Start/Stop:n toimimattomuus

uusi poloilija

Kävin koeajamassa 80 hv Start/Stop -mallin, mutta kone ei sammunut kertaakaan. Auto käynnistettin ulkona ( 5 C tai hiukan yli), joten moottori oli aluksi kylmä, mikä estänee toiminnan.

Ajoin kaupungin keskustaan ja etenin sieltä moottoritielle ajamaan 120:tä kymmenisen kilometriä. Sitten taajaman (40/50 km/t) kautta kapealle asfalttipätkälle (60/80 km/t) vartiksi ja vielä kymmenen kilometriä moottoritietä satasta.

Sitten pysähdyin valoihin, vaihdoin vapaalle ja nostin kytkimen. Ei vain kone sammunut. Laitoin vielä järjestelmän poiskytkennän päälle ja uudestaan pois, mutta ei vaikutusta. Mikähän niksi tähän auttaisi?

18

13280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika kumma kun ei sammunut.
      Sammumiseen vaikuttaa ulkolämpötila,moottorin lämpötila ja akun latautuminen.
      Jospa ulkolämpötila oli kuitenkin liian kylmä juuri sillä hetkellä.

      • uusi poloilija

        Se lämpötila oli sitä samaa 5:n tasoa sen iltapäivän. Moottorinhan pitäisi olla lämmin tunnin ajon jälkeen, ja olisi luultavaa, että akku on myös ehtinyt toipua käynnistyksestä. Eikös akut ole sitä paitsi muutenkin jotenkin parempia näissä autoissa, jotka suunnitellaan tuon tuostakin käynnistettäviksi?

        Varoitusvaloja ei palanut, joten olettaisin auton olleen kunnossa. Jos ulkolämpötila oli tosiaan syynä automaattisammutuksen toimimattomuuteen, ei sille kovin paljon käyttöä jää näillä leveysasteilla. Helteellähän sammutusta rajoitetaan ilmastointilaitteen kompressorin tarvitseman sähkön vuoksi.


      • uusi poloilija kirjoitti:

        Se lämpötila oli sitä samaa 5:n tasoa sen iltapäivän. Moottorinhan pitäisi olla lämmin tunnin ajon jälkeen, ja olisi luultavaa, että akku on myös ehtinyt toipua käynnistyksestä. Eikös akut ole sitä paitsi muutenkin jotenkin parempia näissä autoissa, jotka suunnitellaan tuon tuostakin käynnistettäviksi?

        Varoitusvaloja ei palanut, joten olettaisin auton olleen kunnossa. Jos ulkolämpötila oli tosiaan syynä automaattisammutuksen toimimattomuuteen, ei sille kovin paljon käyttöä jää näillä leveysasteilla. Helteellähän sammutusta rajoitetaan ilmastointilaitteen kompressorin tarvitseman sähkön vuoksi.

        Jostain syystä 5 asteessa ei oma focus 1.0 EcoBoost ei aina suostu sammumaan.
        Joskus käy niin että sammuu valoihin ja seuraaviin taas ei sammu.
        Helteellä kuitenkin sammuu säännöllisesti aina tarvittaessa.

        Ilmastoinnin kompura ei toimi sähköllä vaan se toimii apulaitteiden remmin avulla.
        Uudessa focuksessa se kompura on muuten muuttuvatilavuuksinen jotta se ei jauha turhaan aina täydellä teholla ja siten säästää polttoainetta.

        Lataus on regeneroiva ja akku on tavallista akkua nopeammin lataantuva malli.


    • Timla11

      Toimii hyvin jopa -4 asteessa, ei ongelmaa! Ilmeisesti menusta voidaan kytkeä pois kokonaan?

    • EcoBoost

      S&S toimintaan vaikuttaa: ulkolämpötila, jäähdytinnesteen sekä moottorinlämpötila. Kovan rasituksen (mahdollinen pitkä moottoritieajo) jälkeen kone ei sammu koska se tarvitsee jäähdytystä (turbon vuoksi) Kuten mainittua akun varaustila sekä muu sähkönkulutus. Huom mikäli lämpötila on 4 tai alle. Ford:issa menee lasi sekä (peili) lämmitykset automaattisesti päälle mikäli ne ovat. Tällöin S&S toiminto on automaattisesti pois päältä kunnes lämmitys sammuu/sammutetaan.

      Ei kannata huolestua vaikka S&S et saanut sitä oikeaa kuvaa/kokemusta mitä hait. Kokemuksesta voin sanoa että se toimii kyllä ja ei aiheuta ongelmia. Joten hyvillä mielin kauppoja tekemään.

      • uusi poloilija

        Turboahan siis ei tuossa 80 hv:n versiossa pitäisi olla, ja ajo oli tavanomaista suurinta sallittua liikkumista. Kiitos kuitenkin vastanneille. Tämä SS-järjestelmä kaikkiaan on minulle vain kuriositeetti, jolle ei paljon käyttöä löydy; Vuotuiset kilometrit ovat yli 50.000 ja maantiellä mennään. Uusi teknologia tulee kuitenkin autoon mukaan, joten täytyyhän sitä yrittää ymmärtää.

        Kaupanteon suurimpana esteenä oli kolme vuotta sitten korkea rengasmelu, eikä sen taso ole tainnut alentua yhtään faceliftin myötä. Mainittu uusi moottori tuntui ajossa kovin laiskalta oman Polon 1,2-litraiseen (70 hv/112 Nm) verrattuna. Ilmeisesti voimaa olisi saanut käyttöön vasta korkeilla kierroksilla, mikä tyypillisesti pienimmissä koneissa tulee ongelmaksi.

        Harmi, koska muutoin Fiesta on varsin hyvä auto.


      • EcoBoost
        uusi poloilija kirjoitti:

        Turboahan siis ei tuossa 80 hv:n versiossa pitäisi olla, ja ajo oli tavanomaista suurinta sallittua liikkumista. Kiitos kuitenkin vastanneille. Tämä SS-järjestelmä kaikkiaan on minulle vain kuriositeetti, jolle ei paljon käyttöä löydy; Vuotuiset kilometrit ovat yli 50.000 ja maantiellä mennään. Uusi teknologia tulee kuitenkin autoon mukaan, joten täytyyhän sitä yrittää ymmärtää.

        Kaupanteon suurimpana esteenä oli kolme vuotta sitten korkea rengasmelu, eikä sen taso ole tainnut alentua yhtään faceliftin myötä. Mainittu uusi moottori tuntui ajossa kovin laiskalta oman Polon 1,2-litraiseen (70 hv/112 Nm) verrattuna. Ilmeisesti voimaa olisi saanut käyttöön vasta korkeilla kierroksilla, mikä tyypillisesti pienimmissä koneissa tulee ongelmaksi.

        Harmi, koska muutoin Fiesta on varsin hyvä auto.

        Aivan oikeassa olet. Epähuomiossa lukaisin kirjoittamasi väärin ja kirjoitin EB koneesta. Mutta S&S toiminto toimii samalla tavalla myös vaparikoneessa.

        Olen ajanut noita EB koneita juurikin 1.0 100 sekä 125hv ja suositan niitä. Vaikka ne ovat hintavia verrattuna normaaliin. Suosittaisin Fiestaa sillä 100hv EB koneella.

        Kannattaa vielä huomioida että rengasmerkki vaikuttaa meluun. Esimerkiksi ajoin Focuksen Michelin sekä Continental rengastuksella. Erot olivat kuin päivällä ja yöllä vaikka molemmat ovat suuria ja arvostettuja valmistajia. Continental oli todella mukava ja hyvä sekä äänetön. Kun Michelin kumisi todella kovasti ja vaikutti melkoiselta katujyrältä autonalla.


      • uusi poloilija
        EcoBoost kirjoitti:

        Aivan oikeassa olet. Epähuomiossa lukaisin kirjoittamasi väärin ja kirjoitin EB koneesta. Mutta S&S toiminto toimii samalla tavalla myös vaparikoneessa.

        Olen ajanut noita EB koneita juurikin 1.0 100 sekä 125hv ja suositan niitä. Vaikka ne ovat hintavia verrattuna normaaliin. Suosittaisin Fiestaa sillä 100hv EB koneella.

        Kannattaa vielä huomioida että rengasmerkki vaikuttaa meluun. Esimerkiksi ajoin Focuksen Michelin sekä Continental rengastuksella. Erot olivat kuin päivällä ja yöllä vaikka molemmat ovat suuria ja arvostettuja valmistajia. Continental oli todella mukava ja hyvä sekä äänetön. Kun Michelin kumisi todella kovasti ja vaikutti melkoiselta katujyrältä autonalla.

        Sellainen 1,0-litrainen turbokone 100 hv:n tehoilla olisi vähän turhankin tehokas näin kevyeeseen kulkineeseen, mutta eihän se ylimääräinen voima toisaalta haittaa, kun ei lisää bensankulutusta. Olisin ehkä voinutkin maksaa lisätonnin turbomoottorin lisäväännöstä.

        Selvisi kuitenkin, että olisi samalla nostettava varustelutaso Trendistä Titaniumiin, jolloin lisähintaa tulisi jo n. 2½ tonnia. Laajemmassa varustelussa ei ollut oikeastaan mitään minua houkuttelevaa, joten koko lisäraha menisi väännön kasvattamiseen, mikä tuntuu kovalta hinnalta.

        Kysyin mahdollisuutta saada 80-heppaiseen 14-tuumaisia pyöriä, jotka voisivat olla vähän hiljaisempia (ja mukavampiakin). Kuulemma toimittavat tehtaalta 15-tuumaisilla, joten pitäisi maksaa muutama satku ylimääräistä pienempivanteisista, kun alkuperäiset jäisivät liikkeen harmiksi. Sitten hinta olisi pompannut yhteensä jo liki kolme tonnia ylöspäin, joka menisi reippaasti budjetin yli. Itselläni on muuten Polossa Michelin Energy Saverit, ja hyvin hiljaisilta & mukavilta tuntuvat.

        Muistui noista lukemista mieleen, että opettelin ajamaan 1980-luvulla tasan sataheppaisella Saab 99:llä. Kone vain oli 2,0-litrainen kaasutinmoottori ja taisi painoakin olla Fiestaa enemmän. Ja suorituskyky sen mukainen :-(


      • EcoBoost
        uusi poloilija kirjoitti:

        Sellainen 1,0-litrainen turbokone 100 hv:n tehoilla olisi vähän turhankin tehokas näin kevyeeseen kulkineeseen, mutta eihän se ylimääräinen voima toisaalta haittaa, kun ei lisää bensankulutusta. Olisin ehkä voinutkin maksaa lisätonnin turbomoottorin lisäväännöstä.

        Selvisi kuitenkin, että olisi samalla nostettava varustelutaso Trendistä Titaniumiin, jolloin lisähintaa tulisi jo n. 2½ tonnia. Laajemmassa varustelussa ei ollut oikeastaan mitään minua houkuttelevaa, joten koko lisäraha menisi väännön kasvattamiseen, mikä tuntuu kovalta hinnalta.

        Kysyin mahdollisuutta saada 80-heppaiseen 14-tuumaisia pyöriä, jotka voisivat olla vähän hiljaisempia (ja mukavampiakin). Kuulemma toimittavat tehtaalta 15-tuumaisilla, joten pitäisi maksaa muutama satku ylimääräistä pienempivanteisista, kun alkuperäiset jäisivät liikkeen harmiksi. Sitten hinta olisi pompannut yhteensä jo liki kolme tonnia ylöspäin, joka menisi reippaasti budjetin yli. Itselläni on muuten Polossa Michelin Energy Saverit, ja hyvin hiljaisilta & mukavilta tuntuvat.

        Muistui noista lukemista mieleen, että opettelin ajamaan 1980-luvulla tasan sataheppaisella Saab 99:llä. Kone vain oli 2,0-litrainen kaasutinmoottori ja taisi painoakin olla Fiestaa enemmän. Ja suorituskyky sen mukainen :-(

        Hyvä auto pitää valikoida sen mukaan mikä on oikeasti tarve!

        Kyllä mikäli Trend taso on se jossa on Sinulle kaikki tarvittava ei ole järkeä laittaa rahaa Titaniumiin. Sen voi käyttää muuhun jos tarvetta tulee.

        Toivottavasti kuitekin sait jotakin infoa näistä viesteistä :)


      • uusi poloilija
        EcoBoost kirjoitti:

        Hyvä auto pitää valikoida sen mukaan mikä on oikeasti tarve!

        Kyllä mikäli Trend taso on se jossa on Sinulle kaikki tarvittava ei ole järkeä laittaa rahaa Titaniumiin. Sen voi käyttää muuhun jos tarvetta tulee.

        Toivottavasti kuitekin sait jotakin infoa näistä viesteistä :)

        "Huom mikäli lämpötila on 4 tai alle. Ford:issa menee lasi sekä (peili) lämmitykset automaattisesti päälle mikäli ne ovat. Tällöin S&S toiminto on automaattisesti pois päältä kunnes lämmitys sammuu/sammutetaan."

        Tuossa oli ehkä se todennäköisin syy, miksi SS ei koeajolla toiminut. Vaikka oman auton lämpömittari näytti liikkeeseen saapuessa 5, niissä voi olla pieniä heittoja mm. sen mukaan, mistä kohtaa autoa mittaus tehdään. Itse en näitä sähkölämmittimiä tarvinnut, joten en niiden päällä/pois-asentoa selvittänyt. Kiitos tuosta tiedosta, plussat sille.


      • Anonyymi

        ei muuten mene lasi ja peilinlämppärit automaattisesti päälle ellei niitä ole laitettu niin


    • SantaHelena

      4-vuotias 1.0 ecoboost on lopettanut kokonaan start/stop -toiminnon. Starttaa nopeasti, eli ei akku varmaan ihan loppu ole, mutta ilmeisesti ei enää niin hyvässä kunnossa, että riittäisi tuohon s/s-toimintaan. Muuten tyytyväinen autoon.

    • Mulla sama vika kun focus täytti 4 vuotta. Ei sammuile enää. Vikakoodia ei löytynyt eikä nollaukset auttanut.

      • voorrttimiäs

        Sammuttaa tosiaan moottorin vain, jos akku on täyteen ladattu.

        Iän myötä akkujen jännitetaso väkisin aina hieman laskee, ja s/s lakkaa sammuttamasta. Kyseessä ei ole vika, joten ei tule vikakoodia. Myös akku on edelleen käyttökelpoinen, eikä sitä kannata mennä vaihtamaan uuteen pelkän s/s:n toimimattomuuden takia, sillä etu polttoainesäästöissä on pienempi kuin uuden akun hinta.


    • järkeäPiipertäjiin

      Tämähän on vaan pelkkää plussaa jos se ei toimi. Itse otan sen pois käytöstä aina kunhan vaan muista tai viimeistään sen jälkeen kun on kerran sammunut. Meillä ei juurikaan seisota valoissa tai ruuhkassa muutamaa sekuntia pidempään ja todella tyhmää ja turhaa kuluttaa autoa muutaman sekunnin takia.

    • Anonyymi

      Meilläkin 1.0 Ecoboostissa akku on käynyt sen verran vanhaksi, että auto ei enää käytää Start Stopia. Ihan hyvä vain ja käynnistyy pakkasellakin. Itse asiassa tuo 999-kuutoinen kolmipyttyinen lähtee tulipalopakkasillakin kuin palmun alta. Vissiin starttimoottorille ja akulle kevyt pyöritettäväksi jääkylmänäkin. :)

      Mahtava moottori, vääntöä kaikilla kierroksilla.

      • Anonyymi

        On kyllä hyvä. Vääntöä todellakin on ja kiihtyy ohitustilanteissa vähän helvetisti ja ylinopeus on vaarana ellei katso mittaria jatkuvasti.

        Itselläni ei ole SS toiminut vuosiin. On vuosimallia 2013 ja tajusin vasta nyt tätä kirjoittaessa että akku on alkuperäinen. Ainakin vielä moottori pyörii oikein iloisesti.


    • Anonyymi

      Tarkistakaapas mittarilla akun lepojännite ajon jälkeen moottori sammutettuna.
      Voi nimittäin olla, että järjestelmä vaatii hyväkuntoisen akun toimiakseen.
      Minunkin E-Mersuni tipauttelee muitakin toimintoja yksi toisensa jälkeen pois.
      Lue: Webasto, omatoiminen taskupysäköinti.
      Lepojännite on nyt vain 12,2V, jota voi pitää 2019 käyttöön otetussa akussa alhaisena.
      Hankin kyllä ennen pakkasia uuden, mutta akut kestävät tässä rääkissä vain vajaat neljä vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      350
      8878
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2581
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2358
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1955
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1542
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1401
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1347
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      184
      1328
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1310
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1227
    Aihe