Start/Stop:n toimimattomuus

uusi poloilija

Kävin koeajamassa 80 hv Start/Stop -mallin, mutta kone ei sammunut kertaakaan. Auto käynnistettin ulkona ( 5 C tai hiukan yli), joten moottori oli aluksi kylmä, mikä estänee toiminnan.

Ajoin kaupungin keskustaan ja etenin sieltä moottoritielle ajamaan 120:tä kymmenisen kilometriä. Sitten taajaman (40/50 km/t) kautta kapealle asfalttipätkälle (60/80 km/t) vartiksi ja vielä kymmenen kilometriä moottoritietä satasta.

Sitten pysähdyin valoihin, vaihdoin vapaalle ja nostin kytkimen. Ei vain kone sammunut. Laitoin vielä järjestelmän poiskytkennän päälle ja uudestaan pois, mutta ei vaikutusta. Mikähän niksi tähän auttaisi?

18

14953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika kumma kun ei sammunut.
      Sammumiseen vaikuttaa ulkolämpötila,moottorin lämpötila ja akun latautuminen.
      Jospa ulkolämpötila oli kuitenkin liian kylmä juuri sillä hetkellä.

      • uusi poloilija

        Se lämpötila oli sitä samaa 5:n tasoa sen iltapäivän. Moottorinhan pitäisi olla lämmin tunnin ajon jälkeen, ja olisi luultavaa, että akku on myös ehtinyt toipua käynnistyksestä. Eikös akut ole sitä paitsi muutenkin jotenkin parempia näissä autoissa, jotka suunnitellaan tuon tuostakin käynnistettäviksi?

        Varoitusvaloja ei palanut, joten olettaisin auton olleen kunnossa. Jos ulkolämpötila oli tosiaan syynä automaattisammutuksen toimimattomuuteen, ei sille kovin paljon käyttöä jää näillä leveysasteilla. Helteellähän sammutusta rajoitetaan ilmastointilaitteen kompressorin tarvitseman sähkön vuoksi.


      • uusi poloilija kirjoitti:

        Se lämpötila oli sitä samaa 5:n tasoa sen iltapäivän. Moottorinhan pitäisi olla lämmin tunnin ajon jälkeen, ja olisi luultavaa, että akku on myös ehtinyt toipua käynnistyksestä. Eikös akut ole sitä paitsi muutenkin jotenkin parempia näissä autoissa, jotka suunnitellaan tuon tuostakin käynnistettäviksi?

        Varoitusvaloja ei palanut, joten olettaisin auton olleen kunnossa. Jos ulkolämpötila oli tosiaan syynä automaattisammutuksen toimimattomuuteen, ei sille kovin paljon käyttöä jää näillä leveysasteilla. Helteellähän sammutusta rajoitetaan ilmastointilaitteen kompressorin tarvitseman sähkön vuoksi.

        Jostain syystä 5 asteessa ei oma focus 1.0 EcoBoost ei aina suostu sammumaan.
        Joskus käy niin että sammuu valoihin ja seuraaviin taas ei sammu.
        Helteellä kuitenkin sammuu säännöllisesti aina tarvittaessa.

        Ilmastoinnin kompura ei toimi sähköllä vaan se toimii apulaitteiden remmin avulla.
        Uudessa focuksessa se kompura on muuten muuttuvatilavuuksinen jotta se ei jauha turhaan aina täydellä teholla ja siten säästää polttoainetta.

        Lataus on regeneroiva ja akku on tavallista akkua nopeammin lataantuva malli.


    • Timla11

      Toimii hyvin jopa -4 asteessa, ei ongelmaa! Ilmeisesti menusta voidaan kytkeä pois kokonaan?

    • EcoBoost

      S&S toimintaan vaikuttaa: ulkolämpötila, jäähdytinnesteen sekä moottorinlämpötila. Kovan rasituksen (mahdollinen pitkä moottoritieajo) jälkeen kone ei sammu koska se tarvitsee jäähdytystä (turbon vuoksi) Kuten mainittua akun varaustila sekä muu sähkönkulutus. Huom mikäli lämpötila on 4 tai alle. Ford:issa menee lasi sekä (peili) lämmitykset automaattisesti päälle mikäli ne ovat. Tällöin S&S toiminto on automaattisesti pois päältä kunnes lämmitys sammuu/sammutetaan.

      Ei kannata huolestua vaikka S&S et saanut sitä oikeaa kuvaa/kokemusta mitä hait. Kokemuksesta voin sanoa että se toimii kyllä ja ei aiheuta ongelmia. Joten hyvillä mielin kauppoja tekemään.

      • uusi poloilija

        Turboahan siis ei tuossa 80 hv:n versiossa pitäisi olla, ja ajo oli tavanomaista suurinta sallittua liikkumista. Kiitos kuitenkin vastanneille. Tämä SS-järjestelmä kaikkiaan on minulle vain kuriositeetti, jolle ei paljon käyttöä löydy; Vuotuiset kilometrit ovat yli 50.000 ja maantiellä mennään. Uusi teknologia tulee kuitenkin autoon mukaan, joten täytyyhän sitä yrittää ymmärtää.

        Kaupanteon suurimpana esteenä oli kolme vuotta sitten korkea rengasmelu, eikä sen taso ole tainnut alentua yhtään faceliftin myötä. Mainittu uusi moottori tuntui ajossa kovin laiskalta oman Polon 1,2-litraiseen (70 hv/112 Nm) verrattuna. Ilmeisesti voimaa olisi saanut käyttöön vasta korkeilla kierroksilla, mikä tyypillisesti pienimmissä koneissa tulee ongelmaksi.

        Harmi, koska muutoin Fiesta on varsin hyvä auto.


      • EcoBoost
        uusi poloilija kirjoitti:

        Turboahan siis ei tuossa 80 hv:n versiossa pitäisi olla, ja ajo oli tavanomaista suurinta sallittua liikkumista. Kiitos kuitenkin vastanneille. Tämä SS-järjestelmä kaikkiaan on minulle vain kuriositeetti, jolle ei paljon käyttöä löydy; Vuotuiset kilometrit ovat yli 50.000 ja maantiellä mennään. Uusi teknologia tulee kuitenkin autoon mukaan, joten täytyyhän sitä yrittää ymmärtää.

        Kaupanteon suurimpana esteenä oli kolme vuotta sitten korkea rengasmelu, eikä sen taso ole tainnut alentua yhtään faceliftin myötä. Mainittu uusi moottori tuntui ajossa kovin laiskalta oman Polon 1,2-litraiseen (70 hv/112 Nm) verrattuna. Ilmeisesti voimaa olisi saanut käyttöön vasta korkeilla kierroksilla, mikä tyypillisesti pienimmissä koneissa tulee ongelmaksi.

        Harmi, koska muutoin Fiesta on varsin hyvä auto.

        Aivan oikeassa olet. Epähuomiossa lukaisin kirjoittamasi väärin ja kirjoitin EB koneesta. Mutta S&S toiminto toimii samalla tavalla myös vaparikoneessa.

        Olen ajanut noita EB koneita juurikin 1.0 100 sekä 125hv ja suositan niitä. Vaikka ne ovat hintavia verrattuna normaaliin. Suosittaisin Fiestaa sillä 100hv EB koneella.

        Kannattaa vielä huomioida että rengasmerkki vaikuttaa meluun. Esimerkiksi ajoin Focuksen Michelin sekä Continental rengastuksella. Erot olivat kuin päivällä ja yöllä vaikka molemmat ovat suuria ja arvostettuja valmistajia. Continental oli todella mukava ja hyvä sekä äänetön. Kun Michelin kumisi todella kovasti ja vaikutti melkoiselta katujyrältä autonalla.


      • uusi poloilija
        EcoBoost kirjoitti:

        Aivan oikeassa olet. Epähuomiossa lukaisin kirjoittamasi väärin ja kirjoitin EB koneesta. Mutta S&S toiminto toimii samalla tavalla myös vaparikoneessa.

        Olen ajanut noita EB koneita juurikin 1.0 100 sekä 125hv ja suositan niitä. Vaikka ne ovat hintavia verrattuna normaaliin. Suosittaisin Fiestaa sillä 100hv EB koneella.

        Kannattaa vielä huomioida että rengasmerkki vaikuttaa meluun. Esimerkiksi ajoin Focuksen Michelin sekä Continental rengastuksella. Erot olivat kuin päivällä ja yöllä vaikka molemmat ovat suuria ja arvostettuja valmistajia. Continental oli todella mukava ja hyvä sekä äänetön. Kun Michelin kumisi todella kovasti ja vaikutti melkoiselta katujyrältä autonalla.

        Sellainen 1,0-litrainen turbokone 100 hv:n tehoilla olisi vähän turhankin tehokas näin kevyeeseen kulkineeseen, mutta eihän se ylimääräinen voima toisaalta haittaa, kun ei lisää bensankulutusta. Olisin ehkä voinutkin maksaa lisätonnin turbomoottorin lisäväännöstä.

        Selvisi kuitenkin, että olisi samalla nostettava varustelutaso Trendistä Titaniumiin, jolloin lisähintaa tulisi jo n. 2½ tonnia. Laajemmassa varustelussa ei ollut oikeastaan mitään minua houkuttelevaa, joten koko lisäraha menisi väännön kasvattamiseen, mikä tuntuu kovalta hinnalta.

        Kysyin mahdollisuutta saada 80-heppaiseen 14-tuumaisia pyöriä, jotka voisivat olla vähän hiljaisempia (ja mukavampiakin). Kuulemma toimittavat tehtaalta 15-tuumaisilla, joten pitäisi maksaa muutama satku ylimääräistä pienempivanteisista, kun alkuperäiset jäisivät liikkeen harmiksi. Sitten hinta olisi pompannut yhteensä jo liki kolme tonnia ylöspäin, joka menisi reippaasti budjetin yli. Itselläni on muuten Polossa Michelin Energy Saverit, ja hyvin hiljaisilta & mukavilta tuntuvat.

        Muistui noista lukemista mieleen, että opettelin ajamaan 1980-luvulla tasan sataheppaisella Saab 99:llä. Kone vain oli 2,0-litrainen kaasutinmoottori ja taisi painoakin olla Fiestaa enemmän. Ja suorituskyky sen mukainen :-(


      • EcoBoost
        uusi poloilija kirjoitti:

        Sellainen 1,0-litrainen turbokone 100 hv:n tehoilla olisi vähän turhankin tehokas näin kevyeeseen kulkineeseen, mutta eihän se ylimääräinen voima toisaalta haittaa, kun ei lisää bensankulutusta. Olisin ehkä voinutkin maksaa lisätonnin turbomoottorin lisäväännöstä.

        Selvisi kuitenkin, että olisi samalla nostettava varustelutaso Trendistä Titaniumiin, jolloin lisähintaa tulisi jo n. 2½ tonnia. Laajemmassa varustelussa ei ollut oikeastaan mitään minua houkuttelevaa, joten koko lisäraha menisi väännön kasvattamiseen, mikä tuntuu kovalta hinnalta.

        Kysyin mahdollisuutta saada 80-heppaiseen 14-tuumaisia pyöriä, jotka voisivat olla vähän hiljaisempia (ja mukavampiakin). Kuulemma toimittavat tehtaalta 15-tuumaisilla, joten pitäisi maksaa muutama satku ylimääräistä pienempivanteisista, kun alkuperäiset jäisivät liikkeen harmiksi. Sitten hinta olisi pompannut yhteensä jo liki kolme tonnia ylöspäin, joka menisi reippaasti budjetin yli. Itselläni on muuten Polossa Michelin Energy Saverit, ja hyvin hiljaisilta & mukavilta tuntuvat.

        Muistui noista lukemista mieleen, että opettelin ajamaan 1980-luvulla tasan sataheppaisella Saab 99:llä. Kone vain oli 2,0-litrainen kaasutinmoottori ja taisi painoakin olla Fiestaa enemmän. Ja suorituskyky sen mukainen :-(

        Hyvä auto pitää valikoida sen mukaan mikä on oikeasti tarve!

        Kyllä mikäli Trend taso on se jossa on Sinulle kaikki tarvittava ei ole järkeä laittaa rahaa Titaniumiin. Sen voi käyttää muuhun jos tarvetta tulee.

        Toivottavasti kuitekin sait jotakin infoa näistä viesteistä :)


      • uusi poloilija
        EcoBoost kirjoitti:

        Hyvä auto pitää valikoida sen mukaan mikä on oikeasti tarve!

        Kyllä mikäli Trend taso on se jossa on Sinulle kaikki tarvittava ei ole järkeä laittaa rahaa Titaniumiin. Sen voi käyttää muuhun jos tarvetta tulee.

        Toivottavasti kuitekin sait jotakin infoa näistä viesteistä :)

        "Huom mikäli lämpötila on 4 tai alle. Ford:issa menee lasi sekä (peili) lämmitykset automaattisesti päälle mikäli ne ovat. Tällöin S&S toiminto on automaattisesti pois päältä kunnes lämmitys sammuu/sammutetaan."

        Tuossa oli ehkä se todennäköisin syy, miksi SS ei koeajolla toiminut. Vaikka oman auton lämpömittari näytti liikkeeseen saapuessa 5, niissä voi olla pieniä heittoja mm. sen mukaan, mistä kohtaa autoa mittaus tehdään. Itse en näitä sähkölämmittimiä tarvinnut, joten en niiden päällä/pois-asentoa selvittänyt. Kiitos tuosta tiedosta, plussat sille.


      • Anonyymi

        ei muuten mene lasi ja peilinlämppärit automaattisesti päälle ellei niitä ole laitettu niin


    • SantaHelena

      4-vuotias 1.0 ecoboost on lopettanut kokonaan start/stop -toiminnon. Starttaa nopeasti, eli ei akku varmaan ihan loppu ole, mutta ilmeisesti ei enää niin hyvässä kunnossa, että riittäisi tuohon s/s-toimintaan. Muuten tyytyväinen autoon.

    • Mulla sama vika kun focus täytti 4 vuotta. Ei sammuile enää. Vikakoodia ei löytynyt eikä nollaukset auttanut.

      • voorrttimiäs

        Sammuttaa tosiaan moottorin vain, jos akku on täyteen ladattu.

        Iän myötä akkujen jännitetaso väkisin aina hieman laskee, ja s/s lakkaa sammuttamasta. Kyseessä ei ole vika, joten ei tule vikakoodia. Myös akku on edelleen käyttökelpoinen, eikä sitä kannata mennä vaihtamaan uuteen pelkän s/s:n toimimattomuuden takia, sillä etu polttoainesäästöissä on pienempi kuin uuden akun hinta.


    • järkeäPiipertäjiin

      Tämähän on vaan pelkkää plussaa jos se ei toimi. Itse otan sen pois käytöstä aina kunhan vaan muista tai viimeistään sen jälkeen kun on kerran sammunut. Meillä ei juurikaan seisota valoissa tai ruuhkassa muutamaa sekuntia pidempään ja todella tyhmää ja turhaa kuluttaa autoa muutaman sekunnin takia.

    • Anonyymi

      Meilläkin 1.0 Ecoboostissa akku on käynyt sen verran vanhaksi, että auto ei enää käytää Start Stopia. Ihan hyvä vain ja käynnistyy pakkasellakin. Itse asiassa tuo 999-kuutoinen kolmipyttyinen lähtee tulipalopakkasillakin kuin palmun alta. Vissiin starttimoottorille ja akulle kevyt pyöritettäväksi jääkylmänäkin. :)

      Mahtava moottori, vääntöä kaikilla kierroksilla.

      • Anonyymi

        On kyllä hyvä. Vääntöä todellakin on ja kiihtyy ohitustilanteissa vähän helvetisti ja ylinopeus on vaarana ellei katso mittaria jatkuvasti.

        Itselläni ei ole SS toiminut vuosiin. On vuosimallia 2013 ja tajusin vasta nyt tätä kirjoittaessa että akku on alkuperäinen. Ainakin vielä moottori pyörii oikein iloisesti.


    • Anonyymi

      Tarkistakaapas mittarilla akun lepojännite ajon jälkeen moottori sammutettuna.
      Voi nimittäin olla, että järjestelmä vaatii hyväkuntoisen akun toimiakseen.
      Minunkin E-Mersuni tipauttelee muitakin toimintoja yksi toisensa jälkeen pois.
      Lue: Webasto, omatoiminen taskupysäköinti.
      Lepojännite on nyt vain 12,2V, jota voi pitää 2019 käyttöön otetussa akussa alhaisena.
      Hankin kyllä ennen pakkasia uuden, mutta akut kestävät tässä rääkissä vain vajaat neljä vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      124
      4417
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      156
      3727
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      103
      3486
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2839
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      135
      1790
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      38
      1592
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      23
      1244
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      21
      1211
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1154
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1150
    Aihe