Ihmiset vähät välittävät tietoturvasta

Kuit van Hunttelaar

Käyttöjärjestelmän (tai oikeammin sen ekosysteemin jota laitteesi käyttää) tietoturvaan vaikuttaa muutama oleellinen asia kuten

-miten turvalliseksi systeemit on laadittu
-siinä käytettävien ohjelmistojen haavoittuvuus
-järjestelmän yleinen käyttöosuus
-käyttäjän aivokapasiteetti

Yleisimmät tekijät. Ja nyt kun on tullut kiistatta esille että sekä Windows pc-puolella että Android mobiilipuolella (myös Applen turva osoittautunut osittain myytiksi) ovat töpeksineet herää kysymys - MIKSI IHMISET EIVÄT RANKAISE NIITÄ (Microsoftia, Googlea ja Applea) LUOPUMALLA NIIDEN KÄYTÖSTÄ?

Minä en ole toistaiseksi löytänyt tuohon arvoitukseen mitään muuta selitystä kuin sen että todellisuudessa ihmisten valtaosaa ei kiinnosta pätkänkään vertaa turvallisuusasiat. Jos ne olisivat elämän valintakriteerien kärjessä emme söisi läskiä, tupakoisi, joisi viinaa tai käyttäisi huumeita.

Hyvä jos edes 10% pc-tietokoneen ja mobiililaitteen käyttäjistä ottaa nämä asiat vakavasti. Heidän joukossaan on niin Linuxin, Windowsin kuin Applen järjestemien käyttäjiä. Edes hintakaan ei ole ratkaiseva valintakriteeri sillä osa kuluttajista on sellaisia että heille tuotteen arvo kohoaa silmissä heti kun se maksaa paljon vaikka hinta ei toisi mitään lisäarvoa sinänsä.

83

2134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "MIKSI IHMISET EIVÄT RANKAISE NIITÄ (Microsoftia, Googlea ja Applea) LUOPUMALLA NIIDEN KÄYTÖSTÄ?"

      Vastaan vain Windowsin osalta. Windows 98 korkattiin ja luovuin siitä kuukauden käytön jälkeen. Olin kyllä kokeillut jo aikaisemmin NT4:ää johon sitten siirryin. NT4 SP3 oli silloin tuoren NT versio.

      Tällainen kommellus kävi 2 vuotta takaperin:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9715694#comment-0

      Asensin käyttöjärjestelmän kokonaan uudelleen niin kuin pitääkin tehdä jos joku haittaohjelma on päässyt asentumaan järjestelmänvalvojan oikeuksin. Mitään oikeaa tartuntaa ei ole tapahtunut NT koneille.
      Jos tämä Windows olisi niin turvaton kuin linuks trollit täällä valehtelevat niin eihän tätä voisi käyttää vähääkään. Käyttöjärjestelmän uudelleenasennus päivityksineen ja ohjelmien asentamisineen on aivan kestämätön juttu jos haittaohjelmia tarttuilisi noin vain itsekseen.

      Millään "puhdistusohjelmilla" konetta ei saa riittävän luotettavasti haittaohjelmista puhtaaksi joten uudelleenasennus on pakollinen jos välittää tietoturvastaa.

      • turva ja turva

        Fed, sä et nyt ymmärrä ollenkaan näköjään ongelman juuria, annapa kun selitän tämän asian sinulle. Ihmiset kuvittelevat, että heidän ostamansa käyttöjärjestelmä on turvallinen, onhan siitä sentään maksettu rahaa. Samalla tiivistyy ihmisten pohjaton typeryys tietokoneiden suhteen, eli ei tiedetä, ei osata, eikä oteta asioista selvää. Kaikkiaan syy useimpiin ongelmiin istuu penkin ja ruudun välissä. Kun useimpien ihmisten älyllinen suorituskyky jää paljon alle saksanpaimenkoiran älyllisen kapasiteetin niin seuraus on just semmonen virusepidemia mikä on aina vaivannut windowseja.

        Windows on toki turvaton ja reikäinen virusimuri noin rakenteensa puolesta, siitä ei pääse mihinkään. Silti sitä käyttää se yleensä suhteellisen tyhmä tavisapina, jolle ei pitäisi antaa käteen taskulaskinta kummempaa laitetta, useimmille pelkkä polkupyörän pumppu on teknisesti liian vaikea kun siinä on yksi liikkuva osa.

        Mitä tulee yleisesti termiin "turvallisuus" niin siinäkin suomalaisilla on vähän helvetin naivi asenne, myös sulla itselläs todennäköisesti. Te suomalaiset tuulipukukansalaiset oikeasti kuvittelette, että poliisi on teidän turvanne jos jotain sattuu. Entäs kun se turpakeikka sattuu kadulla omalle kohdalle? Meinaatteko te ihan oikeasti, että se poliisi ehtii keskeyttämään sen narkin hyökkäyksen? Ei muuten kerkiä. Oikeasti jokainen on ITSE vastuussa turvallisuudestaan, eli jos sille omalle turvatilanteelleen haluaa jotain tehdä niin yksi keino on harjoitella itsepuolustustaitoja aktiivisesti ja sitten se toinen keino on vaatia lainsäädäntöön muutos, että jokainen saa puolustaa itseään ja perhettään aseellisestikin, eli vapaa aseenkanto-oikeus kaikille kansalaisille.

        Itse olen ymmärtänyt jo kauan sitten, että olen yksin vastuussa omalla kohdallani omasta turvallisuudestani. Siitä syystä harjoittelen kamppailutaitoja ja pidän yöaikaan kulkiessani veitsen mukanani. Erittäin halpa henkivakuutus noin lopulta eikä siihen toivottavasti koskaan tarvitse käytännössä turvautua vaan perinteisen nyrkkipelin/rautakärkimaiharin pitäisi riittää pahassakin tilanteessa. Poliisi ei auta eikä pelasta eikä se ole niiden tehtäväkään vaan ne ovat olemassa sakottaakseen valtion pohjattomaan kassaan sakkotuloja kaiken maailman mopopojilta.

        Jälleen kerran katujen turvallisuusvaje johtuu siitä, että ihmiset kännäävät, narkkavat ja ovat niin helvetin tyhmää sakkia ylipäätään. Joku päästi valitettavasti kauan sitten lauman apinoita vapaaksi ja seuraukset näkyvät sitten koti-, ja katuväkivaltana. 99% kaikesta turvattomuudesta johtuu yksinomaan alkoholista tai oikeastaan siitä, että Fed ja kumppanit eivät sitä osaa sivistyneesti käyttää. Meillä muilla olisi turvallisempaa kulkea kadulla jos jengi oppisi elämään ihmisiksi sen alkoholin kanssa. Miksi sitä pitää kiskoa kuin viimeistä päivää kahdesta kolpakosta samaan aikaan baarissa? Vähempikin voisi riittää.

        Miettikää ihmiset: 99% tapoista, pahoinpitelyistä, törkeistä pahoinpitelyistä, raiskauksista ja omaisuusrikoksista johtuu yksinomaan alkoholista. Miettikää sitä ja omaa alkoholin käyttöänne. Penttihän on sinolipäänä alkoholin käyttämisen ammattilainen.


      • nainenpoliisijataksi
        turva ja turva kirjoitti:

        Fed, sä et nyt ymmärrä ollenkaan näköjään ongelman juuria, annapa kun selitän tämän asian sinulle. Ihmiset kuvittelevat, että heidän ostamansa käyttöjärjestelmä on turvallinen, onhan siitä sentään maksettu rahaa. Samalla tiivistyy ihmisten pohjaton typeryys tietokoneiden suhteen, eli ei tiedetä, ei osata, eikä oteta asioista selvää. Kaikkiaan syy useimpiin ongelmiin istuu penkin ja ruudun välissä. Kun useimpien ihmisten älyllinen suorituskyky jää paljon alle saksanpaimenkoiran älyllisen kapasiteetin niin seuraus on just semmonen virusepidemia mikä on aina vaivannut windowseja.

        Windows on toki turvaton ja reikäinen virusimuri noin rakenteensa puolesta, siitä ei pääse mihinkään. Silti sitä käyttää se yleensä suhteellisen tyhmä tavisapina, jolle ei pitäisi antaa käteen taskulaskinta kummempaa laitetta, useimmille pelkkä polkupyörän pumppu on teknisesti liian vaikea kun siinä on yksi liikkuva osa.

        Mitä tulee yleisesti termiin "turvallisuus" niin siinäkin suomalaisilla on vähän helvetin naivi asenne, myös sulla itselläs todennäköisesti. Te suomalaiset tuulipukukansalaiset oikeasti kuvittelette, että poliisi on teidän turvanne jos jotain sattuu. Entäs kun se turpakeikka sattuu kadulla omalle kohdalle? Meinaatteko te ihan oikeasti, että se poliisi ehtii keskeyttämään sen narkin hyökkäyksen? Ei muuten kerkiä. Oikeasti jokainen on ITSE vastuussa turvallisuudestaan, eli jos sille omalle turvatilanteelleen haluaa jotain tehdä niin yksi keino on harjoitella itsepuolustustaitoja aktiivisesti ja sitten se toinen keino on vaatia lainsäädäntöön muutos, että jokainen saa puolustaa itseään ja perhettään aseellisestikin, eli vapaa aseenkanto-oikeus kaikille kansalaisille.

        Itse olen ymmärtänyt jo kauan sitten, että olen yksin vastuussa omalla kohdallani omasta turvallisuudestani. Siitä syystä harjoittelen kamppailutaitoja ja pidän yöaikaan kulkiessani veitsen mukanani. Erittäin halpa henkivakuutus noin lopulta eikä siihen toivottavasti koskaan tarvitse käytännössä turvautua vaan perinteisen nyrkkipelin/rautakärkimaiharin pitäisi riittää pahassakin tilanteessa. Poliisi ei auta eikä pelasta eikä se ole niiden tehtäväkään vaan ne ovat olemassa sakottaakseen valtion pohjattomaan kassaan sakkotuloja kaiken maailman mopopojilta.

        Jälleen kerran katujen turvallisuusvaje johtuu siitä, että ihmiset kännäävät, narkkavat ja ovat niin helvetin tyhmää sakkia ylipäätään. Joku päästi valitettavasti kauan sitten lauman apinoita vapaaksi ja seuraukset näkyvät sitten koti-, ja katuväkivaltana. 99% kaikesta turvattomuudesta johtuu yksinomaan alkoholista tai oikeastaan siitä, että Fed ja kumppanit eivät sitä osaa sivistyneesti käyttää. Meillä muilla olisi turvallisempaa kulkea kadulla jos jengi oppisi elämään ihmisiksi sen alkoholin kanssa. Miksi sitä pitää kiskoa kuin viimeistä päivää kahdesta kolpakosta samaan aikaan baarissa? Vähempikin voisi riittää.

        Miettikää ihmiset: 99% tapoista, pahoinpitelyistä, törkeistä pahoinpitelyistä, raiskauksista ja omaisuusrikoksista johtuu yksinomaan alkoholista. Miettikää sitä ja omaa alkoholin käyttöänne. Penttihän on sinolipäänä alkoholin käyttämisen ammattilainen.

        Huoh. Mun älykkyys on korkeintaan whippetin luokkaa ja aina olen osannut surffata internetissä ja käyttää a.t.k:ta. Nigerialaiskirjeisiinkin olen vastannut kuuliaisesti ja antanut heille verkkopankkitunnukset.


      • kuutio potenssiin 1
        turva ja turva kirjoitti:

        Fed, sä et nyt ymmärrä ollenkaan näköjään ongelman juuria, annapa kun selitän tämän asian sinulle. Ihmiset kuvittelevat, että heidän ostamansa käyttöjärjestelmä on turvallinen, onhan siitä sentään maksettu rahaa. Samalla tiivistyy ihmisten pohjaton typeryys tietokoneiden suhteen, eli ei tiedetä, ei osata, eikä oteta asioista selvää. Kaikkiaan syy useimpiin ongelmiin istuu penkin ja ruudun välissä. Kun useimpien ihmisten älyllinen suorituskyky jää paljon alle saksanpaimenkoiran älyllisen kapasiteetin niin seuraus on just semmonen virusepidemia mikä on aina vaivannut windowseja.

        Windows on toki turvaton ja reikäinen virusimuri noin rakenteensa puolesta, siitä ei pääse mihinkään. Silti sitä käyttää se yleensä suhteellisen tyhmä tavisapina, jolle ei pitäisi antaa käteen taskulaskinta kummempaa laitetta, useimmille pelkkä polkupyörän pumppu on teknisesti liian vaikea kun siinä on yksi liikkuva osa.

        Mitä tulee yleisesti termiin "turvallisuus" niin siinäkin suomalaisilla on vähän helvetin naivi asenne, myös sulla itselläs todennäköisesti. Te suomalaiset tuulipukukansalaiset oikeasti kuvittelette, että poliisi on teidän turvanne jos jotain sattuu. Entäs kun se turpakeikka sattuu kadulla omalle kohdalle? Meinaatteko te ihan oikeasti, että se poliisi ehtii keskeyttämään sen narkin hyökkäyksen? Ei muuten kerkiä. Oikeasti jokainen on ITSE vastuussa turvallisuudestaan, eli jos sille omalle turvatilanteelleen haluaa jotain tehdä niin yksi keino on harjoitella itsepuolustustaitoja aktiivisesti ja sitten se toinen keino on vaatia lainsäädäntöön muutos, että jokainen saa puolustaa itseään ja perhettään aseellisestikin, eli vapaa aseenkanto-oikeus kaikille kansalaisille.

        Itse olen ymmärtänyt jo kauan sitten, että olen yksin vastuussa omalla kohdallani omasta turvallisuudestani. Siitä syystä harjoittelen kamppailutaitoja ja pidän yöaikaan kulkiessani veitsen mukanani. Erittäin halpa henkivakuutus noin lopulta eikä siihen toivottavasti koskaan tarvitse käytännössä turvautua vaan perinteisen nyrkkipelin/rautakärkimaiharin pitäisi riittää pahassakin tilanteessa. Poliisi ei auta eikä pelasta eikä se ole niiden tehtäväkään vaan ne ovat olemassa sakottaakseen valtion pohjattomaan kassaan sakkotuloja kaiken maailman mopopojilta.

        Jälleen kerran katujen turvallisuusvaje johtuu siitä, että ihmiset kännäävät, narkkavat ja ovat niin helvetin tyhmää sakkia ylipäätään. Joku päästi valitettavasti kauan sitten lauman apinoita vapaaksi ja seuraukset näkyvät sitten koti-, ja katuväkivaltana. 99% kaikesta turvattomuudesta johtuu yksinomaan alkoholista tai oikeastaan siitä, että Fed ja kumppanit eivät sitä osaa sivistyneesti käyttää. Meillä muilla olisi turvallisempaa kulkea kadulla jos jengi oppisi elämään ihmisiksi sen alkoholin kanssa. Miksi sitä pitää kiskoa kuin viimeistä päivää kahdesta kolpakosta samaan aikaan baarissa? Vähempikin voisi riittää.

        Miettikää ihmiset: 99% tapoista, pahoinpitelyistä, törkeistä pahoinpitelyistä, raiskauksista ja omaisuusrikoksista johtuu yksinomaan alkoholista. Miettikää sitä ja omaa alkoholin käyttöänne. Penttihän on sinolipäänä alkoholin käyttämisen ammattilainen.

        Voi "turva ja TURVEN...a"

        Nyt meillä on keskuudessamme älykkö joka ratkaisee kaikki maailmankaikkeuden bittiongelmat.
        JA MAAILMA PELAAASTUUUUU.............!!!!


      • Päät mistä jauhat p.
        turva ja turva kirjoitti:

        Fed, sä et nyt ymmärrä ollenkaan näköjään ongelman juuria, annapa kun selitän tämän asian sinulle. Ihmiset kuvittelevat, että heidän ostamansa käyttöjärjestelmä on turvallinen, onhan siitä sentään maksettu rahaa. Samalla tiivistyy ihmisten pohjaton typeryys tietokoneiden suhteen, eli ei tiedetä, ei osata, eikä oteta asioista selvää. Kaikkiaan syy useimpiin ongelmiin istuu penkin ja ruudun välissä. Kun useimpien ihmisten älyllinen suorituskyky jää paljon alle saksanpaimenkoiran älyllisen kapasiteetin niin seuraus on just semmonen virusepidemia mikä on aina vaivannut windowseja.

        Windows on toki turvaton ja reikäinen virusimuri noin rakenteensa puolesta, siitä ei pääse mihinkään. Silti sitä käyttää se yleensä suhteellisen tyhmä tavisapina, jolle ei pitäisi antaa käteen taskulaskinta kummempaa laitetta, useimmille pelkkä polkupyörän pumppu on teknisesti liian vaikea kun siinä on yksi liikkuva osa.

        Mitä tulee yleisesti termiin "turvallisuus" niin siinäkin suomalaisilla on vähän helvetin naivi asenne, myös sulla itselläs todennäköisesti. Te suomalaiset tuulipukukansalaiset oikeasti kuvittelette, että poliisi on teidän turvanne jos jotain sattuu. Entäs kun se turpakeikka sattuu kadulla omalle kohdalle? Meinaatteko te ihan oikeasti, että se poliisi ehtii keskeyttämään sen narkin hyökkäyksen? Ei muuten kerkiä. Oikeasti jokainen on ITSE vastuussa turvallisuudestaan, eli jos sille omalle turvatilanteelleen haluaa jotain tehdä niin yksi keino on harjoitella itsepuolustustaitoja aktiivisesti ja sitten se toinen keino on vaatia lainsäädäntöön muutos, että jokainen saa puolustaa itseään ja perhettään aseellisestikin, eli vapaa aseenkanto-oikeus kaikille kansalaisille.

        Itse olen ymmärtänyt jo kauan sitten, että olen yksin vastuussa omalla kohdallani omasta turvallisuudestani. Siitä syystä harjoittelen kamppailutaitoja ja pidän yöaikaan kulkiessani veitsen mukanani. Erittäin halpa henkivakuutus noin lopulta eikä siihen toivottavasti koskaan tarvitse käytännössä turvautua vaan perinteisen nyrkkipelin/rautakärkimaiharin pitäisi riittää pahassakin tilanteessa. Poliisi ei auta eikä pelasta eikä se ole niiden tehtäväkään vaan ne ovat olemassa sakottaakseen valtion pohjattomaan kassaan sakkotuloja kaiken maailman mopopojilta.

        Jälleen kerran katujen turvallisuusvaje johtuu siitä, että ihmiset kännäävät, narkkavat ja ovat niin helvetin tyhmää sakkia ylipäätään. Joku päästi valitettavasti kauan sitten lauman apinoita vapaaksi ja seuraukset näkyvät sitten koti-, ja katuväkivaltana. 99% kaikesta turvattomuudesta johtuu yksinomaan alkoholista tai oikeastaan siitä, että Fed ja kumppanit eivät sitä osaa sivistyneesti käyttää. Meillä muilla olisi turvallisempaa kulkea kadulla jos jengi oppisi elämään ihmisiksi sen alkoholin kanssa. Miksi sitä pitää kiskoa kuin viimeistä päivää kahdesta kolpakosta samaan aikaan baarissa? Vähempikin voisi riittää.

        Miettikää ihmiset: 99% tapoista, pahoinpitelyistä, törkeistä pahoinpitelyistä, raiskauksista ja omaisuusrikoksista johtuu yksinomaan alkoholista. Miettikää sitä ja omaa alkoholin käyttöänne. Penttihän on sinolipäänä alkoholin käyttämisen ammattilainen.

        "Ihmiset kuvittelevat, että heidän ostamansa käyttöjärjestelmä on turvallinen, onhan siitä sentään maksettu rahaa."

        Tämä oli ainoa "asiaan liittyvä".

        T: Tuulipuku kansalainen :)


      • epätietoinen uuno
        Päät mistä jauhat p. kirjoitti:

        "Ihmiset kuvittelevat, että heidän ostamansa käyttöjärjestelmä on turvallinen, onhan siitä sentään maksettu rahaa."

        Tämä oli ainoa "asiaan liittyvä".

        T: Tuulipuku kansalainen :)

        www.vippiilmanluottotietoja.com ONko turvallinen?


      • Antti Viirus

        Ei antivirus ohjelmisto pysty estämään haittaohjelmaa, jos käyttäjä klikkaa flashplayer kolmiota käynnistääkseen jännän videoklipin.
        Tällä tavallahan se kuuluisa poliisisivu kiristi rahaa Suomessakin ja Euroopassa!
        Seksi ja rahapeli sivuilta ne ötökät tulee, mutta eivät itsekseen.
        Antivirus ohjelmat eivät suojaa.
        Ainoan haittaohjelman eläissäni olen saanut F-Securen ollessa asennettuna heikkotehoiseen koneeseen.
        Poistoon tarvittiin MICROSOFTIN haittaohjelmien poistotyökalu.

        Tällaisia kokemuksia minulla!


      • kokenut.
        epätietoinen uuno kirjoitti:

        www.vippiilmanluottotietoja.com ONko turvallinen?

        ei ole, vie kaikki rahat.


      • matolaatikko sucks!

        "Jos tämä Windows olisi niin turvaton kuin linuks trollit täällä valehtelevat niin eihän tätä voisi käyttää vähääkään"

        Kyllä sitä voi käyttää ja käytetäänkin - bottikoneena.


      • Kulokakka
        turva ja turva kirjoitti:

        Fed, sä et nyt ymmärrä ollenkaan näköjään ongelman juuria, annapa kun selitän tämän asian sinulle. Ihmiset kuvittelevat, että heidän ostamansa käyttöjärjestelmä on turvallinen, onhan siitä sentään maksettu rahaa. Samalla tiivistyy ihmisten pohjaton typeryys tietokoneiden suhteen, eli ei tiedetä, ei osata, eikä oteta asioista selvää. Kaikkiaan syy useimpiin ongelmiin istuu penkin ja ruudun välissä. Kun useimpien ihmisten älyllinen suorituskyky jää paljon alle saksanpaimenkoiran älyllisen kapasiteetin niin seuraus on just semmonen virusepidemia mikä on aina vaivannut windowseja.

        Windows on toki turvaton ja reikäinen virusimuri noin rakenteensa puolesta, siitä ei pääse mihinkään. Silti sitä käyttää se yleensä suhteellisen tyhmä tavisapina, jolle ei pitäisi antaa käteen taskulaskinta kummempaa laitetta, useimmille pelkkä polkupyörän pumppu on teknisesti liian vaikea kun siinä on yksi liikkuva osa.

        Mitä tulee yleisesti termiin "turvallisuus" niin siinäkin suomalaisilla on vähän helvetin naivi asenne, myös sulla itselläs todennäköisesti. Te suomalaiset tuulipukukansalaiset oikeasti kuvittelette, että poliisi on teidän turvanne jos jotain sattuu. Entäs kun se turpakeikka sattuu kadulla omalle kohdalle? Meinaatteko te ihan oikeasti, että se poliisi ehtii keskeyttämään sen narkin hyökkäyksen? Ei muuten kerkiä. Oikeasti jokainen on ITSE vastuussa turvallisuudestaan, eli jos sille omalle turvatilanteelleen haluaa jotain tehdä niin yksi keino on harjoitella itsepuolustustaitoja aktiivisesti ja sitten se toinen keino on vaatia lainsäädäntöön muutos, että jokainen saa puolustaa itseään ja perhettään aseellisestikin, eli vapaa aseenkanto-oikeus kaikille kansalaisille.

        Itse olen ymmärtänyt jo kauan sitten, että olen yksin vastuussa omalla kohdallani omasta turvallisuudestani. Siitä syystä harjoittelen kamppailutaitoja ja pidän yöaikaan kulkiessani veitsen mukanani. Erittäin halpa henkivakuutus noin lopulta eikä siihen toivottavasti koskaan tarvitse käytännössä turvautua vaan perinteisen nyrkkipelin/rautakärkimaiharin pitäisi riittää pahassakin tilanteessa. Poliisi ei auta eikä pelasta eikä se ole niiden tehtäväkään vaan ne ovat olemassa sakottaakseen valtion pohjattomaan kassaan sakkotuloja kaiken maailman mopopojilta.

        Jälleen kerran katujen turvallisuusvaje johtuu siitä, että ihmiset kännäävät, narkkavat ja ovat niin helvetin tyhmää sakkia ylipäätään. Joku päästi valitettavasti kauan sitten lauman apinoita vapaaksi ja seuraukset näkyvät sitten koti-, ja katuväkivaltana. 99% kaikesta turvattomuudesta johtuu yksinomaan alkoholista tai oikeastaan siitä, että Fed ja kumppanit eivät sitä osaa sivistyneesti käyttää. Meillä muilla olisi turvallisempaa kulkea kadulla jos jengi oppisi elämään ihmisiksi sen alkoholin kanssa. Miksi sitä pitää kiskoa kuin viimeistä päivää kahdesta kolpakosta samaan aikaan baarissa? Vähempikin voisi riittää.

        Miettikää ihmiset: 99% tapoista, pahoinpitelyistä, törkeistä pahoinpitelyistä, raiskauksista ja omaisuusrikoksista johtuu yksinomaan alkoholista. Miettikää sitä ja omaa alkoholin käyttöänne. Penttihän on sinolipäänä alkoholin käyttämisen ammattilainen.

        Derp. Miten tuo siun avautuminen liittyy tietoturvaongelmista keskusteluun? Ilmeisesti, koska sinä noin paljon kaikkea irrelevanttia sössötit, niin et vastausta tuohon itse tajua. Tässä se tulee: ei mitenkään.


    • muutama asia

      Viinaa juodaan hillittömästi tässä maassa siksi kun se sattuu olemaan laissa oikein erikseen sallittu ja sen juomiseen kannustetaan sekä hinnoittelulla että poliittisesti. Mitä enemmän porukka kännää, sitä enemmän ihmisiä kuolee ja sitä vähemmän kokoomuksen ahneiden persereikien pitää maksaa yhteiskunnan tukia kun kerran porukka kuolee pois. Alkoholismi on kokoomukselle helvetin hyvä bisnes siis. Kun porukka kuolee maksansiirtojonoissa niin Katainen ja kumppanit rikastuvat.

      Huumeongelma on Suomessa pieni riesa ja olisi hoidettavissa pois kannabiksen laillistamisella.

      Tupakointi pitäisi yksinkertaisesti kriminalisoida.

      Suomessa nyt kaikki mahdollinen on lainsäädännöllä hoidettu menemään päin persettä, siitä alkaen kun kokoomus pääsi valtaan tässä maassa. Jos Suomi nyt vielä halutaan pelastaa niin keinoja on kaksi: vasemmistovalta tai sitten tämän maan pitää kiireen vilkkaa liittyä osaksi Venäjän Federaatiota niin saadaan joku roti siihen lainsäädäntötyöhön ja poliitikoille moraalinen selkäranka takaisin. Putin on esimerkki politikosta jota voi sanoa kovaksi luuksi.

    • Görlitz

      Kiistaton tosiasia lienee, että kun vielä 1990-luvun alussa tietokoneiden käyttäjistä melkoinen osa oli pc-friikkejä ja ainakin jonkin sortin nörttejä niin nykyisin käyttäjien valtavirta ei tiedä järjestelmien perusasioista juuri mitään.

      On aivan selvä juttu että Windows-käyttäjistä turvassa ovat ne jotka eivät harrasta nettipornoilua, uhkasivustoilla ja pelisivustoilla käyntejä. Jotka käyttävät konettaan "siivosti". Jos taas kone on useamman käytössä ja sitä käyttää nuoriso niin sitä todennäköisemmin koneessa on haitakkeita.

      Android on selvästi mobiilipuolen Windows siinäkin mielessä että sen käyttäjissä on nyt tavattoman paljon sellaisia joilla ei ole alkeellisintakaan tajua tietoturvasta ja jotka ovat alttiita asentamaan härpäkkeitä vähän sieltä sun täältä. Saattavat ottaa estot pois päältä.

      • "On aivan selvä juttu että Windows-käyttäjistä turvassa ovat ne jotka eivät harrasta nettipornoilua, uhkasivustoilla ja pelisivustoilla käyntejä. "

        Tuolla asialla ei ole mitään merkitystä. Ei ole olemassa mitään "turvallisia" sivustoja. Weppipalvelimia korkataan suuria määriä jatkuvasti haittaohjelmia levittämään eikä siinä kysytä mitä siellä sivustolla alunperin on. Tämä suomi24:kin levitti haittaohjelmaa pieni aika takaperin.

        http://yle.fi/uutiset/uskonnollinen_sivusto_on_pahempi_tietoturvariski_kuin_pornosivut/6078109

        Toisekseen; luuletko että suostuisin käyttämään niin reikäisiä ohjelmia netissä että pitäisi yrittää rajoittaa nettailuaan sen takia että pelkää koneen tulevan korkatuksi?

        Päinvastoin: http://keskustelu.suomi24.fi/node/10785632#comment-0


      • Görlitz
        f.e.dzerzhinsky kirjoitti:

        "On aivan selvä juttu että Windows-käyttäjistä turvassa ovat ne jotka eivät harrasta nettipornoilua, uhkasivustoilla ja pelisivustoilla käyntejä. "

        Tuolla asialla ei ole mitään merkitystä. Ei ole olemassa mitään "turvallisia" sivustoja. Weppipalvelimia korkataan suuria määriä jatkuvasti haittaohjelmia levittämään eikä siinä kysytä mitä siellä sivustolla alunperin on. Tämä suomi24:kin levitti haittaohjelmaa pieni aika takaperin.

        http://yle.fi/uutiset/uskonnollinen_sivusto_on_pahempi_tietoturvariski_kuin_pornosivut/6078109

        Toisekseen; luuletko että suostuisin käyttämään niin reikäisiä ohjelmia netissä että pitäisi yrittää rajoittaa nettailuaan sen takia että pelkää koneen tulevan korkatuksi?

        Päinvastoin: http://keskustelu.suomi24.fi/node/10785632#comment-0

        Kyllä sillä on merkitystä. Ei voi olla pelkkä sattuma että juuri lapsiperheiden koneissa näyttää olevan eniten haittaohjelmia kun taas sellaisilla vähiten jotka käyttävät jokseenkin yksinomaan yleisempiä kotimaisia nettisivustoja kuten vaikkapa iltasanoma, iltalehti, yle jne...

        Tiedän paljon eteenkin iäkkäimpi ihmisiä jotka eivät juuri muualla käykään kuin varsin vähälukuisilla sivustoilla, käyttävät jotain vanhaa Windows XP:tä eikä heillä ole edelleenkään haittaohjelmia koneessa koska muussa tapauksessa koneet olisivat jo aikoja sitten "pudonneet rotkoon".

        Käyttäjien netinkäyttötavalla on merkitystä tietoturvan osalta - Windows maailmassa.


      • Görlitz kirjoitti:

        Kyllä sillä on merkitystä. Ei voi olla pelkkä sattuma että juuri lapsiperheiden koneissa näyttää olevan eniten haittaohjelmia kun taas sellaisilla vähiten jotka käyttävät jokseenkin yksinomaan yleisempiä kotimaisia nettisivustoja kuten vaikkapa iltasanoma, iltalehti, yle jne...

        Tiedän paljon eteenkin iäkkäimpi ihmisiä jotka eivät juuri muualla käykään kuin varsin vähälukuisilla sivustoilla, käyttävät jotain vanhaa Windows XP:tä eikä heillä ole edelleenkään haittaohjelmia koneessa koska muussa tapauksessa koneet olisivat jo aikoja sitten "pudonneet rotkoon".

        Käyttäjien netinkäyttötavalla on merkitystä tietoturvan osalta - Windows maailmassa.

        No ehkä jos ne sivut ovat tosi vähälukuisia. Se ei kyllä takaa yhtään mitään, joku aika takaperin R-Kioskin sivut levittivät haittaohjelmaa.
        Asianmukaisesti ylläpidetty Windows on turvallinen vaikka nettailisi missä tahansa.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10785632#comment-0


      • TimoTT

    • Tex Tile

      "Minä en ole toistaiseksi löytänyt tuohon arvoitukseen mitään muuta selitystä kuin sen että todellisuudessa ihmisten valtaosaa ei kiinnosta pätkänkään vertaa turvallisuusasiat."

      Suurin syy tuohon kiinnostuksen puutteesta varmaan liittyy tietokoneen sisältöön. Moni edelleen kuvittelee murtautujan olevan kiinnostunut heidän tiedostoistaan. Yleensähän käyttäjät toteavat ettei heidän koneellaan ole mitään varastamisen arvoista. Luuleeko tuo porukka valkovenäläisen olevan kiinnostuneen heidän Suomen kielisistä tuotoksistaan, joista eivät ymmärrä hölkäsen pöläystä? Tai sitten Saimaalla otetuista lomakuvista? Boteiksi nuo korkatut koneet valjastetaan mutta se ei mene porukan kaaliin.

      • Linux-Man

        Sama juttu tietysti tähän hysteriaan että heidän henk.koht tietonsa olisivat jotenkin erityisen mielenkiinnon kohteena. Maitten turvallisuusorganisaatioita tuskin kiinnostaa se kuka vierailee milläkin nettipornosivuilla tai chattailee salarakkaiden kanssa. Vastoin yleistä luuloa myös phishing-toiminta on sittenkin aika vähäistä.

        http://pelontorjunta.suntuubi.com/fi/Blogi/#virtuaalirikollisuus


    • puusilima_______/>≤\

      osalla ubuntukäyttäjillä on myös jotain aivokapasiteettiongelmia, koska suhailevat oletuspääkäyttäjällä välittämättä pätkääkään edes tietoturvan perusteista.

      • Uputupuna

        Kukaan muu ei suhaile pääkäyttäjätilillä pääkäyttäjän oikeuksilla, se on sun harhakuvitelmaa.

        Olethan todennut monesti suhailevasi pääkäyttäjän luona pääkäyttäjänä.


      • puusilima_______/>≤\
        Uputupuna kirjoitti:

        Kukaan muu ei suhaile pääkäyttäjätilillä pääkäyttäjän oikeuksilla, se on sun harhakuvitelmaa.

        Olethan todennut monesti suhailevasi pääkäyttäjän luona pääkäyttäjänä.

        sattuuko varpaaseen? oletko sinäkin yksi noista aivokapasiteettiongelmaisista?


      • Uputupuna
        puusilima_______/>≤\ kirjoitti:

        sattuuko varpaaseen? oletko sinäkin yksi noista aivokapasiteettiongelmaisista?

        En ole, sinähän se olet vain kertonut näitä "viisauksia"
        Minä vain muistutan.


      • puusilima_________≤
        Uputupuna kirjoitti:

        En ole, sinähän se olet vain kertonut näitä "viisauksia"
        Minä vain muistutan.

        totesin vain faktat, ei siitä pidä alkaa kiukutella.


      • tauno paska
        puusilima_________≤ kirjoitti:

        totesin vain faktat, ei siitä pidä alkaa kiukutella.

        on hieno osallistua sotaan ja olla yksi Bottikone :)

        haha


      • Windows-käyttäjä

        Ei Ubuntussa edes ole mitään oletuspääkäyttäjää.


    • Ubuntu <3 (ilmainen)

      Vain n. 2% pc-koneiden käyttäjistä on turvassa haittaohjelmilta, joten n. 2% on myös huomattavasti älykkäämpiä.

      • Bisnestä kaikki

        Ei pidä paikkaansa ainakaan älykkyyden suhteen. Mulla on äo 155 eikä ole ensimmäistäkään kaupallista virustorjuntaohjelmaa ikinä ollut eikä tule ! Väitän, että tämä johtuu juuri älykkyydestäni :)


      • ->98%<-
        Bisnestä kaikki kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa ainakaan älykkyyden suhteen. Mulla on äo 155 eikä ole ensimmäistäkään kaupallista virustorjuntaohjelmaa ikinä ollut eikä tule ! Väitän, että tämä johtuu juuri älykkyydestäni :)

        Mikä on "virustorjunta"?


    • mitä häh?

      Käytän Windowsia, joten en tiedä mitä tietoturva tarkoittaa.

    • Ummm, tietoturvaa

      Aihe, josta jokainen nöösipoika tietää aina kaiken. Nämä IT-maailman Räikköset ja Häkkiset.

    • Bisnestä kaikki!

      Mulla on ollut tietokone siitä asti, kun ensimmäiset Vic 20 :set tulivat markkinoille eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia virusten kanssa. Joitain on ollut, mutta kaikki ne olen saanut pois ilmaisilla virustorjuntaohjelmilla. Joten paljon porua tyhjästä! Ihmisiä pelotellaan aivan turhaan, mutta sehän onkin tarkoitus, että saataisiin myytyä kaikenlaisia "torjuntaohjelmia", jotka ei välttämättä ole yhtään sen parempia kuin ilmaisohjelmatkaan. Palomuuri kunnossa myös, niin se on kaikki siinä! Turha vouhkata muusta.

    • hä?

      Miksi ihmiset ovat niin tyhmiä?

      • Idiootit saunan taka

        Katso samalla peiliin, kun tuota kysyt!!! tyhmäkin vielä katselee, mutta sinunlaisesi ääliöt ovat jo liikaa. Onneksi suurin osa teikäläisistä ei edes osaa käyttää tietsikkaa!


      • niin pä
        Idiootit saunan taka kirjoitti:

        Katso samalla peiliin, kun tuota kysyt!!! tyhmäkin vielä katselee, mutta sinunlaisesi ääliöt ovat jo liikaa. Onneksi suurin osa teikäläisistä ei edes osaa käyttää tietsikkaa!

        virusvouhotus on täysin vajaaälyisten ininää

        palomuuri kunnossa, päivitykset kunnossa ja pyrkii olemaan käyttämättä epämääräisia piraattisoftia

        Aloittaja on kyllä vajaaälyisten kuningas!!!


      • Wiisas

        Miks kaikki on niin tyhmiä?

        Miks mä oon yksin tämmöinen viisas ja kukaan ei kysy multa mitään?


    • ne on mun kavereita

      Joo, Vic20 oli eka, enkä siitä lähtien ole mitään viruksia pelännyt, enkä sen kummemmin karttanut, kyllä niiden kanssa pärjää, kunhan pikkasen osaa säätää konetta. Turhaa vouhkaamista koko "tietoturvaongelma" asia, rahaa vain on tarkoitus pelottelemalla tehdä.

    • It-asiantuntijan äit

      Hei
      Minkä firman edutaja olet:Voitko kertoa sen.Kilpailu on kovaa ja sen mukaan kirjoitellaan yleensäkin,oli sitten kyseessä ruoka-lääke-vaate ym.bisneksetKerro,missä olet työssä:sen lauluja laulat,jonka leipää syöt

    • gdhdfj

      Tietokone 400€, siihen toimivat tietoturvajärjestelmät 500€ yks. käyttäjälle.
      Saahan niitä ilmatteekskin, mutta vauhdissa unohtuu. Ja pahin on, että tietyt tietoturvaan saatavat ohjelmat ovat todella pahoja kampittajia ilmaisten ohjelmien kokeilijoille.

      Feedbackin annan ilmaisen ohjelman toimittajalle, mutta ilmaisena sen täytyy pysyäkkin. Eikä niitä mainoksia.

    • avast! Premier v8.0.1483 Sandboxie v3.76, ihan riittävä turva minulle.

    • Kylmät kädet

      Tietoturvalle on yksi ja ihan sama asia. Jos jotain vakavaa sattuu, formatoin kovalevyn ja asennan windowsin uudestaan. piste.

      Se on minulle rutiinia.

      • K k

        mulla on semmone USB-kovalevy, jonne tallennan kaikki tärkiät asiat, joten FORMAT C: on minulle hyvin pieni toimenpide.


      • TimoTT
        K k kirjoitti:

        mulla on semmone USB-kovalevy, jonne tallennan kaikki tärkiät asiat, joten FORMAT C: on minulle hyvin pieni toimenpide.

        Tokikin näin!
        Mutta: Install ALL back! ... On painajainen! :/


      • Kylmät kädet
        TimoTT kirjoitti:

        Tokikin näin!
        Mutta: Install ALL back! ... On painajainen! :/

        Codekitkin pystyy asentamaan rutiinilla. Kuka nyt jostain tauskakuvista jaksaa jännittää.


    • 1.1.2014 HAKKEROINTI

      Suomen poliisi kiittää sitä että typerykset eivät osaa / pysty suojaamaan kotikoneitaan ja älykännyköitään POLIISIN HAKKEROINNILTA!

      2014 vuoden alusta Suomen poliisi saa oikeuden asentaa vakoiluohjelmia mihin tahansa laitteisiin eli siis Suomen poliisille on annettu täysin laillinen keino hakkeroitua tietokoneellesi ja ladata kaikki sielä oleva materiaali poliisinpalvelimille TIETÄMÄTTÄSI!

      Se on ns. ETÄKOTIETSINTÄÄ.

      Troijalaisen avulla lainvalvojat voivat seurata rikoksesta epäillyn tietokoneen käyttöä ja viestittelyä nykyistä kattavammin.

      Poliisi näkee siis realiajassa mitä kirjoitat näppäimistölläsi. Poliisi saa tällätavoin kaikki salasanasi eikä mitkään kovalevun kryptaukset auta.

      Urkintaohjelman asennus- ja käyttövaltuudet sisältyvät esitutkinta- ja pakkokeinolakien uudistukseen, jonka eduskunta on jo hyväksynyt.

      http://www.hs.fi/kotimaa/Poliisi saa oikeuden asentaa vakoiluohjelmia/a1356757215091

      • TimoTT

        Orwell oli OIKEASSA! :/


      • Poliisin poika

        Voihan nyt perseen suti sentään.
        Mä en pölkää poliisia mä oon poliisin poika ite!


    • mummon mielipide
    • Ajan minä autoakin, polkupyörääkin ja hui kauhia, moottoripyörää.

      Mieleeni ei tulisi syyttää valmistajaa jos joudun onnettomuuteen oman tai jonkun toisen töpeksinnän seurauksena.

      Huomaatko analogian?

    • FB, Google, Skype

      Esitutkintaviranomaiset ovat voineet seurata rikoksesta epäiltyjen netin käyttöä ainakin jossain määrin operaattorin avustuksella.

      Poliisi ei kuitenkaan pääse tiettyjen suosittujen nettipalveluiden tietoihin käsiksi. Google, Facebook ja Skype ovat salanneet palvelunsa niin, ettei operaattorikaan kykene selvittämään viestien ja nettipuhelujen sisältöä.

      "Tällöin viranomaisen on pyydettävä haluamiaan tietoja suoraan esimerkiksi Googlelta, joka ei välttämättä anna niitä. Siksi poliisit haluavat hankkia vakoiluohjelmia käyttöönsä", sanoo F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen.

    • PervoPoliisi kyttää

      Osa muiden maiden poliiseista ja muista esitutkintaviranomaisista käyttää jo vakoiluohjelmia.

      Saksassa nousi syksyllä kohu, kun hakkerit kertoivat viranomaisten käyttävän kiistanalaista urkintaohjelmaa rikosten selvittämiseksi.

      Ohjelman avulla Saksan viranomaiset ovat pystyneet muun muassa seuraamaan Skype-puheluita ja viestittelyä sekä tallentamaan käyttäjän näppäinpainallukset. Ohjelma voi myös tallentaa kuvaa tietokoneen näytöltä ja verkkokamerasta.

      Joku likainen pervopoliisi siis kyttää webcamin kautta kun rakastelet puolisosi kanssa ja kuuntelee mitä keskustelette.

      No eipähän poliisin tarvitse enää katsoa muuta nettipornoa kun näkee kaikki Suomen kansalaiset livenä hommissa?

    • Voi vattu

      Minä ainakin teen parhaani, mutta ei se näytä estävän hakkereita tai muita ilkiöitä. MInkäs teet, kun tietotaitoa ei tavallisella tallaajalla ole. Ja minnekäs se tavallinen tallaaja sitten ottaa yhteyttä? Poliisiin? eee... niin.. että kun luulen, että joku on mun tietokoneella, voi jummijammi, mitäs nyt? Ja polliisisetä nauraa sut ulos.

      Oot niin ollakses, ettet vaan olis itse sellainen soluttautuja, niin luulen.

    • voovvovoovovoiii

      Voi juku. Minä valitsin ilmaisen ja turvallisen käyttöjärjestelmän vuonna 2004.
      Ubuntuun ei ole vieläkään yhtään haittaohjelmaa, eikä tarvitse virustorjuntaa ja on helppo käyttää. www.ubuntu-fi.org/lataa.html

    • höpöhöpö__

      Mobiilipuolella vain Androidiin löytyy siedettävä palomuuriohjelma, jolla estetään käyttiksen 'päivitykset' ja tiedonkeruut julkaisijalle. Koitapa samaa apple/windowsille...

      • TimoTT

        Ööö?!?
        Miksi käyttiksen päivitykset pitäisi ehkäistä?!?
        (tai no? ... Ehkä ANDROIDEISSA täytyykin? :D )

        Ja miksi iPhoneissa pitäisi olla palomuuri, tai edes virustorjunta, kun KAIKKI ohjelmat saa (normaalisti) ladattua VAIN Applen omasta järjestelmästä?!?

        Oletko kuullut esmes monesta viruksen saastuttamasta ohjelmasta, jonka on saanut suoraan MICROSOFTILTA?!?


      • Tiltattu
        TimoTT kirjoitti:

        Ööö?!?
        Miksi käyttiksen päivitykset pitäisi ehkäistä?!?
        (tai no? ... Ehkä ANDROIDEISSA täytyykin? :D )

        Ja miksi iPhoneissa pitäisi olla palomuuri, tai edes virustorjunta, kun KAIKKI ohjelmat saa (normaalisti) ladattua VAIN Applen omasta järjestelmästä?!?

        Oletko kuullut esmes monesta viruksen saastuttamasta ohjelmasta, jonka on saanut suoraan MICROSOFTILTA?!?

        Pornosivujen selailijoita pelotellaan kuin keskiajalla pikkupoikia. Jos nylkytät niin sinulle kasvaa kynsi siihen kalun päähän ym sellaista. Virus tulee yhtähyvin, jos on tullakseen, vaikka kotiseurakuntasi kirkkopyhien ohjelmia selatessa.


      • hämähäkki väärinpäin
        Tiltattu kirjoitti:

        Pornosivujen selailijoita pelotellaan kuin keskiajalla pikkupoikia. Jos nylkytät niin sinulle kasvaa kynsi siihen kalun päähän ym sellaista. Virus tulee yhtähyvin, jos on tullakseen, vaikka kotiseurakuntasi kirkkopyhien ohjelmia selatessa.

        Pornosivuilta tarttuu viruksia lähinnä siksi, että niitä selataan niin paljon, oliko se viikossa yhtäpaljon kuin normaalisti käytetään työhön siis 37,5 h/viikko! Kyllä siihen jo kyllästyy ennenpitkää. Voi olla että siihen jo joutuu käyttämään vähän omaakin aikaa.


      • Väinö Harha
        TimoTT kirjoitti:

        Ööö?!?
        Miksi käyttiksen päivitykset pitäisi ehkäistä?!?
        (tai no? ... Ehkä ANDROIDEISSA täytyykin? :D )

        Ja miksi iPhoneissa pitäisi olla palomuuri, tai edes virustorjunta, kun KAIKKI ohjelmat saa (normaalisti) ladattua VAIN Applen omasta järjestelmästä?!?

        Oletko kuullut esmes monesta viruksen saastuttamasta ohjelmasta, jonka on saanut suoraan MICROSOFTILTA?!?

        Näitä juttuja kun lukee tulee vähän seko olo.
        On kaikki hulluja ja vainoharhoissa vai minä yksin vaan.


    • isopahasusi valvoo

      Olen varoitellut tästä jo aiemminkin, poliisin ja rikollisen rajan
      hämärtymisestä, ns. harmaasta alueesta.
      Itse olen ollut tämäntyyppisen seurannan kohteena jo vuosia.
      Tässä on käynyt nyt jo niin, että ainoastaan tavallinen kansa jää
      kaiken tämän verkosta tulevan seurannan uhriksi.

      Jokaisella vähänkin merkittävämmällä järjestäytyneen rikollisuuden
      ja terroristiverkostojen toimijoilla on vastakeinot heihin kohdistuvaan
      urkintaan. Ainoastaan tavallisen kansan osaksi tulee se kytättynä
      oleminen. Esim. tämän maan poliisi tulee jälkijunassa,
      hakkeriryhmittymät on touhunneet tällaista laitonta urkintaa jo kauan.
      Kohdistuen myös osaan tavallisesta kansasta.

      Eli poliisi saa jälkijunassa luvan touhuta samaa mitä verkostoituneet
      netin häiriköt, rikolliset on touhunneet jo vuosia.
      Kaikki se mitä poliisisetällä on käytössään, on ollut näillä jo pitkään.
      Ja jos ihmiset kuvittelee että tämä touhu on jostain ohjelmiston
      merkistä kiinni, erehdys.
      Kun se tulee nimenomaan sieltä kyttäyspuolelta se vaatimus, että
      kaikki julkisessa levityksessä olevat ohjelmistojärjestelmät tulee
      tehdä sellaisiksi, että heillä on niihin pääsy.
      Sieltä tämä kaikki saa alkunsa, jäljet johtavat sylttytehtaalle.

      Kysykääppä itseltännä huviksenne kysymys, mistä päin maailmaa
      tulee tänä päivänä yli 98% kaikkien netissä käytettävien laitteiden
      käyttöjärjestelmät, sen sortin ohjelmistot.
      Pääsette sitten päätelmissänne sylttytehtaan jäljille.
      Ja tämä ei todellakaan ole käyttöjärjestelmämerkin kysymys,
      kaikki on alistettu tälle.

    • Kaarle Martel

      Järjestelmän päivitykset ovat jännittävimpiä kuin haittaohjelmat, varsinkin Linuxin tapauksessa. Asiahan on siinä mielessä simppeli että kuin Linux-clientiin ei ole haittaohjelmia jotka olisivat saastuttaneet tiettävästi yhtään Linux-työasemaa, niin ainoa uhka on Linuxille silloin nämä päivitykset.

      Ja luulenpa että vastuullisemmille Windows-käyttäjille tilanne on sama: jokainen järjestelmän todella iso päivitys voi kaataa kaiken. Nyt kun yritän muistella että onko niitä Linux-päivityksiä tullut yhtään sellaista joka olisi aiheuttanut suuria ongelmia (esim. ei olisi päässyt työpöydälle ollenkaan) niin ei niitä vastaan ole tullut yhtään. PCLinuxilla on kerran sellainen bugi että en enää saanut graafista käyttöliittymää päälle mutta se ei liittynyt kylläkään päivitykseen vaan KDE-bugiin. Koska se oli minulla vain testimielessä yhtä viidestä en kokenut sitä suurena menetyksenä. Tosin se vieroitti minut ilmeisen pitkäksi ajaksi PCLinuxista jonka totesin muutenkin epäilyttävämmäksi kuin esim. Mageian tai SUSE:n.

    • Ite khyl tykkään enemän käyttää linuxia, kun winkaria :)
      Mutta onhan siinä linux käyttöjärjestelmässäkin aukkoja.
      Mutta se tieto vaan täytyy sitten tiedostaa. Kun sitä pakettivarastoo laajentaa :)

    • avoin yhteiskunta

      En oikein ymmärtänyt miksi tietoturvasta pitäisi pitää huolta?

      Siihen varmasti kannattaa varautua että rahat voidaan viedä pankkitililtä, mutta yleensä tällaiset tapaukset ovat yksittäistapauksia joita sattuu harvoille. Ne jotka ovat köyhiä, he saavat kyllä rahaa sossusta jos varkaat vievät rahat. Ja tietoturva-aukot kyllä korjataan sen jälkeen kun yksikin tapaus on tullut julki.

      Valtioita tai suuria organisaatioita tuskin tarvitsee pelätä koska tavallisilla kansalaisilla ei ole sellaista tietoa minkä perusteella he voisivat kääntää tämän tiedon kansalaisia vastaan. Yleensä ne ydinpommien kehittäjät ovat jo valmiiksi valtioiden palkkalistoilla.

      Sinä sen sijaan vaikutat ihmiseltä joka haluaa saada ihmiset pelkäämään tietoverkkoja tai muita yhteiskunnallisia käsitteitä. Ketä tässä oikeasti pitäisi pelätä? Eikö ihmiset elä yhteiskunnassa mm. sen vuoksi että yhdessä pärjää varkaita tai muita laittomuuden tekijöitä vastaan?

      Sillä ei pitäisi olla hirveästi merkitystä jos suuret organisaatiot varastavat ihmisten tiedon koska he tarvitsevat joka tapauksessa ihmisiä käsittelemään tätä tietoa jollain tapaa jotta tietoa voitaisiin myydä eteenpäin muille ihmisille. On järkevämpää hakkeroida toisen ihmisen koneelle ja katsoa mitä sieltä löytyy ja sen jälkeen palkata ihminen omaan firmaan jos sillä on jotain hyödyllistä tietoa. Ne joilla on jotain äärimmäisen tärkeää tietoa mitä he eivät halua antaa muulle yhteiskunnalle, nämä ovat niitä todellisia varkaita jotka salaavat asioita muilta yhteiskunnan jäseniltä. Heiltä saa varastaa tiedon koska he eivät ajattele yhteiskunnan parasta vaan omaa etua. Sinä kuulostat juurikin sellaiselta jos koet että sinulla on jotain tietoa minkä pelkäät vuotavan verkkoon.

      • pelottaa kovasti

        http://pelontorjunta.suntuubi.com/fi/Blogi/#virtuaalirikollisuus

        " Peruskaavan mukaan hakkeri anastaa tilin omistajan henkilöllisyyden ja tyhjentää tilin tilisiirron kautta toiselle tilille, joka kuuluu operaatiossa avustavalle rikoskumppanille. Rikoskumppani käy nostamassa rahat ja siirtää ne yleensä money transfer-järjestelmän kautta petoksen organisoineelle henkilölle.
        Rahansiirto tukitilille maksaa. Internetin kautta tarjotaan suuria palkkioita niille, jotka antavat tilinsä käyttöön operaatioita varten. Järjestelmä tarjoaa mahdollisuuden käyttää suurta määrää valeomistajia, jotka antavat tilinsä rahansiirtokäyttöön. He ovat niin sanottuja valetilinomistajia tai rahamuuleja. Käteisen rahan liikkeet hoidetaan transfervälittäjien tai ladattavien luottokorttien kautta. Mitä monivaiheisempi ketju on, sitä vaikeampi poliisin on seurata rahan liikkeitä. "


    • hentai-hihhuli

      hakkerointia pitää pelätä jos on paha pedofiilisetä...

      • KAIKKI NUORUKAISET

        Niin siis tarkoitat niitä kaikkia 15-25 vuotiaita nuorukaisia, jotka juttelevat 15-vuotiaden tyttöjen kanssa?

        Nimittäin suurin osa "lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä" tuomituista ovat NUORUKAISIA, ja "uhrit" ovat TEINITYTTÖJÄ!

        Lähes jokainen nuorukainen on siis potenttiaalinen "seksuaalirikollinen".

        Saattaakin olla että poliisi vakoilee juuri teidän dataliikennettänne koska teinipoikasi yrittää iskeä teinimuijia?


      • titti tyy
        KAIKKI NUORUKAISET kirjoitti:

        Niin siis tarkoitat niitä kaikkia 15-25 vuotiaita nuorukaisia, jotka juttelevat 15-vuotiaden tyttöjen kanssa?

        Nimittäin suurin osa "lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä" tuomituista ovat NUORUKAISIA, ja "uhrit" ovat TEINITYTTÖJÄ!

        Lähes jokainen nuorukainen on siis potenttiaalinen "seksuaalirikollinen".

        Saattaakin olla että poliisi vakoilee juuri teidän dataliikennettänne koska teinipoikasi yrittää iskeä teinimuijia?

        mitä se haittaa jos vakoilee, jos ei tee sellaista mikä on laitonta?

        toisekseen on vähän suuri työ vakoilla kaikkia

        äly hoi


      • rtugiy
        titti tyy kirjoitti:

        mitä se haittaa jos vakoilee, jos ei tee sellaista mikä on laitonta?

        toisekseen on vähän suuri työ vakoilla kaikkia

        äly hoi

        Laittomuushan on vain määrittelykysymys ja kaikki eivät halua olla tirkistelyn kohteena. Oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin yksityisyys? Kaikki eivät himoitse tositv-tähdiksi.


    • Nykysuuntaus

      Se tässä nykysuuntauksessa on kaikkein pahinta että peruskäyttäjät eivät vaan yksinkertaisesti välitä yhtään käyttää aikaansa koneen yllläpitoon / eivät osaa ja sit niitä kiikutetaan osaavalle "aina" Kuntoon laitettavaksi.

    • tavis-uuno-tuulipuku

      Huoh ja eeh ha ööh.
      Ja meillä "tavis-ääliö-tuulipuku-lippalakki-läski-lattarinta-pienikulkusilla" ei ole mitään valtionsalaisuuksia kotikoneillaan.

      Oikeasti 99% käyttäjistä on ihan se ja sama, häviääkö kaikki koneen tiedot (muutamaa valokuvakansiota lukuunottamatta). Tai syökö ja saastuttaako mörkö web-örkki, troijanhevonen tai naapurin finninaama linusfriikki kaiken.

      Kovalevyn voi niin käydessä formatoida ja asentaa käyttiksen (sen edullisen karvalakki- vrt edellä "tuulipuku...." - mallin) uudelleen.

      Tietokone on kuluva käyttöesine, se ostetaan, jotta pennut voi pelata, isi surffailla nakusivuilla ja äitimuori soppailla vaikka kenkiä. Lisäksi lähetetään Amerikan serkuille sähköpostia tai skypetetään.
      Tähän kaikkeen riittää perusmalli ja ne ilmaisohjelmat.

      Ugh, olen puhunut :)

    • POLIISIVALTIO!

      "Poliisihallitus myönsi, että yhden epäilyn kohdalta saattaa olla satojatuhansia taltioituja puheluja. Poliisitoiminnan valvoja pitää arveluttavana, että poliisi myös kuuntelee yleisiä puhelimia ja lisäksi arkistoi nämä puhelut vuosikausiksi."

      Eli kun YHTÄ epäilään jostain (jopa pienestä vain sakkoihin johtavasta teosta) , niin poliisi saa oikeuden salakuunnella ja KATSELLA älykännykkäsi/ tietokoneesi/ tablettisi kameran ja mikrofonien kautta sekä poliisi tallentaa myös jokaisen näppäinpainalluksen jotta ne saavat salasanasi FB, Googleen, ym. palveluihin mm. PANKKIpalveluihisi!

      Muistakaa että JOKAISTA JOKA KAVEERAA epäillyn RIKOLLISEN kanssa, tutkitaan myös! Eli vaikkette itse tekisi koskaan mitään rikollista, niin joku teidän tuttunne tai sukulaisenne saattaa tehdä ja siitä syystä myös teitä vakoillaan poliisin taholta.

      Hyvä esimerkki on se että teinillänne voi olla satoja 300-500 FB kaveria, josta kukatahansa saattaa olla rikollinen.

      Kun kerran Mr. Putin joutuu poliisin epäiltyjen listalle vain siksi että sattuu näyttäytymään rikollisen seurassa, niin kuvittelettako tosiaan ettettte te joutuisi? Tai teininne jolloin KOKO PERHETTÄ vakoillaan ja poliisi tallentaa KAIKKIEN PERHEEN JÄSENTEN jutut.

      Tiedän nopeasti miettien pitkälle toistakymmentä nuorisorikollista joilla on omaisuus-, väkivalta- ja huumerikollisuutta taustallaan. Kaikkilla näillä on vähintään 300 kaveria. Tuskin näiden kavereiden vanhemmat tietävät millaisten kriminaalien kavereita heidän omat pikku kullan murunsa ovat?

      Kun poliisi on valmis tekemään kotietsinnän YHDEN AINOAN mp3 BIISIN takia ja vie pikkutytön pinkin läppärin, niin kuvittelettko niiden kahtakertaa miettivän teidän kohdallanne?

    • PoliisirikollinenDDR

      "lukuisten ihmisten kotielämää netissä haittaohjelman avulla vakoillut mies saa syytteet käräjäoikeudessa.

      Miehen hallusta löydettiin yli neljä miljoonaa tiedostoa, jotka sisälsivät uhrien koneilta tallennettuja valokuvia, ruutukaappauskuvia ja web-kamerakuvia.

      Kihlakunnansyyttäjä päätti nostaa syytteen miestä vastaan muun muassa vaaran aiheuttamisesta tietojenkäsittelylle, törkeästä tietomurrosta ja salakatselusta keskusrikospoliisin viime vuoden syyskesästä lähtien tutkimassa nettirikosjutussa."

      Tuntuu aivan Kafkamaiselta että POLIISI TEKEE SAMOJA RIKOKSIA KUIN RIKOLLISET?

      Voi vain kuvitella kuinka monta miljoonaa tiedostoa poliisin arkistoissa on, kun YKSI MIES pystyy mitättömillä resurseillaan vakoilemaan yksinään lukuisia ihmisiä, niin mihin ne kaikki sadat ja tuhannet nettipoliisit pystyvätkään?

      Stasi ja KGB olisivat kateudesta vihreinä koska hekään eivät pystyneet lähellekään samaan.

      Mistä voit tietää vakoileeko sinua rikollishakkeri vai poliisihakkeri?

      Ja onko sillä yksityisyytesi kannalta edes yhtään mitään merkitystä?

      Silti olo tuntuu häväistyltä...

      Millaisessa maassa poliisi on yhtä paha kuin rikolliset?

      Totalitäärisessä poliisivaltiossa tietysti.

      • Viski R-kioskeihin

        No alkuun laittakaa laastarin pala siihen web kameran linssin päälle, sitten tarkistakaa Flash Playerin asetukset, niin ettei ole mikään päällä mikrofonit ja kamerat. Jos meinaan näin kamalasti pelottaa......

        Mitäs pelkäämistä netin käytössä on jos ei ole pedofiili, hampun kasvattaja tai pomminrakentaja ja väkivallasta ylenmäärin kiinnostunut .

        Joka verkkopankin sivuilta löytyy kunnon ohjeet turvalliseen netin käyttöön!
        Asentakaa vaikka MCAFEE SITE ADVISOR selain tarkistaja! Ei maksa mitään.

        Sainpa sanottua minäkin!

        Rauhaisaa Vappua ja Onnellista Uutta Vuotta!


      • Tieto-turva-mies
        Viski R-kioskeihin kirjoitti:

        No alkuun laittakaa laastarin pala siihen web kameran linssin päälle, sitten tarkistakaa Flash Playerin asetukset, niin ettei ole mikään päällä mikrofonit ja kamerat. Jos meinaan näin kamalasti pelottaa......

        Mitäs pelkäämistä netin käytössä on jos ei ole pedofiili, hampun kasvattaja tai pomminrakentaja ja väkivallasta ylenmäärin kiinnostunut .

        Joka verkkopankin sivuilta löytyy kunnon ohjeet turvalliseen netin käyttöön!
        Asentakaa vaikka MCAFEE SITE ADVISOR selain tarkistaja! Ei maksa mitään.

        Sainpa sanottua minäkin!

        Rauhaisaa Vappua ja Onnellista Uutta Vuotta!

        toliisilla on muuten aika työsarka, että tutkii kaikkien dataliikennettä...

        ajatella jos facepuukissa on kriminaalin kuva, niin sun dataliikenne on poliisin valvonnassa - et todellakaan voi tietää kaikkien tuhansien fapuukkamujen hämärää taustaa

        eli VAROITAN VIELÄ KERRAN POLIISISTA


    • Teiniäsi vakoillaan

      ""Mitäs pelkäämistä netin käytössä on jos ei ole pedofiili, hampun kasvattaja tai pomminrakentaja ja väkivallasta ylenmäärin kiinnostunut ""

      Eli siis 99% nuorukaisista? Lähes kaikki nuorukaiset ovat kiinnostuneita päihteiden käytöstä, seksistä ja väkivallasta.

      Polisi voi vakoilla kaikkia 15-25 vuotiaita nuorukaisia, jotka juttelevat 15-vuotiaden tyttöjen kanssa, koska ne ovat poliisin määritelmän mukaan "pervojapedoja" jotka yrittävät houkutella tyttöjä seksiin ns. grooming laki.

      Nimittäin suurin osa "lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä" tuomituista ovat NUORUKAISIA, ja "uhrit" ovat TEINITYTTÖJÄ!

      Lähes jokainen nuorukainen on siis potenttiaalinen "seksuaalirikollinen".

      Saattaakin olla että poliisi vakoilee juuri teidän dataliikennettänne koska teinipoikasi yrittää iskeä teinimuijia?

      • VISKI ÄRRÄLLE

        Älkää nyt POLIISIA noin pelätkö, jos ei ole aihetta!
        Kyllä todella nettiä saa ja pitää valvoa pedofiilien, kouluampujien ja hullujen pommintekijöiden takia!

        SITÄPAITSI NUORTEN KANSSA VOI PUHUA NÄISTÄ ASIOISTA!

        INTERNET ei saa olla pedofiilien ja sairaiden huvipuisto!


    • Pentti Nelonen

      Ovatko nämä jotain Windows-juttuja?
      Itseni ei tarvitse välittää tippaakaan tietoturvasta, sillä siitä pitävät huolen käyttämäni Linux-distrot, joihin ei ole olemassa tässä maailmassa ainuttakaan huom. toimivaa virusta.
      Jatkakaa Windowsien tarkastuksia viruksista, madoista, haitta- ja vakoiluohjelmista.
      Luulossa, että se ratkaisee jotain. Muistkaa putsailla myös rekisteriä.
      Minä jatkan täysipainoista tietotekniikan hödyntämistä ilman turhia puuhasteluja.

      • Susan Celeron

        "Ovatko nämä jotain Windows-juttuja?"
        Mä tiedän että on, kun Windowsissa ei ole tietoturvaa.


    • OhiMennen

      Tämä tietoturvallisuus on alansa asiantuntijoiden ongelma. Minulle riittää, että osaan käyttää tietokonetta joustavasti. Jos joku ongelma tulee, selvitän tietysti parhaani mukaan sen itse, mutta kyllä sitten suuren ongelman kohdattuani käännyn asiantuntijoiden puolelle.

      En pidä itseäni mitenkään tyhmänä tai henkisesti laiskana. Minua vain kiinnostaa eri asiat (muun muassa lääketiede ja terveys), minkä takia aika ei vaan riitä tietokoneiden sielunelämän tutustumiseen.

      Luulen suhtautumiseni tietokoneisiin olevan samanlainen kuin hyvin monella muulla, minkä takia luotamme asiantuntijoihin. Siitä hyvästä asiantuntijoille maksetaan, mutta arvaa vain kuinka mukavaa on saada veemäinen vastaanotto, jos kysyy jotenkin väärällä tavalla tietokoneen käytöstä.

      Ihan vain vinkiksi IT-hörhöille, että kannattaa ne sosiaaliset taidot sen verran hyväksi tehdä, ettei työttömyys sen takia uhkaa.

    • Kuningaskunta valvoo

      Sattumalta pitääköhän se nyt paikkansa että, kaikki Suomalainen netti/ data liikenne menee
      Ruotsinvakoilupoliisin kautta`?

      • Kjl

        Ei. Ihan menee operaattoreiden datalinkkien kautta.


      • hähhähää....

        VPN-yhteys tekee kivasti kiusaa vakoilijalle ;)


    • häiriköt kuriin

      Ketjussa esiintyi mielipiteitä, joiden mukaan siinä ei ole mitään
      kummallista jos joku seuraa luvattomasti toisen kotikonetta,
      haittaohjelmin tai muuten.
      Tämä kuvastaa sitä tilannetta, mihin näiden laitteiden kanssa on tultu.
      Poliisille on jätetty mahdollisuus seurata, siitä on sitten tultu tähän, että
      nettihäiriköt seuraa myös. Tämä on tilanne tällä hetkellä.

      Nämä häiriköt eivät näe siinä edes mitään ongelmaa.
      Kuules häirikkö, se on pikkaisen eri asia jos poliisi seuraa perustellusti
      jotakuta/joitakuita, kun että joku rikollisia taipumuksia omaava
      verkostoitunut häirikkö kyttää rikollisin keinoin. Ne on kaks täysin eri asiaa.
      Sinä olet rikollinen, poliisi ei.
      Tosin joissain maissa tämäkin raja on veteen piirretty viiva.

    • Tietoturpa

      Onko kaikki asiat pakko hoitaa tietokoneen ja kännyköiden välityksellä? 80-luvulla ei kukaan tarvinnut nettiä eikä kaikilla ollut edes lankapuhelinta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      42
      3203
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      182
      1811
    3. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      159
      1740
    4. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1615
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      55
      1407
    6. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      355
      1240
    7. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      109
      1082
    8. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      94
      1034
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      1034
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      61
      974
    Aihe