tos-syndrooman leikkaus

kaurisrm

Minulla on jo vuosia vaivannut tos-käsi ja viime vuonna se paheni entisestään.Nyt on kulunut puoltoistaviikkoa leikkauksesta,eli minulta poistettiin ylimmäinen kylkiluu osittain,oli kuulemma ahdas paikka solisluun ja kylkiluun välissä.Heti nukutuksesta herättyäni huomasin kuinka puutuneet olivat keskisormi,nimetön ja pikkurilli ja kaiken kukkuraksi myös olivat nirhasseet keuhkoa joten jouduin treeniä pitämään yhden vuorokauden.Kivut on kovat särkylääkkeen voimin pärjää joten kuten ja myöskin koko käsivarren alapuoli on puutunut ja kainalo on kuin olisi lekalla lyöty.Toivon todella että nämä oireet ovat vain väliaikaisa,sillä jos nää jää niin tilani paheni entisestään.Puristus voima kädessä on tosi heikko.Onko teillä muilla kokemuksia tälläisestä leikkauksesta?

25

7492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nipsuliini

      Hei, itse olen kärsinyt myös pitkään tossista ja marraskuussa 2013 minulta poistettiin myös tuo ylimmäinen kylkiluu. Leikkauksesta herättyä kivut oli kyllä kovat, mutta käsi pelasi täysin normaalisti eikä missään tuntunu puutuneisuutta. Itellä vaivasi eniten ennen leikkausta se, että käsi puutu tosi herkästi mm hampaita harjatessa, puhelimessa puhuessa jne. leikkauksen jälkeen käsi ei enää puudu ja kipujakaan ei ole enää juuri ollenkaan. Kainaloon on jääny pieni alue joka tuntuu vähän tunnottomalta jos niin voi sanoa:D. Itselläni leikkauksesta oli suuri hyöty, joten toivottavasti sullakin tuo puutuneisuus olisi väliaikaista:)

    • vena subclavia

      Minulla poistettiin oikealta 1. kylkiluu syyskuussa 2010. Minulla kylkiluu poistettiin, koska oikeaan solislaskimoon tuli veritulppa toukokuussa 2010. Tulppa johtui siitä, että solislaskimo oli puristuksissa 1. kylkiluun ja solisluun välissä.

      Minulla ei ollut kädessä ennen leikkausta mitään hermo-oireita. Leikkauksessa oikeaan käteen tulevaa hermopunosta (plexus brachialis) nirhaistiin ja siitä oli seurauksena se, että oikeasta kädestä puutui nimetön ja pikkurilla ja käden alapuoli kainaloon asti. Lisäksi koko kädestä meni voima ja se oli ihan turta. En pystynyt kahteen viikkoon mm. makaamaan sängyssä kuin selällään, koska muuten hermokipu oli ihan sietämätöntä. Käsi oli käyttökelvoton, en pystynyt pitämään pinsettejä, avaamaan ovea avaimella tai pitämään tietokonehiirestä kiinni. Vähitellen käsi alkoi toimimaan paremmin ja pystyin palaamaan eläinlääkärin työhön helmikuussa 2011.

      2011 syksyllä minulle tehtiin enmg-tutkimus, jossa todettiin että käteen on jäänyt pysyvä hermovamma. Nykyään pystyn käyttämään kättä melkein normaalisti, mutta esim. vääntövoima kädessä on huomattavasti heikompi kuin aikaisemmin. Lisäksi minulla solislaskimo on arpeutunut umpeen, joten laskimoverenkierto oikeasta kädestä kulkee kollateraalisuonia pitkin. Tämä aiheutta sen, että käsi sinertyy rasituksessa ja siihen tulee helposti kramppeja. Kainalossa minulla on edelleen tunnoton läntti ihossa, mutta en koe sen haittaavan elämääni laisinkaan.

      Eli kyllä se käsi siitä vielä paremmaksi voi muuttua, mutta aivan normaaliksi se ei todennäköisesti enää tule. Hermovammat vain ovat todella hitaita parantumaan, joten kärsivällinen pitää olla.

    • hiii3

      Mulla ois 1 kylkiluun poisto myös tulossa, jännittää ihan kamalasti. Aiheuttajana niskan retkahdusvamma, turvavyö joka painoi oikeaa olkapäätä, koska tätä kaulakylkiluuta ei löytynyt. vanha vamma siis paheni vuosien saatossa vaskulaariseksi tos ongelmaksi.

      • hiii3

        hei sioris thanos puhui susta, ja mietti mitenhän sun nykyhetki on mennyt!! olet samalta suunnalta kun minä (käsittääkseni) voitais kirjotella kyllä vaikka meiliä?


      • vena subclavia
        hiii3 kirjoitti:

        hei sioris thanos puhui susta, ja mietti mitenhän sun nykyhetki on mennyt!! olet samalta suunnalta kun minä (käsittääkseni) voitais kirjotella kyllä vaikka meiliä?

        TAYS:sissa multa tuo kylkiluu poistettiin. Voit kirjoittaa osoitteeseen juttu.kuttu(at)hotmail.com. Olisi kyllä mukava keskustella saman vaivan omaavan henkilön kanssa, kun aika harvinainen tämä vaskulaarinen TOS on.


      • hii3
        vena subclavia kirjoitti:

        TAYS:sissa multa tuo kylkiluu poistettiin. Voit kirjoittaa osoitteeseen juttu.kuttu(at)hotmail.com. Olisi kyllä mukava keskustella saman vaivan omaavan henkilön kanssa, kun aika harvinainen tämä vaskulaarinen TOS on.

        Pistin sulle meiliä.


    • mini2

      onko kenelläkään kokemusta botox-pistoksistä tos:sin hoidossa?

    • mini2

      mulla on muuten myös TAYS:ssa lääkärinä toi sioris thanos ja puhuttu tosta 1.kylkiluun poistosta mutta päätettiin kokeilla ensin noita pistoksia kun itseäni leikkaus pelottaa.

      • Miimiimi

        Mulle on laitettu botoxia, mutta en osaa sanoa oliko mitään apua.. Ens kuussa uus piikitys.


      • Miimiimi
        Miimiimi kirjoitti:

        Mulle on laitettu botoxia, mutta en osaa sanoa oliko mitään apua.. Ens kuussa uus piikitys.

        Onko sulla mikä tos? Verisuoni vai lihasperäinen?


      • mini2
        Miimiimi kirjoitti:

        Onko sulla mikä tos? Verisuoni vai lihasperäinen?

        Hermolla liian kapee kulku väylä...


      • nipsuliini
        mini2 kirjoitti:

        Hermolla liian kapee kulku väylä...

        Nyt on poistettu sitten vasemmaltakin puolelta ylin kylkiluu. Leikkaus meni jälleen hyvin! Olkapäästä kyynärpäähän asti käsi on hiukan turta, koska olivat joutuneet venyttämään hermoa, mutta tämä kuulemma korjautuu täysin ennalleen ja käteen ei jää mitään tuntovaurioita. Älkää pelätkö leikkausta liikaa!! Minulle kirurgi sanoi, että pysyvät hermovauriot/tuntovauriot on ERITTÄIN harvinaisia ja esim hänen aikanaan(ollut töissä yli 20vuotta) ei ole sattunut yhtään tapausta jolle olisi tullut leikkauksesta jokin pysyvä vamma. Joten jos täällä jollakin on valitettavasti sattunut leikkaus epäonnistumaan ei tarkoita sitä, että kaikilla muillakin leikkaus menisi pieleen. Omasta mielestä leikkauksesta toipuminen on ollut todella nopeaa ja hyöty leikkauksista suuri. Niin ja toki jokaisessa leikkauksessa on aina riskit olemassa!! Mutta muistakaa, että on todennäköisempää, että leikkaus onnistuu tai että leikkauksesta ei ole mitään hyötyä kuin se, että leikkauksesta seuraisi pysyvä vamma.


      • Gushing-96
        nipsuliini kirjoitti:

        Nyt on poistettu sitten vasemmaltakin puolelta ylin kylkiluu. Leikkaus meni jälleen hyvin! Olkapäästä kyynärpäähän asti käsi on hiukan turta, koska olivat joutuneet venyttämään hermoa, mutta tämä kuulemma korjautuu täysin ennalleen ja käteen ei jää mitään tuntovaurioita. Älkää pelätkö leikkausta liikaa!! Minulle kirurgi sanoi, että pysyvät hermovauriot/tuntovauriot on ERITTÄIN harvinaisia ja esim hänen aikanaan(ollut töissä yli 20vuotta) ei ole sattunut yhtään tapausta jolle olisi tullut leikkauksesta jokin pysyvä vamma. Joten jos täällä jollakin on valitettavasti sattunut leikkaus epäonnistumaan ei tarkoita sitä, että kaikilla muillakin leikkaus menisi pieleen. Omasta mielestä leikkauksesta toipuminen on ollut todella nopeaa ja hyöty leikkauksista suuri. Niin ja toki jokaisessa leikkauksessa on aina riskit olemassa!! Mutta muistakaa, että on todennäköisempää, että leikkaus onnistuu tai että leikkauksesta ei ole mitään hyötyä kuin se, että leikkauksesta seuraisi pysyvä vamma.

        Minulta taas on leikattu kaksi alimmaista kylkiluuta lisämunuaisleikkauksen yhteydessä -96. Ja kummaltakin puolelta yhtä aikaa . Ei mikään kosmeettinen leikkaus sekään.


    • Ajas

      Nipsuliini - missä sairaalassa sinut leikattiin? Toivottavasti näet viestini...

      Lisää kokemuksia kuulisin minäkin mielelläni, minulle saatetaan ehdottaa leikkausta.

    • Aune78

      Olen kärsinyt Tosista 15 vuotta. Alussa niskat olivat ne jotka oireilivat, myöhemmin kädet. Kaikkea tutkittiin ja kaikin mahdollisin keinoin mutta kokeet eivät kertoneet tuloksia oikein mihinkään vaivaan viitaten. Se vain tiedettiin että paikat jumiutuu helposti ja kädet on kuin "pumpissa" pienenkin fyysisen suorituksen jälkeen. Kasvot puutuivat myös ja korviin koski jumin takia.

      Parhaan avun olen saanut jumppajutuista joita sain fysioterapeutilta. Myös MDT.menetelmästä. Suosittelen perehtymään.Pientä rintalihasta pitäisi venyttää ja samalla pumpata käsiä sivulle, ylös ja alas...tehokasta tikkuilukipuun. Kalevalainen jäsenkorjaus on huippua. Suosittelen ainakin kokeilemaan. Pureutuu hyvin noihin ongelmakohtiin eli kainaloiden seutuihin...ja tietysti tarvittaessa inne tahansa kehon kolkkaan. Kättä vasten "puskemiset" myös hyviä mutta asennon pitää olla ryhdikäs...mulla ei muuten auta tuokaan temppu. Rintarankaa pitää mun myös jumpata ja saada siihen lisää liikettä..todella suora ja pökkelö on tuo mun ranka ja siitä varmasti johtuu moni vaiva myös.

      • ??????

        Leikkauksesta senverran. Onko tietoa miksi toisille tehdään tuo kylkiluunpoisto ja toisilla avataan vain hermopinne lihaksia katkoen?


      • vena subclavia
        ?????? kirjoitti:

        Leikkauksesta senverran. Onko tietoa miksi toisille tehdään tuo kylkiluunpoisto ja toisilla avataan vain hermopinne lihaksia katkoen?

        Riippuu varmaan ainakin siitä, onko TOS hermo- vai verisuoniperäinen (eli onko puristuksissa hermo vai verisuoni). Itsellä kun vaiva oli verisuoniperäinen ja suoni puristuksissa 1. kylkiluun ja solisluun välissä, ei ollut muita vaihtoehtoja kuin poistaa 1. kylkiluu.


      • ??????
        vena subclavia kirjoitti:

        Riippuu varmaan ainakin siitä, onko TOS hermo- vai verisuoniperäinen (eli onko puristuksissa hermo vai verisuoni). Itsellä kun vaiva oli verisuoniperäinen ja suoni puristuksissa 1. kylkiluun ja solisluun välissä, ei ollut muita vaihtoehtoja kuin poistaa 1. kylkiluu.

        Mulla leikattiin hermoinen kuus viikkoa sitten. Kivut yhä kovat kylläkin vaihtelevasti. Mietityttää vaan miten kauan tässä toipumisessa menee ja mikä on lopputulos. Onko enää järkeä/pystyykö jatkamaan raskasta työtäni ja jos en niin mihin ammattiin suostuvat kouluttamaan...


    • Ossi313

      Paljonkohan tuollainen kylkiluun poisto suunnilleen maksaa? Yksityisen kautta jos operaatio tehdään.

    • 5vuotta_kipuja

      Älää menkö Tos-leikkaukseen. Menin scaletonomiaan, niin putasasiva hermorakenteita, eivätkä kertoneet mitään. 1vuoden koski leikkauksen jälkeen niin kovaa, että teki mieli tappaa itseni ja lääkäri joka lähetti leikkaukseen, ja kaupungin puolelta saa mitään lääkkeitä vaan antaavat kitua. 16kuukautta leikkauksesta ja edellee koskee enemmän kuin ennen leikkausta. Täysi kidutusleikkaus ja kirurgithan oikein pääsee avoleikkausella mässäilemään. Pyytäkää TOS-jumpat fysioterapeutilta ja tehkää joka päivä! Minut pelasti mahtava HIEROJA ja yksityiselta puolelta saamat lääkkeet. Koko ranka selästä päähän suoraksi ja ryhtiä pitää takaraivolta suorana ja kaikki lihakset rennoiksi, niin pitäisi auttaa. Suositeltu myös kylkiluun poistoa minulle, kun 1costan ja kvalikkelin väli ahdas, en varmasti mene kuolemaan siihen leikkaukseen

    • Elämänvaikeus

      Hei!

      Te kaikki jotka painitte tämän tos -asian kanssa niin ajattelin kun tästä ei ole niin paljoa kirjoteltu tai ei oikein kukaan ole kokenut samaa operaatiota. Olen nuori miehen alku joka paini käsi ongelman kanssa, kädessä oli todella rajoittuneet liikeradat yms. Viimein sain lähetteen Tayssiin Thorax -kirurgille Sioris Thanokselle, voin sanoa että leikkauksen tuottama tulos on huomattavissa kohtalaisen suurin tuloksin, käden liike radat palautuivat aikalailla melkein kokonaan, käden "kömpelyyden" tunne lähti pois, myös voimat palautuivat entistä paremmin, käden liikkeet tuntuvat paljon terhakkaimilta. Minulta siis katkaistiin tuo niska lihas joka oli liian suuri ahisti valtimo/laskimo ja hermo alueita, sitten myös poistettiin ensimmäinen kylkiluu. Leikkaus jossa kyseiset toimenpiteet tehdään pelastaa kyllä kivuilta jota aiheutuu hermojen puristuksessa olemisesta tai siitä ettei veren virtaus toimi oikeanlailla, voin sen myös suoraa myöntää että tuo leikkaus on fyysisesti todella rankka johonka kannattaa valmistautua henkisesti sekä fyysisesti, leikkauksen tulos ei näy pakolta vasta kuin 3vuoden kuluttua leikkaus toimenpiteestä. Itse menin kyllä leikkauksen aiheuttamien jälkikomplikaatioitten kautta jotka eivät olleet mitään pieniä juttuja, mutta on todella minimaalinen prosenttialisuus että osuu omalle kohdalle tuon leikkauksen aiheuttamat jälki -ongelmat. Jos vain mahdollista niin suosittelen hakeutumaan sioruksen vastaanotolle tayssiin. Tämä kyseinen thorax -kirurgi on aivan käsittämättömän ammattitaitoinen ja määrätietoinen leikkauksia / toimenpiteitä tehdessä. Siorus myös pitää täyden huolen potilaasta ja heidän hyvinvoinnista alusta loppuun saakka, näitä leikkauksia hän ei suorita ilman kunnon perusteita vammasta ja että varmasti on koitettu kaikki mahdolliset konstin jotta leikkauksen pystyisin välttämään. Botoxi -hoito on yksi kanssa mitä yleensä kokeillaan ennen leikkausta joka voi joissain tapauksissa tuodakkin helpoituksen oireille, siinä vaiheessa kun botoxi -hoidon tuottama tulos on hyvä niin leikkaus vaihtoehdosta varmasti luovutaan, botoxia siis ruiskutetaan kaularangan tietyille lihaksille jonka johdosta ne supistuvat. Jos käden oireilut ei johdukkaan kyseisestä tos -vaivasta, jonka kyllä kirurgi huomaa jo ensimmäisellä käynnillä, niin tämä kirurgi laittaa aivan varmasti erilaisiin jatkotutkimuksiin niin kauan että vika varmasti paikkannetaan kropasta. Tietenkin kaikilla leikkauksilla on omat vaaransa mutta kivun aiheuttamassa tuskassa on valmis ottamaan ne ja kääntämään kaikki kivet jotta tuska loppuisi hinnalla millä hyvänsä. En voi muuta kuin tosiaan lämmin käsi sydämmellä suositella kyseistä tayssin kirurgia, saman kaltaista / tasoista lääkäriä ei varmastikkaan olee suomen maalla toista.

      • Trombityttö

        Minulle tuli myös solislaskimoon veritulppa tänä vuonna. Se ei liotuksella lähtenyt enää auki ja koska verisuoni oli puristuksissa ylimmän kylkiluun ja solisluun välissä ylin kylkiluu leikattiin pois. Leikkauksen jälkeen suoneen jouduttiin laittamaan vielä stentti jotta pysyy auki. Leikkauksen jälkeen käsivarsi oli kipeä kainalosta kyynärpäähän käsivarren alta, mutta koko ajan kipu hiipuu, ja sitä ei juurikaan enää huomaa. Itselläni ilmeisesti tulppa aiheutui kuntosaliharjoittelusta, liian pitkä ja raskas sarja jolloin suoni on ollut "rytyssä" . Veritulpan huomasi siitä, että käsivarren väri tummeni hieman ja käsivarsi meni vähän " pumppiin" ja rupesi tuntumaan aralta ihon pinnasta. Myös verisuonet esim.rintakehässä tulivat pintaan ja käsivarren yläosasta katkeilikin verisuonia jättäen nauhamaisen mustelman n.hauiksen kohdalle. Aikaisemmin olen huomannut käsien kohoasennoissa että ne väsyvät helposti, mutta juurikaan muuta oireita en ole huomannut ennen tätä laskimotukoksen ilmaantumista.


    • Anonyymi

      Minulla todettiin vasemmassa solislaskimossa tukos tammikuussa ja 7kk jälkeen todettiin tos itselläni tuo samainen 1. kylkiluun poistoleikkaus nyt edessä sekä pallolaajennus ja stentti. Kuulisin mielelläni kohtalon tovereilta onko tästä leikkauksesta ollut hyötyä ja miten pitkään toipuminen kesti?

      • Anonyymi

        Minulle tuli kesällä tukos solislaskimoon. Aivan yhtäkkiä oikea käsi turposi ja muuttui sinertäväksi. Oman TK:n kautta keskussairaalaan, siellä ultralla todettiin että tulppa solislaskimossa. Verenohennuslääkitys ja kotiin. Sitten itse asiaa selvitellessäni totesin että ei sen niin kuulu mennä.... puhelujen jälkeen lopulta sisätautilääkäri antoi asian vielä verisuonikirurgin tutkittavaksi. Joka soittikin pikimmiten ja totesi että ei ole toimittu oikein. Lähtö OYS:iin, siellä venografiassa todettiin että laskimo on puristuksissa solisluun ja ylimmäisen kylkiluun välissä ja siksi virtaus minimaalista. Venografiassa tehtiin samalla pallolaajennus. Merkkejä varsinaisesta tulpasta ei näkynyt. Suositeltiin kylkiluun poistoa, mietinnän jälkeen päätin että leikataan. Leikkaukseen pääsinkin samalla reissulla parin päivän sisällä.

        Kirurgi totesi että varsinaista rakenteellista vikaa ei ollut, ylimmän kylkiluun kannattajalihas oli paksu ja lyhentynyt, joten veti kylkiluuta ylöspäin ja aiheutti pinteen. Kylkiluu kuitenkin poistettiin jotta tilaa tulee. Olisi saattanut mennä pelkällä lihaksen katkaisullakin. Minulla operaatio meni ongelmitta. Kipuja ei oikeastaan ollut lainkaan, ihan aloituskipulääkkeillä selvisi sairaalassa. Vain yskiessä sattui ehkä pari viikkoa leikkauksesta. Ohennuslääke pari kk operaation jälkeen, kontrollivenografiassa muutama viikko leikkauksesta vielä pallolaajennettiin.

        Nyt operaatiosta n. 3,5 kk. Ihan minimaalista puutumista leikkausarven alueella jonkin aikaa, ei muita hermohaittoja. Noin kuukauden sisällä aloin elämään ihan normaalia elämää, poislukien raskaammat työt. Ei haitannut mitenkään elämää, vain lievää puutumista ja kipuilua harvoin. Nyt vähän raskaammat työt aloitettuani on ilmaantunut hieman enemmän kipua alueelle josta luu poistettu. Röntgenissä ei kuitenkaan näkynyt mitään, joten ei pitäisi olla huolta. Kuulemma alue arpeutuu ja saattaa aiheuttaa tuntemuksia vielä kuukausia leikkauksen jälkeen. Muuten ollut normaali eikä haitannut normaalia elämää. Käsi palautui normimittoihin, olkavarren korostuneet pinnalliset laskimotkin häipyneet pullistelemasta.

        Eli jos en olisi itse ollut aktiivinen ja ottanut selvää olisi tätä hoidettu tulppana ja kokeiltu että liukeaako ohennuslääkityksellä itsestään. Ja tosiaan merkkejä varsinaisesta tulpasta ei edes lopulta näkynyt, vaan vaivan aiheutti mekaaninen pinne. Alun hoitovirheen vuoksi oireiden ilmaantumisesta leikkaukseen ehti kulua n. 1kk. Nopeammin tehtynä olisi ollut varmempaa että laskimo palautuu pinteen poistuttua. Jos tälläisen vaivan kehittymisestä olisi ollut tietoa etukäteen niin fysioterapian keinoin olisi ehkä voinut välttää, koska kireä/lyhentynyt ylimmän kylkiluun kannattajalihas aiheutti pinteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle tuli kesällä tukos solislaskimoon. Aivan yhtäkkiä oikea käsi turposi ja muuttui sinertäväksi. Oman TK:n kautta keskussairaalaan, siellä ultralla todettiin että tulppa solislaskimossa. Verenohennuslääkitys ja kotiin. Sitten itse asiaa selvitellessäni totesin että ei sen niin kuulu mennä.... puhelujen jälkeen lopulta sisätautilääkäri antoi asian vielä verisuonikirurgin tutkittavaksi. Joka soittikin pikimmiten ja totesi että ei ole toimittu oikein. Lähtö OYS:iin, siellä venografiassa todettiin että laskimo on puristuksissa solisluun ja ylimmäisen kylkiluun välissä ja siksi virtaus minimaalista. Venografiassa tehtiin samalla pallolaajennus. Merkkejä varsinaisesta tulpasta ei näkynyt. Suositeltiin kylkiluun poistoa, mietinnän jälkeen päätin että leikataan. Leikkaukseen pääsinkin samalla reissulla parin päivän sisällä.

        Kirurgi totesi että varsinaista rakenteellista vikaa ei ollut, ylimmän kylkiluun kannattajalihas oli paksu ja lyhentynyt, joten veti kylkiluuta ylöspäin ja aiheutti pinteen. Kylkiluu kuitenkin poistettiin jotta tilaa tulee. Olisi saattanut mennä pelkällä lihaksen katkaisullakin. Minulla operaatio meni ongelmitta. Kipuja ei oikeastaan ollut lainkaan, ihan aloituskipulääkkeillä selvisi sairaalassa. Vain yskiessä sattui ehkä pari viikkoa leikkauksesta. Ohennuslääke pari kk operaation jälkeen, kontrollivenografiassa muutama viikko leikkauksesta vielä pallolaajennettiin.

        Nyt operaatiosta n. 3,5 kk. Ihan minimaalista puutumista leikkausarven alueella jonkin aikaa, ei muita hermohaittoja. Noin kuukauden sisällä aloin elämään ihan normaalia elämää, poislukien raskaammat työt. Ei haitannut mitenkään elämää, vain lievää puutumista ja kipuilua harvoin. Nyt vähän raskaammat työt aloitettuani on ilmaantunut hieman enemmän kipua alueelle josta luu poistettu. Röntgenissä ei kuitenkaan näkynyt mitään, joten ei pitäisi olla huolta. Kuulemma alue arpeutuu ja saattaa aiheuttaa tuntemuksia vielä kuukausia leikkauksen jälkeen. Muuten ollut normaali eikä haitannut normaalia elämää. Käsi palautui normimittoihin, olkavarren korostuneet pinnalliset laskimotkin häipyneet pullistelemasta.

        Eli jos en olisi itse ollut aktiivinen ja ottanut selvää olisi tätä hoidettu tulppana ja kokeiltu että liukeaako ohennuslääkityksellä itsestään. Ja tosiaan merkkejä varsinaisesta tulpasta ei edes lopulta näkynyt, vaan vaivan aiheutti mekaaninen pinne. Alun hoitovirheen vuoksi oireiden ilmaantumisesta leikkaukseen ehti kulua n. 1kk. Nopeammin tehtynä olisi ollut varmempaa että laskimo palautuu pinteen poistuttua. Jos tälläisen vaivan kehittymisestä olisi ollut tietoa etukäteen niin fysioterapian keinoin olisi ehkä voinut välttää, koska kireä/lyhentynyt ylimmän kylkiluun kannattajalihas aiheutti pinteen.

        Vielä lisäys edelliseen.... OYSissä ei stenttiä tälle alueelle suositeltu. On niin liikkuva alue että rikkoutuminen on helpommin mahdollista. Toki sitten jos stentti on ainoa vaihtoehto laskimon aukipitämiseksi niin varmasti kokeillaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe