Novascotiannoutajasta!

koirahaaveilija

Hei!

Olisipa mukava kuulla novascotiannoutajan omistajilta koiran luonteesta, koulutuksesta jne.! Olemme mieheni kanssa päätyneet koiran hankinnassa novascotiannoutajaan, mutta haluan olla ehdottoman varma että ko. rotu sopii meille, olemme oikeasti harkinneet asian tarkkaan. Asutaan vielä kaksistaan, ei siis lapsia vielä talossa ja kummatkin hyvin koirarakkaita. Olen itse hyvin liikunnallinen ja haluaisinkin koirasta lenkkikaverin. Mieheni myös metsästää jonkin verran ja sillä tolleri voisi tuntua sopivalta vaihtoehdolta. Olemme kumpikin töissä tietysti päivät, että joutuisi olemaan sen n.8h tietysti yksin, mutta riittääkö jos koiran kanssa touhuilee ja ulkoilee iltaisin? Olen ymmärtänyt, että tolleri vaatisi myös aivotyöskentelyä ja ulkoiluakin aika paljon? Kertokaapa vinkkejä ja kokemuksia! Olisi tosi mukava kuulla! :)

1

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiran omistaja

      Kannattaa käydä katsomassa novascotiannoutaja ry:n sivuilla (sen olette kyllä jo varmaan tehneet :D), sieltä löytyy hyvä yleiskuvaus rodusta. Jokainen koirahan on tietenkin yksilö ja kuvaus rodun luonteesta ei välttämättä aina osu kohdalleen. Kannattaa myös sieltä katsoa kasvattajia ja ottaa heihin yhteyttä ja kysellä rodun luonteesta ja hoidosta ja jne. Minulla on kohta kolme vuotias tolleri narttu ja se oli kyllä pentuna hyvin haastava. Niin haastava että piti useamman kerran miettiä että mikä on vialla ja kovasti mietin että saako siitä edes kunnon koiraa, saihan siitä. Tollerini on hyvin dominoiva ja sen koulutuksessa pitää olla hyvin tarkkana, pienillä asioilla on paljon merkitystä (kuka menee ovista ensin, kuka määrää milloin leikitään ja milloin leikki on liian rajua jne.) Tollereista myös kerrotaan paljon niiden olevan ilkikurisia ja ovelia, ainakin silloin kun minä mietin rotua ja luin keskustelua rodusta ja minä mietin että miten koira voi olla muka esim. ovelampi kuin omistaja ja miten se voi olla ilkikurinen tai vastaavaa, sekin on tässä parin vuoden aikana selvinnyt. Meillä riittää koiran varsinaiseksi liikunnaksi tunnin kävelylenkki per päivä (noin. joskus pidempi) ja sitten ilta- ja aamukävelytys (ihan vaan niin että saa tarpeet tehtyä, varsinkin aamulla) tai irti juoksu puistossa tai metsässä. Sitten illalla ja/tai iltapäivällä leikitään ja opetellaan temppuja. Kannattaa opettaa koiralle joku hyvin pieni temppu jota on helppo iltaisin tehdä jos koira käy turhan innokkaaksi tai jotain. Meillä joskus iltaisin on virtaa koiralla, varsinkin jos on ollut vähän leikkimistä päivällä tai aamusta käynyt pitkällä lenkillä, iltapäivän nukkunut niin illalla on sitten virtaa joka pitäisi johonkin käyttää. Minä opetin sen läpsäyttämään tassulla dvd-koteloa joka on lattialla, hyvin näppärä keino viihdyttää koiraa iltaisin. Iltaisin ulkoilu ja touhuilu siis periaatteessa riittää, mutta riippuu tietenkin yksilöstä, toinen vaatii enemmän liikuntaa ja virikettä kuin toinen. Minun koira vaatii oikeastaan aivotyöskentelyä paljon paljon enemmän kuin liikuntaa, joten tosiaan temppuja harjoitellaan päivittäin ja aktivointilelut ja älypelit on kovassa käytössä. Tulipas kirjoitettua, toivottavasti sait jotain apua tai ideaa tästä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      219
      1871
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1689
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      68
      1485
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1179
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1090
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1065
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1046
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      2
      970
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      940
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      871
    Aihe