Hirsitalo joka on lamellihirttä ei hengitä koska lamellit on liimattu jollain epoksiliimalla toisiinsa. Että näin.
Hirsitalon hengittävyys
13
1476
Vastaukset
- Tukehdunnnn
Tosi on. Hengittävyys menee myös hirren pintakäsittelyllä.
- öljymaali puuvaha
"hengittävyys menee myös hirren pintakäsitelyllä". Eikös hengittävyyteen vaikuta pintakäsittelyaine, lateksilla menee varmasti.
Mistä näitä pellejä sikiää, mutta tännehän saa kirjoitella kuka vaan
- Se Avarakatseinen
Hyvä avaus, saat kimppuusi HENKITTÄJÄT!
Ja puolet porukasta sotkee ilmanvaihdon kosteuskäyttäytymisen...
Hirsitalon lämpökamerakuvasu näyttää olevan TABU, löysin google- haulla vain yhden kuvan, mikä selkeästi esittää hirsitalon huoneen nurkkausta.
= vuotaa (henkittää : ) ) kuin seula.
http://www.rateku.fi/lampokuvaus.html- Kommentaattori
Väärin. Ilmanvaihtumisella (eli vuodolla) ja hengittävydellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Rakenne hengittää kun se kykenee sitomaan ja luovuttamaan kosteutta. No, se on tämä palstan taso...
- hirsitalo
mistä nurkasta tämä kuva on otettu, kenen toimittama kehikko, kuka on pystyttänyt jne.
Aika raju yleistys. Lisäksi lämpökameran kuvaa on osattava lukea.
Eli syö sinä tabus.
Kuulin, ja olen nähnyt mittausraportin yhdestä kohteesta, yhden suuren hirsitalotoimittajan taloille on tehty ilmatiiveysmittauksia valmistuneissa tai valmistuvissa omakotitaloissa, lukemat 0,70- 050 luokkaa, passiivitalon lukemia.
- Kosteushengittävyys!
""..........jatkuu.
-Kosteus-hengittävyys-
Kosteus-hengittävä rakenne=ilmainen kosteudentasaaja:
Kun puhutaan kosteus-hengittävästä rakenteesta/kosteus-hengittävästä rakennusmateriaalista, niin se ei tarkoita fyysistä hengittävyyttä, vaan se tarkoittaa materiaalin kykyä sitoa kosteutta ja kykyä luovuttaa sitomansa kosteus.
Kun kosteus-hengittävän materiaalin kosteus-hengittävyyttä ei katkaista kosteus-hengittämättömällä materiaalilla- maali- muovi- lastulevy- kipsilevy- yms, niin silloin kosteus-hengittävä materiaali toimii huoneilman kosteuden tasaajana (vertaa ilman kostutin). Kun huoneilman kosteus on suurempi kuin kosteus-hengittävän materiaalin, esimerkiksi hirsi, niin kosteus pyrkii tasaantumaan, eli hirsi sitoo kosteutta niin kauan että huoneilman ja hirren kosteus ovat yhtä suuret. Kun huoneilman kosteus on kuivempi (=pienempi) kuin hirren kosteus, niin kosteus pyrkii tasaantumaan, eli hirsi luovuttaa nyt sitomaansa kosteutta niin kauan että hirren kosteus ja huoneen kosteus ovat samat.
Huomaa että puu on paras, mutta vain yksi kosteus-hengittävistä materiaaleista. Betonikin on kosteus-hengittävä materiaali tasan tarkkaan niin kauan, kunnes se pinnoitetaan kosteus-hengittämättömällä materiaalilla!
Kun tämä luonnollinen kosteus-hengittävyys katkaistaan, niin seuraus on:
a. Kosteusvaurio,
b. Kosteusvaurio homeet ja aktino-bakteerit,
c. Laho-sieni,
d. Terveyshaitta, tai vakava terveyshaitta,
e. Oireilu ja sairastuminen! Jatkuu...............""
Kokonaan linkissä:
http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/tr-palataan-vanhaan-kosteusvaurio-homeettomaan-aikaan/tr-rakenna-hengittava-hirsi-talo/#_Hengittavyys_ - Kengittävä hirsi
Jos liimaa hengittävällä epoksilla niin on hengittävä hirsitalo. Hirsien väliin kannattaa laittaa hengittävä silikonisauma niin ei talo hengitä niskaan.
- ProHirsitalo
No tässä taas tähän vanhaan kysymykseen oikeaa asiantuntijatietoa Panu Kailalta:
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/225821-hirsiseina-hengittaa - jo 30v taloja
Ilman muuta kannattaa laittaa paksu 150 myytä höyrunsulkumuovi sisäosaan ja mielumin vesieristys kahteen kertaan ja lattiaan kolme kertaa ettei vesi mene sisältä ulos sillä lailla ettei se mene vahinkossa valttittomiin puuosiin jotka ovat sitte lahoja jos märkivät.
- Kosteushengittävyys
Lisää tuohon "hengittävyys" sanan eteen KOSTEUS, niin jokainen ymmärtää ettei sillä ole mitään tekemistä ilman hengittävyyden kanssa!
- 11b 14
eikös sitä sanahirviöstä hengittävyys pyritty jo 70-luvulla eroon juuri noiden väärinymmärryksien takia? Näkee jopa esim. eristevalmistajien mainoksia joiden laatijoillakaan ei ole mitään hajua mitä hengittävyydellä tarkoitetaan. Viimeisin mikä tuli vastaan oli muovieriste hirsien väliin joka hengitti heh heh. Sukulaiselle myytiin hengittävää maalia ja nyt maalipinta on hirveän näköinen kun riekaleita roikkuu joka puolella kun puun sisällä oleva kosteus jäi maalin taakse..Esimerkkinä miten kuluttajia kusetetaan ihan saatanasti laajalti muutenkin samalla termillä hengittävä. Tuo pappasmurffi siitä taas yksi esimerkki. ymmärtää hengittävyyden mutta menee jo sekaisin eri tuotteissa mikä hengittää ja mikä ei. Muutenkin niin paljon virheitä seassa että huh huh. Ilmankos pätee keskustelupalstoilla kun muualla nauretaan pihalle..
- ilmava rakenne
Hengittävyys palautuu kun hirsiseinään porataan 3mm reikiä, 60-80 kpl/neliömetrille.
- dorkat
Te olette kaikkia kamalia idiootteja, ostakaa elämä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401