Neuvoa kaivataan?

sinne vai tänne?

Olen vastavalmistunut nuori reipas mies. Olen saanu työtarjouksen eräästä suuresta firmasta. Kyseinen työ olisi vuoden kestävä sijaisuus ja palkka vaikuttaisi todella hyvältä yms. Työ alkaisi kuitenkin vasta syksyllä.

Kysymykseni:
-Jos ny allekirjoitan sopimuksen, niin onko minulla oikeus purkaa tuo sopimus jos itse löydän HETI töitä jostakin muusta firmasta?
-Jos aloitan tuon työn, mutta esim. tammikuussa pääsisin jatko-opintoihin, niin onko minulla oikeus irtisanoa itseni?

Tuo työ kiinostaisi minua, koska se on100% koulutustani vastaavaa ja itse asiassa minulla kävi tuuri, että siihen nyt sijainen tarvitaa...

Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen.

4

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rentoeero

      Lähtökohtana työsopimuslaissa on, Bruunin ja von Koskullin "Työoikeuden perusteita" siteeraten, että määräaikainen sopimus sitoo molempia osapuolia sovitun ajan.

      "Esimerkiksi opiskelija, joka on vastaanottanut kesätyöpaikan, ei voi vapautua määräaikaisesta kesäsopimuksesta ilman työnantajan suostumusta. Määräaikainen työsopimus on myös sovittavissa irtisanomisenvaraiseksi. Tällöin sopimusosapuolet voivat sanoa sen sopimuskauden kuluessa irti normaalilla irtisanomisperusteella. Irtisanomisenvaraiseksi sopvittu määräaikainen työsopimus on yhdistelmäsopimus."

      Eli rautalangasta vääntäen: kaikki riippuu siitä mitä sovitaan, ja sovittuakin voidaan muuttaa (mutta velvoitetta suostua muutokseen ei ole). Perusmuodossaan määräaikainen soppari ei mahdollista irtisanoutumista. Eihän työnantaja tykkää siitä että teet oharit ja lähdet tohtoriopintoihin...

      Näiden lisäksi täytyy muistuttaa koeajasta, jonka aikana kumpi tahansa puoli pääsee irti sopimuksesta heti ja ilman perusteita. Koeajan pituudesta sovitaan työsopimuksessa, maksimipituudesta löytyy pakottavaa säätelyä. Eli jos sinulla on kolmen kk:n koeaika, voit sinä aikana rauhassa hakea lisää duunia ja vaihtaa mestaa.

    • Yleensä pois pääsee.

      Nykyisin kun pitkiä määräaikaisia sopimuksia tehdään paljon, laitetaan yleensä työsopimukseen lauseke että irtisanomisaika kaksi viikkoa tms. Kun määräaikainen on kestänyt tarpeeksi kauan oliko viisi vuotta niin irtisanomiset samanlaisesti kun työ olisi vakituinen.

      Jos tosiaan ei lauseketta ole niin yleensähän nämä on sovittavissa. Jos ei ole sovittavissa, niin älä allekirjoita.

    • 852963

      jos tuo työ on sun unelmas, niin mitä helvettiä edes harkitset mennä jatko-opiskelemaan, kouluun voit palata syksylläkin..

      voisin sanoa sinusta että pelkäät sitoutumista kun et määräaikaa kestä olla.

      hanki kesäksi joka 1-3kk määräaikaisuus niin et jää ilman.

    • erweerwer

      www.iigaspike.com

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      188
      1532
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      27
      1277
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      317
      1170
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1104
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      98
      977
    6. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      105
      970
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      131
      958
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      942
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      61
      930
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      86
      895
    Aihe