LXDE näppäimistö ?

näppäimistö_häiriköi

1. Uskon käytttäväni LXDE -työpöytää. Miten tarkistan asian (käytettävän työpöydän) ?

2. tämän sivuston:

http://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/applications/464429-lxde-keyboard-shortcuts.html

mukaan LXDE ei itse määrää käytettäviä näppäinyhdistelmiä, vaan niistä vastaa esim. openbox.

"LXDE is not a window manager on its own. It uses the keyboard shortcuts of the window manager it is associated with. It could be compiz, metacity, kwin, whichever you start - but by default, it will be openbox."

eli siis miten tarkistan, mitä ikkunamanageria käytetään ?

3. IceWm -kehitys on ilmeisesti lopetettu. Sääli, siinä ei ollut niin paljon häiritseviä näppäintoimintoja. Käyttämäni kaappaa ainakin F10 ja F11, ja näistä molemmista kaappauksista on haittaa! Haluan, että KAIKKI yksittäiset näppäilyt menevät sovellusohjelmalle, EI ikkunamanagerille / työpöydälle !!!

Esimerkki: jos painaa midnight commanderissa F10, joko mc:n itsensä tai sen alaisuudessa käytettävän toiminnon (esim: tekstitiedoston katselu tai muokkaus) tulee päättyä, mutta nyt tapahtuu jotain ihan muuta, eli F10 ei koskaan päädy mc:n itsensä käsiteltäväksi vaan joku muu ohjelma ( LXDE? Openbox? jokin GUI -tilassa komentorivin käytön mahdollistama apuohjelma, LxTerminal ???) kaappa ei-toivotusti itselleen tuon F10.

Vastaavasti Lazarusta käytettäessä F11 pitäisi tuoda esille komponenttimuokkain (object ispector), mutta nyt se suurentaa joko formin tai lähdekoodimuokkausikkunan, riippuen, kumpi on aktiivinen F11 painettaessa.
Tarkistin asian Lazaruksen omasta pikanäppäinikkunasta, ja siellä F11 on asetettu komponenttimuokkaimelle, muutin tuon tilapäisesti Alt-F11, kunnes selviää, miten saa estettyä, ettei joku muu ohjelma (ikkunamanageri / työpöytä) asiattomasti kaappaa F11 -näppäilyä ja suurenna/palauta aktiivista ikkunaa, jos tuon saa korjattua, muutan Lazaruksessa ko. pikanäppäimen takaisin pelkäksi F11 (nyt siis Alt-F11).

Juuri tällaiset asiat ovat "häiritseviä näppäintoimintoja" linuxissa.

IceWm:ssä en muista törmänneeni yhteenkään häiritsevään näppäintoimintoon, mutta muissa ikkunamanagereissa / työpöydissä / Gui-tilan terminaaliohjelmassa, joka siis mahdollistaa komentorivin käytön GUI -tilassa, näitä häiritseviä näppäintoimintoja valitettavasti tuntuu riittävän.

Onko jotain keskitettyä tapaa saada nuo häiritsevät näppäintoiminnot kokonaan pois ?

8

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -?-

      Mikähän se käyttöjärjestelmä mahtaa olla?

    • -68-
      • näppäimistö_häiriköi

        echo $XDG_CURRENT_DESKTOP

        LXDE

        tulostuu pääteikkunaan.

        Mutta kun edellä todettiin, ettei LXDE ole ikkunamanageri, vaan työpöytäympäristö, joka käyttää allaolevan ikkunamanagerin (esim. openbox, metacity, kwin, jne. ).

        Eli antamasi ohje tulostaa käytettävän työpöytäympäristön nimen, ei ikkunamanagerin nimeä.

        Käyttiksenä siis fedora.


      • näppäimistö_häiriköi
        näppäimistö_häiriköi kirjoitti:

        echo $XDG_CURRENT_DESKTOP

        LXDE

        tulostuu pääteikkunaan.

        Mutta kun edellä todettiin, ettei LXDE ole ikkunamanageri, vaan työpöytäympäristö, joka käyttää allaolevan ikkunamanagerin (esim. openbox, metacity, kwin, jne. ).

        Eli antamasi ohje tulostaa käytettävän työpöytäympäristön nimen, ei ikkunamanagerin nimeä.

        Käyttiksenä siis fedora.

        Alla asiaan liittyviä tulosteita:

        [admin@localhost .config]$ echo $DESKTOP_SESSION : $XDG_CURRENT_DESKTOP
        LXDE : LXDE
        [admin@localhost .config]$ ps -A | egrep -i "gnome|kde|mate|cinnamon|lx|xfce|jwm"
        17 ? 00:00:00 kdevtmpfs
        740 ? 00:00:00 lxdm-binary
        911 ? 00:00:03 lxsession
        1077 ? 00:15:51 lxpanel
        1418 ? 00:00:00 lxpolkit
        2265 ? 00:00:12 lxterminal
        2266 ? 00:00:00 gnome-pty-helpe
        [admin@localhost .config]$ ps -A | egrep -i "compiz|metacity|kwin|openbox"
        1074 ? 00:01:15 openbox
        [admin@localhost .config]$

        Eli tästä voisi päätellä:

        Työpöytäympäristö: LXDE
        Ikkunamanageri: openbox
        Gui-tilan apuohjelma komentorivin käyttämiseksi: lxterminal

        Mutta entä näiden osalta: miten selvitetään, mikä näistä kaappaa mitäkin näppäilyjä?

        ok, F11 tuskin on ainakaan lxterminal:in kaappaama, koska se on kaapattuna myös lazarusta käytettäessä (joka on GUI -ohjelma, ei komentoriviohjelma). Mutta F10:n kaappaukseen syyllinen saattaa olla lxterminal.


    • Jyräpoika

      "Onko jotain keskitettyä tapaa saada nuo häiritsevät näppäintoiminnot kokonaan pois ?

      On. Jyrää levysi puhtaaksi ja asenna Windows8. Ja tiedät mitä teet.

      • ----->>

        Kiitos ei maksulliselle tietoturvattomalle virusimurille, ja etenkin kun Windows 8-laatikkokasa on teinien tableteille tehty.


      • trollit pois

        Lakkaa mainostamasta sitä wirusimuria täällä!


    • näppäimistö_häiriköi

      tässä ohjeita F10 -häiriköinnin poistamiseen:


      suorita seuraavat komennot:

      cd
      cd .config/lxterminal

      seuraavaksi käynnistä tekstieditori oletushakemiston tiedostolle lxterminal.conf

      muuta rivi:
      disablef10=false

      riviksi:
      disablef10=true

      tallenna tiedosto ja poistu tekstieditorista.
      lopeta lxterminal!

      Kun nyt käynnistetään lxterminal uudelleen, F10 -ongelman pitäisi olla poistunut.

      MUTTA: tämä pitää ilmeisesti tehdä jokaiselle käyttäjälle uudelleen.

      MIHIN pitää tehdä vastaava muutos, jotta uusille käyttäjille tulisi tämä muutettu asetus alkuperäisen sijasta ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1439
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      329
      1042
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      885
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      729
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      156
      720
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      47
      671
    7. 52
      561
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      558
    9. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      548
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      521
    Aihe