niin vaativat (konetyypistä ja lentoyhtiöstä riippumatta) Omakohtainen kokemus 90-luvun alkupuolelta: Lanzarotelta tultiin huhtikuun alkupuolella Helsinkiin ( Finnair, DC-10), välilasku Kölniin tankkausta varten johtuen voimakkaasta vastatuulesta ja huonosta kelistä Helsingissä (voimakas lumisade).

    • tuomas kuona

      Kuopio-Kanaria-lennothan nuo ovat vuosia lentäneet Boeing 757-kalustolla eikä ole tarvinnut tankkaamaan pysähtyä

    • ...

      Joskus se on vaan sellaista. Ennen vanhaa 80-luvulla lennettiin aina 757:lla ja joskus vastatuuli oli niin voimakas, että laskeuduttiin HEL-LPA reitillä Sevillaan tankkaamaan. Tosin saattoi nuo koneet viedäkin tuolloin vähän enemmän kuin nyt.

      • ...

        Lisättäkööt, että tänään 20.4. Hesari kertoi tapauksesta, jossa finskin ylijumalat olivat ignooranneet törmäysvaroittimen huudon ja meinanneet vetää yhteen Teneriffan finaalilla Thomas Cookin bussin kanssa. Onneksi Thomas Cookin tavallisista kuolevaisista koostonut kaksikko päätti kuunnella varoitinta ja satojen ihmisten kuolema jäi 30 metrin päähän.


      • Tarkennus
        ... kirjoitti:

        Lisättäkööt, että tänään 20.4. Hesari kertoi tapauksesta, jossa finskin ylijumalat olivat ignooranneet törmäysvaroittimen huudon ja meinanneet vetää yhteen Teneriffan finaalilla Thomas Cookin bussin kanssa. Onneksi Thomas Cookin tavallisista kuolevaisista koostonut kaksikko päätti kuunnella varoitinta ja satojen ihmisten kuolema jäi 30 metrin päähän.

        Siis lentokorkeudessa oli 30 metrin ero, etäisyyttä koneilla oli 1,7 km. Joten ei se kuolema ihan 30 metrin päässä ollut.

        Vakava moka kuitenkin Finnairin lentäjiltä!


      • Uusia kokemuksia

        " Ennen vanhaa 80-luvulla lennettiin aina 757:lla"

        Olet voinut lentää kyseisellä konetyypillä jossakin, mutta Suomesta ei yksikään lentoyhtiö lentänyt Kanarialle B757:llä 80-luvulla. Finnair otti tuon konetyypin käyttöön vuonna 1997 ja se oli muuten Finnairin ensimmäinen Boeingin valmistama kone.

        Itse lensin 80-luvulla Helsingistä Kanarialle useita kertoja DC-10 -koneilla. Niillä lennettiin myös USA:han ja Kauko-Itään, joten kuuden tunnin Las Palmasin reissulla ei ainakaan reitin pituuden takia tarvinnut tehdä välilaskua. DC-10 on pitkien matkojen kone.

        Finnair asennutti joihinkin kymppeihin jopa lisätankit polttoainetta varten, koska Japani ei aluksi antanut Finnairin lentää Tokioon suorinta reittiä Neuvostoliiton yli kilpailusyistä. Yksikään japanilainen yhtiö ei lentänyt Suomeen, mutta siitä huolimatta Japani pelkäsi matkustajakatoa lentämillään Skandinaavian reiteillä, jos Finnair tarjoaisi nopean yhteyden Tokion ja Helsingin välillä. Aivan pöhköä puuhaa!


      • ...
        Uusia kokemuksia kirjoitti:

        " Ennen vanhaa 80-luvulla lennettiin aina 757:lla"

        Olet voinut lentää kyseisellä konetyypillä jossakin, mutta Suomesta ei yksikään lentoyhtiö lentänyt Kanarialle B757:llä 80-luvulla. Finnair otti tuon konetyypin käyttöön vuonna 1997 ja se oli muuten Finnairin ensimmäinen Boeingin valmistama kone.

        Itse lensin 80-luvulla Helsingistä Kanarialle useita kertoja DC-10 -koneilla. Niillä lennettiin myös USA:han ja Kauko-Itään, joten kuuden tunnin Las Palmasin reissulla ei ainakaan reitin pituuden takia tarvinnut tehdä välilaskua. DC-10 on pitkien matkojen kone.

        Finnair asennutti joihinkin kymppeihin jopa lisätankit polttoainetta varten, koska Japani ei aluksi antanut Finnairin lentää Tokioon suorinta reittiä Neuvostoliiton yli kilpailusyistä. Yksikään japanilainen yhtiö ei lentänyt Suomeen, mutta siitä huolimatta Japani pelkäsi matkustajakatoa lentämillään Skandinaavian reiteillä, jos Finnair tarjoaisi nopean yhteyden Tokion ja Helsingin välillä. Aivan pöhköä puuhaa!

        80-luvulla lensimme sellaisella yhtiöllä kuin AirEuropa, miehistö oli tuolloin valtaosin espanjalaista mutta kyllä suomalaisiakin emoja oli. Nämä lennot olivat HEL-LPA.


      • ...
        ... kirjoitti:

        80-luvulla lensimme sellaisella yhtiöllä kuin AirEuropa, miehistö oli tuolloin valtaosin espanjalaista mutta kyllä suomalaisiakin emoja oli. Nämä lennot olivat HEL-LPA.

        Lisätään, että lensimme useita kertoja, toki tilauslennoilla, ensimmäinen ajoittuu muistaakseni vuoteen -85 tai -86.

        Ja kone oli 757, RollsRoycen moottoreilla.


    • näin se vain on

      Kumma juttu kun tuo 321 lentää Tukholmasta vaikeuksista suoraan Las Palmasiin :)
      TC onnneksi lentää Vaasasta las Palmasiin 757:llä ja huomattavsti parempi palvelu kuin finskillä..

      • TUIsta

        TUIlla on parempi , nopeampi palvelu kuin Finnairin lomalennoilla.
        Jos finskillä tarkoitat Finnairia....?


    • etsilleen3

      Etpä ole oikein perillä asioista. Tankkaaminen Portugalissa on ilmeisesti halvempaa joten siksi tankkaavat siellä.
      kyllä lento tarjottiin sulle eli olisit voinut ostaa myös jonkun toisen matkanjärjestäjänä rantarysäloman jossa olisi ollut toinen lentoyhtiö.

    • Uusia kokemuksia

      "Etpä ole oikein perillä asioista. Tankkaaminen Portugalissa on ilmeisesti halvempaa joten siksi tankkaavat siellä."

      Voi pyhä yksinkertaisuus! Mitä järkeä olisi laskeutua Portugaliin kuuluvalle pienelle saarelle tankkaamaan noin tunnin jäljellä olevaa lentoa varten ellei olisi pakko? Nousu kuluttaa polttoainetta erittäin paljon. Lisäksi pelkät lentokenttämaksut ovat kuulemma 35000 euroa. Se siitä halpuudesta!

      Tankkeja ei voi tankata täyteen paluulentoa varten siitä yksinkertaisesta syystä, että koneen laskutelineet eivät kestä laskeutumista täydellä kuormalla.

      Kirjoitat sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys antaa.

    • matkailija01

      Jaahas!!!

      Me olemme lentäneet 2 kertaa Helsingistä-Las Palmasiin. Molemmilla kerroilla on ollut kovaa vasta tuulta mutta kone on pysynyt ilmassa loistavasti. Eikä olla tehty mitää hiton välilaskua!!!!

      • Uusia kokemuksia

        "Me olemme lentäneet 2 kertaa Helsingistä-Las Palmasiin. Molemmilla kerroilla on ollut kovaa vasta tuulta mutta kone on pysynyt ilmassa loistavasti. Eikä olla tehty mitää hiton välilaskua!!!!"

        Onneksi olkoon! Minäkin olen lentänyt tuon välin edestakaisin milloin milläkin lentoyhtiöllä noin 40 kertaa ja Thomas Cookin Airbus A321 on ainoa, joka ei ole selviytynyt vastatuulesta. Minkäs sille mahtaa! Koneen kantosäde ei riitä reitille. Se on väärä kone noin pitkälle matkalle.


      • -"-

        jaahas, kehtasit sitte tulla elvistelemää peräti kahen kanaria matkan kokemuksella


    • InsssssssI

      Thomas Cookilla ei riitä edes 757-28A:n lentosäde (7200km) Oulu-LPA -matkalle (5100km) ilman välitankkauksia. 321-211:n marginaali on aika rajoilla, mutta pitäis 1300 km marginaalin riittää 4600km lennolla - ei kyllä välttämättä kaikissa mahdollisissa oloissa.

    • turvallisuusohjeet

      useita kertoja Thomas Cookilla ja kerran oli vastatuulen takia paluulennolla tankkaus malmössä, kapteeni kertoi että polttoaine kyllä olisi riittänyt mutta lentoviranomaiset vaativat että polttoainetta on tietty määrä tankeissa laskeuduttaessa. Taitaa Thomas Cook noudattaa tunnollisemmin turvaohjeita kuin muut yhtiöt. Ryan Airin koneethan tekevät usein melkein pakkolaskuja kun polttoaine uhkaa loppua. Harmittaahan se pidentynyt lentoaika mutta kiva tietää että jos määränpään kentälle ei pystykään laskeutumaan riittää koneen polttoaine jollekin muulle kentälle. Joskus oli lento Span Airilla Tampereelle jonne kone ei huonon sään takia voinutkaaan laskeutua (yritti 3 kertaa) ja laskeutui lopulta turvallisesti Helsinkiin.

    • Perdone

      Epäilen tuota "viisasten kerhon" väittämien todenperäisyyttä; esimerkiksi tässä laskeutumisasiassa täysillä tankeilla. Ainoastaan onnettomuustilanteissa tankit tyhjennetään ennen laskeutumista tulipalojen minimoimiseksi. Olen ollut koneessa, joka heti nousun jälkeen palasi jonkun pikkuvian (kuvitellun) takia, eikä ollut mitään ongelmaa. Kysymyksessä oli näyttöjen antama väärä tieto laitteiden toiminnasta. Ja kestäähän ne laskutelineet tosi huonojakin laskeutumisia.
      Ennemminkin näissä rynkytyslaskeutumisissa rungon rakenteet alkavat pettää.
      Muutama sellainen kurja laskeutuminen on sattunut aikojen kuluessa, että kone natisee liitoksistaan ja tavarat liikahtevat uusiin paikkoihin.
      Kyllä silloin koetellaan materiaalin lujuutta!

      • AitoRealisti

        Epäilet suotta, kaikilla koneilla todellakin on maksimi laskeutumispaino, joka on alempi kuin maksimi lentoonlähtöpaino.

        Suomesta Kanarialle lähdetään aina maksimipainoilla, joten jos pitää laskeutua ennen aikojaan niin ensin pitää dumpata ylimääräiset kerosiinit taivaalle..

        Mutta jos lento on Helsingistä vaikkapa Tukholmaan, niin kone ei lähde Helsingistä lähelläkään maksimipainoja (tankkeihin otetaan vain sen verran kerosiinia kun on tarvis, varmuuskertoimet huomioiden), joten jos joutuu laskeutumaan ennen aikojaan niin sen voi tehdä saman tien.

        Selviten tämä näkyy pitkän matkan lennoissa. Jos esim Helsinki-Singapore lento joutuu kääntymään takaisin tunnin lennon jälkeen, niin edessä on dumppi.

        A321 koneissa ei ole polttoaineen dumppausmahdollisuutta, joten niissä se painon alentaminen tehdään kuluttamalla mahdollisimman paljon polttoainetta lennon aikana (lennetään hitaasti matalalla, tai pyöritään odotuskuviossa).

        Vain jos kyseessä on räikeä vaaratilanne (tulipalo tms) koneella laskeudutaan ylipainoisena. Jos jokin merkkivalo tai toissijainen järjestelmä yskii, niin kone tuodaan ensin sallittuihin painoihin.


    • lentoa

      lauantaina finskin boeingi teneriffalta kylllä tankkasi kööpenhaminassa tullessa kun oli vastatuulta. että sama ongelma se on kaikilla

      • Uusia kokemuksia

        "lauantaina finskin boeingi teneriffalta kylllä tankkasi kööpenhaminassa tullessa kun oli vastatuulta. että sama ongelma se on kaikilla"

        Mitähän reittiä kone oli lentänyt? Ei ainakaan suoraan Teneriffalta Suomeen, sillä kuten oheisesta lainauksesta käy ilmi, Finnair lentää koneella huomattavasti pidempiäkin matkoja. Itsekin olen muuten tehnyt Finnairin 757:n kyydissä kahdeksan tunnin lennon. Yksikään lento Kanarialta Suomeen ei kestä kahdeksaa tuntia.

        "Boeing 757-200:lla voidaan pisimmillään lentää noin 8–9 tunnin lentoja. Esimerkiksi Finnair lentää kesäkaudella Helsingistä Torontoon suoria lentoja, joiden arvioitu lentoaika on 8 h 50 min ja etäisyys 6619 km."


    • yksinkertainen selit

      Joudutaankohan joskus tinkiin lähtöpäässä polttoaineen määrästä jos on tullut lastiruumaan normaalia enemmän painoa??? Onhan koneilla maksimi lentoonlähtöpainokin,

    • sillinä suolassa

      Tuo selitys saattaa olla lähellä totuutta sillä yleensä noi Kanarian koneet myydään viimeistä paikkaa myöten täyteen ja monasti matkustajilla ostettua ylipainoa. Jos kone tosiaankin niin täynnä painoa ettei tankkeja saada aivan täyteen ja painavammalla kuormalla on myös vastatuulen lisäksi kulutusta lisäävä vaikutus.

      • Tottako tuo

        Kierrehän siitä syntyy: matkan hintaan kuuluvaa matkatavaroiden maksimikilomäärää pienennetään, ja sitten veloitetaan lisäkiloista. Samalla yhtiön koneessa myymien tuotteiden (mm. alkoholin) valikoima kasvaa ja lisää painoa. Myös matkustajien keskimääräinen paino on noussut.

        TUI:lla yhteiskilot 20, josta ruumaan 15 ja 5 matkustamoon. Iso matkalaukku painaa 4 -5 kg. Jotta kahden viikon tarvittavat matkatavarat saa mahdutettua rajoihin, saa olla tarkkana.


      • ettäsillai
        Tottako tuo kirjoitti:

        Kierrehän siitä syntyy: matkan hintaan kuuluvaa matkatavaroiden maksimikilomäärää pienennetään, ja sitten veloitetaan lisäkiloista. Samalla yhtiön koneessa myymien tuotteiden (mm. alkoholin) valikoima kasvaa ja lisää painoa. Myös matkustajien keskimääräinen paino on noussut.

        TUI:lla yhteiskilot 20, josta ruumaan 15 ja 5 matkustamoon. Iso matkalaukku painaa 4 -5 kg. Jotta kahden viikon tarvittavat matkatavarat saa mahdutettua rajoihin, saa olla tarkkana.

        30.4 -13 Thomas Cook Airbus A321 paluu lento Teneriffalta lentoaika 5h 45 min.
        Lähtö hieman myöhässä, perillä Helsinki-Vantaalla aikataulun mukaan.
        Kaikki toimi hienosti, sain vara uloskäynnin paikan ilman varausta.
        Ruoka hyvää,tarjoilu pelasi. Ensi kerta Thomas Cookilla hyvä kokemus.


    • Thomas Cockface

      15.11.2014. Las Palmas-HKI. Lento myöhässä 8 tuntia. Vessa ei toiminut, joten odotettiin uusi kone kentälle. Bensan/ajan säästämiseksi yhtiön ratkaisu on jättää väsyneiden ja kyrpiintyneiden asiakkaiden matkatavarat pois lennolta ja toivoa, että kone jaksaa liitää Helsinkiin asti. No ei jaksanut! Vielä enemmän kyrpiintyneet matkustajat ovan nyt kaiken lisäksi vielä ilman matkalaukkujaan.

    • Kotiin jo palannut

      !3.11.2014 Las Palmas-Vaasa Thomas Cook täysin uusi A321 lähtö aikataulun mukaisesti ja lentoaika 5.45!
      Sorry stadilaiset jos joudut vielä hetken lentään vanhalla kalustolla :))
      Niin ja vaikka en ollut varannut itselleni erikois istumapaikkaa oli jalkatilaa 20cm enemmän :))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1416
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1243
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1170
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1032
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      39
      920
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      780
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      776
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      757
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      652
    Aihe