Mitä kaikkea käänteinen asuntolaina tms. mahtaa perillisten kannalta käytännössä tarkoittaa? Vanhempani ovat ottaneet Nordeasta lainaa omakotitalonsa pantiksi laittaen ja ainoana perillisenä minua luonnollisesti kiinnostaa tietää mitä kaikkea tämä minun kannaltani mahtaa tarkoittaa.
Vanhemmat ítse ovat antaneet hyvin niukasti tietoja sen enempää lainan nimestä kuin lainasummastakaan. Tiedän vaan että ovat ottaneet Nordeasta asuntoa vastaan jotakin lainaa, jonka lainasummaa kasvattavat tarpeidensa mukaan.
Perittävää jää luonnollisesti sitä vähemmän mitä enemmän lainaa on otettu, mutta mitä kaikkea muuta tällainen käänteinen asuntolaina tms. jossa lainaa on otettu asuntoa panttina käyttäen voi perillikannaltani tarkoittaa?
Voiko esimerkiksi syntyä tilannetta, jossa minä vanhempieni kuoltua joutuisinkin omasta pussistani maksamaan vanhempieni velkojen maksamatta jääneitä korkoja? Tai mitä jos pankki onkin arvioinut asunnon arvon yläkanttiin ja lainannut enemmän kuin mitä asunnosta saa ja minä joutuisin maksamaan erotuksen pankille? Lainan takaisinmaksuhan jää perikunnan taakaksi vai miten asia nyt tuolla jossain esitettiinkään.? Mikäli lainaa vanhempieni kuoltua on vielä käyttämättä, niin saanko minä perillisenä jäljellä olevan osuuden itselleni vai jääkö käyttämätön osuus pankille?
Käänteinen asuntolaina tms.
6
2762
Vastaukset
- 9+4
Perillinen vastaa perittävän veloista pääsääntöisesti vain kuolinpesän varallisuudella l. jos esim. omaisuuden realisoinnista saatavat varat eivät riitä velkojen maksuun, loppu jää velkojien tappioksi.
- 1+13
Vuonna 2004 syksyllä tulleessa laissa selkeytettiin vainajan velkojen hoito, että perintöön ryhtymättömät ja asiallisesti perunkirjoituksen hoitavat perilliset eivät joudu vastuuseen vainajan veloista ja töpeksiessäänkin he vastaavat vain velallisille aiheuttamastaan todellisesta vahingosta. Mutta tuo vekkuli sanapari "käänteinen asuntolaina" on sopimus, jonka ehdot voivat olla lähes mitä tahansa ja selviäisi vain vanhempiesi lainapapereista.
Kuningaskuluttajan vertailussa juuri Nordea taisi olla korkojen/kulujen osalta huonoin. Tiettävästi vain termin lanseeraaja Hypo jopa ostaa parhailta alueilta asuntoja ja myyjän asuminen jatkuu räätälöidyn vuokrasopimuksen ehdoilla. Useimmat pankit vain antavat ko. termillä markkinoitavia pitkäaikaisia ja lyhennysvapaita kulutusluottoja reippailla koroilla ja asunto on tietenkin panttina. Lainan uusimiset 10-20 v aika näyttää.
M.o.t. Perintöverotuksesta ei kohta kannata vaikeroida, kun vanhenevien varallisuus saadaan markkinatalouden tavoitteiden mukaisesti nopeammin kulutukseen. - sovittavissa
***Mikäli lainaa vanhempieni kuoltua on vielä käyttämättä, niin saanko minä perillisenä jäljellä olevan osuuden itselleni vai jääkö käyttämätön osuus pankille? ***
Tarkoitatko nyt sitä, että vanhempasi eivät eläessään ole nostaneet ottamaansa lainaa kokonaisuudessaan? Ei se nostamatta jäänyt laina sinulle ilman muuta siirry, mutta pankin kanssa voi siirrosta sopiakin, jos pankki on siihen halukas. Taitaa riippua siitä, pitääkö pankki sinua kelvollisena velallisena.
***Lainan takaisinmaksuhan jää perikunnan taakaksi***
Näin se on. Kuolinpesän varoista se laina on maksettava takaisin. Ja jos pesän varat asunnon realisoinnin jälkeenkään eivät riitä käänteisen asuntolainan maksuun, velkojat kärsivät vahingon. (Edellyttäen että olet hoitanut perunkirjoituksen asianmukaisesti.)
Muuten olen sitä mieltä, että käänteinen asuntolaina on hyvä keksintö ikääntyvien sukupolvien vanhuudenaikojen helpottamiseksi. Perintöä kärkkyvien nykypolvienkin olisi parempi ryhtyä huolehtimaan oman taloutensa turvaamisesta ihan itse. - Hyvä uutinen
Hah-hah, luulit pääseväsi viettämään kissanpäiviä kun vanhempasi kuolevat mutta he aavistivat ahneutesi, tuhlaavat omaisuutensa ja sinä jäät nuolemaan näppejäsi. Se on aivan oikein!
- Mummeli
Oletpas ahne kun tuollaisia jo mietit vaikka vanhempasi ovat vielä elossa? Mitä se sinulle kuuluu että ottavat lainaa asuntoaan vastaan? Kyllä pankki pitää huolen ettei se anna lainaa niin paljon ettei asunnon tuleva myyntihinta sitä kata.
Itselläni on kaksi lasta. Omakotitalo järven rannalla ja siinä käänteistä asuntolainaa noin 60000. Pelkkä tontti on jo monenkertaisesti tuon arvoinen eikä arvo laske. En ole huomannut että tyttäreni olisivat harmistuneita siitä että käytän nyt osan asuntoon säästämistäni varoista omaan mukavuuteeni koska eläkkeeni on pieni.- mek
Parempi vaihtoehto olisi myydä se asunto ja vaihtaa helvempaan vaikka rivariin niin ei tarttis korkoja maksella eikä muitakaan kuluja ja tuhlaisit realiomaisuutta menoihisi niin tämä olisi parempi vaihtoehto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15964Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829