ERO

ninni

olemme asuneet miehenikanssa avoliitossa.. nyt olen lapsenkanssa muuttamassa pois.. saanko minkäänlaisia yh-tukia? elatusmaksuja en isältä halua vaikka hän ne pystyisi hyvin maksamaan.. katsooko sosiaalihuolto tai kela että minulla on mahdollisuus saada elatusapua lapsen isältä eikä sentakia saa rahallista apua heiltä...? kiitos vastauksista..

5

641

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timppa

Lapsen pääasialliset huoltajat ovat vanhemmat ja jos muu ei auta niin sitten yhteiskunta auttaa, myös räikeästi hyväksikäyttäviää ihmisiä.

• Isä itsekin

Jos lapsen isä on tiedossa (myös viranomaisilla), niin silloin lapsen isä on velvollinen maksamaan elatusmaksua. Mikäli äiti ei halua ottaa tuota maksua vastaan, ei äiti saa samaa rahaa sossustakaan. Mikäli isä ei suostu maksamaan elatusmaksua, niin sossu maksaa sen hänen puolestaan, mutta karhuaa maksut sitten isältä vaikka ulosoton kautta.

Kiteytettynä: elatusmaksu lasketaan sinun tuloiksesi riippumatta siitä otatko sitä vastaan, paitsi jos isä ei suostu maksamaan osuuttaan.

• Minä

"katsooko sosiaalihuolto tai kela että minulla on mahdollisuus saada elatusapua lapsen isältä eikä sentakia saa rahallista apua heiltä"
      Lyhyesti ja ytimekkäästi, Kyllä.

• apua

Joo et hyväksy apua sun lapsen isältä mutta mun veroraha kelpaa sulle erittäin hyvin.

Olet harvinaisen reilu tyyppi!

• yh-tuet

.. nimenomaan yksinhuoltajille kohdennettuja yhteiskunnan rahallisia tukimuotoja, vain sillä perusteella että on yh !!

Ainoa tämmöinen YH_TUKI on lapsilisään tuleva yh-korotus, mutta sillä summalla ei linnoja rakenneta.

Kaikki muut yhteiskunnalta, kelalta, tulevat tukieurot ovat riippuvaisia hakijan tuloista.

Lapsetn elatusvelvollisuus on hänen vanhemmillaan. Eron jälkeen lapsen isä maksaa elatusmaksua joko "osamaksulla" joka kuukausi sovitun summan tai kertaluontoisesti semmosen summan kuin te sovitte. Tiedän näitä "kerralla exänsä ulos makseneita".
      ISällä on myös oikeus tavata lastaan eron jälkeen.

Lastenvalvojalla vahvistetaan tämä tapaamisoikeus ja elatusvelvollisuussopimus.

Voitte toki elää "sopimattomassa" tilassa, mutta minulla ei ole kokemusta miten esim.kela (as.tuki) tai toimeentulotukipuoli suhtautuvat tähän tukia määritellessään. Luultavasti he kuitenkin sanovat, että elatussopimus olisi tehtävä. Jos sitä ei ole, he olettavat että saat rahaa kuitenkin ja yrität hyväksikäyttää ja ottavat sen siis huomioon.. jonkunsuuruisena summana..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      266
      5749
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      36
      3336
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      143
      2607
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      220
      2082
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      74
      1614
    6. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      64
      1037
    7. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      77
      971
    8. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      9
      825
    9. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      123
      823
    10. Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa

Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui
      Tv-sarjat
      10
      768
    Aihe