Fighter 410P

Pera

Paljonko muilla näyttää kattilan lämpötila? Entä millä alueella asutte ja mihinkä arvoihin olette asettaneet toimimaan.

Itse Pirkanmaalla ja valittu lämpökäyrä on 5 ja muutos lämpökäyrä -1. Kattilan lämpötilaksi on asetettu 53

Tuntuu vain välillä niin kylmältä lattiat. sinänsä asunnossa muuten lämpötila kohdillaan mutta johtuuko se että tuo esilämmitettävä tuloilma pitää asunnon lämpöisenä?

6

1643

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kari

Moi,

Sama juttu, koita säätää tuloilman lämmitystä pienmmäksi, ja esim suihkutilat on normaalisti ilman termostaattia, eli käsisäädöllä, ruuvaa lisää lämpöä sinne

Säästät muuten sähköä paljon kun otat sähkövastuksen pois ja lämmität vain pumpulla, riittänyt mulla toukokuusta tähän päivään asti, käyttöveteen ja lämmitykseen

• MarKus

Meillä on kattilan lämpötila 51. Asustellaan pääkaupunkiseudulla ja lämpökäyrä on 4 ja muutos lämpökäyrä on 0.

Kaippa nuo viileä lattiat johtuvat siitä, että ainakin meillä tuo koneen laskema kiertoveden lämpötila on noin 22 astetta ja eihän se vielä ole jalalle lämmin. Mutta sama homma, huonelämpötila on sopiva, noin 20-21 asteen välillä.

Sen sijaan ilmanvaihdon kanssa olen hieman kummastellut. Eli meillä on talossa kaksi kerrosta ja 580 kuutiota. Koneen ilmanvaihto on suunnitelman mukaisessa asennossa 9/12. Jotenkin tuntuu, että tuo ei riitä. Mutta toisaalta jos tehoja säätää kovemmalle, niin sitten se on tapissa. Eli kyselenpä käyttökokemuksia. Onko vastaavan kokoisia taloja ja mitä arvoja käytätte? Onko eri säädöt kesällä ja talvella? Muita käyttökokemuksia?

• kokoinen

saman kokoinen hasiendo rakenteilla ja LVI suunnittelija sanoi, että 410 ei riitä. Koska talo ns. matalaenergia, niin maalämmössä ei ollut mitään järkeä ja PILP taas oli laskelmien mukaan lähes ideaalinen vaihtoehto meille. Ainoa Fighteria vastaava kone, jossa ilmamäärä riittää ilman että kone on pidettävä täysillä oli Nilan.

Nilan vaan maksaa aivan saaaaaaaaakelisti.

• Raksu

Mulla on tilavuutta ilmanvaihdon piirissä muistaakseni 550 m3. Joka on tietenkin eri asia kuin rakennuksen tilavuus, joka on 750 m3.
        Lvi-suunnittelija sanoi, että koneen rajoilla ollaan.

Normaalissa käytössä en ole huomannut etteikö ilman vaihto riittäisi.
        Puutteena on, että tehostamiseen ei löydy säätöjä.
        Talvella, pakkasilla olen nuukuuttani pienentänyt entisestään ilmanvaihtoa.

Joskus olen miettinyt normin arvoja 0,5...0,6 kertaa/h määrää ilmanvaihdon tarpeellisuutta omalla kohdalani.
        Meillä on väljää eli paljon ilmaa/sierainpari ja arkipäivisin ei ole ketään kotona työaikaan.
        Kosteudenpoisto tuntuu toimivan, saunan jälkeen vois olla hyvä tuo tehostus.

Mikään ihmeitä tekevä säästäjä Nibe ei ole, mutta kätevä ja pieneen tilaan menevä.
        Matalaenergiarakentamisen kaveriksi se tuntuu sopivan oikein hyvin.

Säädöissä olen päätynyt 4 ja 2:een sekä pienentänyt tuloilman esilämmityksen melkein minimiin talvea lukuunottamatta.
        Vielä tuntuu olevan oppimista ja totuttelua kahden asutun vuoden jälkeen.

Tulisijalle oma tuloilma venttiilillä varustettuna olisi kannattanut rakentaa.

• Ppjs

Meillä kattilan lämpötila näyttää 50.
      Lämpökäyrä on 4 ja muutos -2.

Oletteko mitanneet käyttöveden lämpötilaa? ja paljonko se teillä on?

Meillä kone ollut nyt kohta vuoden käytössä ja tyytyväisiä ollaan oltu.
      Sähkönkulutus ollut kesällä, kun ei ole ollut mitään muuta kulutusta, niin kulutus oli noin 9kWh/vrk.

Vuosikulutukseksi näyttää tulevan noin 18000kWh, jossa mukana myös muu sähkönkulutus.
      Saunassa käymme usein ja talossa 122 m2 ja lämmin varasto 10 m2, jossa myöskin vesikiertoinen lattialämmitys.

• MarKus

Kyselenpä vielä Fighter-kokemuksia. Säädin tuossa elo-syyskuun vaihteessa puhaltimen täysille ja ilma kyllä raikastui (tosin ilmankosteus edelleen noin 60) ja humina hieman kasvoi.

Uusi ongelma on kuitenkin kuolleet kärpäset ym ötökät, jotka jostakin suodattimen välistä kanavistoon pääsee. Olen yrittänyt laittaa suodattimen niin hyvin kun mahdollista, mutta silti noita pikku ruumiita yhden ilmastointiventtiilin alta löytyy. Eli onkos Teillä muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia ja jos on, niin oletteko löytäneet ratkaisua?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      34
      11291
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      60
      9098
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5445
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3754
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3680
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3599
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3338
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      60
      2698
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      72
      2420
    10. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      14
      2073
    Aihe