mitä saa antaa marsuille päivittäin?

tyttökohtaneljätoist

kahdelle marsuille annan päivittäin porkkanaa, ja sitten noin joka kolmas tai joka toinen päivä annan niille tomaattia (tykkäävät tomaatista hirveesti). Omenaa ei kuulemma saisi antaa kuin kerran viikossa kun tulee sappikiviä, nii mulla alkaa oleen nää kasvikset/hedelmät vähissä. Meillä on kotona oikeestaan aina tomaattia ja omenoita ja porkkanaa ni niitä on tullu annettua aika paljon, mutta kun tomaattiakaan ei kai saisi antaa hirveen usein (?), porkkana ei enää oikein kelpaa ja omenaa kun ei voi kai sitten hirveästi antaa.

Mitä saa antaa marsuille päivittäin, ilman mitään "sivuoireita" että voin pyytää äitiä ostaan niitä?

saako marsut syödä kesäisin voikukan kukkia (niitä keltasia osia)? oon joskus antanu niille niitä. Entä lihottaako ruoho niitä kamalasti kun kesäsin tulee pidettyä niitä koko päivä ulkona ja ovat jo valmiiksi vähän pulleita?

16

3097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttökohtaneljätoist

      niin ja vielä kun toi c-vitamiinin tarve, kun laitan sitä veteen mutta sehän katoo vedestä pikkuhiljaa ni eivät varmaan saa sitä päivittäistarvetta, olisko mitään vihanneksia/hedelmiä joissa olisi paljon c-vitamiinia ja mitä saisi antaa edes joka toinen päivä?

      kiitoos:)

      • santi007marsu

        Hei! Toi c-vitamiini juttu, siis kaikki tumman vihreet hedelmät tai mitä nyt onkaan nii niissä on kuulemma c-vitskuu. Esim.kurkussa!!

        Voitteko muutes käyä munki keskustelussa joka on siinä ekana se santi007marsun tekemä!!

        KIIDE!


    • marsurakastaja

      1. Annan itse omille marsuilleni vain salaattia ja porkkanaa, se riittää. Myös esim. selleriä tai paprikaa voi antaa.

      2.Pidä vain marsujasi ulkona niin paljn kuin haluat, ei voikukan missään osassa ole mitään huoattavasti lihottavaa tai muuten haitallista. Apilaakin voit antaa, mutta ei paljoa, siitä kun voi vtsa mennä vähän löysäksi.

      3. -Jos käytät nestemäistä C-vitamiinia, se sekoitetaan veteen.
      - Jos käytät jauhomaista, se sekoitetaan pilkotun tuoreruoan sekaan. Kyllä sitäkin voi veteen laittaa, mutta yllämainittu on helpompaa.

      4. Ei C-vitamiini veteen katoa, se vain LIUKENEE ja SEKOITTUU veteen ;)

      • marsurakastaja

        Vielä C-vitaminipitoisista vihanneksista ja kasveista, paprika on hyvä, myös muussattu nokkonen!


      • camoon!!!

        Sairastä ! Ai että pelkkää salaattia ja porkkanaa ja kyl se pärjää, vitut hei !

        Salaatissa ei oo mitään muuta ku aiheuttaa ilmaa marsulle.
        Porkkana on ook ja sitä saa antaa, sun pitäs antaa persiljaa, tillia ja muita tommossia vihreitä, mitä saa kaupasta .. esim persiljassa on tosi hyvin c-vitamiinia

        Ja sit lanttu, nauris ja tommosset juurekset on kans hyviä. Ja sun marsus ei saa tarpeeks vitamiineja, jos pelkällä salaatilla ja porkkanalla elävät..

        Salaattia ei sais edes antaa kun kerran kahessa viikossa.


      • Anonyymi

        Saalattia ei saisi kuulemma marsuille liikaa antaa juuri luin itsekkin enimmäkseen olen salaattia antanut mutta nytten tuli tietoon että salaatti olisi enimmäkseen herkuksi eikä joka päiväiseen ruokintaan.


    • Sedä

      http://www.marsut.net/keskustelut/index.php?topic=35200.0

      Tässä lista sallituista ja kielletyistä ruoka-aineista.

      Pelkkä salaatti ja porkkana on ihan mielettömän yksipuolista, etenkin kun salaatti on ihan turhaa: sisältää lähes pelkkää vettä.

      Ja C-vitamiini kyllä katoaa vedestä. Se hajoaa vähitellen auringonvalossa. Laita marsuille pulloon niin vähän vettä, että ne juovat sen päivässä, ja lisää sitten uutta :)

    • novaikka

      Persiljassa on hyviä vitamiineja ja paprikassa c-vitamiinia. Mulla kasvaa paprikapuu/pensas ja marsut rakastavat myös niiden lehtiä. Nokkonen myös hyvää ja terveellistä. Kesäkurpitsaa ja punajuurta voi antaa joskus, mutta niissä ei kauheasti ravintoaineita. Sit anna ihan pelkkiä puunoksia ja lehtiä syötäviksi esim. koivu.

    • jOKUVaan

      Annan marsuilleni porkkanaa, paprikaa joskus salaattia,persiljaa, lehtipuitten oksia, joskus kurkkua, sitten n. kerran viikossa omenaa yms "palkkioksi

      • Salaatti

        Salaatti on hyödytöntä.


      • Salaatti kirjoitti:

        Salaatti on hyödytöntä.

        No ei nyt hyödytöntä, mutta vähäravinteisemmpaa kuin moni muu kasvi. Tähän vuodenaikaan kannattaa ehdottomasti keräillä ulkoa lautaselle mm. voikukkaa, apilaa, ja vuohenputkea, sekä marsuille, että ihmisille :)


    • marsurakas1

      Äitini on sanonut minulle ainakin että porkkana lihottaa liikaa et saisi antaa vaan kerran viikossa (jos ihmettelet et miksi ovat lihavia ps. minunkin marsut ovat pulleita koska olen antanut porkkanaa joka päivä). Minä annan salaattia melkein joka päivä ja omenaa, porkkanaa, tomaattia sekä kurkkua ehkä kerran viikossa.

      • Sedä

        Äitisi on väärässä. Marsusi tarvitsevat päivittäin mahdollisimman vitamiinipitoisia kasviksia, mitä salaatti ei ole. Esim. Porkkanaa, yrttejä kuten basilika ja persilja, tomaattia, omenaa, lehtikaalia, voikukkaa yms ulkotuoretta... Syövätkö marsusi pellettiä tai siemensekoitusta? Suurempi syy lihomiseen johtuu sieltä. Siemenseokset kokonaan pois, ja vähemmän pellettiä. Jos kuivaruokinta on kohdillaan, kannattaa vähentää tuoreruuan määrää, ei harventaa sen antokertoja :)


    • Marsuystävä

      Marsuille saa antaa kesäisin ainakin tuoretta ruohoa, voikukan lehtiä, maitohorsmaa ja ja piharatamoa. Marsuille on iso lista mitä saa antaa päivittäin, kuten paprikaa, kiinankaalta, persilja(huimasti c-vitamiinia mutta paljon oksaalihappoa, nokkosta, vadelmaa ja mansikkaa. En kyllä kaikkia antaisi joka päivä mutta eihän niitä tarvi ihan Joka päivä antaakkaan.

    • PellyDixie

      Ite annan paljon kurkkua ja muutenkin tuoreit, esim.omenaa ja porkkanaa ja aina kun löydän voikukan kukkia niin vien ne marsuille.

    • Anonyymi

      Saako marsu syödä maitohorsma koko kasvi vai lehdet?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe