Pankkien arkuus avata lapselle tili

vaikeaa on

Annetaanko pankeille raippoja vai mikä siinä lapsen tilin avaamisessa pankkeja niin pelottaa?

Oikein otettiin kopio toisen vanhemman kirjoittamasta valtakirjasta ja piti erikseen varata aika viikon päähän, jolloin pankki suostuu mahdollisesti tilin avaamaan!?
Vielä puhuttiin siitäkin, että valtakirjan allekirjoittajalla pitäisi olla tili ko pankissa, jotta he voisivat varmentaa allekirjoituksen.

22

3959

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex nordea

Oma vika kun olette nordean asiakkaita. Vaihtakaa pankkia.

• Yh-66

Eipä avannut OP:kaan tiliä lapselle, vaikka olin yksinhuoltaja ilman taisteluja ja todisteluja jo vuonna 2000.

• Nyk OP asiakas

On se kumma, kun nykyään on tilin avaaminen helkutin hankalaa.
      80 luvun alussa sain itselle tilin vaikka olin alaikäinen, senkun painuin pankkiin ja pyysin, et avaisko pankin kiltti täti mulle tilin.... Toimii varmaan vielä Osuuspankissa ja muissa ihmisiä varten olevissa pankeissa. Nordea ja IF kun tuntuu olevan riistokapitalistisia laitoksia.
      Tosin alkuperäisessä viestissä ei ollut mainintaa, että onko kyseessä Danske Bank vai Nordea, mutta villi veikkaus, et jompi kumpi....

• vaikeaa on

Säästö-

• Siksi!

Alaikäinen eli alle 18-vuotias henkilö on vajaavaltainen, joten alaikäisen taloudellisia ja muita sopimusasioita hoitaa hänen edunvalvojansa. Alaikäisen edunvalvojina toimivat hänen vanhempansa, ellei toisin ole määrätty. Mikäli alaikäisellä on kaksi edunvalvojaa, tulee molempien antaa suostumus alaikäisen pankkiasioihin liittyviin sopimuksiin.

• -----------

Lisättäköön tähän vielä, että näin määrää laki. Pankki siis ei todellakaan voi avata tiliä laillisesti ilman niitä allekirjoituksia. Jotkut pankit saattavat olla tuossa vähän joustavampia, esimerkiksi minä sain avattua lapselle tilin siten, että isä tulee allekirjoittamaan paperin jälkeenpäin. Siellä se paperi sitten odotteli jokusen vuoden, kun isällä oli asiaa pankkiin, niin hänen tiedoissaan luki siellä ensimmäisenä, että lapsen tilipaperi pitää allekirjoittaa.

Mutta siis tosiaan, pankille annetaan raippoja, mikäli se rikkoo lakia.

Tuohon tilin avaamiseen omalla nimellä, mutta lapselle käyttöoikeus... Tuo toimii muulloin, paitsi pitkäaikaissäästämisen tai lapsen työssäkäynnin kohdalla. Jos säästät omalle tilillesi, niin virallisesti rahat ovat sinun. Jos joskus 15 vuoden päästä siirrät isomman summan kerralla lapsen omalle tilille, niin se katsotaan kertalahjoitukseksi, josta menee lahjaveroa. Lapsen tilille voi vuosien kuluessa säästää lahjaverotta paljon enemmän.

• Ennen homma tosiaan oli paljon helpompaa. Itse avasin ainakin kaksi tiliä alaikäisenä. Myös pankkiautomaattikortin hankin ennen kuin täytin 18. Nykyään on outoa, kun 18 vuotias ei saa pankkitiliä edes avata, mutta äänestämään pitäisi päästä.

Min ymmärrän, ettei esimerkiksi lainaa voi ottaa, mutta tuollainen nipotus tiliasioissa on älytöntä.

• ap.
        ----------- kirjoitti:

Lisättäköön tähän vielä, että näin määrää laki. Pankki siis ei todellakaan voi avata tiliä laillisesti ilman niitä allekirjoituksia. Jotkut pankit saattavat olla tuossa vähän joustavampia, esimerkiksi minä sain avattua lapselle tilin siten, että isä tulee allekirjoittamaan paperin jälkeenpäin. Siellä se paperi sitten odotteli jokusen vuoden, kun isällä oli asiaa pankkiin, niin hänen tiedoissaan luki siellä ensimmäisenä, että lapsen tilipaperi pitää allekirjoittaa.

Mutta siis tosiaan, pankille annetaan raippoja, mikäli se rikkoo lakia.

Tuohon tilin avaamiseen omalla nimellä, mutta lapselle käyttöoikeus... Tuo toimii muulloin, paitsi pitkäaikaissäästämisen tai lapsen työssäkäynnin kohdalla. Jos säästät omalle tilillesi, niin virallisesti rahat ovat sinun. Jos joskus 15 vuoden päästä siirrät isomman summan kerralla lapsen omalle tilille, niin se katsotaan kertalahjoitukseksi, josta menee lahjaveroa. Lapsen tilille voi vuosien kuluessa säästää lahjaverotta paljon enemmän.

Eli onko laki se, että valtakirjan kirjoittaneella on oltava tili kyseisessä pankissa, jotta pankki voi VARMENTAA allekirjoituksen?

• Laamakuiskaaja
        ap. kirjoitti:

Eli onko laki se, että valtakirjan kirjoittaneella on oltava tili kyseisessä pankissa, jotta pankki voi VARMENTAA allekirjoituksen?

Ei ole laki, mutta pankki haluaa olla varma että valtakirjan allekirjoitus on aito. Onnistunee ilman tiliäkin jos henkilö käy alekirjoittamassa valtakirjan virkailijan nähden ja henkilöllisyytensä todistaen jossain saman pankkiryhmän konttorissa ja jättää valtakirjan pankin toimitettavaksi sinun konttoriisi. Pankki tudennäköisesti otaaa palvelumaksun.

Syynä tiukentuneeseen käytäntöön lienee se, että jotkut vanhemmat ovat tehneet laittomuuksia lasten nimissä, esim tilanneet tavaroita lasten nimissä ja jättäneet maksamatta. Lapsen pankkitilikin voi antaa mahdollisuuden moneen ketkuiluun. Vastuu lapsen tilistä on molemmilla huoltajilla ja siksi pankki haluaa varmistua valtakirjan aitoudesta.

• keinot on

Minä ainakin sain SAMPO-pankissa avattua pankkitilit alaikäiselle lapsilleni. Itse olen pankin asiakas. Tärkeää oli saada lasten isä pysymään poikien raha-asioista poissa. ELI : minä avasin kaksi OMAA tiliä, joihin LAPSILLA oli käyttöoikeus. Ulosotossa oleva exä ei mahtanut mitään, ja eikä hälle kuulunut, montako tiliä minulla on ja keille olen käyttöoikeudet antanut....

• erkki

>>minä avasin kaksi OMAA tiliä, joihin LAPSILLA oli käyttöoikeus.

• ...................

Vaihda pankkia, nordea on ihan perseestä.

• eltsu_ss

Toimitin pankkiin kopion, jossa todistan olevani yksinhuoltaja. Ja näin avattiin molemmille lapsille omat tilit, joihin minulla on käyttöoikeus. Näin saatiin turvattua se, ettei peliongelmainen ja ulosotossa oleva isä pääse käyttämään lasten rahoja.

• Mummammeli

Jo on teillä vaikeudet?!! Itse olen avanut seitsemälle lapsenlapselle tilit Nordea pankkiin. Ei ole ollut mitään ongelmia, s-postilla ilmoitin lapsen nimen ja sotun, laittoivat tilin valmiiksi ja kävin allekirjoittamassa asiakirjat muutaman päivän päästä. Lapsoset saavat synttäri- ja joululahjarahan tililleen. Ei mitään suuria summia, mut on tili kasvanut vuosien saatossa. jokaisella eri tahtiin. Saavat sitten käyttää opiskeluun tai ajokortin hankintaan, kun sen aika tulee. Ensimmäisen tilin avoin vuonna 2001 ja viimisen pari vuotta sitten, enkä ole moisia esteitä huomanut.

• savotar5

Juuri eilen kävin säästötilin aukaisemassa nordeaan omalle lapselleni, ilman minkäälaisia mukinoita! miehen allekirjoitusta vaille valmis!

• kulkuri 57

Vaimoni avasi lapsellemme säästötilin ÅBssa noin 13 vuotta sitten ja lapsilisät siirrettiin menemään sinne, mistä ne menivät edelleen sijoitukseen. Lahjaveroilmitus on tehty aina silloin tällöin. Sijoituksistahan menee vuosittain ilmoitus verottajalle ja koska lapsen omaisuus on siellä tiedossa niin verottajan on tiedettävä ,mistä se on tullut ettei sitten tule veroyllätystä kun lapsi täuttää 18 vuotta. Nyt hänellä on myös kortillinen käyttötili, mikä avattiin hänelle viime vuonna kun hän aloitti lukion. Sinne hänelle siirretään käyttörahaa tarvittava määrä kuukausittain niin,että pärjää eikä tarvitse aina pyytää käteistä.

• Nordea -> ei kiitos

Kyllä pankki on tarkka omista asioistaan, mutta eipä asiakkaan. Eräs tyyppi halusi avata tilin ja laittaa minulle käyttöoikeudet johon tarvitsi minun sotun. Typpi ei tietenkään tiennyt loppuosaa, joten kiltti pankkitäti penkoi sen heidän koneiltaan(olen vanha asiakas). Paperi oli tehty valmiiksi ja tyyppi toi sen mulle allekirjoitettavaksi.

Koko asiasta en tiennyt hölkäsen pöläystä kunnes toi lapun mulle ja pyysi allekirjoittaan. Tässäpä nyt odottelen konttoripäällikön soittoa. Vaikka mitäpä tuo soitto yhtään hyövää!!!

Ja Nordeasta on kyse.

• Tili lapselle

Yksinhuoltajatapauksissa ainakin osuuspankki pystyy tarkistamaan väestörekisteristä ajantasalla olevat tiedot huoltajuussuhteista, joten ei tarvitse kiikutella mitään todistuksia, että on lapsen ainoa huoltaja. Mutta muuten tilin avaamiseen olisi pitänyt varata aika etukäteen, joka on kyllä niin hullua touhua. Itseäni onneksi lykästi, koska hetken kuluttua oli yksi virkailija vapaana.

• ap.

Niin luulisi, että pankkien ovilla on sisäänheittäjät, mutta eivätkö pankit nykypäivänä tarvitse asiakkaita, kun on varaa odotuttaa asiakkaita viikkotolkulla.

• vitun tsuhnakkeet

Asiasta saa kiittää eu:n direktiivejä.

Itsepähän olette äänestäneet sääntelyn ja sosialismin puolesta.

Jatkossa kyttääminen menee vielä paljon nykyistä pitemmälle mikäli asioihin ei puututa.

• Muu on sopaa

Lapselle tilin voi avata lapsen edunvalvoja, jotka tavallisesti ovat vanhemmat (molemmat yhdessä). 15-17 vuotias voi avata itse tilin ilman vanhempien suostumusta ja käyttöoikeutta työstä saatavaa palkkaa varten.

• Näin osuuspankissa

Meille ei osuuspankki suostunut lapselle tiliä avaamaan koska miehelläni on luottotietomerkinnät, olemme naimisissa ja olimme molemmat paikalla kun olin varannut ajan tilinavaamiseen lapselle..Ei ole lapsilla tänä päivänäkää tilejä...
      Myöskin tämän miehen luottotietomerkintöjen takia multa itseltäni vaadittiin myäskin pohjolan vakuutuksiin maksut vuodeksi etukäteen ja en saanut lapsille vakuutuksia, enkä kotivakuutusta..Jäi täti hiljaisena sinne istumaan kun ilmoitettiin että me vaihdamme vakuutusyhtiötä ja harkitsemme myös pankin vaihtoa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      66
      2179
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1472
    3. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      62
      1275
    4. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      70
      1258
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      115
      1145
    6. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      90
      990
    7. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      69
      980
    8. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      72
      929
    9. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      81
      880
    10. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      11
      855
    Aihe