Vinkkejä tv:n ostoon

--------

Täällä ei tainnut olla erikseen keskustelupalstaa tv:istä, joten laitoin tämän tänne...

Harkitsen uuden tv:n ostoa, mutta en ymmärrä tekniikasta kovinkaan paljon. Olisiko teillä antaa vinkkejä mikä/millainen televisio kannattaa ostaa? Hinta saisi olla n.300-500e. 3D, internet tai muita erikoisuuksia en tarvitse.

Tv:n tulisi olla mahdollisimman helppokäyttöinen suomenkilisin valikoin ja sen täytyisi olla mahdollisimman kestävä (eli ei saa hajota muutamassa vuodessa). Käytän tv:tä eniten elokuvien katsomiseen dvd/blueray-soittimella, mutta tietysti katson jonkin verran myös itse televisio-ohjelmia.
Käsittääkseni joissakin tv:issä on kuvanparannusohjelma (hdml?). Onko tästä merkittävää käytännön hyötyä? Täytyykö tv:llä olla joku minimituumakoko, jotta kuvanparannusohjelmasta on hyötyä?

Olisiko tv:n ja dvd/blueray soittimen hyvä olla samaa merkkiä vai saavatko ne olla eri valmistajan laitteita?

Millainen katseluetäisyys tulisi olla suhteutettuna tv:n kokoon?

Tähän tuli aika monta kysymystä, mutta toivottavasti joku jaksaa vastata edes osaan niistä.

2

449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain ny vastaan

      Foorumi, jossa kysellään aika usein juuri tuota, on

      http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3432 (Suomi24 / Viihde / Tv ja radio / Laitteet)

      Myös digi-tv -foorumilla.

      Ennen kuin rekisteröity tunnus expert.fi ehtii mainostaa Samsungia, niin mainostanpa heidän Panasoniciaan

      http://www.expert.fi/Tuotteet/Kuva/Taulutelevisiot/Panasonic-TX-L32C5

      Siis tuossa helppokäyttöinen ja pätevä tv (osaa kuvasuhteetkin 4:3 ja 16:9, jota Samsung ei osaa) halavalla (279 euroa), jos vain koko 32 tuumaa riittää eli et katso tv:tä kovin kauaa (2-3 metriin on 32-tuumainen OK) etkä tarvitsisi kahta HDMI:tä enempää ja myös HD Ready olisi OK.

      Kohta joku kertoo, että pitää olla vähintään 60 tuumaa, koska pienemmissä ei ole kaikkia hienouksia eikä saa elokuvateatterifiilistä. Ja tietysti jos katsot paljon Bluray-leffoja, voisit halutakin Full HD-mallin ja enemmän tuumia, mutta päätä sitten itse tarpeesi mukaan. Tuolla budjetilla ei tietenkään osta 60-tuumaista. Hirveän isoa ei kannata hankkia, koska SD-tarkkuuksiset tv-lähetykset näkyvät isosta liian läheltä katsottuna epätarkkoina ja suttuisina. HD-kuva (jota ymmärrettävistä syistä näytetään kaupassa esittelytelkkareista) tietenkin näkyy tarkkana isostakin läheltä.

      Ei laitteiden tarvitse olla samaa merkkiä.

      Jos haluat hyvää kuvaa, osta plasma, koska niissä eivät tumman eri sävyt näy yhtenä samana harmaana vaan ne erottuvat toisistaan ja musta on mustaa.

      Mene kauppaan kokeilemaan kaikkia eri merkkejä!! Katso TV-lähetyksiä, myös niitä tavallisia! Kokeile kaukosäädintä. Itse tiedät sitten, mikä tv on sinulle sopiva.

    • aloittajalta

      Kiitos runsaista vinkeistä!
      Lisääkin otan vastaan erittäin mielelläni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5484
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      21
      2440
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      50
      1674
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1297
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe