silmiäni polttaa aina kun suljen ne. help mii&
silmiä polttaa
9
4365
Vastaukset
- oma apu.
Tuttu vaiva.Minullakin oli aiemmin silmien kanssa ongelmia. Varsinkin keväisin kun oli siitepölyögelmaa ulkoilmassa silmiä ärsytti. Myös iän mukana tuleva kuivasilmäisyys aiheuttaa kiusallisia ongelmia. Ongelmien lisääntyessä minulle kävi siten että kuivasilmäisyydestä johtuen (hankin kyllä apteekista niitä reseptivapaita silmien kosteutus nestettä. Eli keittosuolaliuosta josta ei ollut kyllä apua) minun silmäluomeni kuivi silmään osittain kiinni. Tämä tapahtui yleensä ulkona työskennellessä jolloin tuuli vielä korosti ongelmaa. Tästä johtuen kun silmäluomi kuivi silmään osittain kiinni aiheutti se irrotessaan haavaumia silmään joka taas aiheutti tulehdusta ja kierre vain paheni.kaikkeen tähän tuskastuneena , ensin tietysti kokeilin silmähuuhdetta joka on noin 0,9 prosenttista natriumkloridia siis tavallista pöytäsuolaa. Kun tästä huuhtelusta oli hieman jo apua kokeilin omalla vastuullani tehdä itse keittosuolaliuosta. Puhtaaseen kattilaan kylmää vettä johon lisätään tavallista pöytäsuolaa suhteessa 0,9 % Itse tein hieman vahvemman liuoksen (noin 2-3% ) Vesi kiehautetaan . Tämän jälkeen otetaan tyhjä silmähuuhdepullo johon saa puristettuna imettyä kiehuvaa nestettä hieman ravistellaan pulloa ja kaadetaan pois. Tämä toistetaan 2-3 kertaa jolloin tyhjä huuhdepullo desinfioituu. Jäähtynyt keittovesi laitetaan puristettuun huuhdepulloon jonka jälkeen se on käyttövalmista. Pulloliuoksella huuhdotaan ensin varovasti toinen silmä . Tässä vaiheessa kun tulehtuneet ja ärsyyntyneet silmät eivät ole tottuneet suolahuuhteluun saattaa esiintyä kirvelyä. Kannattaa olla varovainen. Pian ainakin omat ärsyyntyneet silmäni tottuivat suolaveteen . Pulloa säilytetään jääkaapissa . Pullo jossa ei ole korkkia , siinä liuos säilyy jääkaapissa vain noin 2-3 päivää. Olisi hyvä hankkia sellainen pullo jossa on korkki . Tällöin liuos säilyy jääkaapissa noin 3-4 päivää. Vanhempi liuos vanhenee ja saattaa aiheuttaa tulehdusta silmään. Joskus minulta aika unohtuu ja käytän vahingossa vanhentunutta liuosta. Tällöin silmät ärsyyntyvät ja alkavat punoittaa. Ongelmaan on nopea ratkaisu . Keittää vain uuden liuoksen ja huuhtelee sillä silmät. Tietenkin aluksi varovasti ja omalla vastuulla.
- ap.
Kiits
- oma apu.
...Itse käytin alussa tavallista pöytäsuolaa. Myöhemmin hankin lisäaineetonta suolaa..Keskikarkea Merisuola.Luonnollinen merisuola ilman lisäaineita.Jozo suolaa.
Merisuola on vahvempaa kuin tavallinen hienosuola. Alussa olisi hyvä hankkia Apteekista setti keittosuolaa.Minulla on jääkaapissa liuosta korkittomassa keittosuolapullossa sekä pienessa korkillisessa. Korkittomasta otan päivittäin ja korkillisen pienen pullon otan päiväreissulle mukaan. Ajoittain käytän liuosta 1-3 kertaa viikossa. Keväisin jopa 3-5 kertaa päivässä. Yöksi on hyvä laittaa jos on ärsytystä. - oma apu.
oma apu. kirjoitti:
...Itse käytin alussa tavallista pöytäsuolaa. Myöhemmin hankin lisäaineetonta suolaa..Keskikarkea Merisuola.Luonnollinen merisuola ilman lisäaineita.Jozo suolaa.
Merisuola on vahvempaa kuin tavallinen hienosuola. Alussa olisi hyvä hankkia Apteekista setti keittosuolaa.Minulla on jääkaapissa liuosta korkittomassa keittosuolapullossa sekä pienessa korkillisessa. Korkittomasta otan päivittäin ja korkillisen pienen pullon otan päiväreissulle mukaan. Ajoittain käytän liuosta 1-3 kertaa viikossa. Keväisin jopa 3-5 kertaa päivässä. Yöksi on hyvä laittaa jos on ärsytystä...vielä lisäys. Apteekista voit myös hankkia kosteuttavia reseptivapaita silmien kostutustippoja. Ovat ..aika rasvaisia , mutta hyviä.(ehkä liiankin rasvaisia päivittäiskäyttöön.
Näillä eväillä.
- Antilasik
Olen saanut Espanjassa PRP hoitoa silmiini (Vissum Clinic)i. Suomessa ei taida vielä olla. PRP valmistetaan omasta verestä ja sieltä sai mukaan 10 pikku pullloa, jotka on laitettava pakkaseen yhtä lukkunottamatta. Tätä yhtä pidetään jääkaapissa ja saa käyttää viikon, ei enempää. Vissum Clinic kertoo saaneensa 89 % hoitovasteen kuivasilmäisyyteen PRP hoidolla.
- monia
Mielenkiintoinen kertomus.
- oma apu.
Yksi hyvä neuvo myös on tämä. Hankin Apteekista Lacri-Lube silmävoide
silmien kuivuuteen. Ohjeessa kehoitetaan laittamaan tuubista. On aika rasvaista ja hankalaa. Itse teen siten että laitan uuden (kyseisen suolaveden joka on neuvottu alussa) kyseiseen pieneen pulloon , vain noin 2-3 rkl. Tuubista sitten puristan pulloon rasvaista silmävoidetta. Ja voimakas ravistus. Tämä on kätevämpää , eikä tule sotkua. Hyvissäkin silmärasvoissa on hankaluutena niiden sottuisuus jolloin niiden käyttäminen on satunnaista. - kotona....
Myöskin hyvä kotivinkki.
Valmiin silmäliuoksen säilyvyyttä voi parantaa pakastamalla?
Hyvä kotikonsti. Desinfioi pieni korkillinen muovipullo kiehuvalla vedellä.
(pese ensin jos on tarpeellista)
Laita noin 1-2 rkl puhdasta keitettyä vettä jossa pieni määrä lisäaineetonta suolaa muovipulloon.
Lisää muovipulloon hieman kuiville silmille tarkoitettua silmärasvaa tai muuta ..apteekista ostettuna.
Tämän jälkeen ravista voimakkaasti suljettua muovipulloa jotta aineet sekoittuvat hyvin.
Nyt sinulla on kotikäytössä hyvää liuosta kuiville silmille.
Jos säilytät liuosta pakasteessa jossa se jäätyy niin sen säilyvyys pitenee huomattavasti . Otat vaikka päivittäin jäätyneen pienen muovipullosi pakasteesta ja
hetken aikaa liuoksen ollessa huoneen lämmössä voit sitä käyttää.
Sitten vain korkillinen pullo takaisin pakastimeen. Toimii muuten.- kotona....
tuo jäi vielä pois edellisestä että.
Myöskin sitä kuiville silmille tarkoitettua (rasvaista) silmävoidetta apteekista ostettuna
voit säilyttää pakastimessasi. Kun se itse valmistettu käyttöliuos on tehty niin molempia voit säilyttää pakastimessasi. Näin myöskin se (rasvainen) apteekista ostettu silmärasva säilyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291721Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91556Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51280Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61244