"näppy" silmän valkuaisessa

pelästynyt

Muutama päivä sitten huomasin kyseisen kasvannaisen silmän valkoisessa osassa, ihan sinisen osan vieressä. Olen tilaamssa aikaa lääkäriin, mutta onko kellään ollut vastaavanlaista, mikä voi olla kyseessä?

10

25020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Frank

      Itselläni oli viime talvena samankaltainen ongelma.

      Silmää aristi pari päivää ja tarkemmin peilistä katsoessani huomasin silmän valkuaisessa hyytelömäisen näppylän tai "klönttin". Näppy hankasi silmäluomeen silmää sulkiessa, minkä seurauksena silmää aristi entistäkin enemmän.

      Lääkärin mukaan kyseessä oli joku silmän autoimmuuni ongelma? Ei siis virus- tai bakteeritulehdus taikka mikään muukaan vakavampi juttu.

      Lääkäri määräsi jotain silmille tarkoitettua voidetta (nimeä en muista) ja vaiva parani parissa viikossa. Ilmeisesti silmä oli vaan jostain syystä ärtynyt (roska, kylmä ilma, tms.).

      Mahtaisiko sinulla olla sama ongelma? Kannattaa varata aika lääkärille.

    • silmälääkäri

      Useimmiten kyseessä on iän myötä melkein jokaiselle ilmaantuva "pingueculum" eli harmiton degeneraatioilmiö, jolle ei tehdä mitään. Harvemmin kyseessä voi olla myös ns. "pterygium" eli siipikalvo, joka kasvaa osittain sarveiskalvon päälle. Se voidaan leikata pois, mikäli uhkaa kasvaa keskeisen sarveiskalvon päälle näköä haittaamaan. Harvoin kyseessä voi olla sidekalvon pahanlaatuinen kasvain eli sidekalvon karsinooma, joka pitää poistaa.

      Melko usein potilaat ihan "yhtäkkiä" huomaavat silmän pinnassa jo pitkään olleen muutoksen kun jostakin syystä esim. peilin edessä tarkastelevat silmäänsä. Jos ei ole varma siitä, että muutos on jo pitkään ollut muuttumattomana paikallaan, on kuitenkin hyvä käydä näyttämässä sitä. Todennäköisesti kyseessä on siis kuitenkin vaaraton muutos, vaikkakaan en tietenkään voi sitä näkemättä diagnoosia tehdä.

      • pelästynyt

        Terveyskeskuslääkäri kehotti seuraamaan, kasvaako näppy, se on kuin "näärännäppy", tai kuin iholla olevat talinäpyt mutta sijaitsee siis silmän valkuaisessa, väritykseltään vaalea. Melko uusi se on, olisin huomannut peiliin katsoessani jos olisi ollut kauan. Pitäisikö vaan odottaa tuleeko muutoksia vai kääntyä silmälääkärin puoleen?


      • silmälääkäri
        pelästynyt kirjoitti:

        Terveyskeskuslääkäri kehotti seuraamaan, kasvaako näppy, se on kuin "näärännäppy", tai kuin iholla olevat talinäpyt mutta sijaitsee siis silmän valkuaisessa, väritykseltään vaalea. Melko uusi se on, olisin huomannut peiliin katsoessani jos olisi ollut kauan. Pitäisikö vaan odottaa tuleeko muutoksia vai kääntyä silmälääkärin puoleen?

        Kuten jo viime viestissä totesin, on useimmiten kyseessä ns. pingueculum, joka on vaaraton ja kehittyy hitaasti eikä ilmesty yhtäkkiä. Usein potilaat kuitenkin "yhtäkkiä" huomaavat sen. Harvemmin kyseessä voi olla muita muutoksia, jotka mahdollisesti pitää poistaa.

        Mutta diagnooseja en voi netin välityksellä tehdä, eikä lopullista vastausta kukaan voi netin kautta antaa - minäkin voin vain kertoa, mikä on harvinaista ja mikä on yleistä. Jos muutos on mielestäsi ilmaantunut lyhyen ajan sisällä niin suosittelen että käyt silmälääkärillä sitä näyttämässä niin saat asiaan varmuuden.


    • silmääsäikähtänyt

      Kasvoi pupillin viereen tuollainen näppy, säikähdin että nyt on tullut silmään kasvain yms. Onneksi löysin tämän ketjun.

      Suuri kiitos silmälääkärille.

    • Anonyymi

      Joo minulla on samanlainen oikeassa silmässä. Kävin näyttämässä sitä lpr:n keskus-sairaalassa. Nuori mies lääkäri teki silmätarkastuksen hotasemalla ja sanoi ,että ei siinä mitään pattia ole,se näyttää vaan siltä.Sokeekin näkee otsallaan,että siinä on patti ja on vieläkin. Joskus aamulla se on melkein tasainen,mutta iltaa kohti taas palaa. Se ei vaivaa mitenkään,niin olen se melkein unohtanut. Minä luulen,että se pojan jolppi lääkäri oli niin hölmö,ettei tiennyt mikä se on,niin kuhan heitti,ettei siinä mitään ole.Antoi hän reseptin hiton kalleille silmätipoille ,joista 80% meni roskikseen. Pipetin,kun aukaisi,niin siintää tarvi aina kaksi tippaa ja loput kuusi tippaa piti heittää,kun sitä ei saanut enään pilaantumisen vuoksi käyttää.Hirveesti ne poltti silmää,mut patti ei hievahtanutkaan,eli ei paskankaa hyötyä,vaikka käytin kuurin loppuun.

    • Anonyymi

      Itelläni on nyt semmonen pieni näppy silmäsä just nyt huomasin peilistä.

      • Anonyymi

        Niin mitä sitten, mikä sun pointti on tulla kertomaan tuo tänne.?


    • Anonyymi

      Nostellaan ketjua. Te joille tämmöinen on tullut, onko se lähtenyt jo pois?

    • Anonyymi

      Nosto, minua kiinnostaisi myös kohtalotovereiden tuoreemmat kertomukset tästä mysteerivaivasta. Sairastetun koronan jälkeen ilmestyi tällainen AP:n kuvaama oikeaan silmään, Google ehdotti sidekalvokyhmyä (pinguecula) muttei mielestäni kuvien perusteella ole se, varsinkin kun kyseessä on tyypillisesti ikääntyvien vaiva ja itse olen nuorehko. Omani on kuin todella pieni finni tai vesikello silmän valkuaisessa, en erottaisi sitä muuten mutta alaluomi hankaa sitä vasten ja "kohottaa" sen esille jolloin se on helposti havaittavissa lampun kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1555
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe