125cc + vauhti

Vauhti(ton) mimmi

Mulla kun on tommonen 125cc skootteri ja mittarissa max-nopeus 140. Sitähän sillä ei tietenkään pääse enkä kyllä uskaltaisikaan eikä se olisi sallittuakaan mutta mihinkähän nopeuteen uskaltaisi kokeilla kun pelkään lähinnä sitä että se lähtisi heittelehtimään pienine pyörineen. Olen vasta aloittelija joten en senkään vuoksi kovin kovaa hurjastele. Onko näissä pienipyöräisissä se ongelma että isommilla nopeuksilla lähtee herkästi liitoon eikä pyörä pysy balanssissa. Jostain vaan olen sellaistakin kuullut mutta onko ollut vaan pelottelua?

9

639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SH300

      Onhan se niin, että pienipyöräinen skootteri 10-12 tuumaisilla renkailla ei ole niin vakaa kuin esim. 14-16 tuumaisilla renkailla oleva skootteri. Itselläni on 300 kuutioisessa Honda skootterissa 16 tuumaiset renkaat, ja ajo on vakaata myös 100-120 km/h nopeuksissa valtateillä ja moottoriteillä. Kyllä 12 tuumaisillakin renkailla pärjää, mutta pitää olla vaan tarkkana tien halkeamien ja muiden päällystevaurioiden kanssa ja pudottaa tarvittaessa nopeutta.

      Ja kovalla tuulella kuten nyt on viimeaikoina ollut, niin nopeus kannattaa pitää vähän alempana, ainakin itse olen näin kokenut tuolla tienpäällä..

    • Vauhti(ton) mimmi

      Joo, olen kyllä nyt huomannut nuo tuulet, meno ei ole ollut mukavaa. Tuntuu siltä että se tuulenpuuska yllättäen heilauttaa kovastikkin ja saa olla tarkkana tasapainon suhteen.
      Kyllä tässä vielä menee aikaa ennenkuin uskallan sitä kaasukahvaa kunnolla vääntää, kunhan ensin tulen sinuksi sen kanssa.
      Mitenkähän herkkää se meno on sateella? Onko renkaan koolla silloin merkitystä?

      • Periaatteessa renkaan halkaisijalla on merkitystä koska isommalla halkaisijalla varustettu renkaan pinta-ala tiehen isonee kun renkaan koko tulee isommaksi samaan hengenvetoon kerrottakoon myös että jousituksen ja oikeiden renkaiden paine mielestäni vaikuttaa jopa enemmän kuin 10" vs 12" renkaan koko mutta esimerkiksi 125cc skootterilla maksiminopeus on todennäköisesti noin 95km/h ja sekin tuskan takana muna-asennossa maaten, ei hyvä eli piikillä se ajonautinto saavutetaan noin kahdeksassakympissä...
        Mahdollista sivutuuleen pitää aina varautua samallalailla kuin sivutieltä eteen tulee traktoria tai lapsia polkupyörillään...
        Minkä merkkinen ja mallinen pelisi on ja oletko ja paljon ajanut sillä?


    • Vauhti(ton) mimmi

      Se on tällainen Kiinan AGM Retro:
      http://scooterwinkelsneek.nl/media/catalog/product/1/2/1295969426.jpg

      Ajoin eka ajot viime marraskuussa n.100km kun hommasin sen ja nyt keväällä olen ajanut n.250km. Mutta viime ajoista on ikuisuus eli teininä 70-luvulla Vespalla ja silloinkin sain sakot kun olin alaikäinen. Autoakaan en ole ajanut kuin vähän joskus 20v. sitten kun sain kortin joten tää kesä menee ihan harjoitellessa.
      Halusin kuitenkin isompikuutioisen kuin mopon koska ajelen miesystäväni luona 35 km päässä mutta tällä hetkellä taidan mennä vielä mopovauhtia.
      Ajattelin kyllä että menisin ottamaan muutaman ajotunnin ennenkuin uskallan varsinaiseen kaupunkiajoon vai onkohan se tarpeellista? Ajamista en sinänsä pelkää mutta kauheet ruuhkat vähän jännittää ja siellä seassa seikkailu.

      • max 96km/h

        No miten on skootterointi sujunut? 80km/h menee ok ja kaipaat jo lisää vauhtia?


      • SeKo

        Mistä olet ostanut tuon Kiinan retroskootterin? Olen yrittänyt etsiä ja löydän vain 50 kuutioisia.



      • Vauhti(ton) mimmi
        SeKo kirjoitti:

        Mistä olet ostanut tuon Kiinan retroskootterin? Olen yrittänyt etsiä ja löydän vain 50 kuutioisia.

        Tilaamalla saa West Macista http://www.westmac.fi/ , tuovat niitä sitten Hollannista. Toimitukseen ei mennyt kovin kauan edes.


    • Vauhti(ton) mimmi

      Kyllä se pikkuhiljaa alkaa sujumaan kun vaan ajelee mutta en kaipaa vielä lisää vauhtia. Tai siis kaipaan välillä mutta silloin en halua itse olla kuski...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5045
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe