Onko kokemuksia elokuun alun kuumista helteistä Alanyasta tai muualta rannikolta? Jos keksilämpötila on yli 30* ja yön alinkin on päälle 20 astetta! -Onko "liian" kuuma??
Lämpötila elokuun alussa Turkissa?
16
3304
Vastaukset
- Sunflower12
Viime elokuussa päivälämpötilat olivat 40 astetta parin viikon ajan. Ja yöllä pysyttiin siellä 23-25 asteessa.
Itse kestin kyllä sen kuumuuden, mutta vettä pitää juoda sellainen 4,5 litraa päivässä, ja suurin osa siitä mineraalivetenä. Jos ei tykkää todella kuumasta, niin kannattaa välttää Alanyaa elokuussa. - lämpötila
Itsellä myös matka varattuna elokuun loppuun. Jostain luin, että tuohonkin lämpöön tottuu. Mene ja tiedä...
Olis tosiaan kiva kuulla kokemuksia, että miten porukka on kokenut tuon lämmön...- Kizilay
Itse olin Alanyassa koko viime kesän, ja elokuussa oli kyllä kuuma, mutta riittävästi kun joi vettä ja nautti enemmän suolaa, niin olo pysyi hyvänä. Ulkona liikkumista kannattaa parhaan mukaan välttää ainakin 12-15. Ja rannalla tosiaan kengät jalassa hiekalla/laatoituksilla liikkuessa. Hiekka polttaa hetkessä jalat rakoille ja sitten onkin kiva loma kun ei kestä kävellä.
Tuollaiseen kuumuuteen tottumiseen menee yleensä semmoinen 4-10 päivää, eli viikon loma voi olla tuskainen kokemus jos keho tottuu hitaammin. Kahden viikon lomalla ehtii jo sitten nauttiakin ilman kuumuuden tuomia ongelmia.
- aurinkoaaaaa
Olen ollut pari kertaa juuri elokuussa ja silloin ollut likemmäs 40 astetta. Itse nautin siitä lämmöstä ja tänäkin vuonna mennään elokuussa :) Pitää vaan muistaa nesteyttää hyvin, käytännössä katsoen kulkea joka paikkaan vesipullo kourassa:) Ihanaa kun ei tarvii yölläkään pukea lisää vaatetta päälle, lämpöä riittää vuorokauden ympäri!
- DeturSweden
Viime elokuussa olin 15.8.-22.8.2012 ajan Alanyassa & muistan, kun tultiin yömyöhään Antalyan lentokentältä bussiin niin autossa oli "viileää" kun siellä oli ilmastointi, mutta silti mittarissa 29 lukemat... päivällä varmasti yli 35, että kannattaa tosissaan juoda paljon, ja hiekkahan siellä on TOSI kuumaa ja maa muutenkin, ei siis kannata varpasillaan kävellä ettei käy niinkuin mun jalkapohjille! :D Illalla kun aurinko on laskenut on lämmin ja hiostava ilma, ei pitkähihaisella saa hengitettyä :-)
- ihana elokuu
joopajoo.
mein perhe oli elokuun 18.-25- juurikin alanyassa ja kyllä täytyy
sanoa, että bussimatka kentältä hotlaan oli kamalaa..
saatikka sitten vaatteet päällä oleminen yleensä!
kolmas lomapäivä olikin helpompaa, eipä tuntunu kuumuus missään ja oli 43 varjossa.
sitä vaan jotenkin ensin ahisti keuhkoja myöten, mutta sit kroppa vaan antautu kuumuudelle ja oli ok olla.ihanan lämmin!
juominen tapahtu ihan vahingossa, sellanen epämiellyttävä kuuma aalto meni kehossa ja sit ties et aha, ny juuaa.
ihan varmana menen tänäkin vuonna elokuussa turkkiin, muualla liian kylmä mulle!!
niin ja suomen 25 asteen helle on todella tukalaa ja pistävää, siellä se on pehmeää ja ihanaa!!!! - kuumakoira
Ilmastointi tulee tietenkin olla. Yksi ongelma on myös se, miten pystyy pukeutumaan samaan aikaan säädyllisesti ja vilpoisesti. Rannalla riittää uikkarit, mutta jo kaupungilla tulee olla siisti asu puhumattakaan jos lähtee retkille vuoristoon tai kyliin. Siellä kyllä vähäpukeista alkaa hetkessä asuvalinta kaduttaa kun joutuu koko kylän silmätikuksi! Pitkä ohut väljä mekko on paras valinta.
Myös ruokien kanssa on syytä olla varovaisempi kuin viileään aikaan. - lämpimämpi
Ilmastointi ollaan otettu joka kerta kun ollaan Turkissa käyty. Sekä syksyllä että keväällä. On vain aina tuurista kinni, miten toimii, mutta aina on saatu sitten toimimaan, kun on käyty asiasta respassa sanomassa. Ilmastointi kannattaa maksaa vasta lähtöpäivänä, tai jos maksaa etukäteen, niin kannattaa pyytää kuitti. Meille on sattunut kerran niin, että lähtöpäivänä vaadittiin rahaa ilmastoinnista, vaikka oli maksettu jo tullessa.
Vuonna 2011 oltiin syyskuussa Alanyassa ja silloinkin päivisin lämpötilat varjossa 37 asteen molemmin puolin. Uiminen viilensi, mutta ei sitä hirveästi ensimmäisinä päivinä jaksanut nähtävyyksiä lähteä katselemaan. Vaihtovaatteita sai olla muutamat, kun hikoili ihan koko ajan. Ja nestehukka iskee yht'äkkiä, joten koko ajan nestettä...ja jos nauttii alkoholia, niin vettä yms. juotava vielä vähän enemmän.
Lasten kanssa matkustaminen heinä-elokuulla vähän arveluttaa, mutta eiköhän lastenkin kanssa pärjää, kun on järki päässä. Aurinkosuojaa mukaan ja lakki/huivi päässä ulkona koko ajan. Rannalla aurinko ja lämpö on salakavalaa, kun siellä kumminkin tuulee koko ajan ja merivesi viilentää oloa, vaikka vesikin on tuolloin lämmintä (noin 28 astetta).
Mietin myös tuota Ramadania, kun päättyy tänä vuonna elokuun alkupuolella 7.8. Eihän se kai turistin elämään mitenkään suuremmin vaikuta, mutta saattaa paikalliset olla hieman kärtyisiä. Muutenkin kauppiaat ja hotellin väki saattaa olla loppukaudesta jo väsyneitä ja hieman agressiivisempiakin, joten kärsivällisyyttä ja ymmärrystä matkalaukkuun mukaan, niin hyvin menee.- Lomaa odotteleva
Pari kertaa ollaan oltu Ramadanin aikaa reissussa.
Ei se turistin lomailussa näy. Enkä ole kärttyisyyteen
törmännyt laidinkaan.
Lapsille lakit päähän ja juomaa riittävästi niin hyvin pärjää
:)
pari vuotta sitten Antalyassa oli parhaimmillaan 47 astetta varjossa. hikoiltiin ku porsaat koko ajan, suihkussa kun kävi oli hyvä hyvä mut heti ku tulit pois oli nahka hiestä märkä. siitä huolimatta käveltiin kovasti. täytyy vaan juoda koko ajan ja paljon mineraalivettä ja muita suolapitoista. hotellissa oli makuuhuoneessa ilmastointi ja se toi yöllä helpotuksen, sai nukkua ainaskii... . mutta ei lämmin luita rikkonut ja voitta nää suomen säät 6-0.
- summergirl
kerronpa oman tarinani Alanyasta ja elokuisista lomista! Heinäkuun ja elokuu ovat niitä kuumimpia aikoja siellä, elokuussa 3vk lomalla, ja auringossa mittari näytti 68, harva se päivä!! eli kuinka paljon on juotava vettä? sitä ei jaksa niin paljon juoda kuin olisi suosituksien mukaan juotava, kun illalla aikoi lähteä syömään, ei minkäänlaista kuivaa riepua saanut päällensä, kaikki kastui saman tien, ja hiukset läpimärät!Nyt kun voi valita loma aika kauteni, ei Koskaan enää Alanyaan hein/elokuussa, mikä nautinto sellainen helle on?Syyskuun loppupuolella asia on jo aivan toinen, suosittelen!
- ankkuri2
Monena vuonna tuolloin siellä olleena, voit lisätä 10 astetta molempiin lukemiin. Päivällä et voi liikkua muuta kuin aurinkotuolilta altaalle ja ilta kymmenen aikaankin valuu hiki, että pitää olla rätti mukana millä hikeä pyyhkii. I love it still. Jos kuumaa pelkää ei kannata mennä.
- hirveänkuuma
Kyllä en ymmärrä, miksi pitäisi lähteä Turkkiin juuri pahimpaan helteeseen elokuussa.
Toukokuussa on hyvä ja lokakuussa myös. Paljon, paljon antoisampia aikoja.- KisuKuumallaKatolla
Itse nautin siitä elokuun kuumuudesta. Opiskeluaikoina järjestin lomani aina elokuulle juuri sen ihanan kuumuuden takia. Ja nykyisinkin jos vaan voin vaikuttaa loma-aikaani, on valintani elokuu.
Touko- ja lokakuussa minulle on Alanyassa aivan liian kylmää, mutta silloin tällöin kyllä käyn siihenkin aikaan siellä.
- alanya2
Me oltiin siellä vuosi sitten toukokuussa ja oli ilmat pettymys. Vettä tuli monena päivänä. Puolipilvistä oli lähes kaiken aikaa ja lämpötilat 23-25 astetta. Kylmältä tuntui. Yhtenä päivänä paisto aurinko kunnolla ja se olikin ainut päivä ku pääsi rannalle. Sen reissun jälkeen päätettiin jatkossakin käydä Alanyassa elokuussa. Elokuussa on takuuvarmaa aurinkoa ja lömpöä. Kertaakaan ei ole satanut niihin aikoihin. Syyskuu on myöskin loistavaa aikaa.
- ensikertalainen98
3.8 tänä kesänä Alanyaaan!! Maltan tuskin odottaa, se rusketus siel sit
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997883- 1075617
- 2754881
- 494853
- 763637
- 512869
- 632615
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222478Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294