Mitä opettajat tekevät kesäkuun alussa? Nostavat toukokuun palkan ja lomakorvauksen ja alkavat nauttia lomasta? Ilmoittautuuko joku työttömäksi ja saa lisäansiota?
Kuinka suuri tuo lomakorvaus tai -raha noin karkeasti ottaen on? Jos on tuntiopettaja ja sopimus on ympärivuotinen, voi hakea vielä päivärahoja ja muita päälle? Entä virassa olevat?
Eikös siellä ollut joku työssäoloehtokin, jos en väärin muista. Voisikos joku vähän selventää vaikka omalla esimerkillään.
Kesäajan ansion muodostuminen
1
271
Vastaukset
- palkanlaskija
Vakinaisten tuntiopettajien ja lehtoreiden palvelussuhdehan jatkuu kesäajallakin ja he saavat saman kuukausipalkan kesäkuussa ja heinäkuussa kuin lukuvuoden aikanakin lomarahan, meillä se maksetaan kesäkuun palkan yhteydessä kaikille vakinaisille. Meillä määräaikaisetkin, koko lukuvuodeksi palkatut ovat aina 1.8.-31.7. töissä, joten kesäajalla juoksee palkka aivan kuten vakinaisillakin.
Jos palvelussuhde päättyy koulun loppuessa eli määräaikainen on tehty esim. vain 31.5. saakka, saa silloin lopputilin eikä kesäajalta palkkaa tietenkään. Opettajalla ei ole lomaoikeutta, on vain laskennallinen loma, lomapäiviä kertyy 2/kk. Eli jos palvelussuhde on alkanut vaikka 1.10 -31.5. opettaja ansaitsee 16 lomapäivää. Koska tämän esimerkkiopettajan palvelussuhteeseen sisältyy syysloma, joululoma sekä hiihtoloma, lomapäiviä/lomakorvausta ei jää maksettavaksi yhtään esim. nyt kuluvalla lukuvuodelta. Lomaraha kyllä maksetaan, se on esimerkkitapauksessa 32 % kuukausipalkasta,
Maksettava lopputili riippuu siis palvelussuhteen kestosta ja miten siihen sattuu koulun keskeytykset ja miten sinä vuonna sattuu arkipyhät, vaihtelee lukuvuosittain ja aina laskettava käsin.
Kesän ajallahan tällainen opettaja on sitten työtön ja voi toki hakea työttömyyskorvausta.
Opettajalla on myös oikeus keskeyttää kesäkeskeytyksen ajaksi esim. palkaton vanhempainvapaa ja saada kesäajalta palkka ja jatkaa elokussa palkatonta vapaata. Myös jos opettaja on kesällä vanhempainrahalla, hän saa kelasta hoitorahan (olikohan se sen niminen, en muista) lisäksi.
Yksi OVTES erikoisuus on sekin, että jos opettaja sairastuu kesäkeskeytyksen aikana, hän saa kelasta palkan lisäksi sairauspäivärahan.
Opettajien ves on kaikenkaikkiaan erittäin monimutkainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191682
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991508Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy37963Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29889Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38841Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50806Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43758Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37750Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56748Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37720