125cc + vauhti

Vauhti(ton) mimmi

Mulla kun on tommonen 125cc skootteri ja mittarissa max-nopeus 140. Sitähän sillä ei tietenkään pääse enkä kyllä uskaltaisikaan eikä se olisi sallittuakaan mutta mihinkähän nopeuteen uskaltaisi kokeilla kun pelkään lähinnä sitä että se lähtisi heittelehtimään pienine pyörineen. Olen vasta aloittelija joten en senkään vuoksi kovin kovaa hurjastele. Onko näissä pienipyöräisissä se ongelma että isommilla nopeuksilla lähtee herkästi liitoon eikä pyörä pysy balanssissa. Jostain vaan olen sellaistakin kuullut mutta onko ollut vaan pelottelua?

9

639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SH300

      Onhan se niin, että pienipyöräinen skootteri 10-12 tuumaisilla renkailla ei ole niin vakaa kuin esim. 14-16 tuumaisilla renkailla oleva skootteri. Itselläni on 300 kuutioisessa Honda skootterissa 16 tuumaiset renkaat, ja ajo on vakaata myös 100-120 km/h nopeuksissa valtateillä ja moottoriteillä. Kyllä 12 tuumaisillakin renkailla pärjää, mutta pitää olla vaan tarkkana tien halkeamien ja muiden päällystevaurioiden kanssa ja pudottaa tarvittaessa nopeutta.

      Ja kovalla tuulella kuten nyt on viimeaikoina ollut, niin nopeus kannattaa pitää vähän alempana, ainakin itse olen näin kokenut tuolla tienpäällä..

    • Vauhti(ton) mimmi

      Joo, olen kyllä nyt huomannut nuo tuulet, meno ei ole ollut mukavaa. Tuntuu siltä että se tuulenpuuska yllättäen heilauttaa kovastikkin ja saa olla tarkkana tasapainon suhteen.
      Kyllä tässä vielä menee aikaa ennenkuin uskallan sitä kaasukahvaa kunnolla vääntää, kunhan ensin tulen sinuksi sen kanssa.
      Mitenkähän herkkää se meno on sateella? Onko renkaan koolla silloin merkitystä?