Pitääkö ns. aurinkokatokseen hakea lupaa

Vellu

Asun rivitaloasunnossa. Tarkoituksena olisi rakentaa ns. aurinkokatos kuistille (katos valokatteella). Talonyhtiöltä on lupa. Tarvitsenko erikseen rakennuslupaa tai vastaavaa. On ollut niin monta mielipidettä tähän asiaan. Kiitoksia vastauksistanne jo etukäteen!!!!

6

3722

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta

Tarvitsee, koska kyseessä on julkisivunmuutos. Luvan hakee taloyhtiö. Joissakin kunnissa voi riittää ilmoitus rakennusvirastoon. Senkin tekee taloyhtiö eikä yksittäinen osakkeenomistaja.

Ja taas tähän perään se jo klassiseksi käynyt lausahdus: oikean tiedon saat ottamalla yhteyttä omaan kuntaasi. Niin se vain on; täällä on paljon "musta-tuntuu" -tietoa ja "kyllä-sen-totta-täytyy-olla-koska-olen-sitä-niin-monelle-puhunut" -tietoa.

• Vellu

Kiitoksia vaan tiedosta! Olen huomannut kanssa saman jutun että musta-tuntuu-tietoo-kyllä on. Mut selvitänpä jutun kunnan rakennusvirastosta.

• joku vaan
        Vellu kirjoitti:

Kiitoksia vaan tiedosta! Olen huomannut kanssa saman jutun että musta-tuntuu-tietoo-kyllä on. Mut selvitänpä jutun kunnan rakennusvirastosta.

jos terassi on katettu, lupa pitää hakea, mutta muuten terassin saa kyllä tehdä. Rivareissa voi olla asia kyllä toisinkin.

• Suede

Minkälaisen valokatteen olet ajatellut laittaa ja mihin kiinni? Meillä on tarkoitus keväällä tehdä sama, n. 13m2 avoimelle terassille. Sijaitseee talon kulmassa eli kahdella sivustalla (ovi ikkuna-sivu ja toinen sivu) on talon seinää, yläpuolella ei mitään. Mitetittiin että pitääkö laittaa parruilla pystyyn ja varmaan tukevasti niin että kestää talvet. Mistä tuollaiseen kannattaisi katsoa rakennusohjeet? Luvat pitäisi laittaa hakuseen sitten kun malli on valmis.

• Terassirakentaja

Olen ajatellut rakentaa samantyyppisen katoksen terassilleni, enkä aio hakea mitään lupia ennen rakentamista.

• Suede
        Terassirakentaja kirjoitti:

Olen ajatellut rakentaa samantyyppisen katoksen terassilleni, enkä aio hakea mitään lupia ennen rakentamista.

Luuletko että taloyhtiötä ei haittaa jos rakennat katoksen, meillä ainakin terassin ulkonäkö/talon ulkonäkö muuttuu sen verran että voi tulla jälkikäteen napinaa. Olemme ainoa asunto jolla tämänlainen terassi on, vaikka omapahan on terassimme ja olemme senkin ostaneet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe