Valmetin aseet

mettäpoju

Meillä pienehkö perikunta selvittelee vaarin jälkeen jättämiä aseita. Vaari oli melkoinen harrastaja jolle pitkän elämän aikana kertyi kaikenmoisia tussareita. Suuri osa vehkeistä on mielestäni ihan romuja, mutta joukossa on muutamia mielenkiintoisiakin. Mua kovasti kiinnostais ostaa itselleni sellainen valmetin valmistama ase, jossa on haulipiiput ja sitten mukana olis kolme irtopiippua. Kaikki noi on pakattu yhteen puulaatikkoon ja ovat mielestäni hyväkuntoisia. Noi irtonaiset piiput näyttää ihan käyttämättömiltä. Siinä olis kahdet sellaiset kivääripiiput joissa merkintä 308win ja toisessa .375win. sitten oli hauli/kivääripiippu 7x jotain. En nyt justiin pääse asetta tarkastelemaan, mutta jotenkin noin ne oli ja se itse haulikko oli sellainen valmetti jossa lukee kyljessä 412s. Ton laatikon vaari on varmaan tehnyt ite kun pätevä äijä oli. Tuskin niitä noin on uutena myyty? Saisin aseen halvalla, mutta kun pitäis kohta lähteä armeijaan niin mietiskelin että kandeeko tommoseen laittaa ropojansa kiinni? onko tolla enään nykyään mitään virkaa mettällä?

10

2175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joo joo

tuolle aseelle varmasti löytyisi muitakin ostajia jos samassa paketissa on tosiaankin lisäksi kaksoisluodikko ja haulikkorihla piippuparit, tuo on pirun arvokas paketti joten vieraalle ei kannata lahjaksi antaa.
      varmasti tekee mitään mettällä, nykyään valmistetaan paljon huonompiakin haulikoita mitä valmetit, suomessa tehtyjen haulikoiden laadunvalvonta oli huippuluokkaa.

• mettäpoju

Kyllä se varmaan mulle jää. Hintaa jää varmaan jotain 1000 egee ja se on mun mielestä ok. noista kuitenkin näkyy olevan pyyntiä lähempänä tonttua ilman noita vaihtopiippujakin. En tiä tuunko niitä koskaan tarviin, mutta eipä ne kaapissa leipää syö. Saakohan noihin vielä kuinka osia?

• Valmetteja on

edelleeen paljon liikkeellä, ja osia saa.
        Valmet 412 on laatupeli.
        Taitava aseseppä tekee osia, jos jotain ei muutoin löydy.

• rompetta

Jos kaisissa piipuissa sama sarja nro niin sarjaa ei kannata purkaa,siinä tapauksessa arvokas.jos myyt hyvä kuntoisia piippuja hinnat alkaa 500€ ja ylöspäin.Itse ostin vähän harvinaisemmat piiput ja maksoin 750€. Ostan suomalaisia piippuja edelleen luoti,hauli,haulirihla,kaksoisluodikon.

• lata1

Lisäksi mitä edelliset on sanonu, niin se että ostat piiput jotka käyvät aseeseen, ei riitä. Piiput tulee vielä sovittaa aseeseen sepällä. Tämä siis NOSTAA arvoa. Jos sinussa on yhtään metsämiehen vikaa niin älä missään nimessä päästä tuollaista tykki-sarjaa sivu suun tuola hintaa.

Olin paikalla 2012 Riihimäen asehuutokaupassa ja samanlaisesta aseesta sekä kivääripiippuparista maksettiin noin 1200€

• luottokaveri

Noista valmeteista pyydetään käytettyinä pelkillä haulipiipuillakin kunnosta riippuen 500-1000€.

Itsellä on Valmet 412S vuosimallia 1986, vaihtosupistimilla, ejektoreilla ja 12/76 patruunoille. Aika monta kilometriä olen ehtinyt sitä metsissä kannella, ositin sen tuolloin 16 vuotiaana. Jos jotain huonoa pitää sanoa niin se on aika painava.

• Osta uusi Baikal

Valmetit ovat jo useita kymmeniä vuosia vanhoja romuja eikä niillä nykypäivänä enää tee mitään. Ei pysty ampumaan rautahaulejakaan ja lyijyä ei saa enää käyttää. Kannattaa viedä romutettavaksi tai voipa joku liike muutaman kympin hyvittääkkin vaihdossa Baikal mp-153 seen joka maksaa uutena n. 350e.
      Puulaatikosta saa tehtyä hyvän linnunpöntön.

• niin mihin

sitä lyijyä ei saa käyttää ? kuulehan napero, suomessa metsästetään paljön muutakin kuin vesilintuja ja korvaavia hauleja on paljon muutakin kuin terästä ja paljon parempaa.
        menee jopa räikeän puolelle jos mainostaa baikalia, niin otta esille tämän surkeimman tekeleen joka baikalilta löytyy, päällekkäistä voi sentään sanoa haulikoksi mutta tuota sorkkarautaa ei, jo hinta kertoo miten se on tehty

• huikkista

eipä nuo saaliselaimet sen enempää panssariin oo pukeutunu kuin ennenkään joten miksi miksi ei ko. ase käy metsästykseen,jos on kunnossa muuten.

• hyvin se kelpaa

Kylläpä jaksetaan vääntää jostain vahasta asejärjestelmän romusta.
      Totta se metsästykseen kelpaa, ei siinä mitään. Ajoihan ryssät ladoillakin aikanaan, eikä edes valittaneet.
      Minulla on muutama vanha Valmetin haulikko ja käytän niitä metsästyksessä vieläkin.
      Silloin kun ei montaa laukausta ammuta, esim. vaikka kettujahti, niin Valmetti sopii siihen mainiosti. Kyyhkyjahtiin tai sorsajahtiin otan sitten nykyaisempaa mukaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      95
      8176
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      174
      3792
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3299
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      255
      2551
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      48
      2185
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      42
      2035
    7. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      29
      1980
    8. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      48
      1912
    9. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1788
    10. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1783
    Aihe