Joooh... Elikkäs, olen tämmönen vuosimallia 95 poeka... Ja mulla on kauniisti sanottuna tiukat, kärjistetysti sanonottuna Natsit vanhemmat.
Kautta aikain on ollut selvät säännöt ja kova kuri; kotiintuloajat, määritellyt kotityöt, rangaistukset. Ei niissä mitään, mutta kun vanhemmat kohtelee mua edelleen ko 13 vuotiasta.
Täytän 18 syyskuun lopulla. Mulla on edelleen kotiintuloaikana 00:00 ja jos ilmaannun kännissä kotiin, on automaattisesti kaksi viikkoa arestia, näin ollut jo 13 saakka. (Ei sillä, että ryyppäisin, muutamia kertoja on tullut ja niistä sitten on saanut tuon sanktion...)
Tupakista lätee 1kk rahat ja viikko arestia. (Polttelin 14-15 vuotiaana, jäin muutamaan otteeseen kiinni. Nyt tossa olen aloitellut taas sen reilu vuoden taon jälkeen.)
Kotitöitä teen, ulkoilutan koiraa, laittelen sillontällön pyykkiä ja tyhjennän/täytän tiskikoneen. Ei sinäänsä mitään pahaa.
Mutta sitten se pointti. Olen siis täysi-ikäinen 5kk ja 1pv päästä... Ja tuossa juuri jäin kiinni tupakasta ja nyt on rahavarat jäässä sen 1kk... Kyselin, että voinko vappuna mennä kaverille bileisiin, no saan, mutta 00:00 kotiin ja kännissä ei saa olla.
Kyllä nuo säännöt ymmärtäisi 13-15 vutiaalle, ehkä jopa 16-17 MUTTA KUN PUOLEN VUODEN PÄÄSTÄ TÄYSI-IKÄINEN??? Ei helvetti.
13v. pikkuveljellä samat säännöt ja usein se onkin se tekosyy mihin vanhemmat nojaa: "Kummalekkin tasapuolisesti samat säännöt". Toinen fraasi on että "niin kauan kun alaikäinen olet, meillä on vastuu ja oikeus pitää sut erossa noista (viina, tupakka)". Ymmärrän joo, mutta ihan oikeesti C'mon.
Olenko ainoa tän paskamaisen ongelmani kanssa? Kaveripiiristäni päätellen ehdottomasti olen.
Lähestulkoon 18v. säännöt/vanhempien puuttuminen?
18
970
Vastaukset
- gfhv
Niin kauan kun sinä asut vanhempiesi luona, sinä elät heidän sääntöjensä mukaan. Muuta kotoa pois, niin saat ihan itse sanella oman asumisesi ehdot.
- Täysiikäinen
Todellakin muutan ASAP... Mutta kun se ikä vielä uupuu, omaan asuntoon ei ole rahaa ja lukiota on vielä vuosi käymättä...
- lifemocker
Täysiikäinen kirjoitti:
Todellakin muutan ASAP... Mutta kun se ikä vielä uupuu, omaan asuntoon ei ole rahaa ja lukiota on vielä vuosi käymättä...
noh sittenpähän vanhempas näkee kun sä täytät 18 ja oot kokoajan röökillä ja kittaat yöt kaljaa, että miten hyvin noitten sääntöjen pitäminen kannatti! :D
- Toinen isä
Kyllä vanhemmillasi näyttää olevan ankarat säännöt Sinulle. Toisaltaan nämät säännöt todistavat sen kuinka paljon he Sinua rakastavat kun pitävät huolen Sinusta.
Kun kerran puhuin erään nuoren pojan kanssa ja kyselin kotiintuloaikoja, niin hän vastasi minulle, ettei "Ei minulla ole mitään aikoja, koska ei kukaan minusta välitä. Saan tulla silloin kuin huvittaa" Eli tämä on se asian toinen ääripää.
Minusta asiallinen keskustelu vanhempiesi kanssa voisi auttaa Sinua. Tosin tuo kotiintuloaikasi klo 00,00 on minusta aivan paikallaan. En ole itse raittiusintoilija, mutta kyllä minusta on hyvä, että vanhemmat valvovat alaikäisen alkoholin käyttöä.
Itse en polta, joten minusta on vain hyvä, että lopettaisit Sinäkin polttamisen omasta vapaasta tahdosta eikä vanhempien painostuksesta.
Asetetut rajat nuorelle antavat turvalisuuden tuntee, joten ole siitä heille kiitollinen. Et Sinäkään voi toimia 18 vuotta täytettyäsi ilman yhteiskunnan asettamia rajoja. Niihin kuin vain pitää tottua. Kaikille kuuluu kotityöt niitä teet, asuit sitten yksin tai jonkun muun kanssa. - Sitten kun kasvat
henkisestikin aikuiseksi, tajuat että sinun omaa parastasihan vanhempasi ajattelivat. Tupakointi on typerää, samoin alkoholin juominen siinä tarkoituksessa että humaltuisi. Puolilta öin kun on kotona niin seuraavana päivänäkin jaksaa ilman ongelmia. Hanki itsellesi fiksu tyttöystävä, se on parasta mitä ikäisellesi voi tapahtua. Ei tarvitse koko aikaa miettiä tupakkaa ja viinaa. Kasvat samalla korvien välistä aivan silmissä ja kaverit kadehtii.
- lifemocker
"samoin alkoholin juominen siinä tarkoituksessa että humaltuisi."
tuo se vasta typerää onkin puuttua toisten asioihin... - EI ole typerää
lifemocker kirjoitti:
"samoin alkoholin juominen siinä tarkoituksessa että humaltuisi."
tuo se vasta typerää onkin puuttua toisten asioihin...Eipä ole typerää puuttua "toisen asiuoihin".- Poliisi joutuu tekemään sitä jatkuvasti.
JOS itsellä ei ole järkeä juomisessa, niin lähimmäisen pitää ottaa vastuu ja auttaa toista pääsemään kohtuukäyttäjäksi. - lifemocker
EI ole typerää kirjoitti:
Eipä ole typerää puuttua "toisen asiuoihin".- Poliisi joutuu tekemään sitä jatkuvasti.
JOS itsellä ei ole järkeä juomisessa, niin lähimmäisen pitää ottaa vastuu ja auttaa toista pääsemään kohtuukäyttäjäksi.kännissä oleminen nyt vielä siitä järjetöntä tee.
sehän se vasta järjetöntä onkin juoda niin, ettei tule känniin! - true dat
lifemocker kirjoitti:
kännissä oleminen nyt vielä siitä järjetöntä tee.
sehän se vasta järjetöntä onkin juoda niin, ettei tule känniin!Lifemocker. Olet vitun homo, mut ensimmäistä kertaa ikinä olen samaa mieltä kanssasi...
- Hahaha
Köyhä ongelma
- 1222121
Minusta sinä et ainakaan henkisesti ole vielä lähellekään täysi-ikäinen. Kannattaa myös huomata käsitteiden täysi-ikäinen ja aikuinen välinen ero - useimmassa tapauksessa 18-vuotias kolli ei ole vielä aikuinen.
- Näin meillä
Meihet eivät koskaan aikustu he hankkivat vain isompia leluja.
Eihän se nyt erityisen järjetöntä ole juoda silleen sivistuneesti ettei humalaan tule. Isävainaa kun joi joskus, niin ei siitä koskaan huomannut, että se kännissä olisi ollut. Se osasi ottaa oikealla tavalla viinaa.
- Ahistaako
Onko sinulla mitään hyvää sanottavaa vanhemmistasi? Onko teillä ollut hyviä yhteisiä hetkiä vai onko se jatkuvaa riitelyä ja torumista? Senkö takia veri vetää sinua kännäämään ja tupakille?
Toivottovasti pääset pian muuttamaan kotoa holhouksen alta, ei varmaan ole mukavaa kun jatkuvasti kytätään. Muista kuitenkin, että itse olet oman elämäsi seppä. Älä sorru ryyppäämään ja rellestämään kun kotoa vapaudut. Hanki itsellesi kunnon ammatti. Hyvää elämää sinulle! Olisi mukava kuulla parin vuoden päästä miten sinulla menee. - rehtdrhfthfgbghbhgbhgngn
Haluaisin tuntee sympatiaa sua kohtaan mut se on aika vaikeeta. Totta kai sulla pitää olla sääntöjä kun oot vielä nuori ja onhan perheissä aikuisillakin säännöt. Ja on sun vanhemmilla oikeus suuttuu sulle polttamisesta ja juomisesta vaik olisit täysikäinen.
Miks ihmeessän sun pitäis saada olla ulkona noinkaan myöhään? En käsitä mitä sä siellä teet, käyt huorissa? Toivottavasti ymmärrät, et monet naiset on pakotettu siihen, vaikkei ne sitä sulle myöntäiskään.- ok, es
ot liian nuori/vanha auttaakses tätä henkilöö ja siis aplle: et voi periaatteessa muuta kuin koittaa puhua vanhemmillesi, mul o vähä samallaist mut oon nuorempi ja mulle ollaa ulkonaolemisest rennompii, polttamisest mutsi tyhjentää mu tilin ja juomisest en oo jaany ku kerra kii ja siit tuli 2vk arestii
- ei-vielä-aikuinen
Olen 21-vuotias jätkä ja itse kärsin nuo samat ongelmat omien vanhiempieni kanssa. Minun vanhempani olivat minun kaveriporukastani ehdottomasti tiukimmat, ja olin pahasti ongelmissani vanhempieni asettamien rajojen kanssa. Ymmärsin kyllä, että vanhemillani täytyy asettaa rajat alaikäiselle lapselle, mutta rajoissa ei ole kyse välttämättä vain rakkaudesta ja huolehtimisesta.
Eli ennen kuin haukutte minut tästä kommentista, haluan sanoa että, minun mielestäni rajoissa on kyse luottamuksesta. Rajat täytyy vanhempiensa kanssa asettaa luottamuksen mukaisesti, ja jos olet vanhempiesi luottamuksen arvoinen, voidaan rajoja höllätä.
Oma jopa kukkomainen rehellisyys vanhempieni kanssa, ajautui siihen että vanhemmillani oli todellisia vaikeuksia kieltää minulta myöhään liikkuminen ja jonkin asteinen alkoholin käyttö. Aina kun he soittivat minulle: Missä olet, mitä teet, oletko juonut? Kerroin rehellisesti: Kavereiden kanssa bileissiä, juhlitaan, olen juonut, kaikki on OK! Näistä "checkaus" puheluista tuli tapa, jolla vanhemmat säilyttivät luottamuksensa minuun.
Sinuna menettelisin seuraavalla tavalla:
1. Kysy vanhemmiltasi, luottavatko he sinuun?
2. Jos eivät, kysy miten saat heidän luottamuksensa.
3. Kerro heille että haluat juhlia kavereidesi kanssa, ja käyttää alkoholia. Kerro heille että he saavat päättää kotiintuloajan, maksimaalisen alkoholin määrän mitä saat käyttää ja että olet luottamuksen arvoinen.
4. Elä riko luottamusta.
Itse sain omat vanhempani ostamaan 17-vuotiaana heidän mielestään sopivan määrän alkoholia erääksi juhannukseksi, ja noudatin heidän kaikkia sääntöjä.
Menettele joka "bileisiin" näin, ja vanhempasi alkavat luottamaan että osat pitää hauskaa turvallisesti ja kohtuullisesti. Jos vanhempasi ovat rationaalisia ihmisiä, tämän pitäisi toimia ja voit juhlia ilman syyllisyydentuntoa, eikä vanhempiesi tarvitse huolehtia (niin paljon).
Kannattaa myös ehdottaa noita checkaus puheluita, niin kommunikaatio on avointa.
Ja näille "18-v ei ole aikuinen" tyypeille: Vaikka kaikki kypsyvät eri tahtiin, ei tarvitse ei-aikuisia kohdella kuin lapsia. En ole itsekään todellakaan vielä mikään aikuinen, mutta omia päätöksiä on hankala tehdä, jos ei anneta valintoja. Kypsyminen vaatii vääriä ja oikeita päätöksiä, mutta jos ei ole valintoja, on aikuistuminen hyvin paljon hankalampaa. Eihän 17-vuotta ole vielä paljon, mutta keskiverto lukiolainen osaa pitää ohjat hallussa illan vietossa (ja ilmeisesti hallitsee foorumi etiketin näitä "aikuisia" paremmin.)
ps. lopeta tupakointi heti :) - Sopivat rajoitukset
Ihan sopivat rajoitukset sinulla on. Eihän tupakka ja alkoholi ole hyväksi kenellekään ja 13-vuotiailla voisi kotiintuloaika olla aikaisemminkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873227
- 622937
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322455- 802283
- 742189
- 952026
- 121626
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j341618Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201613Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301450