Koulukypsyyden toteaminen

14 + 5

Lapseni on 6-vuotias ja hänen pitäisi aloittaa koulu syksyllä 2013. Eskarista laittoivat hänet testeihin tammikuussa, koska oli tiettyjä epäilyksiä jo olemassa. Testituloksen mukaan lapseni olisi kypsä kouluun.

Vanhempana mitä lähemmäksi koulunaloitus tulee, sitä huolestuneempi olen. Mielestäni tyttö ei ole ollenkaan vielä valmis aloittamaan opintietä, jos vertaan häntä vanhempiin sisaruksiin ja millaisia he olivat koulunaloituksessa.

Tässä ei pitäisi olla mitään ongelmaa, vanhemmathan voivat päättää siirtää lapsen koulun aloitusta, jos näin näkevät. MUTTA KUN EX-MIEHENI ON EHDOTTOMASTI ALOITUKSEN SIIRTÄMISTÄ VASTAAN!

Eskari myöntelee ex-miestäni, hän osaa hyvin manipuloida tilannetta sinnepäin. Kysyin eskarista, että mitä mieltä he ovat siellä nyt tässä vaiheessa kevättä ja sieltä tuli hyvin tyly vastaus: testien mukaan tyttö voi aloittaa koulun.

Haluaisin nähdä testitulokset ja kysyä, jos asiantuntijan kanssa voisi asiasta keskustella uudestaan ja voisiko testit tehdä uudestaan esim. yksityisellä puolella, jos julkisella ei onnistu.

Tyttö itse on sanonut, ettei halua mennä vielä kouluun ja haluaisi odottaa vielä vuoden.

Koulunaloitus on iso päätös ja toivoisin, että tyttäreni saisi kokea aloituksen myönteisenä. Paljon isompi harmi tulee sitten, jos joudutaan vuoden päästä jättämään luokalle, kun ei pysy opetuksessa perässä.

Haluaisin tietää lisää eri vaihtoehdoista, esim. alkuluokista ja uusintatesteistä.
Lapsen parasta tästä ajattelen, isä tuntuu vain ajattelevan sitä, ettei kehtaa sanoa sukulaisilleen, että tytär ei ollut kypsä kouluun.

Mistä apua?

68

4056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päivänsäde

      Neuvolan psykologilta voisi ehkä uuden testin pyytää. Meillä testattiin koko eskari ryhmä kerta rysäyksellä ja mitään tuloksia ei ole tullut. Olen vähän odotellut, kun mielessä on käynyt, että jos kaikki ei olekaan kunnossa. Meilläkin tuo pahnanpohjimmainen on vähän kuoreensa vetäytyvä ja nyt kiusaamistakin on ollut..

    • Mietteliäs Minni

      Olen kai ilkeä, vaikka en halua olla, mutta en tajua, miksi joku kutsuu kuopustaan pahnanpohjimmaiseksi. Oletko ajatellut loppuun asti? Possujako olette, päivänsädeperhe?

      Aloittajaa kehottamaan olemaan antamatta periksi. Kyllä sinä äitinä tiedät, että mikä on parasta lapsellesi, ja ilmeisesti hän ei tosiaan ole vielä koulukypsä.

      • päivänsäde

        Olen sen verran ehkä iäkkäämpi äiti kuin sinä, että meillä täällä päin on varsin yleistä ilmaista nuorimmaista "pahnanpohjimmaiseksi", tavallaan aika hellyttäväkin ilmaisu varsinkin tilanteessa missä saattaa olla isojakin ikäeroja lasten välillä. Niinhän se sanonta on, että rakkaalla lapsella monta nimeä. Yleensähän nämä nuorimmaiset ovat niitä vanhempien silmäteriä ja lellikkejä. Niin taitaa olla myös meillä, vaikka kyseinen nuppunen on kyllä koko perheen lellikki.
        Olen kuullut lasta nimiteltävän toukaksi, kääröksi, kakaraksi, ipanaksi, vaahtosammuttimeksi...eli kyllä näitä maailmaan mahtuu.


    • sus siunakkoon teitä

      En tajuu miksi väkisin yritetäänt ehdä lapsista tyhmempiä kuin he ovat.

      Kouluun vaan ilman mitään tekstejä, niin sitä ennenkin mentiin ja hyvin selvittiin.

      Ennen autettiin lsta ja opetettiin niin kauan kunnes he ymmärsivät ja oppivat.
      Nykyisin lapsi kiikutetaan psykologille ja kaikenmaailman tyhmyystesteihin sen sijaan, että autettaisiin sitä lasta.

      Itse en olisi ikinä kehdannut viedä lapsiani mihinkään kypsyystesteihin tai saatikka psykologille!!! Huh.. olisin saanut hävetä silmät päästäni.
      Hyvin ovat elämässä eteenpäin menneet, töissä kaikki omilla aloillaan, ilman psykologeja tai testejä. Heh...

      • meillä kävivät

        Ennen mentiin joo, juoppoja ja muita mielenterveysongelmaisia on näissä paljon, jotka entisaikaankin lähtivät vain kouluun.

        Kaksi meidän lapsista on aloittanut starttiluokalla, eivätkä todellakaan olisi olleet kouluunkypsiä.


      • hölmökö olet
        meillä kävivät kirjoitti:

        Ennen mentiin joo, juoppoja ja muita mielenterveysongelmaisia on näissä paljon, jotka entisaikaankin lähtivät vain kouluun.

        Kaksi meidän lapsista on aloittanut starttiluokalla, eivätkä todellakaan olisi olleet kouluunkypsiä.

        Juoppous ei todellakaan ole koulun aloittamis iästä kiinni. Meni lapsi 6 v tai 8 v kouluun se ei ole syy tuleeko lapseta juoppo vai ei. Syyt on ihan muualla. Esim sinussa, kotoonta ne opit ja mallit usein tulevat.


    • s s

      Kyllä oot idiootti jos et lastas kouluun laita. Luultavasti sulta oppinut sen ettei ole valmis kouluun. En usko että kovati hyödyttää ylimääräinen vuosi eskarissa. Koulu on kuitenkin aivan eri asia.

    • Vaikuttaa.

      Siltä, ettei joidenkin lapset ole kypsiä vielä koulun päättyessäkään...

    • normaali tyttö

      Miksi pitäisi tehdä uudet testit, kun ne on jo kerran tehty? Tulos oli, että tyttö on koulukypsä. Mikä tässä on vaikeaa? Kyllä ammattilaiset osaavat asiansa, joten miksi tyttö pitäisi jättää pois ikäistensä seurasta, kuin joku jälkeenjäänyt, jos hän ei kerran sitä ole!? Olen isän kanssa samoilla linjoilla ja luulen, että äidillä tässä on nyt joku ongelma.

      • 20+1

        Kuusivuotiaana koulunsa-aloittava voi olla muutamaa päivää vaille vuoden nuorempi kuin luokkansa vanhimmat oppilaat. Siinä kuinka hyvin koulussa viihtyy ja pärjää eivät vaikuta vain akateemiset eli kognitiiviset taidot. Erittäin fiksu lapsi voi olla etenkin vielä tuossaiässä hieman ikäisiään "lapsellisempi" muullatavoin. Tällöin lapsen edunmukaista voi olla lykätä koulun alkua etenkin jos lapsi on syntynyt juuri alkuvuodesta. Yhtäältä koulunaloitus voi sujua helpommin ja johtaa sitä kautta myös parempaan koulumenestykseen toisaalta varhaismurros- ja murroiässä voi välttyä kiusaamiselta ym. ikävältä koulunaloitusta siirtämällä. Tiedollisia/kognitiivisiataitoja- mittaavat testit eivät välttämättä tuo esille tuota muuta kypsymättömyyttä, ja sen arvioinnissa aloittaja voi kyllä luottaa omaan kokemukseensa. Päiväkodin työntekijöillä ei ole käytössään sellaisia standartoituja testejä ja sellaista ammattitaitoa, jolla voisi varsinaisesti testata koulukypsyyttä. Heidän näkemyksensä on usein arvokas, mutta he eivät voi todeta lasta koulukypsäksi. En kuitenkaan suosittele psykologin testeihin menemistä. Koska lapsi on syntynyt alkuvuodesta lykkäyksen voi tehdä hyvin ilman testejä. Ei kannata viedä turhaan resursseja ja rasittaa lasta, jos kerran vaikuttaa siltä, että lapsen olisi hyvä aloittaa koulu vasta seitsemänvuotiaana.


      • 20+1
        20+1 kirjoitti:

        Kuusivuotiaana koulunsa-aloittava voi olla muutamaa päivää vaille vuoden nuorempi kuin luokkansa vanhimmat oppilaat. Siinä kuinka hyvin koulussa viihtyy ja pärjää eivät vaikuta vain akateemiset eli kognitiiviset taidot. Erittäin fiksu lapsi voi olla etenkin vielä tuossaiässä hieman ikäisiään "lapsellisempi" muullatavoin. Tällöin lapsen edunmukaista voi olla lykätä koulun alkua etenkin jos lapsi on syntynyt juuri alkuvuodesta. Yhtäältä koulunaloitus voi sujua helpommin ja johtaa sitä kautta myös parempaan koulumenestykseen toisaalta varhaismurros- ja murroiässä voi välttyä kiusaamiselta ym. ikävältä koulunaloitusta siirtämällä. Tiedollisia/kognitiivisiataitoja- mittaavat testit eivät välttämättä tuo esille tuota muuta kypsymättömyyttä, ja sen arvioinnissa aloittaja voi kyllä luottaa omaan kokemukseensa. Päiväkodin työntekijöillä ei ole käytössään sellaisia standartoituja testejä ja sellaista ammattitaitoa, jolla voisi varsinaisesti testata koulukypsyyttä. Heidän näkemyksensä on usein arvokas, mutta he eivät voi todeta lasta koulukypsäksi. En kuitenkaan suosittele psykologin testeihin menemistä. Koska lapsi on syntynyt alkuvuodesta lykkäyksen voi tehdä hyvin ilman testejä. Ei kannata viedä turhaan resursseja ja rasittaa lasta, jos kerran vaikuttaa siltä, että lapsen olisi hyvä aloittaa koulu vasta seitsemänvuotiaana.

        Niin ja siis se, jos on tuossa iässään hieman ikäisiään lapsellisempi ei ennusta mitään jatkosta. Lapset kehittyvät eri tahtiin ja hieman hitaammin aloittavat voivat ottaa toiset myöhemmin kiinni. Sillä, että koulunaloitus on miellyttävä ja onnistunut kokemus, taas voi olla merkittävää vaikutusta myös myöhemmin.


      • 20+1
        20+1 kirjoitti:

        Niin ja siis se, jos on tuossa iässään hieman ikäisiään lapsellisempi ei ennusta mitään jatkosta. Lapset kehittyvät eri tahtiin ja hieman hitaammin aloittavat voivat ottaa toiset myöhemmin kiinni. Sillä, että koulunaloitus on miellyttävä ja onnistunut kokemus, taas voi olla merkittävää vaikutusta myös myöhemmin.

        Äh, meni myös alku- ja loppuvuosi keskenään sekaisin :)


    • Muutaman isäukko

      No eikö tuossa nyt simppelein ratkaisu ole aloittaa, mutta kuten alussa voi helposti tehdä niin "kehittymään lisää" siirtää vuodeksi ja aloittaa sitten uudestaan. Niinhän moni tekee helpoimpana ratkaisuna eli kokeille ja hommahan voi ennakko-odotuksista ja oletuksista huolimatta lähteäkin sujumaan vallan hienosti. Ala-asteen aloittamisessa ja intissä on yksi yhteinen piirre, ala-asteen alussa miettii moni vanhempi jotta no pärjääköhän meitin lapsi koulussa ja taas inttiin mennessä moni aattelee etten varmasti ole täällä viikkoa kauempaa. -> Mutta silti se vain siitä lähtee sujumaan kaikinpuolin riittävän ok, harva sen kuitenkaan jättää sitten kesken kun sinne on mennyt ja alkushokista selvitty.

      Jos ei kokeile, ei voi tietää. (Jos kysyt lapselta itseltään, niin voi vallan hyvin sanoa samaa vuoden päästäkin, että no en mä menisi vieläkään mielellään ja kun jo kerran on siirretty niin voi olla vielä isompi kynnys).

      Mutta tehän sen vanhempina päätätte, kantsiiko asiaa nyt kaikenmaailman testien sun muiden kanssa tehdä turhan vaikeaksi. Aika yksinkertainen asia mikä on edesä kuitenkin, lykkäsi tai ei.

      • 12+16

        Tuo uudelleen aloittaminen voi olla toisille lapsille rankka ja viedä keskittymistä ja energiaa oppimiselta myöhemminkin. Rumaa jälkeä on usein tullut, kun vanhemmat ovat rahaa säästääkseen panneet lapsen mieluummin kouluun kuin lykänneet tarvittaessa. Ei ole mitään järkeä työntää lastaan kuusivuotiaana väkisin kouluun. Kyllä sen ehtii vielä hyvin käydä, vaikka menisikin vasta vasta seitsemänvuotiaana.


    • Jake_46

      "Tyttö itse on sanonut, ettei halua mennä vielä kouluun ja haluaisi odottaa vielä vuoden". Harva kai sinne kouluun haluaa,itse en halunnu yhtenäkään päivänä mutta mentävä vaan oli,en ollu kovinkaan sosiaalinen silloin,tuskin silti nytkään.Kyllä Suomessa riittää testejä nykyään joka lähtöön,jokainen sosiaali porras toitottaa omaa näkemystään asioista,ennen oli paremmin kun vaan tehtiin ja ei testailtu.

      • Truth2U

        Olen samaa mieltä. Ja tässä on vielä se asia, että jos johdattelevasti kysytään tai ollaan puhuttu koulusta kielteiseen sävyyn niin mitä voi olettaa.. Kouluun ei pieni lapsi halua mennä. Itse aikoinani puhuin nuoremmille sisarilleni myönteiseen sävyyn, kuten äitinikin koulusta. Tästä seurasi se, että kaikki aloittivat innolla ykkösluokan. Kyllä tässä taitaa itse olla äiti se, joka ei kouluun ole halunnut mennä aikanaan.


    • äiti minäkin

      Miksi annat lapsen päättää? Häntä voi pelottaa kouluun meno ja pelottaa vielä enemmän jos äiti siinä lietsoo lisää pelkoa. Puhu myönteisesti koulusta. Lapselle pitää kertoa että koulunn on Suomessa mentävä ja se on hyvä asia. Jos myötäilet lapsen mielihaluja, eihän lapsi voi päättää tuolaista isoa asiaa. Kyllä vanhempien pitää osata tehdä rajat ja isot päätökset lapsen puolesta. Sitä varten vanhemmat ovat. Lasta voi myös prepata koulun käyntiin. Mutta jos lapsi on jotenkin viel äliian lapsellinen kouluun, on hyvä ottaa sekin asia esiin että vuodella siirtää koulua.

      Millaisia vaikeuksia arvelet lapsellesi tulevan koulusta? Kannattaa puhua neuvolalääkärin kanssa asiasta, jos epäilyttää että kehitys ei ole sellaista kuin pitäisi. Koulullakin on tosin sitten erityisryhmiä, jos tarve vaatii.

      Lapsen isälle pitää kuitenkin selvittää, että kyse on lapsen parhaasta, ei isän eikä äidin eikä suvun. On surullista, että vanhemmat taistelevat lapsen parhaasta ja ottavat vielä tarhankin mukaan tähän taistoon.

      Lokakuun lopussa syntyneenä menin itsekin kouluun 6-vuotiaana. Se kyllä pelotti. Mieluummin olisin jäänyt kotiin. Jälkeenpäin olen ajatellut että en ollut koulukypsä ollenkaan. Opin kuitenkin nopeasti lukemaan. Laskeminen oli hukassa monta vuotta, kunnes 6:lla luokalla yhtäkkiä lamppu syttyi päässäni. Hoksasin että ymmärränkin matematiikan tehtävät. Sen jälkeen matematiikka on aina ollut vahvin lajini opiskellessa.

      • 14+11

        Suomessa ei ole pakko mennä kouluun. Suomessa on vain oppivelvollisuus, jonka voi suorittaa vaikka kotona.


      • vekkulivahvero

        Jepjep, itekkin menin kouluun 6-vuotiaana ja joulukuun lopussa syntyneenä. Ja kyllä siellä oli ihan tammikuun alussa syntyneitä luokkalaisia, mutta eipähän tuo haitannut kauheasti. Ite kukin oltiin lapsellisia, toiset enemmän ja toiset vähemmän ja iän myötä sistä sitten kasvettiin, toiset enemmän ja toiset vähemmän.
        En ois myöskään kouluun halunnut, mutta olihan se oikeasti mukavampi olla samanikäisten kanssa samassa porukassa ku että jos olisin ollut nuorempien kanssa seuraavana vuonna. Ja erityisluokilla olevilla tuppasi olemaan aina vähemmän kavereita kuin meillä muilla, joten ehkä vaan edellistä kompaten sanon, että aloittajan kannattaa lapsi laittaa kouluun ihan niinkuin muutkin menevät. (myöhemmälle kun ajattelee, niin itselläni alkoi murrosiän kaikki pikkujutut kuten rintojen kasvu ja menkat aika ajoissa eli jo 11.vuotiaana. Siellä jos olisin vielä ollut 10-vuotiaiden kanssa samalla luokalla olisi viimeistään tullut hirveä erilaisuuden tunne.)


      • äiti minäkin
        14+11 kirjoitti:

        Suomessa ei ole pakko mennä kouluun. Suomessa on vain oppivelvollisuus, jonka voi suorittaa vaikka kotona.

        Ei 6-vuotiaalle voi alkaa puhumaan oppivelvollisuudesta. Hän ei ihan täysin ymmärrä mitä sillä tarkoitetaan. Paras on vain todeta että koulu on käytävä. Kouluun on mentävä oli se koulu sitten kotona tai muualla.

        Ja toistan: lapselle kannattaa puhua kouluun menemisestä myönteisesti. Harvalla on varaa kouluttaa lapsensa kotona. Ja siihenkin tarvitaan opiskelumateriaali, jotta lapsi saa sen perusopetuksen minkä kuuluu saada.

        Jos lapsi saa päättää tällaiset isot asiat elämästään, mikä se vanhempien tehtävä on? Kysyä lapsiltaan neuvoa? Pitää sen verran olla vanhemmilla päätäntävaltaa että päättää lapsen isot asiat, eikä säkytä lapselle sellaista vastuuta.

        Kauhistuttaa jo ajatuskin, että lapselta kysytään haluaako se mennä kouluun vai ei. Voi olal aika ahdistavaa lapselle se päätöksen teko. Jos ei ole koulukypsä, ei ole mysötkään kypsä tekemään näin isoja päätöksi.

        Toteaisin, että aloittaja on yksinkertainen ja vastuuton ihminen. Hänen pitäsi ottaa vastuu lapsestaan ja antaa lapselle rajat, ohjeet, rakkaus, tuki ja turva. Myös koulunkäynnin suhteen.


      • Anonyymi

        Meidän lapsi oppi lukemaan 4 ja 5 vuoden taitteessa ja sittenkin ajaellaan, että pitäisi mennä psykologisiin testeihin. Neuvolassa on saanut kaikista hyvät arvostelut ja ikäkauttaan edellä. Päiväkodista riippuu ja myös siitä miten kemiat sopii vanhempien kanssa. Muuten jos esittää narsismiin taipuvalle päiväkodinjohtajalle omia vastakkaisia mielipiteitään, niin lapsi joutuu kärsimään. Mm, kun valittaa tönimisestä yms., niin päiväkodin johtaja kehottaa ottamaan yhteyttä aluehallintovirastoon, ei ilmesesti itse pysty ratkaisemaan ristiriitatilanteita päiväkodissa.


    • öeppis

      Oliskohan tässä käynyt niin, että haluat pitää tätä nuorinta lastasi yhä vieläkin vaan "vauvana"? Todennäköisesti kun oikein ajattelisit järjellä etkä tunteilla, niin eihän 6-v ikäisen tarvitse vielä mahdottomia osatakaan. Sitä paitsi tässä on koko kevät ja kesä aikaa hänelläkin kypsyä ja kehittyä. Lukutaitoakaan ei tarvita koulua aloittaessa, vaan sen ehtii opetella koulussa.

      Jos lapselta kysyy, että haluatko aloittaa koulun vai et, niin totta kai lapsi vastaa helposti sen mukaa, että millaisen vastauksen vanhemmat haluavat kuulla. Jos äiti pelottelee kouluunmenolla, niin totta kai lapsi alkaa pelkäämään. Kuitenkin jos on mukava eskariryhmä, niin olisi tyhmää erottaa lapsi niistä eskarikavereista, jotka on tuntenut jo pitkään.

      Oma tyttäreni on loppuvuodesta syntynyt ja hänkin aloitti koulun 6-v ikäisenä. Hienosti on kaikki mennyt, vaikka itse epäröin hänen kouluvalmiuttaan. Tuin täysillä hänen kouluaan ja kehitys on edennyt harppoen. Lukemaankin oppi kuin vettä vain ja jämäkkä opettaja sai vilkkaan tytön rauhoittumaan koulunpenkkiin. Lasta ei kannata pitää pumpulissa, vaan antaa hänelle haasteita.

      Itse muuten aikoinaan menin kouluun siten, että osasin jo lukea ja jopa kirjoittaa. Olin tunneilla tosi tylsistynyt ja alaluokilta jäi alisuoriutumisen taakka, josta olen vasta aikuisena joutunut työn ja tuskan kautta opettelemaan eroon. Muutama minua koulussa ns. tyhmempi on akateemisissa hyvinpalkatuissa viroissa, kun minä jämähdin suorittavalle tasolle. Oman kokemukseni mukaan lapselle ei ole hyvä osata liikoja, kun aloittaa koulun, vaan parempi oppia siellä muiden mukana asioita.

    • järkee ja ei

      Lähihuoltajan pitäisi voida ratkaista asia, mutta toista vanhempaakin pitää kuulla. Voit kertoa rehellisesti eskarille, että miksi luulet miehen puoltavan koulunaloitusta. Mies voi myös ajatella ehkäisevänsä kiusaamista sillä, ettei lapsenne erotu ikänsä puolesta toisista. Kiusaamista voi esiintyä myös siksi, että lapselle sanotaan hänen olevan tyhmä kun ei pärjään ikäistensä joukossa, niin ilkeitä ja kekseliäitä lapsia löytyi jo minun kouluaikoinani. Jos lapsesi on kyvyiltään normaalitasolla mutta henkisesti vielä eskarilainen, niin voit tehdä hänelle karhunpalveluksen jarruttamalla koulunaloitusta. Luulenpa että hän on saanut sinun käsityksistäsi negatiivisen asenteen koulunaloitusta kohtaan ja kuvittelee sen olevan jotakin liian vaikeaa ja siksi pelottavaa. Tämä voi kostautua myöhemmin, vaikka koulunaloitusta lykättäisiinkin vuodella.

    • mut testattiin

      pienenä ja löyty adhd, sekä muita ihmejuttuja. sanoivat että voisi siirtää koulunalotusta vuodella, sanoin äidilleni että kyllä voin mennä kouluun, ei siel eskarissakaa ois jaksanu olla. Se palikkatesti meni pieleen silloin ja jotain muuta häikkää oli. Nyt oon 27v ja mul on 5 ammattia ja ylioppilas oon myös. Parempi olisi jos koulun alottaisi ajoissa ja jäisi vaikka luokalle jos ei pärjää. Ite en osaa kertotaulua vieläkään päässälaskuna, mutta kyllä lukiossa sai laskimia käyttää.
      Ittepähän teette ne valinnat, kyl se ois itteeni potuttanu jos oisin ollu vuoden vanhempi kun alotin lukion.

    • roikkuva äiti?

      Äidillä on joku ongelma. Lapsihan on testeissä todettu normaaliksi ja voi aloittaa koulun!

    • iihahAAN

      oisko taas suomi24'n oma trollaaja alottajana.. niin älyttömältä huuhaalta tuo kuulostaa.. ja heleppo aihe provosoitua..

    • Miina I

      Koulunkäyntiä voi lykätä vuodella vain, jos lapsi on kehjityksessään pahoin viivästynyt. Silloin lapsi menee ns nollaluokalle eikä eskariin enää. Minä en viivästyttäisi lapsen koulunkäyntiä. Hänen on paras olla oman ikäistensä seurassa. Poikkeuksena marras- joulukuussa syntyneet, jotka ovat aika nuoriamenemään kouluun.

      • kehittymättömät

        Lapseni syntyi vuoden viimeisenä päivänä. Neuvola tarjosi koulun aloittamisen siirtämistä vuodella, mutta en suostunut siihen. Läpsi pärjäsi koulussa ihan hyvin jo ekaluokalla.Hänen paras kaverinsa oli samalla luokalla, ikäeroa heillä oli melkein vuosi, sillä kaveri oli syntynyt samana vuonna tammikuun 4 päivänä!

        Jos koulussa pärjää vasta, kun on täyttänyt 7 vuotta, niin siirrettäköön koulun aloitusikä niin, että ennen koulun alkamispäivää on täytettävä 7 vuotta! Loppuvuodesta syntyneet siirretään seuraavan vuodenkoulun aloittajiin!
        Oliskohan siinä mitään järkeä? Muissa maissa koulu alkaa jo 4-5 vuotiaana!


    • Jutta-K

      On se vain aika noloa tytölle itselleen sitten vanhempana, kun ei ole muitten kanssa saman ikäisenä samalla luokalla. Ei se eka luokka niin vaikea ole. Ja tukiopetusta on jos tarvitaan. Ja lapsi on testeistä läpi päässyt.
      Taitaa olla siitä kyse, ettet vain halua poikasta päästää siipien alta pois. Siitä ei hyvä seuraa. Ja mitä tulee siihen ettei lapsi halua aloittaa koulua, lapsiko muka tietää mikä on sille parasta. Äitini teki siskoni kohdalla vähän samankaltaisen virheen: lukihäiriön takia erityisluokalle joutui, mutta yläasteella opettajat kannusti siirtymään tavalliseen kouluun. Siskoni ei sitä halunnut kun pelkäsi ettei pärjää. Joten äiti suostui siskoni ehdotukseen kun "ei hän raaski sitä pakottaa tavalliseen kouluun kun ei kerta halua mennä". Seuraus: siskoni luottamus itseensä pikkuhiljaa mureni täysin. Ei viitsinyt edes kunnolla kouluttautua kun ei kerta kumminkaan pärjää.
      Vanhempien tehtävä ei ole tukea lastensa pelkoja vaan kannustaa pärjäämään! Vaikkei se aina niin mukavaa lapselle olekaan.

      • huolestunut äiti

        Jos lapsi on päiväkodissa, niin eskari alkaa siellä 6 vuotiaille. Taatusti pärjää koulussa sen jälkeen.
        Jos lapsi on kotona äidin kanssa, niin aina vaan vaikeammaksi kouluun meno tulee, jos koulun aloittamista siirrellään äidin toiveiden mukaisesti!
        Esikoulussa ja peruskoulun ekaluokalla on päivän opetustunteja niin vähän, että koulupäivä jää lyhyeksi. Kyllä sen äitikin kestää!


    • pärjäsin kuitenkin

      Itse olen syntynyt loppuvuodesta ja olisi ollut ihan hyvä mennä kouluun vasta vuoden päästä.

    • hennis

      Meillä aikoinaan ratkaistiin asia niin että poika kävi toisen eskari vuoden perään.
      Mikä olikin todella hyvä ratkaisu.

    • Ikinuori on pop

      Jos lapsi täyttää tänä vuonna seitsemän ja on todettu kypsäksi aloittamaan koulunkäyntinsä, en itse tekisi toisin. Tue lasta uuden asian kohtaamisessa, sillä elämän haasteet voitetaan kohtaamalla ne.

      (Ikävää toki itselläni oli se, että olin loppuvuodesta syntynyt ja ikuinen luokan nuorin. Ei se koulunkäyntiä kuitenkaan haitannut.)

    • tsemppiä!

      Lapsesi kiittää sinua myöhemmin jos kannustat häntä aloittamaan koulun. Lapseen voi tarttua epävarmuus varsinkin jos olet hänen kuulleen riidellyt ex-miehesi kanssa lapsen koulun aloittamisesta ja sanonut ettei hän ole mielestäsi kypsä kouluun. Varsinkin haluttomuutta lisää jos hän on epävarma omasta pärjäämisestään koulumaailmassa ja se välittyy sinusta.

      Itselläni oli vaikeuksia selvitä ekaluokasta ja vanhemmiltani kysyttiin, että olisiko minun hyvä käydä ekaluokka uudestaan läpi lukemisesta johtuvista vaikeuksista. Olen kiitollinen, että he laittoivat minut tokalle ja opettivat minua lukemaan kesän aikana. Opinkin, mutta useiden itkukohtauksien jälkeen. Vihasin heitä, mutta parastanihan he ajattelivat. Enemmän minua olisi harmittanut aloittaa ekaluokka uudestaan. Ehkä ei mielestäsi aivan täysin sama asia, mutta lapselle on varsinkin myöhemmin tärkeää hengata ikäistensä kanssa. :)

      • yykaakoo123

        Ekaluokan ainoa tarkoitus ei ole lukemaan oppiminen! Toki se on tärkeää, ilman lukutaitoa ei voi selvitä kakkosluokasta. Oma lapseni kyllä oppi niin lukemaan kuin laskemaankin sen mitä 1-luokalla tarvitaan, mutta koska sekä kotona että koulussa katsottiin, että koulunkäynti vaatii vielä harjoittelua, lapsi kävi 1-luokan kahteen kertaan. Nyt on jo nelosluokka lopuillaan, ja koulunkäyntivaikeuksista (tarkkaavaisuus- ja keskittymishäiriöt) huolimatta koulu on sujunut ihan keskitasoisesti. Olen ihan tyytyväinen siihen, että ekaluokka tuplattiin, ja mitään kiusaamista ei ollut, päinvastoin poika oli vaan iloinen, kun sai uudelta luokalta lisää kavereita.
        Poika on myös pienikokoinen, joten nyt kokoerot eivät ole niin huomattavia, kun luokkakaverit ovat vuotta nuorempia. Muut 12-vuotiaat ovat jo esimurrosikäisiä, mutta oma lapsemme vielä pikkupoika, monellakin tapaa.
        Kouluvaikeuksista poika on sitä mieltä, että koulussa on enimmäkseen hauskaa. Jos lapsi sanoo jo ennen koulun alkua, että ei halua mennä kouluun, niin mistä hän on sen oppinut? Kenen mielipidettä hän siinä toistaa? Lapsi itse tuskin saa päähänsä, että haluaa kouluun vasta vuoden päästä, jos koulun aloittaminen esitetään positiivisena ja hauskana asiana.


      • ykaakoo123
        yykaakoo123 kirjoitti:

        Ekaluokan ainoa tarkoitus ei ole lukemaan oppiminen! Toki se on tärkeää, ilman lukutaitoa ei voi selvitä kakkosluokasta. Oma lapseni kyllä oppi niin lukemaan kuin laskemaankin sen mitä 1-luokalla tarvitaan, mutta koska sekä kotona että koulussa katsottiin, että koulunkäynti vaatii vielä harjoittelua, lapsi kävi 1-luokan kahteen kertaan. Nyt on jo nelosluokka lopuillaan, ja koulunkäyntivaikeuksista (tarkkaavaisuus- ja keskittymishäiriöt) huolimatta koulu on sujunut ihan keskitasoisesti. Olen ihan tyytyväinen siihen, että ekaluokka tuplattiin, ja mitään kiusaamista ei ollut, päinvastoin poika oli vaan iloinen, kun sai uudelta luokalta lisää kavereita.
        Poika on myös pienikokoinen, joten nyt kokoerot eivät ole niin huomattavia, kun luokkakaverit ovat vuotta nuorempia. Muut 12-vuotiaat ovat jo esimurrosikäisiä, mutta oma lapsemme vielä pikkupoika, monellakin tapaa.
        Kouluvaikeuksista poika on sitä mieltä, että koulussa on enimmäkseen hauskaa. Jos lapsi sanoo jo ennen koulun alkua, että ei halua mennä kouluun, niin mistä hän on sen oppinut? Kenen mielipidettä hän siinä toistaa? Lapsi itse tuskin saa päähänsä, että haluaa kouluun vasta vuoden päästä, jos koulun aloittaminen esitetään positiivisena ja hauskana asiana.

        Kouluvaikeuksista HUOLIMATTA poika on sitä mieltä... jne, piti kirjoittamani!


    • Luota minuun

      Pelkäät ihan turhaan!! Luuletko, että olet ainoa näiden mietteiden kanssa? ( Nämä ovat niitä ''Turhia huolia'', jotka pitää saaha pois!!) Luota itseesi ja lapseesi, hyvin se menee!

    • amisviiksivallu

      Lapsesi kiroaa sinut 15 vuotiaana kun et laittanut ajoissa kouluun. Mitä nuorempana sen parempi, sitten on tuo typerä kehäraakki käyty läpi

      • Pisteytyts

        Jos tulevaisuuden lapselta riistetään lapsuus eläkeiän ohella valtiollisen-,kaupallisen,-koulutuspolittisen edun nimissä on nyky-yhteiskunta ja sen päättäjät pahasti hakoteillä.Jos lapsi itkee eikä auttanut käynti lääkärissäkään,liekkö raukka potenut vain koti-ikävää.


    • jaah?!

      Jaa minä haluaisin tietää, miksi minun läheisteni kuvia on tossa Suomi24- luotsi viiden aloituksen kohdassa Suomi24- etusivun pikkukuvissa aloitusten kohdalla aina. Joku läskinaama isohuuli ruma nainen oli siinäkin aloituksessa klilatessa sitten siinä isommassa kuvassa, mutta en usko teillä olevan oikeutta käyttää vaikkapa mun siskon naamaa missään Suomi24-kirjoittelussa! Tai menen poliisille! Oikeasti!!!

    • 6vuotiaana-aloittanu

      Mä olen itse aloittanut 6-vuotiaana koulun, joten miksi sun tyttös ei voisi tehdä samoin.

      Mitä nuorempana aloittaa sen parempi ja pääsee nopeemmin pois eli valmistuu.

      En minäkään siitä niin kauheasti nauttinu, että koulu alkoi muttei tuosta mitään haittaakaan ollut vaan päin vastoin ja jos sun tyttös kerran on testien mukaan riittävän hyvä aloittamaan niin ei kun kouluun.

      Turha sitä on vitkutella ja en oikein tahdo uskoa, että ainakaan sun 6 tyttös mielipide on kovinkaan ns. "kypsä" päättämään aloituksesta ja varsinkin kun hän aistii ja imee sinun mielipiteesi asiasta.

      Mä olen koulun aloittamisen kannalta vaikka en tunnekaan sinua ja perhettäsi mutta jos nyt kaikki on kuten kerroit niin kouluun mars mars :D

    • LUE TÄMÄ!!!

      Tutkimusten mukaan alkuvuonna syntyneet pärjäävät paremmin. Syy on melko kurja loppuvuonna syntyneitä ajatellen: alkuvuonna syntyneiden itsetunto kasvaa, koska he ovat keskimäärin jopa n. vuotta myöhemmin syntyneitä luokkatovereitansa parempia...Ihminen on laumaeläin, joka luo hierarkioita luonnostaan. On todettu myös ,että johtavassa asemassa olevat ihmiset ovat tyytyväisempiä - koska ovat hierarkian huipulla.

      Lue esim. tämä (ja voit näyttää miehellesikin):

      http://www.tiede.fi/uutiset/3805/syntymaaika_ratkaisee_urheilussa

      • KALLE KELLO

        Kokemuksesta voin sanoa, että taas yksi tutkimus, jonka todenperäisyys on per***tä


      • Anonyymi

        Mitä ihmeen parempia alkuvuodesta syntyneet. Melkein vuoden vanhemmat ei osaa eskarissa lukea ja heidän ehdoillaan mennään, että heitä vuoden nuorempi turhautuu kun opettelevat vielä kirjaimia ja nuorempi lukee suoraan. Ei pääse näyttämään taitojaan ja turhautuu. Ei ihme. että päiväkodin yhteydessä toimivia eskareita sanotaan vauvaeskareiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmeen parempia alkuvuodesta syntyneet. Melkein vuoden vanhemmat ei osaa eskarissa lukea ja heidän ehdoillaan mennään, että heitä vuoden nuorempi turhautuu kun opettelevat vielä kirjaimia ja nuorempi lukee suoraan. Ei pääse näyttämään taitojaan ja turhautuu. Ei ihme. että päiväkodin yhteydessä toimivia eskareita sanotaan vauvaeskareiksi.

        Tammikuussa syntyneet ovat lähes vuoden vanhempia kuin joulukuussa samana vuonna syntyneet. He ovat usein pitemmälle kehittyneitä kuin joulukuussa syntyneet. Jos joulukuussa syntynyt ei pärjää koulussa, silloin koulun aloittamisen lykkäys vuodella saattaa auttaa. Silloin hän on muita luokkatovereita vanhempi ja saattaa pärjätä paremmin.


    • fdfdssdfsdsfderwre

      Miksi aloittajaa haukutaan? Miksi koulun aloittaminen mahdollisimman aikaisin on olennaisen tärkeää? Onko yksi vuosi ihmisen elämässä niin merkittävä aika?

      Mielestäni kouluun menemistä kannattaa viivyttää ellei lapsi sinne ehdoin tahdoin halua. Hieman vanhempana lapsi on kypsempi oppimaan ja näin ollen tietoa jää enemmän talteen koulun aikana kuin jos kouluun olisi mennyt nuorempana.

      Toinen mukava asia on se, että on luokkatovereitaan vanhempi tai ainakin vanhimmasta päästä. On todella turhauttavaa kun kaverit pääsevät ajamaan mopolla, kevytmoottoripyörällä, autolla tai pääsevät baariin ja itse joudut odottamaan. Piireissä on siis helpompi pysyä kun on luokkalaisiaan vanhempi. Myös kiusaaminen voi olla vähäisempää kun ehtii fyysisesti kasvaa hieman enemmän.

    • laki sanoo

      Perusopetuslain mukaan oppivelvollisuus alkaa sen vuoden syyslukukauden alusta, jolloin lapsi täyttää 7 vuotta. Jos siis täyttää 7 uudenvuoden aattona, on "6-vuotiaana" oppivelvollinen! Uuden perusopetuksen kolmiportaisen tuen mallin mukaan KAIKKI oppivelvolliset, oli "koulukypsyystestit" suoritettu tai ei, aloittavat koulunkäyntinsä, mutta saavat tarvitessaan jopa erityistä tukea koulunkäynnin vaikeuksiinsa koulusta. Lykkäystä ei nykylainsäädäntö enää tunnekaan! Ja hyvä niin, lapsi kehittyy huomattavasti nopeammina myös sosiaalisesti kouluryhmässä kuin osa-aikaisessa eskarissa tai päivähoidossa! Tässä ei äidin "tykkäämiset" ja arvelut paina, lapsi kouluun niin kuin KAIKKI oppivelvollisuusikäiset!

    • erittäin viias äiti

      Kaikki äidit ja isät, jotka edes ajattelette lastenne testejä ym pykologeja, menkää itse ensin psykologille ja tehkää testinne!

      Itse te olette niitä tyhmiä.

      YRITÄTTE NYT PÄTEÄ LAPSEN KAUTTA, KUN ITSE OLETTE NIIN HUONOJA OLLEET.

      Toivon mukaan lapset aikuisena vievät teidät psykologille kun olette vanhoja ja tyhmiä.

    • haloohaloo!

      Kyllä naiset tekevät asioista vaikeita. Onneksi mies on sitä mieltä että lapsi kannattaa laittaa kouluun. Kuunnelkaa nyt sitä miehen mielipidettä edes yksi kerta, tuntuu olevan harvinaisen fiksu mies.

      Älkää vaipuko hysteriaan ja alkako käsittelemään omia traumojanne lapsen kautta.

    • ekatokakolmas

      Koulukypsyyttä testattaessa älykkyys ei ole päällimmäinen asia ollenkaan.

      Aikanaan oman kolmannen lapsen testautin ja tulos oli, että voipi aloittaa koulun. Itsellä oli toisenlainen näkemys, jota en sitten noudattanut. No, ongelmia siitä tuli, kun ei vielä ollut valmis kiinnostumaan opetuksesta vaan ajatuksissaan istuskeli. Koulureppu unohtui monesti koulumatkalle, vaatteita hävisi ja kaikkea pientä. Toka luokka meni sitten paremmin mutta olis voinu odottaa ylimääräisen vuoden vielä eskarissa. Se on nimittäin rankka vuosi kypsällekin oppilaalle ja vanhemmille.

    • nasse

      Pistä pentu vaan kouluun. Jos ei pärjää niin jääköön luokalle, ei kai siinä ihmeempää?

    • lapsi pidempään

      Kyllä vanhemmat voi siirtää lapsen koulunaloittamista vuodella, jos tuntuu, ettei lapsi ole vielä kypsä aloittamaan. Itse olen joulukuussa syntynyt ja aloitin koulun 6-vuotiaana. Ihan hyvin pärjäsin muuten, mutta keskikoulun ylemmillä luokilla kärsin kun muut olivat jo teinejä ja itse olin pienikokoinen tyttölapsi.
      Nykyään lapsuutta yritetään lyhentää muutenkin, tytöt pukeutuvat seksikkäisiin vaatteisiin ja meikkaavat varhain.
      Poikani on myös loppuvuodesta syntynyt ja koulukypsyystesteissä oli kaikki ok. Mutta itse hän ei halunnut vielä kouluun. Ja näimme, kuinka arka ja ujo hän oli ja annoimme hänen olla eskarilainen vielä vuoden. Jo joulun jälkeen hän itse alkoi puhua kouluun menosta ja uudesta repusta ym. Rohkeus ja innostus kasvoi itsestään sen vuoden aikana.
      Kaikenkaikkiaan hänellä oli vain etua lähes vuoden vanhempana koulussa olemisesta ja kaikki sujui hyvin.
      Meille erityisopettaja sanoi, että suosittelee kaikille loppuvuodesta syntyneille, varsinkin pojille, aloittamaan vuotta myöhemmin.
      Kokemuksesta suosittelen myös!

      • Joulukuussa syntynyt

        Vai että (alle) vuoden ikäero tarkoittaa, että toinen on lapsi ja toinen teini? Kyse on siitä, että toiset kehittyvät nopeammin kuin toiset. Sinun kohdalla kehitys oli normaalia hitaampaa, mutta ei siihen koulun aloitus vuotta myöhemmin olisi merkittävästi vaikuttanut.


      • fdsvcxcxvcvx
        Joulukuussa syntynyt kirjoitti:

        Vai että (alle) vuoden ikäero tarkoittaa, että toinen on lapsi ja toinen teini? Kyse on siitä, että toiset kehittyvät nopeammin kuin toiset. Sinun kohdalla kehitys oli normaalia hitaampaa, mutta ei siihen koulun aloitus vuotta myöhemmin olisi merkittävästi vaikuttanut.

        Vuodella on tuossa iässä usein erittäin suuri merkitys. Kylläpä tämä suorituskeskeisyys on nykyään Suomessakin pinnalla. Ei edes lapsi saa olla yhtä vuotta kotonaan kypsymässä, vaan urapolulle pitää päästä mahdollisimman aikaisin.

        En tiedä tilastoja, mutta ainakin omalla luokallani alkuvuodesta syntyneet olivat paremmin koulussa menestyviä kuin nuorimmat loppuvuodessa syntyneet.


    • ....................

      Anna sen olla vielä lapsi, kun kerran ei ole pakko mennä vielä tuossa iässä kouluun.

    • +_+

      Niin,13 vuotiaina ne näyttää jo 20 v ja plaraa nettiä 24/7 kun pitäisi tutkailla omilla aivoilla ympäröivää maailmaa.

    • justiisajoo

      ei se lapsi voi ikuisesti äidin tississä roikkua. minutkin laittoivat kouluun ilman minkäänlaisia testejä ja ihan kelpo kansalainen mielestäni olen

    • Eskariope

      Missä ja kuka sen tammikuun testin teki? Jos se tehtiin neuvolassa, olit kai mukana. Jos sen teki erityislastentarhanopettaja päiväkodissa, kai hän nyt oli sinuun yhteydessä ja kertoi testituloksista.

      Otapa uudelleen yhteyttä sekä neuvolaan että testin tehneeseen henkilöön. Kouluunsiirtokeskustelut on jo tehty (toivottavasti lapsesi päiväkodissakin) ja siirtokaavakkeet on lähetetty kouluihin. Soita myös tulevan koulun rehtorille tai erityisopettajalle ja kysy lisää.

      Sovi ex-miehen kanssa yhteinen keskusteluaika erityislastentarhanopettajalle, kysehän on teidän molempien lapsesta.

    • 4432211

      ei kannata viivästyttää koulun aloitusta. Muut tajuaa murrosiässä että yksi on vanhempi, ja alkaavat syrjiä häntä.Hänhän olisi päätänsä pidempi muita , ja paljon kehittyneempi.

    • asiasta lukenut

      Kotitesti. Näin joissain maissa testataan lapsen koulukypsyys: lapsi kohottaa käden päänsä yli ja jos käsi ulottuu korvaan, lapsi on koulukypsä.
      Kokeilkaa molemmilla käsillä.

    • KALLE KELLO

      Kysyt mistä apua. Sinun pitäisi hakea apua ensisijaisesti itsellesi. Sinä et ole kypsä, mutta lapsesi on.
      Lapsi on kypsä aloittamaan koulun 6 vuotiaana. Omani oli 5 (syntynyt loppuvuodesta). Leikin varjolla alkoi 0-luokka, jossa valmennettiin 1 -luokalle eli opeteltiin kirjaimia, numeroita jne. eli ihan kuin oikeaa koulua. Lapsi on kypsä aloittamaan opiskelua 4:stä vuodesta ylöspäin.
      Sinulle sanoisin, että sinun on korkea aika kasvaa aikuiseksi ja miettiä asioita. Lapsi on kasvanut ja se sinun on myönnettävä, että lapsi alkaa itsenäistymään ja "olemaan omillaan" ja sinun on tuettava häntä siinä. Sinun on myönnettävä itsellesi, että nyt on se hetki, jolloin lapsi alkaa pikkuhiljaa itsenäistymään ja sinä et varmaankaan halua olla esteenä, vai haluatko?

    • KALLE KELLO

      Jäipi vielä sanomatta: "Tyttö itse on sanonut, ettei halua mennä vielä kouluun ja haluaisi odottaa vielä vuoden"

      Sinä siis kysyt lapselta, haluatko mennä kouluun vai et. Tottakai kaikki lapset sanoivat "etten halua mennä".

      Hän ilmeisesti päättää teillä kaikki muutkin asiat?

    • nixognull

      Meillä poika aloitti koulun normaaliin tapaan.
      Ei ollut kypsä siihen, eka luokka meni toisia häiriten.
      Ei osannut eikä jaksanut istua paikallaan, ei kuunnella opettajaa kuin hetken, sitten kiinostus suuntautui muualle. Leikkimiseksi meni, totaalisesti.
      Sovittiin koulun kanssa, että aloittaa ekaluokan uudelleen seuraavana syksynä. Ja tadaa! Kaikki meni jo ihan toisella tavalla! Suoritti koulun kuten kuka tahansa, mitään tarkkaavaisuus- ym. häiriötä ei ole, oli vaan liian aikaista aloittaa 6-vuotiaana!
      Kyllä lapsen kypsyydessä voi ja hyvin usein on, eroja. Omallakin luokallani oli poika joka "jäi" ekalle luokalle samanlaisen ongelman takia. Siihen aikaan se kyllä oli aika häpeä (!), onneksi ei enää nykyään.

    • vuosiharppaus

      Kyllä sinä kokeneena äitinä tiedät, mikä on lapsellesi parasta. Anna hänelle vuosi leikkiaikaa lisää, jos hän sitä tarvitsee. Koko elämä ei ole vuodesta kiinni, vaikka täällä tehokkaasti niin jotkut ajattelevatkin. Jos lapsesi aloittaa kaikesta huolimatta koulun jo syksyllä, muista itse seistä sanojesi takana ja käyttäydy ikäänkuin ajattelisit itsekin niin olevan parasta.

      Psykologiset testit eivät aina kerro kaikkea. Sinä kuitenkin tunnet tyttäresi parhaiten.

      • Antakaa toisen oppia

        Isähän ei luonnollisesti tiedä mitään? Oikeasti, naiset ajattelevat liikaa tunteilla ja miehet rationaalisesti. Jos testitkin tämän osoittavat, niin miksi ei voi laittaa kouluun?
        Itsekkin olen testeissä joulukuussa syntyneenä käynyt, sanottiin että kouluun vaan, äidin epäilyksistä huolimatta. Olin luokkani etevämpiä ja esim. toiseen kertaan eskarin käyminen olisi aiheuttanut valtavaa turhautumista.


    • dght7

      Koululykkäyspäätöksiä tehdään erityistä tukea tarvitseville lapsille. Tämä ylimääräinen vuosi ei todellakaan ole tarkoitettu vain ajan kanssa kypsymiseen vaan silloin täytyy suunnitelmallisesti tarjota erityisen tuen muotoja oppimisen ja kehityksen tukemiseen. ELI -> Jos kunnan virkamiehet sitä mieltä, että erityistä tuen tarvetta ei ole, ei lapsi luultavasti tule ekstra vuodesta merkittävästi hyötymään. Tutkimukset osoittavat melko yksimielisesti, että yleisopetuksen ryhmässä niin tuen tarvitsijat kuin etevämmätkin oppijat (kuten mainitsemasi sisarukset) hyötyvät. Yhteistoiminnallisesta oppimisesta lisää kirjassa: Oiva Ikonen - Pirkko Virtanen (toim.) Erilainen oppija - yhteiseen kouluun.

    • Lapsen parhaaksi

      Ystäväni lapsi on syntynyt joulukuussa eli olisi aloittanut koulun 6-vuotiaana. Kävivät lapsen kanssa testeissä. Psykologi sanoi, että voi hyvin mennä kouluun, oppimiskyvyssä ei ongelmia. Ongelmia voi aiheutua siitä, että näin nuoren lapsen sosiaaliset taidot eivät ole niin kehittyneet vanhemman jo alkuvuodesta syntyneen. Koko ensimmäinen vuosihan on lähinnä sosiaalisten taitojen ja ryhmässä toimimisen opettelua.

      Lisäksi lapsi olisi joutunut koulussa samalle luokalle eräiden eskariryhmässä olleiden lasten kanssa, jotka käyttäytyivät huonosti ja kiusasivat toisia.

      Ystäväni päättikin laittaa lapsensa kouluun vuotta myöhemmin. Opettaja sanoi, että harvemmin on näin opinhaluista ja innokasta oppilasta nähnyt.

    • mutsi -65

      Täällä liikkuu joku plussapelle, joka kannattaa tiettyjä kommentteja moneen eri otteeseen.

      No, asiaan. Äidillä tuntuu olevan aito hätä lapsestaan. Ja mitä väliä, jos kutsuu pahnanpohjimmaiseksi? Aivan älytöntä takertumista joiltakin tähän!

      Kouluissa nähdään paljon tapauksia, joiden kohdalla lausunnossa on puollettu koulunkäynnin viivästyttämistä vuodella, mutta vanhemmat ovat väen vängällä laittaneet lapsensa kouluun. He sitten tippuvat kärryiltä ja tilanteesta kärsivät lapsi itse, luokkatoverit (kun ei päästäkään etenemään) ja ope (samasta syystä). Seurauksena jonkin luokan tuplaaminen.

      Jos nyt kuitenkin lausunnon mukaan voisi aloittaa koulun, niin sitten ehkä laittaisin lapsen kouluun. Hän varmaankin tuntee epävarmuutta elämänmuutoksen edessä, mutta kyllä se siitä. Eskarikaveritkin menevät kouluun, joten mukaan porukkaan vain. Älä ilmaise omaa huolestuneisuuttasi lapselle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1720
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1056
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1033
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe