Hei!
Olisipa mukava kuulla novascotiannoutajan omistajilta koiran luonteesta, koulutuksesta jne.! Olemme mieheni kanssa päätyneet koiran hankinnassa novascotiannoutajaan, mutta haluan olla ehdottoman varma että ko. rotu sopii meille, olemme oikeasti harkinneet asian tarkkaan. Asutaan vielä kaksistaan, ei siis lapsia vielä talossa ja kummatkin hyvin koirarakkaita. Olen itse hyvin liikunnallinen ja haluaisinkin koirasta lenkkikaverin. Mieheni myös metsästää jonkin verran ja sillä tolleri voisi tuntua sopivalta vaihtoehdolta. Olemme kumpikin töissä tietysti päivät, että joutuisi olemaan sen n.8h tietysti yksin, mutta riittääkö jos koiran kanssa touhuilee ja ulkoilee iltaisin? Olen ymmärtänyt, että tolleri vaatisi myös aivotyöskentelyä ja ulkoiluakin aika paljon? Kertokaapa vinkkejä ja kokemuksia! Olisi tosi mukava kuulla! :)
Novascotiannoutajasta!
1
253
Vastaukset
- koiran omistaja
Kannattaa käydä katsomassa novascotiannoutaja ry:n sivuilla (sen olette kyllä jo varmaan tehneet :D), sieltä löytyy hyvä yleiskuvaus rodusta. Jokainen koirahan on tietenkin yksilö ja kuvaus rodun luonteesta ei välttämättä aina osu kohdalleen. Kannattaa myös sieltä katsoa kasvattajia ja ottaa heihin yhteyttä ja kysellä rodun luonteesta ja hoidosta ja jne. Minulla on kohta kolme vuotias tolleri narttu ja se oli kyllä pentuna hyvin haastava. Niin haastava että piti useamman kerran miettiä että mikä on vialla ja kovasti mietin että saako siitä edes kunnon koiraa, saihan siitä. Tollerini on hyvin dominoiva ja sen koulutuksessa pitää olla hyvin tarkkana, pienillä asioilla on paljon merkitystä (kuka menee ovista ensin, kuka määrää milloin leikitään ja milloin leikki on liian rajua jne.) Tollereista myös kerrotaan paljon niiden olevan ilkikurisia ja ovelia, ainakin silloin kun minä mietin rotua ja luin keskustelua rodusta ja minä mietin että miten koira voi olla muka esim. ovelampi kuin omistaja ja miten se voi olla ilkikurinen tai vastaavaa, sekin on tässä parin vuoden aikana selvinnyt. Meillä riittää koiran varsinaiseksi liikunnaksi tunnin kävelylenkki per päivä (noin. joskus pidempi) ja sitten ilta- ja aamukävelytys (ihan vaan niin että saa tarpeet tehtyä, varsinkin aamulla) tai irti juoksu puistossa tai metsässä. Sitten illalla ja/tai iltapäivällä leikitään ja opetellaan temppuja. Kannattaa opettaa koiralle joku hyvin pieni temppu jota on helppo iltaisin tehdä jos koira käy turhan innokkaaksi tai jotain. Meillä joskus iltaisin on virtaa koiralla, varsinkin jos on ollut vähän leikkimistä päivällä tai aamusta käynyt pitkällä lenkillä, iltapäivän nukkunut niin illalla on sitten virtaa joka pitäisi johonkin käyttää. Minä opetin sen läpsäyttämään tassulla dvd-koteloa joka on lattialla, hyvin näppärä keino viihdyttää koiraa iltaisin. Iltaisin ulkoilu ja touhuilu siis periaatteessa riittää, mutta riippuu tietenkin yksilöstä, toinen vaatii enemmän liikuntaa ja virikettä kuin toinen. Minun koira vaatii oikeastaan aivotyöskentelyä paljon paljon enemmän kuin liikuntaa, joten tosiaan temppuja harjoitellaan päivittäin ja aktivointilelut ja älypelit on kovassa käytössä. Tulipas kirjoitettua, toivottavasti sait jotain apua tai ideaa tästä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367659Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361903Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791545Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4799- 241767