Olen tällainen 30-vuotias mies ja aivan noviisi näiden aseiden kanssa. Eli kertokaas nyt tyhmälle ampumisesta kiinnostuneelle, joka haluaisi ostaa 22 tai 9 millisen pistoolin tarkkuusammuntaa varten. Miten tulee toimia? En ole minkään seuran yms. jäsen. Eikä minulla ole minkäänlaista "rikoshistoriaa".
Siis voinko saada lupaa esim. 9 miliseen vain tarkkuusammuntaa varten. Tuleeko minun liittyä johonkin seuraan vaan tämän takia. Asustelen pienellä paikkakunnalla, jolla ei ole mitään kaupallista ampumarataa. Kaikki radat on siis käsittääkseni metsästysseurojen hallinnassa...
Vielä kerran, siis riittääkö nuhteeton tausta saamaan ysimillisen pistoolin tarkkuusammuntaa varten!?!?
Pistoolin osto
8
2707
Vastaukset
- Termis
riittää. Ainakaan jollei sinulla ole ennestään aseita, etkä kuulu mihinkään seuraan ja sitä kokemustakaan ei ole. Ja miksi pelkkään tarkkuusammuntaan pitäisi heti saada 9mm pistooli, kun parempia vaihtoehtoja tarkkuusammuntaan on kaupanhyllyt vääränään. Tämä ei silti tarkoita että et voi saada sitä lupaa suoraan 9mm pistooliin, se on mahdollista, mutta vahvasti epäilen. Ja jos kokemusta ei kerran ole niin suosittelen aloittamaan .22 pistoolilla tai revolverilla.
Radasta taas sen verran, että jos radat ovat metsästysseurojen, niin silloin sinun pitää myös selvittää saako niillä käydä ampumassa seuraan kuulumattomat (esim. jotain maksua vastaan). - Tatu
Minä olen vastaavassa asemassa, eli pieni paikkakunta, ei omaa rataa jne, mutta hankin rata-aseen .22 kaliberisen ja siihen luvan.
Luvan saanti ei ollut vaikea, en kuulunut ampumaseuraan, mutta metsästyskaverini kirjoitti todistuksen, että harrastan ammuntaa ja muuta se ei vaatinutkaan.
Mielestäni .22 kalierisen aseen tarkkuusammuntaan saa helposti, kun ase vaan täyttää tietyt mitat.- Da T
Jo vain, ittellä sama homma...seuraan liittymässä, metsästelly olen sun muuta..aseiden kans tavalla tai toisella hästänny viimeiset 9v.
semmoista vain jotta mitkäs mitat ne olikaan mitkä piti täyttyä?
4" piippu? vai pitääkö olla pitempi?
Tänks vain! - Termis
Da T kirjoitti:
Jo vain, ittellä sama homma...seuraan liittymässä, metsästelly olen sun muuta..aseiden kans tavalla tai toisella hästänny viimeiset 9v.
semmoista vain jotta mitkäs mitat ne olikaan mitkä piti täyttyä?
4" piippu? vai pitääkö olla pitempi?
Tänks vain!8. pykälä. http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/0F4BC997589CDA91C2256C1A0033E53F/$file/ampumaaselaki.pdf
Revolverin ei saa mahtua laatikkon jonka koko on 140 * 190 mm ja pistooli ei saa mahtua laatikkoon jonka koko on 130 * 180 mm. Jos mahtuu ne katsotaan taskuaseiksi ja niihin ei ihan helpolla lupa nykyään irtoa (eli ei ollenkaan suurimmalle osalle kansasta).
- Falcon
Ysiin ei nykypäivänä kuulemma heru helpolla lupia mitä mun isäni puhuu. Mut voihan sitä yrittää
- Jantteri
Kannattaisi ostaa .22lr kaliperinen pistooli, jos meinaat tarkkuutta ampua. 9mm on paras SRA ja Practical ammunnassa, joka on enempikin toiminnallista, eli sellaista johon 9mm (palvelus-aseet) on suunniteltukkin. .22lr on suunniteltu tarkkuusammuntaan, joten se on järkevin vaihtoehto. Voihan sitten harkita ostavansa vaikka .32 S&W long isopistoolin, jos haluaa järeempää asetta.
- marko
etsaa lupaa 9 milliseen noilla eväillä!! ja mieti tarviitko 9millistä????? se on vain elvistely ase!!! itellä oli 2 päivää kyseinen áse ja kävinkokeilemassa sitä ja sillä ei osu päätin viedä takaisin liikkeeseen! osta ennemmin 22lr halpaa ampumista/ harjoittelua eli unohda se 9mm!!!
- Harrastaja
Jonkun verran sekä kouluammuntaa että practicalia harrastaneena voisin antaa seuraavan neuvon. Hanki ensin .22 kaliiperinen revolveri. Opettele sillä ampuma-asennon ja laukaisun yms. perustekniikka niin että hallitset sen hyvin, ja siirry sitten vaikkapa 9 mm pistooliin jos esim.practical kiinnostaa. Kyllä 9 mm aseella osuu todella hyvinkin, ampujasta se on kiinni, mutta kaiken a ja o jos meinaat saada harrastuksesta mahdollisimman paljon irti on perustekniikka. Tämän opettelu on helpointa/palkitsevinta pienikaliiperisella aseella. Lisäksi patruunat todella paljon edullisempia alkuun .22:lla. Seuraan liittyminen kannattaa, se helpottaa luvan saamista paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3411311- 629202
- 1375455
- 1443754
- 753690
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373609- 403348
- 632723
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak722440Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal162268