Kaihileikkaus palveluseteli HUS

Tilkka

Mitä sisältyy HUS kaihileikkaus palveluseteliin? Kävin esitarkistuksessa Silmä Tilkassa ja hämmästyin saamani informaation, Tilkan esitteen ja netistä löytyneen Valviran ohjeen ristiriitaisuuksia.
- Esitutkimuksen suoritti optikko, ei silmälääkäri
- Silmänpohjia ei tutkittu (vaikka minulla on ollut verkkokalvon irtauma molemmissa silmissä)
- Linssivaihtoehtoja ei esitelty
- Molemmat silmät on pakko? leikata samana päivänä
- Jälkitarkastus ei kuulu hintaan

Tietääkö kukaan meneekö tämä nyt oikein, potilas on tässä aika heikoilla.

11

8572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • törkeää-

      Otapa yhteyttä HUS:iin ja kerro tarinasi. Verkkokalvoirtaumat molemmissa ja muka molemmat leikattaisiin samana päivänä, ei voi olla totta.

      Ihan oikeasti, yhteys HUS:iin.

      • jono on muodissa

        Helppo ottaa yhteyttä, olin jonossa 45 min. TYÖAIKANA!


    • raivostuttaaaaaa

      Itse odottelen palveluseteliä jo kolmatta viikkoa. Kävin silmälääkärissä maaliskuun alussa ja todettiin tarpeeksi pitkälle edennyt kaihi molemmissa silmissä. Lähete silmäklinikalle, kolmen viikon kuluttua tulee kirje jossa kerrotaan minulle palvelusetelistä, laitoin raksin ruutuun "otan vastaan palvelusetelin" ja toimitin kirjeen heti eteenpäin.. Nyt olen soitellut perään jo kaksi kertaa, että mikä maksaa noin kauan...?

      Palvelusetelin omavastuu on n. 90 euroa, riippuen siitä mille listassa olevalle yksityiselle ajan varaa. Ajan kuulemma saa tosi nopeasti, mutta sitä ei voi varata ennen kun sinulla on tuo pirun lappunen kädessäsi. Hermot tässä menee tuota lappua odotellessa, jopa niin että ajattelin mennä ja maksaa 2600 euroa itse, pitäkää lappunne siellä byrokratian uumenissa pyörimässä. Tuntuu että ihan sama vaikka olisin jäänyt siihen normaaliin leikkausjonoon joka ei kuitenkaan ole kun kolme kuukautta, ja olisin säästänyt nuo kaikki kirosanat muuhun tarkoitukseen.
      Onkohan tuolla Husissa ollenkaan toimivia tietokoneita, käsitelläänkö siellä vaan papereita jotka lähetetään kirjekuoressa kakkospostina eteenpäin ja niitä on käsittelemässä yksi henkilö kerran viikossa tunnin ajan, juuri tältä tuntuu nyt.

      • alkup

        Olen ketjun aloittaja - aika paljon kiire loppui sitten siihen leikkaukseen - Jouduin takaisin jonoon, koska Tilkan leikkaus piti peruuttaa. Leikkauksessa tuli jälkiseuraamuksia ja loppujen lopuksi toipumiseen meni 3 kk.

        P.S. neuvoni - valitse huolella klinikka, tarjotuissa palveluissa on eroja, vaikka toisin kuvittelisi.

        Good Luck!


      • Anonyymi

        Terveisiä sinne menneisyyteen.
        Leikkausjonot ovat nykyisin kuusi kuukautta ja palveluseteliäkin saa odottaa kuukausikaupalla.
        HUSissa tietokoneet ovat vain tietojen varastointia varten. Mitään apuohjelmia jonojen ja automaattitoimintojen(kuten palveluseteliprosessi) käsittelyyn ei ole. Kaikki tapahtuu manuaalisesti, nyt ja ikuisesti. Kuntia ja valtiota kyllä jullitetaan tehokkaasti asian tiimoilta; tietojärjestelmiin on uhrattu satoja miljoonia, mutta silti kaikki on edelleen samoin kuin 80-luvulla.
        Nyt pitäisi katseet kääntää etelänaapuriin ja miettiä miten he ratkaisivat asiat yhden pätevän lääkärinörtin ja parin miljoonan eestin kruunun avulla.
        Meillä valitetaan että sekalaisten järjestelmien yhteensovittaminen on vaikeaa. Jos on liian vaikeaa niin sitten pitää lähteä puhtaalta pöydältä. Kyllä se historian painolasti siitä aikaa myöten putoaa.


    • Ja taasko.

      Yhteys Valviraan. Toi touhu täytyy loppua. Pilaa kaikkien maineen.

    • mae ruusu

      Kirjoitaa sitten tähän ,mitä olisi hyvä paikka ja hyvä lääkäri!

    • monitehot laitettiin

      Optikko sen esitutkimuksen suorittaa paikassa kuin paikassa ja silmälääkäri tutkii silmät aina ennen leikkausta. Itse kävin Tilkassa linssileikkauksessa puoli vuotta sitten eikä mitään valittamista ole ollut. Eri päivinä silmät leikattiin. Silmälääkäri oli tosi pätevä ja optikko myös ammattitaitoinen. Voin kyllä suositella.

      • ........

        Julkisella puolella ei kyllä monitehoisia linssejä kaihipotilaille laiteta. Ne ovat muutenkin varsin harvinaisia. Monitehoisella siis tarkoitan sellaista linssiä, että leikkauksen jälkeen henkilö ei tarvitse edes lukulaseja vaikka minkä ikäinen onkaan.


      • seuraava potilas

        Ei pidä paikkaansa. Jotkut paikat käyttävät optikkoa esitutkimusta ennen ja onko jopa niin että eräs eteläisessä Helsigissä vanhassa kivitalossa toimiva paikka korvaa silmälääkärin tekemän esitutkimuksen optikon esitutkimuksella..?

        Tilkasta kuulee kaikenlaista. Itse en uskaltaisi sinne arvottavaksi.


    • Anonyymi

      Arvioidakseen riskit, esitutkimuksen pitäisi tehdä aina leikkaava. Erikoislinssit eivät valitettavasti kuulu julkisen terveydenhuollon palveluseteliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe