SYÖTTÖTUOLI

noraneu

Kertokaapa kokemuksia eri syöttötuoleista.. Mitä suosittelette ja mistä huonoja kokemuksia? KIITOS jo etukäteen :)

12

5160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trippis

      Tripp trappista olen kuullut pelkkää positiivista. Tukeva, pitkäikäinen, monikäyttöinen. Itse emme raaskineet sitä ostaa, joten ostimme ns. halpisversion eli Emma-tuolin. Ihan tyytyväisiä olemme siihenkin olleet, mutta tukevuus ja viimeistely eivät tietenkään ole aivan samaa luokkaa kuin Tripp Trappissa. Hyvä tuoli on kuitenkin ollut ja kyllä tukevuuskin siis lapselle hyvin riittää. Ei vaan parane kuitenkaan keittiönjakkarana käyttää, kuten Tripp Trappia voi. :)

    • hgf<lj

      Meillä ihan perinteinen syöttötuoli ollu käytössä ja hyvä on ollut! Ostettiin käytettynä kympillä ja laitettii mieleinen maali pintaan ni sopii hyvin sisustukseen ja ei vie paljoa tilaa. Lapsi ei pääse siitä tippumaan ja ajaa asiansa.

    • ilman syöttistä..

      Esikko istui aikoinaan suvussa kierrätetyssä syöttötuolissa, jonka voi taittaa myös pöydäksi ja tuoliksi.

      Tää nuorempi jotenki skippasi syöttötuolin kokonaan. Sylissä hoitui ruokailut ja osasi jo istuakin, joten välillä istui viereisessä ruokapöydän tuolissa :D
      Aika pian sitten siirtyikin ruokailemaan viereiselle tuolille ihan kokonaan.

      Lyhyesti ynnäten; jos teillä on eka lapsi (ja meinaatte lisää hankkia), niin voi kannattaakin sijoittaa syöttötuoliin. Toisaalta, jos teille ei ole enempää suunnitelmissa hankkia lapsia, niin syöttötuolin käyttöikä on kuitenkin suhteellisen lyhyt ja halvallakin voi pärjätä.
      Toki onhan niillä kalliimmilla jälleenmyyntiarvo, jos jaksaa myydä eteenpäin :)
      Ominaisuuksia kannattaa miettiä; haluaako sellaisen joka on vain syöttis vai kenties taittomallin (kuten tuo meidän antiikkinen :D ) tai sellaisen extra muuttuvan...

      • Trippis

        Itse asiassa tuon Tripp Trappin käyttöikä on melko pitkä, koska se muuntuu tuoliksi taaperolle, leikki-ikäiselle ja vaikka koululaisellekin. :) Aika pitkäänhän siinä menee, ennen kuin lapsi istuu oikealla korkeudella ruokapöytään nähden tavallisella tuolilla. Tripp Trappia säädetään lapsen koon mukaan ja lapsi pääsee itse kiipeämään tuoliin.


      • Halpakinvoiollahyvä!
        Trippis kirjoitti:

        Itse asiassa tuon Tripp Trappin käyttöikä on melko pitkä, koska se muuntuu tuoliksi taaperolle, leikki-ikäiselle ja vaikka koululaisellekin. :) Aika pitkäänhän siinä menee, ennen kuin lapsi istuu oikealla korkeudella ruokapöytään nähden tavallisella tuolilla. Tripp Trappia säädetään lapsen koon mukaan ja lapsi pääsee itse kiipeämään tuoliin.

        Meillä on ikean musta, puinen syöttis. Blåmes merkkinen. Siinä on myös muovinen, irroitettava tarjoitin. Ostettiin se, koska ensinnäkin sopii sisustukseen ja on tosi tukeva! :) Ei kyllä keiku! Nätti tuoli, sitä saa myös punaisena. Ei tarvii maksaa maltaita että saa hyvän tuolin. :) Tuo maksoi 50 e ja varmasti menee vielä seuraavallekin lapselle. Suosittelen!


      • ilman syöttistä..
        Trippis kirjoitti:

        Itse asiassa tuon Tripp Trappin käyttöikä on melko pitkä, koska se muuntuu tuoliksi taaperolle, leikki-ikäiselle ja vaikka koululaisellekin. :) Aika pitkäänhän siinä menee, ennen kuin lapsi istuu oikealla korkeudella ruokapöytään nähden tavallisella tuolilla. Tripp Trappia säädetään lapsen koon mukaan ja lapsi pääsee itse kiipeämään tuoliin.

        Jep, tiedän, että tuo trippis on aika moneen mukautuva ja siihen nähden hintaansa käypä.

        Ymmärrän hyvin kantasi enkä tätä pahalla sanokaan :)

        Mutta entäpä, jos lapsia on vaikka kolme; esim. 6kk, 2v ja 4vuotta?
        Itse en henk. kohtaisesti jaksa alkaa säätämään tuolia jokaiselle lapselle vuoronperään sopivaksi vaikka tuoli kuinka kasvaisi lapsen mukana..

        Käytännössä se tarkottaisi sitä, että meillä se olisi aina lähinnä vauvan käytössä, koska en jaksaisi sitä säätää toisille sopivaksi kun he sitä käyttävät. Ja kun vauiva kasvaa, tuoli on kuitenkin tod. näk. "väärän" kokoinen isommille. Eli meillä se olisi suht vähällä käytöllä!

        Kyllä tuo meidän nappula aika sukkelasti kiipeää jo ruokapöydän ääreen (ikää 1v 4kk). Eli ei senkään puolesta sitä tarvita.

        Meidän lapset ovat sormiruokailleet, joten senkin vuoksi ovat paljon sylissä syöneet. Kun ikää tuli lisää, niin lapsi istui omassa tuolissa ja nappasi ruoan käteen. Pöydän korkeudella ei tässä siis hirveästi ole väliä kun se ruoka on kädessä ja lapsi sitä syö :) Tai usein nappasi kupin käteen ja söi niin, että piti sitä toisessa kädessä.


      • Trippis
        ilman syöttistä.. kirjoitti:

        Jep, tiedän, että tuo trippis on aika moneen mukautuva ja siihen nähden hintaansa käypä.

        Ymmärrän hyvin kantasi enkä tätä pahalla sanokaan :)

        Mutta entäpä, jos lapsia on vaikka kolme; esim. 6kk, 2v ja 4vuotta?
        Itse en henk. kohtaisesti jaksa alkaa säätämään tuolia jokaiselle lapselle vuoronperään sopivaksi vaikka tuoli kuinka kasvaisi lapsen mukana..

        Käytännössä se tarkottaisi sitä, että meillä se olisi aina lähinnä vauvan käytössä, koska en jaksaisi sitä säätää toisille sopivaksi kun he sitä käyttävät. Ja kun vauiva kasvaa, tuoli on kuitenkin tod. näk. "väärän" kokoinen isommille. Eli meillä se olisi suht vähällä käytöllä!

        Kyllä tuo meidän nappula aika sukkelasti kiipeää jo ruokapöydän ääreen (ikää 1v 4kk). Eli ei senkään puolesta sitä tarvita.

        Meidän lapset ovat sormiruokailleet, joten senkin vuoksi ovat paljon sylissä syöneet. Kun ikää tuli lisää, niin lapsi istui omassa tuolissa ja nappasi ruoan käteen. Pöydän korkeudella ei tässä siis hirveästi ole väliä kun se ruoka on kädessä ja lapsi sitä syö :) Tai usein nappasi kupin käteen ja söi niin, että piti sitä toisessa kädessä.

        Luonnollisesti jokaisella perheellä on omat ratkaisunsa ja ne ovat juuri sille perheelle sopivimmat. :) Pitää vaan kommentoida, että tuntemissani useampilapsisissa perheissä on tietenkin oma Tripp Trapp jokaisella lapsella. Eihän sitä olisi mitään järkeä alkaa säätää jokaiselle sopivaksi ja sitä paitsi miten se onnistuisikaan, kun useimmiten ainakin joku ateria syödään koko perhe yhdessä? Onhan se toki mittava sijoitus, mutta niihin käyttövuosiin nähden ei niinkään.

        Ja kerronpa vielä meidän perheen kokemuksen: meidänkin lapsi sormiruokailee, mutta olen itse kokenut syöttötuolin aivan ehdottomaksi kapistukseksi. Syön lapsen kanssa lounasta yhtä aikaa (koska koen tärkeäksi, että lapsi pääsee osallistumaan yhteisiin ruokailuhetkiin alusta asti) ja mielelläni syön sen rauhassa veitsellä ja haarukalla samalla, kun lapsi syö oman lounaansa itse syöttötuolissaan istuen. Tämä ei onnistuisi, jos pitäisi lasta pidellä sylissä ensimmäiset puoli vuotta. Lisäksi vielä esimerkiksi kolmevuotiaskin istuu aika matalalla pöytään nähden ja ruokailuvälineet ovat luonnollisesti silloin yleensä jo käytössä. Minusta on parempi, että lapsi oppii hyvän asennon ruokaillessa jo pienestä pitäen eikä tarvitse kurotella syödessä. Mutta kuten sanottua, nämä ovat sellaisia asioita, joissa jokainen perhe löytää ne itselle sopivimmat ratkaisunsa. :)


      • iksu3
        Halpakinvoiollahyvä! kirjoitti:

        Meillä on ikean musta, puinen syöttis. Blåmes merkkinen. Siinä on myös muovinen, irroitettava tarjoitin. Ostettiin se, koska ensinnäkin sopii sisustukseen ja on tosi tukeva! :) Ei kyllä keiku! Nätti tuoli, sitä saa myös punaisena. Ei tarvii maksaa maltaita että saa hyvän tuolin. :) Tuo maksoi 50 e ja varmasti menee vielä seuraavallekin lapselle. Suosittelen!

        Meillä on tämä ikean Blåmes syöttötuoli. Tukeva ja hyvän näköinen. Pienikokoiselle/hoikalle lapselle en tätä suosittele. Istuma osa on todella tilava ja etu tuki on matala.


    • hjtes

      Meillä on Geuther merkkinen syöttötuoli jota kaveri vinkkasi aikanaan ja olen ollut tosi tyytyväinen. On vähän samaa tyyliä kuin tripp trap vaan tässä on oma pöytätaso ja sivuilla "käsinojat" sitten kun pöytätason irroittaa. Minusta on ollut kiva, että lapsi saa takoa pöytätasoaan ihan mielensä kyllyydestä ja kun taso sitten on irroitettu ja käytetty tuolia juniorituolina, ei muksu pääse karkuun, kun laittaa tuolin pöytää vasten.

    • haikarakehto

      Me vaihdettiin TrippTrapista Ikean Antilop- tuoliin. Siihen saa sen tarjotin/pöytäosan, niin ei oo kokoajan kaikki ruoka lattialla, jos putoaakin käsistä. Ja muovinen pöytäosa on helpompi pyyhkiä kuivuneesta puurosta, kuin puinen pöytä. Eikä kyllä ollu hinnalla pilattu.

      • djsjd

        Tripp Trappiin saa myös tarjottimen...


    • Anonyymi

      Ikean Gråval kaduttaa. Odotin Tripp trap -tyyppistä muunneltavuutta, mutta toimi ookoo ainoastaan syöttötuolivaiheessa. Taaperoikäisen kanssa tavallinen aikuistentuolikin on osoittautunut paremmaksi. Lapsi haluaisi itse kiivetä tuoliin, mutta kahden portaan kavuttuaan tuoliosa ulkonee liikaa että pääsisi itse siitä istumaan. Ja kun etulaidan poistaa, poistuvat samalla sivulaidatkin, joten jäljelle jää ainoastaan hyvin kapea istuinosa, jolta on tiputtu jo pariin otteeseen. Ehkä kouluikäiselle voisi taas toimia, mutta sitä ei jäädä odottelemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe