Tylsistynyt ja stressaantunut koira

Koirapolo

Minulla on 11-viikkoinen koira, jonka kanssa muutin jokin aika sitten maalta kaupunkiin. Kerrostaloon muuton jälkeen koirasta on tullut todella apea poika. Ei kiinnosta lelut, ei kiinnosta piilotettujen makupalojen nuuskuttelu, minun huomionikaan ei enää oikein saa koiraan eloa. Koira vaikuttaa myös aika stressaantuneelta, ainakin sen mukaan, mitä, olikohan se nyt ajokoiraliiton, sivuilta stressistä luin. Uusien asioiden opettelu ilmeisesti vielä vähän innostaisi, mutta niihin ei sitten taas riitä keskittymiskyky. Lenkkeily on ainoa kiinnostava asia (koira oikeastaan lähinnä makaa päivät oven suussa odottamassa), mutta vielä ei ole löytynyt paikkaa pitää koiraa irrallaan, ja tuon ikäistä ei käsittääkseni ihan hirveästi saa hihnassa lenkittää.

Olisiko teillä ideoita aktivoida/piristää koiraa?

4

151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ehkä mikään idea, mutta mielipide on. Koira ei ole kerrostaloeläin/-lemmikki. Varmaan koiraroduissa on eroja, mutta mielestäni kaupunkimainen elinympäristö ei ole koirien luontaista reviiriä.
      Nim. Ei koiraihminen, ei koiran jätösten ihailija lenkkipoluilla ja ei koiran haukkumisesta seinän takana nauttiva.

• Koirapolo

Niin, no itse olen ihan samaa mieltä. Kuitenkin elämässä on joskus tehtävä pakkoratkaisuja, ainakin tilapäisesti. Toisaalta, en oikein ymmärrä miksi vastasit tähän viestiin, jos tuo on ainoa asia, joka sinulla on sanoa. Nyt kysyttiin neuvoja eikä kaivattu mitään yleisönosaston koirankakkakeskustelua.

• Koirapolo kirjoitti:

Niin, no itse olen ihan samaa mieltä. Kuitenkin elämässä on joskus tehtävä pakkoratkaisuja, ainakin tilapäisesti. Toisaalta, en oikein ymmärrä miksi vastasit tähän viestiin, jos tuo on ainoa asia, joka sinulla on sanoa. Nyt kysyttiin neuvoja eikä kaivattu mitään yleisönosaston koirankakkakeskustelua.

Vastuksesi oli tyhjentävä ja pahoittelen nimimerkini asiatonta loppuosaa. Konkreettinen neuvo, minkä toki tiedät ilmankin ja minkä toteuttamisen ymmärrän vaikeaksi on, että luovut koirasta. Ehkä koirasta luopumisen voi korvata muilla (hauskoilla) harrastuksilla.

• Minä taas luulen, että pentu vaatii vain vähän aikaa tottua uuteen ympäristöön. Oma koirani oli 9vk tullessaan taloon (omakoti-), ja kaksi viikkoa myöhemmin muutin sen kanssa kerrostaloon opiskelupaikkakunnalle. Ei mitään ongelmia. Ei minkäänlaisia koko sen viiden vuoden aikana kun siellä asuin, ja nykyinenkin asuntoni on kerrostalossa, jossa asustan koirani kanssa edelleen ilman ongelmia.

Olen vahvasti sitä mieltä, että kerrostalo ei ole syynä koiran apeuteen, vaan muutto ylipäänsä. Luultavasti aloittajan tilanne olisi sama vaikka olisi muuttanut toiseen omakotitaloon tai rivariin. Jotkut koirat ovat ihmissidonnaisia ja ovat kuin kotonaan missä tahansa kunhan oma väki on paikalla. Toiset taas kiintyvät paikkaan.

Jos itselläni olisi tuollainen ongelma, veisin pentua päivän mittaan ulos paljon useammin kuin tavallisesti, mutta lyhyempiä aikoja kerrallaan. Sisällä pitäisin sitä hyvänä, silittelisin ja juttelisin sille vaikka sitä ei suuremmin kiinnostaisikaan, ja yrittäisin saada sen leikkimään, edes vähän. Jos uusien asioiden opettelu jaksaa vielä innostaa, niin sitten niitä kannattaa opettaa, sen aikaa kun keskittymiskyky riittää. Usein, mutta lyhyen aikaa. Ei todellakaan kannata luopua koirasta noin vähästä! Tuo on vain alkukankeutta!

Voimia aloittajalle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      41
      2461
    2. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      389
      1984
    3. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      138
      1664
    4. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      116
      1496
    5. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      14
      1391
    6. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      0
      1062
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      21
      1003
    8. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      12
      1002
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      65
      888
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      63
      875
    Aihe