Nokia rox vaiko pox

Anemic

22

15419

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valtteri

Ai tämä se on se Nokian 'pienen' alamäen syy. Resurssien todellinen hyötykäyttö olennaiseen eli riitelyyn!? :)

• G!W

Kaikkihan sen tietää että esim. ammattiliitot (metalli) ja vastaavat pyllistävät Nokialle ja ottavat B-rappuun täyslaidallisen. Paperilla tulee lakko ennenkiun ehtii sanoa kiss-.

Työntekijät eivät osaa enään pitää yhtä. Nokia pisti määräaikaiset ulos ja seuraavalla viikolla poijat jo tappeli viikonlopun ylityövuoroista.

Entäpä ns. luottamusmiehet, ovat niin täynnä kokouspullakahveja ja tyytyväisiä siihen ,että saavat viimeisenä kenkää etteivät tajua pitää henkilöstön puolta.

Pistäkääpä linkki Päivärinnalle niin alkaa tapahtuun. MOT:n poijat lipsuvat.

• yleensä

Yleensä jos jossan työpaikassa menee pomo kukkoileen duunareille duunarit lähteevittuun ja istu äijän pihalalle..
        mut joo jo herroja tulee kukkoileen niin sit ei kannata pelleillää..

• joskus

olen ollu työpaikalla jossa tuli joku tosiisokiho määräileen et muun pitää siivuota kokoajan lattia ja olla kokoajan autamassa kaikkialla.. jopa työ alueen ulkopuolella..
        Mut oli kyllä käseketty ryhmän johtajan käskystä tekeen vaan omaa hommaa..
        Ei se mitään ei tosta mitään seuraa koska ei ne sikariportaan äijä ees tiedä duunareitten nimiä..

• keku

Ei kaikki noksun luotot ole pullakahvikerholaisia, mutta tiedän kyllä, että vähintäänkin puolet luotoista on niitä.

• Noksu

Itse sain kenkää Networksista marraskuun lopussa.
      Luottamusmiehen luvalla firmassa tehtiin silti ylitöitä.

Helmikuussa minut otettiin takaisin samoihin hommiin uutena työntekijänä. Nytkin rekrytoidaan koko ajan lisää porukkaa.

Luottamushenkilö naureskeli minulle, ettei voi
      itse saada lopputiliä. Firman laiskimpia kavereita, joka on luottamushenkilönä irtisanomissuojan takia.

Nokia on suomessa pyhä lehmä, jota ei saa arvostella. Metalliliitto taipuu pian Ollilan vaatimuksiin palkkojen alentamisesta kiinan tasolle.

• juupeli

"Nokia on suomessa pyhä lehmä, jota ei saa arvostella."

Nykytahdilla se ei ole sitä kauan. Nokia tulee menettämään asemiaan lisää markkinoilla. Itse ostin kanssa Samsungin puhelimen, koska Nokian mallit ovat vanhentuneita, tyylittömiä ja kalliita. Nokia brändinä ei merkkaa ainakaan mulle mitään. Suosi suomalaista... ja paskat! Mun puolesta saavat viedä sen firman sinne Kiinaan, jos haluavat. Kun se siirto tapahtuu 10v aikajänteellä niin Noksu on kaukana suuren markkinajohtajan asemasta.

• Tieto&taito

Ikävää lukea miten työtoverit toisiaan Nokialla kohtelevat. Aito järjestäytyminen olisi parempi vaihtoehto kuin tämän kaltainen "haaskalla" eläminen. Nokia kulkee eturintamassa järjestäytymisen suhteen suomalaisena insinöörityön näytteenä. Lapsellista! Nimenomaan niiden taholta, jotka alistuvat tällaiseen ja luovat kirjoitetun laiselle uutta maaperää.

• Diplari

Henkilöstöosasto lienee viimeinen paikka jonne henkilöstön kannattaa valittaa. Sinne on nimittäin koottu kaikkein surkeimmat mulkut, joilla ei ole edellytyksiä tuottavaan työhön tai edes katsomaan päältä, kun muut tekee työt.
      Tätä paskajengiä ei eroteta, koska ne on tätä Ollilan suosimaa kepu-, nusu- ja hihhulijengiä.

• ex-noksu

Nokia työpaikkailmapiiri on sellainen, että on ihme jos siellä ei esiintyisi kiusaamista ja muita ongelmia. Pinnallinen, näennäisen hauskan letkeä, mutta kovan nokkimisjärjestyksen Nokia.

• Hyvä huomio
        ex-noksu kirjoitti:

Nokia työpaikkailmapiiri on sellainen, että on ihme jos siellä ei esiintyisi kiusaamista ja muita ongelmia. Pinnallinen, näennäisen hauskan letkeä, mutta kovan nokkimisjärjestyksen Nokia.

>Pinnallinen, näennäisen hauskan letkeä, mutta kovan nokkimisjärjestyksen Nokia.

Tuo nokkimisjärjestyksen korostuminen on hyvä huomio. Se kielii, että aikaansaaminen ja työn tuottavuus eivät ole enää yrityksen työkulttuurissa keskeisiä. Tulee mieleen tyhmä ja laiska dippainssituttavani, joka em. ominaisuutensa hyvin tietäen yrittää hämätä muita muistuttamalla olevansa dippainssi.

• HR.

Kun aikoinaan henkilöstöosaston akat tappelivat keskenään niin ne siirrettiin erilleen toisistaan. Tai siis harmin aiheuttajaksi tiedetty ämmä siirrettiin suojatyöpaikkaan. Ihmettelen, miksei henkilöstöosasto käyttänyt tässä tapauksessa samaa lääkettä.

Noista keskinäisistä tappeluistahan ei ulkopuolinen niin vaan ota selvää, kuka siellä joukossa on psykopaatti. Henkilöitä pitää siirtää paikasta toiseen ja katsoa, kenen ympärillä ongelmat jatkuvat. Yleisiä hullun tuntomerkkejä työyhteisössä on, että hän saa mobilisoitua muita juoksemaan oman asiansa eteen ja jakaa mielipiteet sekä osaa mielistellä. Aina on niitä, jotka tajuavat missä mennään ja tietävät, kuka se ongelmien aiheuttaja todellisuudessa on.

Tietysti jos esimies onnistuu tekemään aiheettoman poissaoloilmoituksen alaisestaan niin kannattaa tarkistaa, mikä muu aiemmin raportoitukaan ei pidä paikkaansa ja miksi.

Esimiesten esimiehillä ja henkilöstöosastolla on kiusaus mennä siitä yli, missä aita on matalin, koska niiden mielestä vahingot yhtiölle tulevaisuudessa eivät maksa mitään. Eli hankkiudutaan mieluummin tilintarkastajasta eroon kuin selvitetään kuka varasti rahat.

• Kaikenkokenut

Täytyy todella ihmetellä tuota Nokian johdon ideaa palkata nimenomaan rääväsuisia nusuja henkilöstöhallintoon. Eivätkö ne tajua, että tämän osaston kautta alan ihmiset saavat ensivaikutelman yhtiöstä.

Jos firman näkyvimmät henkilöt ovat sitä mieltä, että työttömät pitäisi siirtää keskitysleirille tai ampua, niin miten esimerkiksi hetken aikaa työttömänä olleen vastavalmistuneen rekrytointi voisi myöhemminkään onnistua.

• samaam mieltä

Samanlaisia grafologeja ne ovat kaikissa isoissa firmoissa. Isot firmat tarjoavat alustan jolla tuo syöpä pystyy kukoistamaan.

• höh

..psykologiset testit erottelevat työtä haluavat pois joukosta ja laiskat typerykset firmaan.
        Ne meinaa tarkistaa oikeat psykologit. Ihan totta.
        Ja psykologi ei työntekoa arvosta.

• ex-noxpox

Itse olin nokian palveluksessa 5 vuotta ja homma alkoivat mennä päin persettä, en siis tarkoita työtehtäviäni vaan yleisesti hr yms. jutut.

No lähdin omatoimisesti pois koska en jaksanut enää sitä huonoa "managerointia" katella... No nyt on palkkakin tuplat ja etuudet kohdallaan.

• uudestaan noksu

ex-noxpox !

Kerroppa mitä tarkoitat sanomallasi "edut kohdallaan". Tuota tuplapalkaa on myöskin aika hankala niellä, edes Microcell ei maksanut valtavasta hypestä huolimatta tuplapalkkoja.
        Ja siitä ylisuurten palkkojen maksamisestahan nähtiin mitä seuraa ...

Useamman työpaikan käyneenä jokaisesta työpaikasta löytyy samat ongelmat
        kuin Hoppanan väittämät;
        ku*ipää porukkaa pomoina ja duunareina.

Ja hei, jos haluatte kokeilla huonoa managerointia, niin menkääpä jenkki- tai saksalaisvetoiseen firmaan töihin ...

On niissä tosin positiivistäkin; suomalaistyylinen, esim. paperitehtailla esiintyvä suoranainen vit*uilu esimiehille ja jopa töiden tekemättä jättäminen johtaa potkuihin,
        mikä on aivan oikein. (Olen ollut myös paperitehtaalla töissä opiskeluaikana ...)

• Niki

Mitä tarkoitat sillä, että kaikki meni perseelleen? Entä huono managerointi? joku käytännön esimerkki voisi olla paikallaan.

Oma Nokia-tarinani:

Olin 17 vuotias ammattikoulua käyvä datanomi, kun etsin kesätöitä. Naapuri oli Nokian pikkukiho. Valittelin siinä sitten eräänä päivänä, kun ei meinaa kesätyöpaikkaa löytyä sitten niin millään. Seuraavana iltana naapuri soitti ovikelloa ja antoi lapun, jossa oli puhelinnumero- ja käski soittaa siihen. Puheluun vastasi eräs senaikainen Nokian linjaesimies. Kysymykset olivat tyyliin "milloin haluat aloittaa?". Menin sitten työhaastatteluun ja n. kk kestäneen byrokratian jälkeen olin Nokialainen. Tätä jatkuikin sitten 1v ja 4kk. kesät tein täyttä päivää ja kouluaikoina 3 tuntia päivässä. Tiimi oli todella kannustava ja mukava, erilaisia tapahtumia järjestettiin usein, mentiin mm. pitämään kokousta johonkin mielenkiintoiseen paikkaan ja tehtiin kaikkea hauskaa, niin isot pomot kuin minäkin laskettiin talvella mm. mäkeä alas renkaalla, hiihdettiin 5 hengen tandem-suksilla yms. "järjetöntä". Juomat ja ruoat tuli tietysti talon puolesta.

2003 keväällä kaikki sitten alkoi muuttua, kun olin ollut töissä n. vuoden. Yhtiöllä alkoi mennä huonosti ja kaikkihan tietävät Networkin n. 1000 ihmisen irtisanomiset. Senaikainen esimieheni kertoikin, että määräaikaista sopimustani ei nähtävästi voida enää uudistaa (menossa oli muuten jo 4 uudistettu sopimus). Kesän lopussa se sitten päättyi varsin haikeissa tunnelmissa. Nokiasta jäi todella mukava kuva... Lähdön syynä oli pomon mukaan joku 9kk hommeli liittyen irtisanomisiin, jonka takia sopimusta ei voitu uudistaa.

Tämän kesän olin taas Nokialla töissä, mutta kaikki oli taas hieman muuttunut. Mitään hauskaa henkilökunnan piristämiseksi ei ole ollut ja viestit on ylimmästä johdosta olleet tyyliin "enemmän tehokkuutta, enemmän työtä ja enemmän sitoutumista". Silti töitä ei koko kesänä oikeastaan ollut. Joku teki ylitöitä ja mm. minä taas istuin päivät tuolissa odottaen, että edes jotain ilmaantuisi. Kaikki kulkuoikeudet on rajoitettu tarkemmin ja kaikki muuttunut astetta tiukemmaksi- eikä vastaavaa yhteishenkeä oikein ole enää. Työsopimus päättyi viikko sitten ja syynä oli taas kerran aiemmat irtisanomiset. Vaikka olen ollut samassa tehtävässä ja samassa tiimissä alle 2 vuotta, on esimieheni vaihtunut 3 kertaa- mikä tuntuu varsin oudolta. Edellisen esimiehen kanssa oli erittäin hyvät välit, mutta viimeisimmän esimieheni kanssa kemiat eivät täysin pelanneet- mitään palautetta työnteosta ei tullut, eikä viesteihin/meileihin meinannut saada vastausta kuin kerjäämällä. Palkka oli mielestäni hyvä, sain kesätyöntekijänä datanomin papereilla 1650 euroa kuukaudessa työsuhde-edut (mm. kännykkä).

Kaikesta huolimatta olen varsin tyytyväinen ex-Nokialainen, eikä ainakaan huomannut missään vaiheessa mitään työpaikkakiusaamista tms. Työpaikkakiusaamista olen kyllä kokenut, mutta se on liittynyt mm. opiskeluun liittyviin harjoittelujaksoihin eri työpaikoilla... Palkka on mielestäni ihan kohtuullinen- samaa tasoa mitä muutkin isot kansainväliset yhtiöt työntekijöilleen tällä alalla maksavat - samoin etuudet.

Tuosta Hoppanian tarinasta oli runsaasti "käytäväkeskustelua" Nokialla ja tuntuu varsin uskottavalta. Täytyy kuitenkin muistaa, että kyseessä on vain katkeran, entisen työntekijän yksipuolinen tarina- joten ei kannata yleistää koskemaan koko yhtiötä...

• keku
        uudestaan noksu kirjoitti:

ex-noxpox !

Kerroppa mitä tarkoitat sanomallasi "edut kohdallaan". Tuota tuplapalkaa on myöskin aika hankala niellä, edes Microcell ei maksanut valtavasta hypestä huolimatta tuplapalkkoja.
        Ja siitä ylisuurten palkkojen maksamisestahan nähtiin mitä seuraa ...

Useamman työpaikan käyneenä jokaisesta työpaikasta löytyy samat ongelmat
        kuin Hoppanan väittämät;
        ku*ipää porukkaa pomoina ja duunareina.

Ja hei, jos haluatte kokeilla huonoa managerointia, niin menkääpä jenkki- tai saksalaisvetoiseen firmaan töihin ...

On niissä tosin positiivistäkin; suomalaistyylinen, esim. paperitehtailla esiintyvä suoranainen vit*uilu esimiehille ja jopa töiden tekemättä jättäminen johtaa potkuihin,
        mikä on aivan oikein. (Olen ollut myös paperitehtaalla töissä opiskeluaikana ...)

Miten vaikea on parin tonnin palkkaa tuplata? Vaatinee yliluonnollisia kykyjä, eikö?

• keku
        Niki kirjoitti:

Mitä tarkoitat sillä, että kaikki meni perseelleen? Entä huono managerointi? joku käytännön esimerkki voisi olla paikallaan.

Oma Nokia-tarinani:

Olin 17 vuotias ammattikoulua käyvä datanomi, kun etsin kesätöitä. Naapuri oli Nokian pikkukiho. Valittelin siinä sitten eräänä päivänä, kun ei meinaa kesätyöpaikkaa löytyä sitten niin millään. Seuraavana iltana naapuri soitti ovikelloa ja antoi lapun, jossa oli puhelinnumero- ja käski soittaa siihen. Puheluun vastasi eräs senaikainen Nokian linjaesimies. Kysymykset olivat tyyliin "milloin haluat aloittaa?". Menin sitten työhaastatteluun ja n. kk kestäneen byrokratian jälkeen olin Nokialainen. Tätä jatkuikin sitten 1v ja 4kk. kesät tein täyttä päivää ja kouluaikoina 3 tuntia päivässä. Tiimi oli todella kannustava ja mukava, erilaisia tapahtumia järjestettiin usein, mentiin mm. pitämään kokousta johonkin mielenkiintoiseen paikkaan ja tehtiin kaikkea hauskaa, niin isot pomot kuin minäkin laskettiin talvella mm. mäkeä alas renkaalla, hiihdettiin 5 hengen tandem-suksilla yms. "järjetöntä". Juomat ja ruoat tuli tietysti talon puolesta.

2003 keväällä kaikki sitten alkoi muuttua, kun olin ollut töissä n. vuoden. Yhtiöllä alkoi mennä huonosti ja kaikkihan tietävät Networkin n. 1000 ihmisen irtisanomiset. Senaikainen esimieheni kertoikin, että määräaikaista sopimustani ei nähtävästi voida enää uudistaa (menossa oli muuten jo 4 uudistettu sopimus). Kesän lopussa se sitten päättyi varsin haikeissa tunnelmissa. Nokiasta jäi todella mukava kuva... Lähdön syynä oli pomon mukaan joku 9kk hommeli liittyen irtisanomisiin, jonka takia sopimusta ei voitu uudistaa.

Tämän kesän olin taas Nokialla töissä, mutta kaikki oli taas hieman muuttunut. Mitään hauskaa henkilökunnan piristämiseksi ei ole ollut ja viestit on ylimmästä johdosta olleet tyyliin "enemmän tehokkuutta, enemmän työtä ja enemmän sitoutumista". Silti töitä ei koko kesänä oikeastaan ollut. Joku teki ylitöitä ja mm. minä taas istuin päivät tuolissa odottaen, että edes jotain ilmaantuisi. Kaikki kulkuoikeudet on rajoitettu tarkemmin ja kaikki muuttunut astetta tiukemmaksi- eikä vastaavaa yhteishenkeä oikein ole enää. Työsopimus päättyi viikko sitten ja syynä oli taas kerran aiemmat irtisanomiset. Vaikka olen ollut samassa tehtävässä ja samassa tiimissä alle 2 vuotta, on esimieheni vaihtunut 3 kertaa- mikä tuntuu varsin oudolta. Edellisen esimiehen kanssa oli erittäin hyvät välit, mutta viimeisimmän esimieheni kanssa kemiat eivät täysin pelanneet- mitään palautetta työnteosta ei tullut, eikä viesteihin/meileihin meinannut saada vastausta kuin kerjäämällä. Palkka oli mielestäni hyvä, sain kesätyöntekijänä datanomin papereilla 1650 euroa kuukaudessa työsuhde-edut (mm. kännykkä).

Kaikesta huolimatta olen varsin tyytyväinen ex-Nokialainen, eikä ainakaan huomannut missään vaiheessa mitään työpaikkakiusaamista tms. Työpaikkakiusaamista olen kyllä kokenut, mutta se on liittynyt mm. opiskeluun liittyviin harjoittelujaksoihin eri työpaikoilla... Palkka on mielestäni ihan kohtuullinen- samaa tasoa mitä muutkin isot kansainväliset yhtiöt työntekijöilleen tällä alalla maksavat - samoin etuudet.

Tuosta Hoppanian tarinasta oli runsaasti "käytäväkeskustelua" Nokialla ja tuntuu varsin uskottavalta. Täytyy kuitenkin muistaa, että kyseessä on vain katkeran, entisen työntekijän yksipuolinen tarina- joten ei kannata yleistää koskemaan koko yhtiötä...

Kääntäen asian voisi ajatella niin että tämä on tosiaan vain yhden työntekijän tarina, noksullahan työntekijöitä kymmeniä tuhansia ja entäpä, jos ne muut tarinat ovatkin samansuuntaisia...
        Täytyy myös sanoa, että vähään olet tyytynyt ja noksun hypetys on mennyt kuin vanhaan ihmiseen, kun noin tyytyväinen olet ollut.

• petu
        keku kirjoitti:

Kääntäen asian voisi ajatella niin että tämä on tosiaan vain yhden työntekijän tarina, noksullahan työntekijöitä kymmeniä tuhansia ja entäpä, jos ne muut tarinat ovatkin samansuuntaisia...
        Täytyy myös sanoa, että vähään olet tyytynyt ja noksun hypetys on mennyt kuin vanhaan ihmiseen, kun noin tyytyväinen olet ollut.

... sillä jo yli 10 vuotta sitten on vastaavista tehtävistä saanut samantasoista liksaa. Vanhemmat atk-alan ihmiset eivät menisi noin halpaan, kyllä se on nuorten ongelma.

• hoppania
        Niki kirjoitti:

Oma Nokia-tarinani:

Ei Nokia huono työnantaja ole (tai ainakaan ollut), sen yli 7 vuoden ajan kun siellä olin niin suurin osa oli hyvää aikaa.

Se on paljon kiinni siitä mihin tiimiin joutuu ja kenen alaisuuteen joutuu, Nokia on yritys siinä missä muutkin eikä sen henkilöstöpolitiikka ole sen toimivampaa tai toimimattomampaa kuin kenenkään muunkaan. Hypetystä tässä on kaikki nämä "Nokia ways and values", niillä ei ole kovin suurta käytännön merkitystä siellä missä henkilöstöpolitiikka kusee. Samat "ways and values" voisi sanoa että on tärkeät ja toimii ihan missä tahansa muussakin yrityksessä yhtä paljon kuin Nokiallakin.

Ehkä eniten henkilökohtaisesti häiritsee tuo massapsykoosi mitä on vuositolkulla tungettu jokaisen suomalaisen päähän, että Nokia on hieno ja mahtava suomalainen yritys joka seuraa kaikkialla kaikkia lakeja eikä tee mitään väärin missään. Valitettava tosiasia on se että se on osakeyhtiö joka tiukentaa äärimmilleen rahan kulutusta ja yrittää tehdä mahdollisimman paljon voittoa ja tuottoa osakkeenomistajilleen, jotka ovat 90% amerikkalaisia ja että yrityksessä on noin 50 000 työntekijää ja silloin mahtuu joukkoon myös todella ikäviä ihmisiä jotka ovat myös esimiesasemassa.

Tämä "pyhä lehmä" titteli kyllä häiritsee, että jos sanallakaan joku epäilee että olisi jotain väärin Nokialla niin kukaan ei usko sitä, ja vaikka uskoisi niin Nokialla on niin suuri merkitys suomessa taloudellisesti että ei uskalleta sanoa mitään, koska ko. yritys voi halutessaan pistää koko suomen talouden polvilleen.

Jatkossa Nokian suurimmat kilpailijat ovat mm. Microsoft, Sony, Sega, Nintendo, Motorola, Samsung yms. nämä eivät todellakaan ole mitään "pikkufirmoja" eikä suosiolla tule antamaan mitään markkinaosuuksia Nokialle. Varsinkin nyt kun mennään älypuhelin puolella niin pitkälle että alkaa hämärtymään PDA/puhelimen raja, niin Microsoft tulee astumaan aika vahvana pelintekijänä kuvaan ja paljon muita aika kovia uhkia Nokialle mistä nyt en erikseen tässä ala mainitsemaan. Tämä tarkoittaa sitä että Nokia astuu isojen firmojen mailmaan ja tulee alas sieltä pilvilinnasta jossa on ollut pari vuotta.

Toivon että Nokialla menee hyvin jatkossakin koska siellä on paljon kavereita töissä, mutta tietyt realiteetit käteen kuitenkin, Nokian kulta-aika alkaa olla ohi ja nyt astutaan raa'an busineksen pariin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      40
      3691
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      33
      3274
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2898
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2740
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1758
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1719
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1559
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1517
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      29
      1499
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1494
    Aihe