Kuinkas paljon tämän palstan väestä löytyy jonkin järjestön tai vapaaehtoistyön aktiiveja?
Itse palkallisen päivätyön ohella olen 2 eri järjestössä mukana.
Välillä tuntuu että ei oikein aika ja voimat riitä mutta kun taas molemmat "aiheet" koskettavat minua niin olen jaksanut mukana. Toki vaihtelevalla menestyksellä mutta kuitenkin.
Mitä vapaaehtoistyö merkitsee? Mikä on se palkka joka saa jaksamaan?
Entäpä jos et ole missään mukana mikä on sinun kantasi ns. palkattomaan työhön?
Vapaaehtoistyö/Järjestötoiminta
13
913
Vastaukset
- Jennifer
..kuulunut feministijärjestöön, Setaan ja rauhanjärjestöön.
Nyt olen ajatellut, että olisi kiva mennä johonkin puhelinpalveluun tai ystäväpalveluun. Yksinäisiä ihmisiä on niin paljon. Vanhuksia etenkin ja heitä on kiva kuunnella..:)
Palkaton työ on ihan ok, mutta se ei saa mennä överiksi siinä mielessä, että vapaaehtoistyöllä on vaaransa, kun tekevänä ihmisenä saa tehtäviä yli oman jaksamisen.
Ai niin, asukastoiminnassa olen edelleenkin mukana. Ja sellainen kuunteleva korva ja tsemppaaja vähän kaikkialla. Palkatontahan sekin..;)- Angie
Vapaaehtoistyö perustuu täysin siiten että se on vapaaehtoista ja mielekästä.
Siinä vaiheessa kun se alkaa maistumaan puulta on syytä miettiä että onko tämä enää järkevää.
Itse olen välillä joutunut ottamaan hitusen takapakkia mutta kyllä se siitä on taas lähtenyt.
Itse koen tärkeänä ihmisten auttamisen ja sen että jos minun kokemuksistani tai tiedoistani on jollekkin ihan realistista hyötyä on se jo itsessään palkka minulle, se hyvä mieli mikä auttamisesta tulee - Ennustajafer
Harkitse sitä puhelin-ja ystäväpalvelua pian.
- minä kuulun
suomen luonnonsuojeluliittoon sekä greenpeaceen.
- Artis
En ole konkreettisesti vapaaehtoistyössä kun teen auttamistyötä varsinaisena työnäni, mutta mulla on kummilapsi Intiassa ja kuulun Aseman lapset ry:hyn sekä autan tyttöjen lukuprojektia Nepalissa. Olen milloin vain valmis puhumaan ja taistelemaan lasten, naisten, eläinten ja luonnon puolesta erityisesti.
- Angie
Artis kirjoitti:
En ole konkreettisesti vapaaehtoistyössä kun teen auttamistyötä varsinaisena työnäni, mutta mulla on kummilapsi Intiassa ja kuulun Aseman lapset ry:hyn sekä autan tyttöjen lukuprojektia Nepalissa. Olen milloin vain valmis puhumaan ja taistelemaan lasten, naisten, eläinten ja luonnon puolesta erityisesti.
kun kerran mainitsit eläimet. Onko Pelastetaan Koiria Ry sinulle tuttu?
Minä sattuman kautta löysin heidän sivut, monen tunnin jälkeen kun olin järjestöön kunnolla tutustunut, huokaisin itku kurkussa. Liityimpä kannatusjäseneksi.
Jos et ole vielä tutustunut niin vilkaiseppa. - Angie
Artis kirjoitti:
Pelastetaan Koirat Ry
- IndigoBlue
Minä olen ollut kaikennäköisessä mukana ja vieläkin olen.
Teininä pidin pyhäkoulua ja seurakunnan kerhoja.
Opiskeluaikoina olin Seta-aktiivi ja opiskelijajärjestöaktiivi. Kääntelinpä joskus Seta-lehteenkin jotain.
Nyt teen Planille vapaaehtoiskäännöksiä, koska se on todella mielenkiintoista ja kivaa puuhaa.
Yritän ehtiä mukaan myös Setan puhelinpäivystykseen, koska se on myös tärkeätä ja antoisaa työtä.
Minusta on kiva 'touhuta' kaikenlaista. Omat asiat ovat hyvin, joten on kiva olla mukana tekemässä jotain, mistä on apua jollekin muulle.- Angie
..että kun on omat asiat hyvin niin on äärettömän hyvä ja tarmokas mieli tehdä vähän "ylimäärästä" muiden hyväksi=)
- Klaudia
Olen ollut vähän aikaa spr:n ystäväpalvelussa. Tuota "työtä" voi tehdä ihan hyvin muutenkin. Minä en taida olla järjestöihmisiä. Joskus olen mennyt mukaan johonkin toimintaa ihan tutustumismielessä, mutta olen huomannut, ettei se sovi minulle. Minulla on aika voimakkaita mielipiteitä asioista enkä jaksa ruveta aina riitelemään. Yleensä minä olen ihan eri mieltä kuin toiset ja se eri mieltä oleminen on raskasta. Parempi tehdä yksikseen niitä juttuja, joista on kiinnostunut. Jos joku homma ei miellytä, niin eihän sellaista jaksa, jos ei saa rahapalkkaakaan eikä mitään. Minä uskon, että olen ihan yhtä hyödyllinen tai hyödytön ihminen tässä yhteiskunnassa, touhuilen sitten sitä tai tätä, tai olen touhuilematta. Joskus on parempi olla tekemättä yhtään mitään ylimääräistä.
- Angie
Riitely on inhottavaa, samoin negatiivisessa sävyssä käyty väittely.
Jos jonkin asian kokee ettei se ole oma juttu niin se on parempi silloin sivuuttaa.
Meitä on monia =)
- Patu
Juu, se on se ainoa, missä olen vapaaehtoisena pyörinyt. Mä en ehkä ole sellainen suoran toiminnan "auttaja"- henkilö. Annan mieluummin rahaa keräyksiin, kun juoksen itse jossain auttamassa.
Itse palkattomuus on aika suuri juttu. Jos muuta tuloa ei ole. Jotenkin ne laskut on maksettava. Kuka tietää silti, ettenkö joskus vakaammassa taloudellisessa tilanteessa lahjoittaisi aikaani enemmän muille..?- martsa
vapaaehtoisena Helsingin eläinsuojeluyhdistyksessä, Amnestyssa ja seurakunnan avustustoiminnassa olen joskus puolittaisesti ollut mukana. Koen läheisiksi luonnonsuojeluun, eläimiin ja ihmisoikeuksiin liittyvät asiat sekä kehitysmaiden tyttöjen ja naisten auttamisen.
Omat hommat syövät aika paljon energiaa, joten parempi annostella vapaaehtoistoimintaa edes pikkuriikkisen kuin palaa loppuun ryntäilemällä paikasta toiseen.
En hyväksy lipsumista tilanteeseen jossa yhteiskunta alkaa vyöryttää sille kuuluvia (esim sosiaalitoimi) velvolliuuksia vapaaehtoisaktiivien niskoille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383809Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 64724
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708