Pandion haliaetus, seuraillaanko häh?

Hei kun keikuskelen

Tuumin tuola pihalla, että josko ne olis jo tulleet. Onko niillä menossa "huonekalujen" siirrot? Tälläileekö ne pehmusteita? Onko torvissa oottelemassa mulkero. Muna.

Ääniä ei kuulu, mikä on hieman harmillista. Kuuntelisin mieluusti ääniäkin, onhan minulla korvat -työkalut- joilla voisin hyvinkin vastaanottaa j-ilp-j-ilp-j-ilp:it.

Äänien puuttumusen korvikkeeksi, voisi näin etukäteen Kuivaharjoitella ääniä. Pulputtamalla suustaan kyseiset äänet ja demonstroida vaikkapa pikku liikkein. Käy samalla voimisteluharjoituksena. Kaksi kärpästä juusee.

Kun äännähdykset on hanskassa, toisinsanoen mielen syvyyksissä, voi sitten seurailla paremmin, kun mielikuvitus tuo äänet framille.

Olen koko aamun nyt harjoitellut seuraavia liikkeitä ja ääniä. Suosittelen teillekin seuraavia seuraavia, joten seuraavaksi:

Soidinlento:

Pistä kouras kainaloihin. Kato ittees peilistä, hokaat, että sulla on Siivet. Tuijota peilikuvaasi siten, että kuvittelet sen olevan ah niin ihanainen mies/nais-ehdokas.
No joo.
Ala heiluttamaan siipiäs vinhaa vauhtia, töpötä jaloollas laattia, vuorosiin toinen ja toinen jalka. Oo hieman kyykyhkössä asennossa.
Tuijota sitä peilikuvaa ja ala päästämään suustas "j-ilp j-ilp j-ilp........." heevetin kovalla äänella, niin se on pareet.

Kun toi soidinasia on hanskas, niin siirry seuraavaan vaiheeseen.

Varoitusäänet:

Jos sulla on epävireenen äänenplaatu, niin se on hyvä asia. Sillä Pandion haliaetus tekee epäpuhdasta ääntä, kun tahtoo varoottaa muita Pandion haliaetuksia.
No joo.

Pidä kouras edelleen kainalos ja kattele peilistä siipiäs. Ota kauhistunut ilme naamalles, pyöritä silmiä kauhusta ja ala terävästi kirkumaan: "Kju-Kju-Kju-Kju..................". Kun Kju`uttelet, niin räpyttele siipiä niin Heevetin vinhaa vauhtia.

Ku toiki on hanskas, niin ala harjottelemaan seuraavaa:

Kattele ittäs peilistä, ota kutsuva katse silimiis ja räpyttele siipiäs keimailevasti.
Suorita ääniharjoitus Hyvin selkeällä äänellä ja Kuuluvasti.

"Pjup"
"Pjup"
"Pjup"
Monta kertaa vaan, turha säästellä "Pjup":eja.

Toi Pjup on Kutsuääni.

No niin, valmista tuli. Hiki helmeilee jo ottas. Kaksi kärpästä on nyt isketty yhteen. Opetteluvaihe ja aamujumppa/iltajumppa.

Nyt onkin sitten helppo ruveta seurailemaan Pandion haliaetus-pariskunnan touhuiluja.

Tässäpä linkki:

http://kotinetti.suomi.net/saaksi/index.php

34

175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei kun keikuskelen

Ei laattia, vaan laattiAA. Pistää vihaksi kirjoitusvirhe.

• odotellaan.

Kyllä siipien havina on varmaan jo kuultavissa, näihin aikoihin linnut saapuvat pesähistorian mukaan tarkastelemaan, josko pesä kelpaa kesäasunnoksi.
      Joka kesä olen tiirannut heitä.
      Ovatkohan uudet asukkaat edelliskesäisiä, vai onko joku uusi pariskunta nyt vuorossa.
      Pian taas kannetaan keppiä pesään, pehmikkeeksi sammalta ja jäkälää, jonka ikiaikainen keräyssaari Hailuoto on ollut.
      Lumi on haihtunut kuin eräs ilmiö erääseen paikkaan.
      Jänskättää nyt, saappaat nähdä.

• Hei kun keikuskelen

Olin minäkin kuulevinani siipien havinaa tuola ulkona istuskellessani aamukupposen kera. Vaasassa on nyt aivan tavattoman kova tuuli, kenties sääksen siipien havinaäänet toi tuuli tullessaan.

Oon seuraillut myös pesän touhuja aikaisempina vuosina ja toki tänäkin vuonna-vuonna.
        Poikasten syöttämistä seuraillessani, oon joskus joutunut päästämään rumia sanoja suustani ja ihan ääneen, kun välillä isälintu tai äiteelintu ei ole antanut kaikille linnuille vuorosiin ruokaa. Joku on kurkotellut nokka auki ja kuitenkin on jäänyt ilman. Ihan nyyh-nyyh-tunne on tullut. Onneksi seuraavalla kerralla sitten on ruokaa annettu.:)

• odotellaan.
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

Olin minäkin kuulevinani siipien havinaa tuola ulkona istuskellessani aamukupposen kera. Vaasassa on nyt aivan tavattoman kova tuuli, kenties sääksen siipien havinaäänet toi tuuli tullessaan.

Oon seuraillut myös pesän touhuja aikaisempina vuosina ja toki tänäkin vuonna-vuonna.
        Poikasten syöttämistä seuraillessani, oon joskus joutunut päästämään rumia sanoja suustani ja ihan ääneen, kun välillä isälintu tai äiteelintu ei ole antanut kaikille linnuille vuorosiin ruokaa. Joku on kurkotellut nokka auki ja kuitenkin on jäänyt ilman. Ihan nyyh-nyyh-tunne on tullut. Onneksi seuraavalla kerralla sitten on ruokaa annettu.:)

Kuvakulmaahan jo kerran muutettiin. Nytkin se on ainakin minun ruudussani littanan lättänä. Tosin tämän koneen ruutu onkin toista läppäriäni venyvämpi sivusuuntiin.
        Ei näy taivaanrantaa, aivan kuin pesä olisi jossain erämaanäreikössä, vaikka meri on vain kivenheiton kantamassa.

Kyllä minäkin olen huutanutkin pariskunnalle neuvoja, mm. että pehmustaisivat harakanpesänsä paremmin, ettei pikku jalka murtuisi, kuin tapahtui, ja lintuparka loutyi jostain Luovon ojanpohjasta, vietiin Ranualle, josta pääsi lentämään lintujen taivaaseen.

Luonto ei tunne liikoja hellyyksiä, vain eloonjääminen on tärkeintä.
        Pienin ja heikoin usein häviää taistelun.
        Toivotaan parasta mahdollista tälle kesälle, että koko perhe syksyn uhatessa pääsee liitelemaan 5 000 kilsaa Afrikkaan.

• Hei kun keikuskelen
        odotellaan. kirjoitti:

Kuvakulmaahan jo kerran muutettiin. Nytkin se on ainakin minun ruudussani littanan lättänä. Tosin tämän koneen ruutu onkin toista läppäriäni venyvämpi sivusuuntiin.
        Ei näy taivaanrantaa, aivan kuin pesä olisi jossain erämaanäreikössä, vaikka meri on vain kivenheiton kantamassa.

Kyllä minäkin olen huutanutkin pariskunnalle neuvoja, mm. että pehmustaisivat harakanpesänsä paremmin, ettei pikku jalka murtuisi, kuin tapahtui, ja lintuparka loutyi jostain Luovon ojanpohjasta, vietiin Ranualle, josta pääsi lentämään lintujen taivaaseen.

Luonto ei tunne liikoja hellyyksiä, vain eloonjääminen on tärkeintä.
        Pienin ja heikoin usein häviää taistelun.
        Toivotaan parasta mahdollista tälle kesälle, että koko perhe syksyn uhatessa pääsee liitelemaan 5 000 kilsaa Afrikkaan.

Joo, pesäkameraa on pistetty eri vinkkeliin. Se oli parempi, kun näki vähän kauemmas. Nyt tuntuu, että me ihmiset mennään jo noitten lintujen Iholle. Ei kivaa ei ei. Olisi hienostuneempaa kattella vähän kauempaa:) Ja kun linnut pesässä "sille-sillee" jynou öhöm, niin silloin minä käännän katseeni pois, tai ainakin katson vain sormieni välistä ja vain toisella silmällä.

Luonto ei tosiaankaan tunne liikoja hellyyksiä. Monasti ihan surku tulee.

Mäki nyt meinaan harjotella siipieni havinointia koko kesän, mistäs sitä tietää, jos syssyllä meikäläinenkin nousis ilmaan. Tokko 5 000 kilsaa saisin lennettyä, mut olishan se kiva lentää vaikka töihin.:)

• Sait mut nauraamaan täällä ihan ääneen.
      Sinua kuvittelin rakas merien siskoni en suinkaan itteäni :)

Olen seuraillut tuota sääksikameraa jo talvesta.
      Kun tuli mieleen ykskaks että miltä näyttää kameran toisella puolella talvella.
      Ensin se oli jossain pirtinpöydällä tosi pitkään ja näytti seinälla olevaa kelloa joka oli ajassaan. Jossain vaiheessa kamera oli toisessa asennossa ja kello pysähtynyt.

Sitten se oli pihalla jossa oli iso lumiukko. En tiedä sitten oliko jo silloin kun ukko oli rakennettu, sitä en päässyt näkemään.
      Sitten pikkuhiljaa kevät alkoi etenemään ja ukko sulamaan. Sitäpä oli mainio katsella kun hattu oli jo kallellaan ja ukkokin aivän lytyssä mutta suu vain jaksoi hymyillä.

Seuraava otos olikin jo kun se oli viety tuonne pesälle.
      Ja nyt eikun ootellan ja päästellään pjuppeja :)

• Hei kun keikuskelen

Jaa-a...hmmmm.... vai nauroit. Minulle nauroit :/ Mees nyt viemään ittes peilin eteen, työnnä takapuoles taaemmas vyötärön kohdasta lukien, taivuta polvitaipeet siten, että oot ku mäkihyppääjä, tuikkaa kourat kainaloon ja ala räpyttämään. Kyllä taitaa ruveta nakrattamaan ihtes kattelemisessa :))) Kirkasääniset äännähdykset valtaisalla volyymilla, niin johan siinä on yhelle päivälle tekemistä :)
        Minä ajattelin, että alan joka aamu "aamujumppailemaan" tuola pihalla. Piilossa, ettei naapurit näe. Kadehtisivat jos näkisivät. "Siipieni" räpytysnopeus on nimittäin A-luokkaa. Ellen olisi plimputtelija, voisin ryhtyä täyspäiväiseksi tuulettimeksi.

Tuumin, että laskeskeletko leikkiä tuosta kamerasta, pirttipöydästä, kellosta ja lumiukosta? Joko a) Palturia kirjoitit tai b) Et palturia kirjoittanut.
        Toivottavasti vastaus on kohta a. Harmittaisi, jos en itse olisi hokannut mennä sitä kameraa talvella katselemaan. Luulin, että se on suljettu aivan kokonaan pimiäksi-pimiäksi talven aikana.

Pysyäkseni aiheessa tai pompahtaen aiheen sivuun, niin joko olet saanut pääsiäiskaktuksen kukkimaan. Olet malttanut olla siirtelemättä ruukkua, Häh?
        Minulla on täällä nyt NIIN kukassa, niiiiin kukassa olevia Kaksi pääsiäiskaktusta, että jos pistäisin kuvan näytille, muuttuisit oitis vihreäksi. Sinua ei erottaisi kurkusta, ei vihreästä paprikasta, saati raaasta tomaatista. Näin se vaan on.:)

• Hei kun keikuskelen kirjoitti:

Jaa-a...hmmmm.... vai nauroit. Minulle nauroit :/ Mees nyt viemään ittes peilin eteen, työnnä takapuoles taaemmas vyötärön kohdasta lukien, taivuta polvitaipeet siten, että oot ku mäkihyppääjä, tuikkaa kourat kainaloon ja ala räpyttämään. Kyllä taitaa ruveta nakrattamaan ihtes kattelemisessa :))) Kirkasääniset äännähdykset valtaisalla volyymilla, niin johan siinä on yhelle päivälle tekemistä :)
        Minä ajattelin, että alan joka aamu "aamujumppailemaan" tuola pihalla. Piilossa, ettei naapurit näe. Kadehtisivat jos näkisivät. "Siipieni" räpytysnopeus on nimittäin A-luokkaa. Ellen olisi plimputtelija, voisin ryhtyä täyspäiväiseksi tuulettimeksi.

Tuumin, että laskeskeletko leikkiä tuosta kamerasta, pirttipöydästä, kellosta ja lumiukosta? Joko a) Palturia kirjoitit tai b) Et palturia kirjoittanut.
        Toivottavasti vastaus on kohta a. Harmittaisi, jos en itse olisi hokannut mennä sitä kameraa talvella katselemaan. Luulin, että se on suljettu aivan kokonaan pimiäksi-pimiäksi talven aikana.

Pysyäkseni aiheessa tai pompahtaen aiheen sivuun, niin joko olet saanut pääsiäiskaktuksen kukkimaan. Olet malttanut olla siirtelemättä ruukkua, Häh?
        Minulla on täällä nyt NIIN kukassa, niiiiin kukassa olevia Kaksi pääsiäiskaktusta, että jos pistäisin kuvan näytille, muuttuisit oitis vihreäksi. Sinua ei erottaisi kurkusta, ei vihreästä paprikasta, saati raaasta tomaatista. Näin se vaan on.:)

Kyllä, kyllä.
        Kunhan koneelta pääsen niin heti menen peilin eteen.
        Polvitaipeiden taivuttelussa voi tulla vaan melko kovat narinat, että noi juputukset ei sitten kuulukaan :)

Kyllä ihan totta kirjoittelin tuossa kameran paikoissa. Mulla on tää tuolla suosikeissa ollut pari vuottan ja kun kattelin sitä listaa niin silloin päätin kurkata sinne. Koko talven on ollut kamera päällä ja näyttänyt ensin sisätiloja ja sitten pihaa. Muuten siellä ei kyllä koskaan näkynyt ihmisiä. Vaan en jäänyt paikoilleni kyttäämäänkään.

Ja tuosta kaktuksesta siinä on nyt tulossa kaksi kukkaa ja niiiin paikoillaan on etten uskalla hengittääkään kun ohi menen. Unohtuu melkein tuohon.

• odotellaan.

Määpä kuvan vierestä kohtaan Osprey's Nest Forum-kohtaan, ja pamauta.
        Siellä on vieläkin kuva poikineen, kellaallaan melkein oleva ukkokin, luminen.
        Vaan olet tainnut käydäkin?

Alanpa minäkin pjupistelemaan, ja räpyttelemään.

• Hei kun keikuskelen
        odotellaan. kirjoitti:

Määpä kuvan vierestä kohtaan Osprey's Nest Forum-kohtaan, ja pamauta.
        Siellä on vieläkin kuva poikineen, kellaallaan melkein oleva ukkokin, luminen.
        Vaan olet tainnut käydäkin?

Alanpa minäkin pjupistelemaan, ja räpyttelemään.

No Määpä menin, kiitos vinkistä.
        Kaikki siis hyvin:) Öh...paitsi sillä pienoisella erolla, että ei siellä näkynyt melkein kellallaan olevaa ukkoa.
        Ehkä ratkaissen Kadonneen Aarteen arvoituksen, jahka ensteks kynsin päänahkaa. Olen jokseenkin, jollakin tavalla, himpun verran suhteellisen hyvä ratkomaan ristikoitakin ja kun oon monena päivänä uutterasti jaksanut kynsiä päänahkaa, niin monasti oon kekannut oikean sanan, eikä ole paljoa jäänyt ylimääräisiä kirjaimiakaan markinaalin puolelle. :)

• Hei kun keikuskelen
        tulisilla kirjoitti:

Kyllä, kyllä.
        Kunhan koneelta pääsen niin heti menen peilin eteen.
        Polvitaipeiden taivuttelussa voi tulla vaan melko kovat narinat, että noi juputukset ei sitten kuulukaan :)

Kyllä ihan totta kirjoittelin tuossa kameran paikoissa. Mulla on tää tuolla suosikeissa ollut pari vuottan ja kun kattelin sitä listaa niin silloin päätin kurkata sinne. Koko talven on ollut kamera päällä ja näyttänyt ensin sisätiloja ja sitten pihaa. Muuten siellä ei kyllä koskaan näkynyt ihmisiä. Vaan en jäänyt paikoilleni kyttäämäänkään.

Ja tuosta kaktuksesta siinä on nyt tulossa kaksi kukkaa ja niiiin paikoillaan on etten uskalla hengittääkään kun ohi menen. Unohtuu melkein tuohon.

Kaksi suloista kukkaa. Hyvä hyvä. Jatka vaan hengittämättömyyttäsi kukan lähettyvillä, niin kohta hokaat, että kukkia on enemmän, kuin monta.

Ei älä, ÄLÄ ala sitte taivuttelemaan polvias, jos narina peittää muut äänet. Voit hyvin suorittaa tapahtuman suorin polvin. Suorin polvin ne uimahyppääjätkin lentää. Eli unhoita mäkihyppääjät.

• odotellaan.

No Määpä menin, kiitos vinkistä.
        Kaikki siis hyvin:) Öh...paitsi sillä pienoisella erolla, että ei siellä näkynyt melkein kellallaan olevaa ukkoa.
        Ehkä ratkaissen Kadonneen Aarteen arvoituksen, jahka ensteks kynsin päänahkaa. Olen jokseenkin, jollakin tavalla, himpun verran suhteellisen hyvä ratkomaan ristikoitakin ja kun oon monena päivänä uutterasti jaksanut kynsiä päänahkaa, niin monasti oon kekannut oikean sanan, eikä ole paljoa jäänyt ylimääräisiä kirjaimiakaan markinaalin puolelle. :)

Kyllä minä olen ollut näkevinäni lumiukon, taustanaan leikkimökki.
        Hattu ja silmälasitkin päässä.
        Mihin ne kuvat nyt ovat hävinneet.
        Muutenkin, harvoin siellä käväisen, ja koko zydeemi ei ole minulle oikein auennut.

Punainen pelikaani, lintu siis sekin, oli aikoinaan himoristikkolehteni. Viimeisistä muutamista ristikoista saattoi jäädä kirjaimia kateeseen, mutta se oli ihana lehti.
        Nyt tämä masiina kai on ottanut senkin osan ajastani.

Saada ristikko täyteen oli upea tunne, tosin, kuin kirjailivat valittavat, kun saa teoksen valmiiksi, tulee tyhjä olo, ja ikävä.
        Olikonhan hieman itseniylentävyyttä tuossa vertauksessa.
        Mutta ahaa-elämys, kun saa sanan mieleensä, jota on kauan hautonut, on ihana elämys. :)) Melkein kun sääksenmunan rikkoutuminen, ja poikasen esiintulo.

• Hei kun keikuskelen
        odotellaan. kirjoitti:

Kyllä minä olen ollut näkevinäni lumiukon, taustanaan leikkimökki.
        Hattu ja silmälasitkin päässä.
        Mihin ne kuvat nyt ovat hävinneet.
        Muutenkin, harvoin siellä käväisen, ja koko zydeemi ei ole minulle oikein auennut.

Punainen pelikaani, lintu siis sekin, oli aikoinaan himoristikkolehteni. Viimeisistä muutamista ristikoista saattoi jäädä kirjaimia kateeseen, mutta se oli ihana lehti.
        Nyt tämä masiina kai on ottanut senkin osan ajastani.

Saada ristikko täyteen oli upea tunne, tosin, kuin kirjailivat valittavat, kun saa teoksen valmiiksi, tulee tyhjä olo, ja ikävä.
        Olikonhan hieman itseniylentävyyttä tuossa vertauksessa.
        Mutta ahaa-elämys, kun saa sanan mieleensä, jota on kauan hautonut, on ihana elämys. :)) Melkein kun sääksenmunan rikkoutuminen, ja poikasen esiintulo.

Paras ristikkolehti on Iisakin ristikot. Aijee, että on visainen pala purtavaksi.
        Totta töriset, tunne on aivan fantastinen, kun saa ihan koko ristikon ratkottua.

Ottaa päähän, kun joku ilmiselvä sana lähtee karkuun päästä ja pysähtyy kielen päälle kiusaamaan. Sielä se mojuu, enkä saa sitä millään ilveellä takaisin päähäni, että voisin viestittää sormille, jotka puolestaan raapustelisi kynällä oikean sanan oikeaan paikkaan. Kielen päällä olevalla sanalla on taipumusta kiusailla siten, että kun olen lakannut ajattelemasta koko viheliäistä sanaa, niin se päättääkin putkahtaa esiin keskellä kaupan kassajonoa tai muussa paikassa. Ahaa-lamppu pääknupin päällä riennän sitten kiiruusti kotiin pistämään sanan paikoilleen.

Sellainen ristikko on äklö, että saa kynä savuten raapustella sanoja ruudukkoon, vaikka aivot olis narikassa. Liian helppo ei tuo minkään arvoista tyydytystä, päinvastoin alkaa pistämään vihaksi.

Joskus vuonna kaks tai siitäkin aikasemmin, yhtenä kesänä, yritin saaressa itse värkätä ristikoita. Minulla oli iso ruutuvihko, johon sivu tolkulla kehittelin sanoja ja kuvia. Olinpa unohtanut muuten tuon laatimis-inspikseni, nyt jostakin putkahti mieleen.

• No tuota, kärsiikö kysyä, onko tuo soidintanssiharjoitus, miten hyvin tuottanut tulosta.

On tuossa noila kurjilla varmaan jonkinlainen soidin menossa, niillä vaan siivet heiluu kaks metriä leveellä, ja sitten ne hyppii monen metrin loikkia.

Ei sitä usko, miten hyvälle mielelle tulee, kun näkee, että vanhat tutut on selvinneet elossa talvenvietosta, nimittäin tuo kurkipariskunta.
      Ihan jo kerkesin huolestua, kun ensalkuun, pari päivää sitten ei näkynyt kun yksi.
      No pian ilmestyi toinenkin, ja tuolla ne parast-aikaa syövät jyviä. Saa nähdä, jääkö ne tuohon yöksi.
      Sama pariskunta se on, mikä on ollutjo varmaan kymmenen vuotta.
      Että ruokintaa on tiedossa, kun ne alkaa hautoa. Toinen käy syömässä, kun toinen hautoo.

• Hei kun keikuskelen

No joo, kärsii kysyä soidintanssiharjoituksistani. Vielä on menos vasta kuivaharjoittelut peilin edessä, mutta jahka tässä saan koreografian kuntoon, niin sitten voinkin mennä testailemaan soidintanssia tuonne ihmisten ilmoille.
        Suunnittelin vähän, josko alkaisin kauppareissut tekemään soidintanssin muodossa. Saa nähä sitten, kuinka moni miesautoilija pysähtyy viereeni ja nousoo autosta ja alkaa oman tanssinsa. Ai jee, että on elämä mukavaa :)

Noi sun kurjet on kyllä A-luokan juttu. Ei voi muuta sanoa. Niin niin komeita ovat, että niitä voi varmaan kattella vaikka kuinka kauan aikaa.
        Kuinkahan ne on juuri sun markille pesityneet. Oon luullut niiden olevan arkoja. Vai luuleekohan ne suaki Kurjeksi. Jos oot tepastellut pihassasi shortsit jalaas, makaroonin ohuet kinttus vikkelään viipeltäen, hiukset geelillä töyhtöksi sutassut :)

Vähän kömpelösti noi Kurjet tanssahtelevat, mutta tyylinsä kullakin:

http://www.youtube.com/watch?v=K-7X1c1tgm4

No joo, kärsii kysyä soidintanssiharjoituksistani. Vielä on menos vasta kuivaharjoittelut peilin edessä, mutta jahka tässä saan koreografian kuntoon, niin sitten voinkin mennä testailemaan soidintanssia tuonne ihmisten ilmoille.
        Suunnittelin vähän, josko alkaisin kauppareissut tekemään soidintanssin muodossa. Saa nähä sitten, kuinka moni miesautoilija pysähtyy viereeni ja nousoo autosta ja alkaa oman tanssinsa. Ai jee, että on elämä mukavaa :)

Noi sun kurjet on kyllä A-luokan juttu. Ei voi muuta sanoa. Niin niin komeita ovat, että niitä voi varmaan kattella vaikka kuinka kauan aikaa.
        Kuinkahan ne on juuri sun markille pesityneet. Oon luullut niiden olevan arkoja. Vai luuleekohan ne suaki Kurjeksi. Jos oot tepastellut pihassasi shortsit jalaas, makaroonin ohuet kinttus vikkelään viipeltäen, hiukset geelillä töyhtöksi sutassut :)

Vähän kömpelösti noi Kurjet tanssahtelevat, mutta tyylinsä kullakin:

http://www.youtube.com/watch?v=K-7X1c1tgm4

Noin ne siinä illalla tanssahteli, ei noin kauan, mutta on se komee, kun se leuhautta siipiään.
        Voi hyvin olla, että luulevat minua hassuksi pikkuserkukseen.
        Minä olen niille jyviä vienyt monen monta vuotta, huolehdin myös niiden valkuaisentarpeesta viemällä kananmunankuoret myös sinne.
        Sitten Juhannuksen jälkeen ne tuo ruskea-sävyisen poikasen näytille.
        On ne silloin arempia, kuuluu varmaan poikasen opetukseen.

Varis ei ole enää ollut peilaamassa.

• Hei kun keikuskelen
        k-kotton kirjoitti:

Noin ne siinä illalla tanssahteli, ei noin kauan, mutta on se komee, kun se leuhautta siipiään.
        Voi hyvin olla, että luulevat minua hassuksi pikkuserkukseen.
        Minä olen niille jyviä vienyt monen monta vuotta, huolehdin myös niiden valkuaisentarpeesta viemällä kananmunankuoret myös sinne.
        Sitten Juhannuksen jälkeen ne tuo ruskea-sävyisen poikasen näytille.
        On ne silloin arempia, kuuluu varmaan poikasen opetukseen.

Varis ei ole enää ollut peilaamassa.

Hohoi k-kotton, saanko ehdottaa, että otat valokuvan noista sun linnuistas ja myöhemmin ruskeasävyisestä poikasesta ja pistät näytille. Olis kiva nähdä.
        Jooooo, tee niin. Emmmmääää muuten usko sun lintujuttujas. Ne on niin kivoja, ettei ne varmaankaan oo totta.:)

Hohoi k-kotton, saanko ehdottaa, että otat valokuvan noista sun linnuistas ja myöhemmin ruskeasävyisestä poikasesta ja pistät näytille. Olis kiva nähdä.
        Jooooo, tee niin. Emmmmääää muuten usko sun lintujuttujas. Ne on niin kivoja, ettei ne varmaankaan oo totta.:)

Yritin eilen, olivat 50 metrin päässä.
        On minulla hyvä digikamera, mutta ei siinä zoomi riitä, enkä osaa kuvankäsittelyä.
        Illallaotetut, jos laittaa, niin ei siinä ole kun taustaa vasten kaks harmaata plänttiä.
        Pitää katsoa, on tuolla aiemmin otettu, jossa näkyvät paremmin.

Oli ennen tuo ruokintapaikka lähempänä, muut sitten aattelin, että on niille parempi, etteivät totu pihoissa kulkemaan. Ja on niillä rauhallisempi syödä, kun ne jyvät ja kananmunankuoret on tuolla sadan metrin päässä.

Sen poikasen kuvaaminen on vaikeempi, ne on silloin paljon varovaisempia.
        Tuossa puolen kilometrin pässä on30 metrin pystyjyrkkä kallio. Sen alla on pieni lampi, ja monen kymmenen hehtaarin suo-alua.
        Siellä niillä on pesä.

• odotellaan.

Herätys, sääksimamma!!
      Siellä pesällä kovasti koeponnistellaan hautomista, ukko, lie, akkako, mutta puuttuu rengas.
      Kahto ny, ihan issekses, komia on lintu, pehmusteita on jo pesään kantanut, tosissaan on!!

• Hei kun keikuskelen

WAU, voi Jemmeranööraa (äitini sanonta)!
        Heti kun puoni käännän, niin johan alkaa pesällä tapahtumaan. Pistää ihan vihaksi, kun mun pesäpäivystykseni menee pipariksi.

Viime vuonna pesässä oli pehmusteita surkuteltavan vähän. Nyt on toinen meininki. Lintu on raahannut ihanaisen paljon pehmeää petiä uusille tulokkaille. Kelpaa niiden sielä köllötellä.

• katsellaan.

Kepistö kovasti korottunut. Kotka kiinteästi katselee kameraa, kuin kovasti kiukuttaisi kotiaan katselevat kuikuilijat.
      Korskean komea.

• Hei kun keikuskelen

Kepistö (hyvä sananen) on tosiaan korottunut. Näyttää isoolta pesufarilta :)

Hurjan nopeasti on lumet sulaneet maastossa. Nytkin siellä taitaa sataa.
        Missähän puoliso viipyy. Vai onkohan niin, että puoliso lymyää jossakin puunrungon takana ja oottelee, että toinen saa tehtyä pesän valmiiksi ja sitten sädekehä pään täällä lennähtää muina miehinä valmiin pesän reunalle kököttämään. Mikä laiskimus, sanon ma.

• tiiraillaan.

Kepistö (hyvä sananen) on tosiaan korottunut. Näyttää isoolta pesufarilta :)

Hurjan nopeasti on lumet sulaneet maastossa. Nytkin siellä taitaa sataa.
        Missähän puoliso viipyy. Vai onkohan niin, että puoliso lymyää jossakin puunrungon takana ja oottelee, että toinen saa tehtyä pesän valmiiksi ja sitten sädekehä pään täällä lennähtää muina miehinä valmiin pesän reunalle kököttämään. Mikä laiskimus, sanon ma.

Kuulepas, kuulepas, seuraajisto :)) on tunnistanut sääksen edellisvuotiseksi Kemoksi (mikä nimi, miksei Keimo). Emäntä lentelee vielä etelän iloissa, kunhan muistaisi rakastaan, ahkeroijaa.

Olen netistä lukenut myös, että etelänmatkalle lähtee emo paria viikkoa muita aikaisemmin, ja jättää poikaset isin hellään huomaan.
        Eli, oikea kunnon miehen esikuva on Kemomme.

• Rimmir tänään
        tiiraillaan. kirjoitti:

Kuulepas, kuulepas, seuraajisto :)) on tunnistanut sääksen edellisvuotiseksi Kemoksi (mikä nimi, miksei Keimo). Emäntä lentelee vielä etelän iloissa, kunhan muistaisi rakastaan, ahkeroijaa.

Olen netistä lukenut myös, että etelänmatkalle lähtee emo paria viikkoa muita aikaisemmin, ja jättää poikaset isin hellään huomaan.
        Eli, oikea kunnon miehen esikuva on Kemomme.

Nyt ilmestyi kaverikin pesälle. Jännän näköinen kun pitää siipiään lähtövalmiina kokoajan ja lentää liihottelee ympäriämpäri. Kiusanneeko sulhasta ettei tämä nyt aivan satavarma olisi tulevaisuuden suunnitelmissaan.

• tiiraillaan.
        Rimmir tänään kirjoitti:

Nyt ilmestyi kaverikin pesälle. Jännän näköinen kun pitää siipiään lähtövalmiina kokoajan ja lentää liihottelee ympäriämpäri. Kiusanneeko sulhasta ettei tämä nyt aivan satavarma olisi tulevaisuuden suunnitelmissaan.

Liekö tuo tulija viimevuotinen Helmi?

• Hei kun keikuskelen

Kävin eilen illalla töistä palattuani kurkistamassa pesään ja hupsista sentäs, siellä törötti Kaksi Varista, no ei varista tietenkään, kuhan höpäjän. Kaksi sääkseä siinä tyytyväisen näköisinä.

Mutta miten ihmeessä tuo pesä on myllätty tuon näköiseksi. Liikaa huonekaluja ollakseen miun maun mukkainen pesä. Tarttis nyt tehdä vähä siloosemmaksi ja tilavammaksi.

Pysyäkseni asiassa, kuten tapanani on, niin ajattelin tässä mennä ulos hetkeksi haravoimaan. Ehtisin jonkun pläntin krapsutella. Krapsuttelun jälkeen suihkuun, murkinaa niskavilloja kohti ja huristelu töihin. Illalla katson Voicen, meen vartavasten kylään sitä katselemaan.

Että tämmöstä vaan tänne kuuluu.
      Entäs te?

• tiiraillaan.

Yksin istuu linturukka,
      eikö tule oma kukka.
      Kynsissänsä lohen pala,
      siinä vasta maukas kala.

Eipä kai jatkunut eilinen suhde, lensikö pois tyttölintu, eikö ollutkaan lempi pysyväistä lajia?
      Voice of Finlandia olen nyt vähän aikaa katsellut. Suvi Aallon menestys jänskättää. Siskonsa tuli viime vuonna toiseksi. Suvin laulunopettaja Inga Sröder oli kisassa mukana.
      Muuten olen sitä mieltä, että meidän pikkuruisessa maassamme on liikaa näitä laulukisoja, joka vuosi. Mutta muut ovat muuta mieltä, mulle näyttävät vain kieltä.

Katsellaan nyt luonnon draamaa, saako Romeo Juliansa, kuinka jatkuu tarinansa.

• Hei kun keikuskelen

Eipä näytä olevan ruuhkaan asti immeisiä tihruttamassa Sääkseä.
      Taitaa palstalaisilla olla muuta tekemistä näin kevään kynnyksellä.
      Oon minäkin ollut tuola pihalla haravoimassa, krapsutellut ja kiikutellut tavaraa kompostiin.

Pesässä ei näy ristin sielua. Mahtuukokaan sinne, kun pesä on myllätty niin täysinäiseksi. Linnulla ei ole niin minkäänlaista tyylitajua, miten pesä tehdään sieväksi ja houkuttelevan pehmoiseksi.

Pysyäkseni tietysti taas asiassa, niin hokasin tuola pihassani uuden linnun. Kaula ja rinta oli oranssinen. Mikähän lintu mahtanee olla kyseessä. Jos saanen kysäästä.

Aurinko paistaa täällä, tuulee hivenen kylmästi. Ei haittaa tuuli, kun haravaa heiluttaa.

• Eilinen iltapäivä meni ihan susille.
        Kävin hakemassa talviverkot pois, turhan aikaisin, oishan tuolla jäätä vielä ollut.
        No kalaa tuli, ja vein perkausjätteet kurkien ruokapaikalle.
        Sinne ne tuli syömään. Tottapa se kalaruoka oli vaihtelua, kun ne ei raskineet lähteä siitä mihinkään.
        Vahtivat niitä kalanperkkeitä koko illan. Söivät, ja sitten pää siivenalla ottivat ruokalevon, ja sitten taas söivät. ja taas ruokalepo..
        Oli tarkoitus vaihtaa toiseen autoon kesärenkaat, mutta ei niitä raskinut häiritä.
        Oli ne ilta-yhdeksänaikaan siitä häipyneet pesälleen.

• Hei kun keikuskeleln
        k-kotton kirjoitti:

Eilinen iltapäivä meni ihan susille.
        Kävin hakemassa talviverkot pois, turhan aikaisin, oishan tuolla jäätä vielä ollut.
        No kalaa tuli, ja vein perkausjätteet kurkien ruokapaikalle.
        Sinne ne tuli syömään. Tottapa se kalaruoka oli vaihtelua, kun ne ei raskineet lähteä siitä mihinkään.
        Vahtivat niitä kalanperkkeitä koko illan. Söivät, ja sitten pää siivenalla ottivat ruokalevon, ja sitten taas söivät. ja taas ruokalepo..
        Oli tarkoitus vaihtaa toiseen autoon kesärenkaat, mutta ei niitä raskinut häiritä.
        Oli ne ilta-yhdeksänaikaan siitä häipyneet pesälleen.

Hyvä ku hait verkot veks. Turha sitä uhmata henkeään. Se on yks hurahus, ku jää pettää kinttujen alta ja muljahdat jäiden sekaan. Ei varmaankaan naama oo sitte naurussa, häh, kysyn vaan.

Eipä ole ihme, jos noi "sun" lintus tulevat yhä uudelleen markilles, kun hemmottelet ne ihan pilalle herkkuinesi. Kyllä kelpaa kurkien tökätä päät siipien suojaan ja lötkötellä Ellunkanamaisesti, kun ei ole murhetta, mistä sais ruokaa. Ehei, ehei, k-kottoni pitää murkinasta huolen.

Tuli mieleeni yks tuumaus.
        Sanoit kurjilla olevan pesän jossakin siellä jonkun matkan päässä. Onko se Sama pesä, mihin putkauttavat munat, vai tekevätkö uuden pesän?
        Se tuumaukseni on se, että jos ne tekevät pesän samaan paikkaan, niin sitten sinnekin vois tällätä pesäkameran. Kurkikamera. k-kottonin kotinetti piste net/kurki... Minä ainaskin kattelisin semmosta mielelläni. Tuskin olisin ainoa katselija.

• Rimmir tänään
        Hei kun keikuskeleln kirjoitti:

Hyvä ku hait verkot veks. Turha sitä uhmata henkeään. Se on yks hurahus, ku jää pettää kinttujen alta ja muljahdat jäiden sekaan. Ei varmaankaan naama oo sitte naurussa, häh, kysyn vaan.

Eipä ole ihme, jos noi "sun" lintus tulevat yhä uudelleen markilles, kun hemmottelet ne ihan pilalle herkkuinesi. Kyllä kelpaa kurkien tökätä päät siipien suojaan ja lötkötellä Ellunkanamaisesti, kun ei ole murhetta, mistä sais ruokaa. Ehei, ehei, k-kottoni pitää murkinasta huolen.

Tuli mieleeni yks tuumaus.
        Sanoit kurjilla olevan pesän jossakin siellä jonkun matkan päässä. Onko se Sama pesä, mihin putkauttavat munat, vai tekevätkö uuden pesän?
        Se tuumaukseni on se, että jos ne tekevät pesän samaan paikkaan, niin sitten sinnekin vois tällätä pesäkameran. Kurkikamera. k-kottonin kotinetti piste net/kurki... Minä ainaskin kattelisin semmosta mielelläni. Tuskin olisin ainoa katselija.

No nyt sinne Hailuodon pesälle ainakin lensi Kaveri kalan kanssa. Mutta mihin hiisunkiin se kala tipahti vai eikö raaskinutkaan jättää? Ei ollut suuren suuri mutta kyllä se varmaan iltapalaksi olisi riittänyt . Onko tuo i uusi asukas ,kun sillä on rengas?.

• Hei kun keikuskelen
        Rimmir tänään kirjoitti:

No nyt sinne Hailuodon pesälle ainakin lensi Kaveri kalan kanssa. Mutta mihin hiisunkiin se kala tipahti vai eikö raaskinutkaan jättää? Ei ollut suuren suuri mutta kyllä se varmaan iltapalaksi olisi riittänyt . Onko tuo i uusi asukas ,kun sillä on rengas?.

Tänään heitän Rimmir tänään:lle heit. Rimmasko :)

Tulin kurkistamaan pesälle ja mitäs löysinkään. Tuurini osui napakymppiin, sillä pesässä on nyt kaksi lintua. Toivottavasti on kyse pariskunnasta, jotka toisilleen supattavat sulosäveliä, hakevat jalokalaa ja ojentavat sen sydämet rinnasta lennellen.

Nyt saa ruveta odottelemaan ensimmäistä munaa. Yks muna, kaks muna, kol kenties, ehkei nel. Kauhiaa olis jos tulis koko Tiu, tarttis olla molemmat yhtäaikaa hautomas, ei yhen linnun takapuoli tiuta sentäs peitä.

Jääkäämme oottelemaan. Hyvältä näyttää.

Ja taas aiheeseen liittyvää :)
        Mietin josko rupeaisin katsomaan jonkun elokuvan. En vaan vielä tiedä, minkä katsoisi. Tuumailen täs pää kuumana.

• Kai se nyt on sitten kesä.
      Eilen tuli pääskyt.
      Liekkö niiden aikataulu muuttunut, kun ennen tulivat koulujen päättymisaikaan. nyt , jo monena vuotena, ovat tulleet toukokuun alkupuolella.
      Varmaan matkanrasitus painaa, kun ei ne paljon livertele.

• Hei kun keikuskelen

Kivaa kivaa ja kivaa, munkin aloitukseen joku jotakin tällää.
        Tervehdys sinulle k-kotton.
        Pääskysiä en ole havainnut ollenkaan, mutta räkättirastaita sitäkin enemmän. Pitävät aikamoista meteliä ja pomppivat nurmikolla tasahyppykilpailua kaiketi.

Nyt on todella hieno ilma täällä, tuulikin on lymyssä ja aurinko nauraa naama leviällä. On täs kesää odotettukin ja vielä kun tulis niin lämmintä, että voisin viedä mun kukantaimet pihalle. Ovat lähteneet kasvamaan vähän liian innokkaasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      26
      2316
    2. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      23
      2006
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      105
      1414
    4. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      76
      1259
    5. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      135
      1126
    6. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1038
    7. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1006
    8. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      914
    9. Oletko joskus lähestynyt jotakin

väärällä identiteetillä? Miksi?
      Ikävä
      102
      857
    10. Ollaan kuin yö ja päivä

Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      69
      850
    Aihe