Naimisiin 16v

Sukulainen

Kysyisin voiko suomem lain mukaan mennä naimisiin 16 vuotiaana ilman Presitentin suostumusta, jos vanhemmilta/huoltajilta on siihen suostumus?

5

722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lexsi

      Oikeusministeriöstä haetaan lupa. Pitää olla perusteluja.

    • Jussi

      Avioliittolaki 2:4 §

      Avioliittoon ei saa mennä alle kahdeksantoistavuotias.

      Oikeusministeriö voi kuitenkin erityisistä syistä antaa kahdeksaatoista vuotta nuoremmalle luvan mennä avioliittoon. Ennen asian ratkaisemista luvanhakijan huoltajalle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi, jos hänen olinpaikkansa voidaan kohtuullisin toimenpitein selvittää.

      Presidentti ei siis enää myönnä lupaa alaikäiselle avioliiton solmimiseen, vaan sen tekee OM. OM:n kotisivulta löytyy tietoa avioliitosta ja sen solmimisesta, mutta sielläkään ei kerrottu millainen tuon erityisen syyn tulisi olla. Peruskoulun yhteiskuntaopin tunneilla opetettiin aikanaan, että vain raskaus kelpaa syyksi. Tiedä sitten pitäneekö tuo enää paikkaansa. OM:n esite löytyy osoitteesta http://www.om.fi/11908.htm

      • Maanmittari

        Jos todella haluaa tietoa kannatta yrittää selvittää OM:stä kuka virkamies noita lupia käsittelee. Todennäköisesti noita avioliittolupia niin vähän anotaan että todennäköisesti ne yksi henkilö käsittelee (ja mahdollisesti esittelee ne eteenpäin varsinaiselle päättäjälle joka on viimekädessä oikeusministeri). Hänellä varmaan on aika hyvä tuntuma mitä vaaditaan.

        Voit aloittaa kysymällä vaihteesta joka ehkä parin henkilön kautta kierrettyään ohjautuu oikealle tai melkein oikealle henkilölle.

        Toinen mahdollisuus on kysyä asiaa ministeriön tiedotuskselta [email protected] Tämä osoite ministeriön sivuilla annettiin kysymyksien ja palautteiden osoitteeksi. Voit kysyä suoraan noita vaatimuksia sekä henkilö joka niistä tietäisi parhaiten.


    • noj3

      Miksi 16v kiertolaistytöt ja pojat saavat mennä naimisiin ja me ei epäreilua!

      • googlaus

        Niiden kotimaassa alaikäraja on 16 vuotta.

        You can get married or enter into a civil partnership in the UK if you’re:
        • 16 or over
        • free to marry, or form a civil partnership (single, divorced or widowed)
        • not closely related
        You need permission from your parents or guardians if you’re under 18.
        You don’t need parental permission if you’re under 18 to get married in Scotland.
        There are different rules for getting married in Scotland and Northern Ireland.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1101
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      993
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      694
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      609
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe