dysfaatikko-vanhemmat!

vauvaahaaliva

Hei! Tietäisikö kukaan omakohtaisia kokemuksia asiasta?

Olen pohtinut miten dysfasia periytyy lapseen... sanotaan ettei suoranaisesti periydy, mutta saattaa olla perinnöllisyydellä vaikutusta asiaan. Minulla on todettu lievä dysfasia lapsena, josta olen kuntoutunut niin, ettei sitä ulkopuoliset edes tajua mulla olevan sellainen. Puheestani se ei näy. Olen suorittanut ammatti- ja amk-tutkinnon hyvin arvosanoin. En koe minulla olevan vaikeuksia tekstien ymmärtämisessä tai vieraiden kielten opettelussa. Lapsena minulla oli paljon vaikeuksia, sanavarasto oli niukkaa ja puhuin omaa kieltä. Niin ihmettelenkin, miten olen nykyään "normaali". Lisäksi sosiaalisuuttakin löytyy (sitä tosin en ollut lapsena).

Pohdinkin tässä sitä, että jos tulen raskaaksi, niin periytyykö tuo dysfasia lapseen? Olisi mukava kuulla vanhemmista, joista jommalla kummalla on dysfasia - niistä kun ei oikein ole kirjoituksia juuri missään.. Onko lapsellanne myös todettu dysfasia, kenties pahempana kuin itsellänne tms? Omilla vanhemmilla ei ole dysfasiaa, joten en tiedä mistä se sitten on tullut...

8

1012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turtsilo

      Minun nyt 4,8-vuotiaalla lapsella epäillään dysfasiaa puheterapeutin konsultaation perusteella. Kesti kauan, ennen kuin neuvolasta sain sen lähetteen terapeutille kerjätty (terapeutin mukaan aikaisemminkin olisi ollut jo hyvä tulla).
      Dysfasian taustatekijöitä ei tiedetä, mutta perinnöllisillä tekijöillä on vaikutusta. Itselläni ei ole ollut dysfasiaa, mutta veljelläni oli, ja hänenkin tyttärensä puheen kehitys viivästyi muttei kuitenkaan niin että oltaisiin dysfasia todettu. Itsekään en kuulemma mitenkään nopea ollut puheen kehityksessä.

    • piipi2

      Dysfasiassa (nyk. puheen ja kielen kehityksen erityisvaikeus) on usein taustalla samoja pulmia, kuin lukivaikeudessa. Dysleksia-lapset ovat usein samoja lapsia, joilla on ollut puheen ja/tai kielen kehityksen viivästymää tai poikkeavuutta. Sehän tiedetään, että dysleksia on vahvasti perinnöllinen. Toisaalta itse tietämistäni dysfasia-lapsista suurin osa on kuitenkin sellaisia, että suvussa ei ole tähän perinnöllisyysriskiä.

    • Illen

      Heips!vähän jännityksellä odotan miten asiat sujuvat 1v2kk ikäisellä pojallani. Minulla on itsellä ollut vaikeuksia oppia lukemaan ja kirjoittamaan, suoranaista dysfasiaa ei ole ollut mutta veljelläni on. Lisäksi lapsen isällä ollut puheen kehiksen viivästymää ja vaikeuksia lukemisessa yms. Isäni on vanhemmiten alkanut epäillä, että hänellä olisi jonkun sortin lukihäiriö. Vähän mietityttää ovatko nämä perinnöllisiä vai kuinka.. Tällä hetkellä poikani juttelee muutaman tunnistettavan sanan "anna" ja "äiti", myös "äijä" tulee en tosin tiedä mitä han sillä tarkoittaa liekö isäänsä. Myös erilaisia kielenharjoitteita hän tekee kovasti. Esim liu'uttaa kieltä alahampaita vasten ja päästee "kolikolikoli" ääniä.

      • valopilkkuja

        Perinnöllisyys on riskitekijä, mutta se ei ole sataprosenttinen. Tärkeintä on, että jos suvussa on kielen kehityksen vaikeuksia ollut, seuraa lasta tarkemmin ja tukee lapsen kielen kehitystä. Jos ongelmia ilmenee (niitä ei välttämättä tule), osaa hakea mahdollisimman pian kuntoutusta ja sitä hakiessa korostaa, että suvussakin tätä on ja huoli siten aiheellinen. Ja kuten aloittajakin totesi, elämä voi mennä eteenpäin oikein hyvin ja mallikkaasti varhaisista kielen kehityksen vaikeuksista huolimatta. Olennaista on kielellisesti rikas ja virikkeellinen ympäristö ja hyvä ja varhain aloitettu kuntoutus.


    • Ulkopuolisena elävä

      Dysfasia voi "periytyä" myös ympäristöstä.

      On vanhempia, jotka eivät osaa jutella vastasyntyneelle, koska hän ei "vastaa". Nämä vanhemmat luulevat, että lapsi oppii puhumaan, kun hän kuulee puhetta esim. tv:stä tai muiden keskustellessa tai kun hänelle aletaan puhua vauvaiän jälkeen, esimerkiksi 1-vuotiaana.

      • tietoa tietoa

        Edellinen kirjoittaja on väärässä. Dysfasiaa ei voi aiheuttaa lapselle puutteellisella vuorovaikutuksella. Kielen ja puheen oppimista voi viivästyttää sillä että lapselle ei puhuta, mutta ei aiheuttaa dysfasiaa. Dysfasia kun on synnynnäinen ja neurologinen ominaisuus joka joko on tai ei ole jo syntyessä. Eli sitä ei voi syntymän jälkeen enää tulla.


      • Ulkopuolisena elävä
        tietoa tietoa kirjoitti:

        Edellinen kirjoittaja on väärässä. Dysfasiaa ei voi aiheuttaa lapselle puutteellisella vuorovaikutuksella. Kielen ja puheen oppimista voi viivästyttää sillä että lapselle ei puhuta, mutta ei aiheuttaa dysfasiaa. Dysfasia kun on synnynnäinen ja neurologinen ominaisuus joka joko on tai ei ole jo syntyessä. Eli sitä ei voi syntymän jälkeen enää tulla.

        No joo, mutta kun puhe viivästyy ohi otollisen oppimisiän, siitä voi kantaa seurauksia koko loppuikänsä. Tälläisiakin lapsia päätyy dysfasialuokille. Miten tieteellisesti todistat, että kyseessä on puhtaasti synnynnäinen ja neurologinen ominaisuus, kun lapsella on kelellisessä kehityksessä häiriö?


      • Ulkopuolisena elävä
        tietoa tietoa kirjoitti:

        Edellinen kirjoittaja on väärässä. Dysfasiaa ei voi aiheuttaa lapselle puutteellisella vuorovaikutuksella. Kielen ja puheen oppimista voi viivästyttää sillä että lapselle ei puhuta, mutta ei aiheuttaa dysfasiaa. Dysfasia kun on synnynnäinen ja neurologinen ominaisuus joka joko on tai ei ole jo syntyessä. Eli sitä ei voi syntymän jälkeen enää tulla.

        Kakki neurologiset häiriöt ei olekaan niin synnynnäisiä kuin ollaan luultu. Vähän aikaa sitten tuli mm. mielenkiintoinen autismidokumentti, jossa suoliston microbitoiminnan häiriö sai aikaan hermomyrkkyjä, jotka sotkivat aivotoiminnan.

        Mutta palataksemme dysfasiaan, lapsen aivojen hermoradat kehittyvät vuorovaikutuksesta, joten miksei dysfasiaa voisi aiheuttaa myös ympäristö?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5559
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3425
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1346
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe