Eli oltiin ystävän luona kylässä 8-vuotiaan poikani kanssa. Ystävälläni on rotikka, joka olikin heti ovella vastassa. Koira tuntui kiinnittävän heti huomion lapseen, urisi (rotikan juttelua kertoi emäntä,ja itsekin erotin sen ettei ollut normaalia agressiivista murinaa) ja tuijotti herkeämättä. Lapsi ei ollut ennen noin isoa koiraa nähnyt, joten tuntui vähän pelkäävän, oli ihan kiinni minussa ja tuijotti koiraa. Tietää kyllä ettei saisi tuijottaa, ja sanoinkin siitä, mutta aina ne silmät sinne koiraan vilkuilivat, lapsi kun on niin ei pysty omaa kehonkieltään kunnolla hallitsemaan.
Itse en koiraa pelännyt, rapsuttelin ja silitin, eikä koira käyttäytynyt mitenkään oudosti meitä aikuisia kohtaan. Mutta lasta seurasi koko ajan. Yhdessä välissä lapsi kyykistyi lattialle, ja koira "hyppäsi selkään", eli nosti etutassut olkapäille. Olin itse vieressä ja vedin koiran pannasta pois, koira ei murissut tms.
No, sitten koira alkoi seuraamaan lasta ihan todella intensiivisesti, yritti taas hypätä yms. Lapsi tietenkin minun kainalossa koko ajan, ja minä jouduin koiraa komentamaan pois. Koira käyttäytyi vähän kuin olisi saalis ollut häkissä, ja koira siinä kiertää ja miettii miten siihen pääsee käsiksi.
Viimeinen juttu oli sitten se, kun koira alkoi omistajansa edessä lasta "ahdistelemaan", eikä uskonut emäntäänä. Silloin isännän oli pakko viedä koira toiseen huoneeseen.
Mistähän tässä oli rotikan puolesta kyse? Silkasta dominoinnista, koska lapsi oli niin heikko koiran silmissä (koirahan sen tietenkin huomasi että minä suojelin lasta), vai voiko olettaa että koira olisi voinut jopa purra? Ja miksi koira haluaisi dominoida lasta?
Jos kyseessä olisi meidän sekarotuinen koiruus, niin huolestuisin tuollaisesta käytöksestä todella paljon koska se ei todellakaan olisi normaalia. Mutta jostain syystä tuntuu että rotikka on jotenkin ihan erilainen rotu, niin ajattelin täältä kysyä mielipidettä...Tiedän että rotikkaa pidetään lapsiystävällisenä rotuna, mutta tuo käytös ei kyllä voinut olla mitenkään ystävällistä, omasta mielestäni. Thoughts?
Dominointiai?
4
131
Vastaukset
- paukura62
Ei kyllä vaikuta agressiiviselta, mutta vielä vähemmän koiralle sopivaltakaan käytökseltä. Kuulostaa enemmänkin siltä ettei koira ole tottunut lapsiin ja haluaisi leikkiä lapsen kanssa niin kuin koiran kanssa olisi leikkinyt. Dominoivalta käytös saattaa kuulostaa, mutta agressiivisuuteen ja puremiseen se ei liity.
Pienenä minulle teki samoin sukulaisten uros labradori. Pelkäsin tuolloin koiraa ja vetäydyin karkuun, kun hetken olin valvomatta koiran kanssa samassa tilassa koira yritti nousta päälle. Koiraa ei oltu totutettu lapsiin.
Itsellä ei ole kokemusta vastaavista tilanteista. Omia lapsia ei ole, mutta koiraa on totutettu lapsien käytökseen ja hienosti koira tuleekin toimeen lapsien kanssa. Koira on tottunut koviin ääniin, itkuun, nopeisiin liikkeisiin yms. eikä niistä niin reagoi. Koira ei myöskään ole lapsien leikkikaluna, eikä leiki lasten kanssa. Makoilee vain lähettyvillä. - rusettirinta
Teidän sekarotuinen koiruus tuoksui vaatteissa, jolloin koira osoitti astumis elkeitä poikaan.
Ei ole mitään huolestumista. Yleensä 8v:s oman perheen lapsi on jo opettanut koiralle tottelemisen "pois"- käskyn. Tilanne oli koiralle uusi ja kiinnostava. Poika tuoksuu vieraalle koiralle ja tuijottaa, pitääpäs kokeilla, näin koira reakoi. Ihan aluksi hieman tarkentavia lisäkysymyksiä: Kuinka tottunut se koira oli lapsiin? Asuiko siis perheessä lapsia vai oliko lapsesi koiralle uusi "tuttavuus"?
Vaikka rottweiler rotuna onkin lapsiystävällinen niin ei se toki mikään automaatio ole. Siis kyllä rotikkakin on opetettava ja sosiaalistettava olemaan oikein lasten kanssa. Mikään koira ei välttämättä ykskaks vain luonnostaan osaa olla lasten kanssa vaan se taito on heille omistajien opetettava.
Ensinnäkin koira EI koskaan ole ihan ovella vieraita vastassa, vieraat vastaanottaa ihminen ja koira odottaa ihan rauhassa tervehtimisvuoroaan esim. pidemmällä eteisessä vaikkapa istumalla. Vieraiden on paljon mukavampi tulla sisälle ja ottaa päällysvaatteet pois kun koira ei ole siinä tohottamassa. Kun vieraat ovat sisällä niin omistaja antaa koiralle luvan tervehtiä - ja sekin tapahtuu rauhallisesti kaikki neljä tassua maassa. Tämä kaikki on opetettava koiralle ihan pennusta saakka.
Myös lapselle tulee opettaa kuinka koiran kanssa ollaan, lapsikaan ei sitä osata opettamatta. Hyvä lähtökohta on se, että koiraa ei tuijoteta silmiin ja sen läsnäollessa käyttäydytään rauhallisesti (ei juosta, ei kiljuta). Monet koirat kokevat sen silmiin tuijottamisen kyllä haasteena.
Tuossa tilanteessa koira kyllä saattoi olla ihan vain epävarmakin ja siksi käyttäytyä noin. Jos koira ei ollut tottunut lapsiin ja lapsi tuijotteli koiraa, niin koira saattoi mennä hämilleen - eikä enää tiennyt miten tilanteessa olisi pitänyt toimia.
Häiritsevää ja pelottavaakin on se, että omistaja ei saanut koiraansa hallintaan! Se on asia, jota omistajan kyllä tulee vakavasti pohtia! Jos koira on äärimmäisen arka ja epävarma vieraita kohtaan, niin se voi hyvin olla toisessa huoneessa vierailujen ajan, se on ihan ok. Omistajan tulee tuntea koiransa niin hyvin, että tietää miten se reagoi vieraisiin ja lapsiin.- ROTTIKSEN OMISTAJA
Saattaapi olla kyse alistamisesta...... varma en oo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446