Käytösongelmainen iso pentu

PerhananPentu

Elikkä olen käynyt lenkittämässä kodittomia koiria ja törmäsin aivan mahdottomaan tapaukseen. Pentu ei keskity mihinkään vaan juoksee jokaisen kiven ja lehden perään. Lisäksi puree ja repii hihnaa (käytössä kuonopanta ja lisäksi varmuuden vuoksi normaali kaulapanta). Sormet verillä kun hampaat osuneet. Hyökkii myös päälle.
Pentu on iso ja siksi vaikea hallita, itse olen suht hoikka, nuori nainen ja selvästi koira ulkoilutti minua, eikä toisinpäin.

Olen kouluttanut itse pieniä koiria ja lisäksi katson paljon koulutusohjelmia. Tämän pennun kanssa olen kuitenkin aivan neuvoton.

Ongelman tekee myös se, etten tiedä pennun tarkempaa ikää tai taustoja...

Onko jollakin kokemusta tai neuvoja?

6

209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä ja kokeilua

Upeaa työtä teet kun käyt ulkoiluttamassa kodittomia koiria! Itselleni tuli mieleen kontaktiharjoitukset tuon koiran kanssa. Ehkä olette tehneetkin? Ensin koira kontaktiin ennen lenkille lähtöä ja aina kun se tarjoaa kontaktia lenkillä, palkkaa. Hyökkimisen suhteen jo ennen kun huomaat että koira aloittaa, täytyy siihen puuttua jotenkin. Sen huomion voisi kääntää muualle vaikkapa lelun avulla tai heittää namia maahan ja käskeä etsimään. Namihan rauhoittaa koiraa. Lelu kiihdyttää, joten tuo lelu on vähän niin ja näin. Pääasia tietysti on ettei se hyökkäile päälle. Tsemppiä! Hienoa tuollainen juttu.

• joobax

Lähtisin siitä, et mulla on säkillinen nameja mukana, jotka maistuu koiralle. Sitte pidetään hyvä vauhti päällä, kun kävellään, eikä jäädä muhimaan mihinkään. Silloin koiralla ei ole aikaa syödä hihnaa yms. Jos se syö hihnaa, hyppii sua vasten tai urpoilee muuten, välitön suunnan vaihto ja massalla vedät koiran mukanasi. Ei kiskaisua vaan tasainen veto, jottei koiran niska loukkaannu. OLENNAISTA on, että AINA kun koira tulee sun viereen tai hihna on edes löysällä eikä urpoile niin se saa siitä kehun ja namin, tässä järjestyksessä. Kehu ja nami.

Koira ymmärtää parhaiten murinaa ja muita eläimellisiä ääniä, joten kun se hyppää sun päälle ni voit ihan kunnolla rähähtää sille ja sit heti matka jatkuu. Olennaista on ettei jäädä kiinni siihen komennusvaiheeseen mitään tuijottelemaan tms, vaan se on nopee rähähdys ja heti kun väärä tekeminen loppuu, jatketaan muina miehinä.

Sopivasti "keppiä ja porkkanaa" ni pääsee aika äkkiä alkuun :) ainakin sen verran, et sitä voi ulkoiluttaa ees jotenkin. Mut eikö sieltä hoitolasta löytyisi myös pieniä koiria? Jättäisit kokeneemmille noi isot.

• racingwithwolfdee

:D. Kouluta sitä. Katsekontaktia ym :D. Häiriöttömässä tilassa ensin. Ohjaajan vika jos ei osaa ennakoida/aistia koiran tulevaa mielentilaa ja ottaa tilannetta haltuun ennen, kuin koira menee siihen mielentilaan,oli se mikä tahansa. :D.

• ...

Jos näin on, aloittajan ei kannata ottaaa siitä lainkaan itseensä. Ei ne kokeneemmatkaan kykene ennakoimaan koiran kimpoiluja lehtien jne perään, vaikka jo reilun vuoden päivittäin useampia kertoja ulkoiluttanut sellaiseen taipuvaista koiraa. Edelleen se hyökki tulee kuin puun takaa. Sellaisia vain ne jotkut koirat on, ei mitään tekemistä sillä onko ulkoiluttaja millainen.

• PerhananPentu

Ajattelin tulla kertomaan kuulumisia. En ole reiluun viikkoon käynyt pennun kanssa ulkona, mutta eilen psyykkasin itseäni aamusta asti ja päätin lähteä sen kanssa ulos.
      Meillä meni yllättävän hyvin. Aloitin jo häkissä kontaktiharjoituksia ja ehdollistin pentua pussin rapinaan. Kun käveltiin kiltisti, pussi rapisi ja sai herkun.
      Kävelyllä pentu alkoi riekkumaan vain kerran. Kokeilin ensin murinaa, mutta ei ollut vaikutusta. Seuraavaksi päätin kääntää pennulle selän. Se yritti kovasti vielä vetää hihnoista ja näykkäisi pari kertaa paidasta, mutta kun en reagoinut siihen mitenkään, niin se luovutti nopeasti. Loppu lenkki mentiinkin sitten kiltisti. Jes!

Kiitos teille vinkeistä. Näillä jatketaan.

• Seuraavalla kerralla

kun lenkillä tapahtuu tuo örveltäminen, ja on ookaamassa päälle, niin pysäytä koira käsimerkillä ja sano "odota". Sitten alat hitaasti ja suurieleisesti kaivaa namipussia esille ja viskaat namin poispäin itsestä pyytäen samalla etsimään. Näin hämäät koiran huomion pois itsestäsi mielekkäämpään tekemiseen. Näitä heittoja tee muutama samalla vaivalla, niin todennäköisesti matka jatkuu ilman isompia ristiriitoja. Samaan tarkoitukseen voit ottaa mukaan matkalle vaikka jonkun risan hanskan tmv ja heittää sekä kehottaa riepottelemaan sitä.

Kun koira oppii noudattamaan pyyntöä, samalla kasvaa myös kärsivällisyys, jota voit samalla itse viivytellen pyrkiä kasvattamaan.

Mun rekku oli junnuna aivan samanlainen puolikahjo, nyt vanhemmiten vain kahjo. ;D)))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3270
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1650
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1503
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      862
    Aihe