aidan maalaus

aidan tekijä

voiko kuusi lautaa maalata? joku väitti että kuusessa ei pysy maali.
olen siis tekemässä piha aitaa, tarvitseeko aitaa kyllästää vai riittääkö jos vetää jonkun maalin pinnalle?
itse ajattelin että lyön eka kuusilaudat paikalleen ja sitten maalaan tikkurilan valekalla aitamaalilla,mutta alkoi mietityttämään jos sitä aitaa ei ensin kyllästä ja vetäsee maalipinnan päälle niin lauta alkaa homehtumaan/mätänemään maalin alta ,voiko olla mahdollista?
Voiko kuusilautaa maalata pelkästään vai tartteeko kyllästää ensin? miltä se pelkkä maali suojaisi? haluaisin että aita kestää aiankin sen 10 vuotta,toteutuuko toiveeni jos maalaan laudat vain aitamaalilla?

2

851

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maalaajainen

Olen maalannut kuusilautaa talomaalilla. Kyllä se on siinä pysynyt missä talonkin maali. Mutta pitää aina joidenkin vuosien päästä maalata uudelleen, jos meinaa että on hyvän näköinen. Seuraavan aidankäsittelen jollain Valtilla. Luonnollisen värisellä, ettei rapistuminen niin heti pistä silmään. Ja ainakin minun kuusilautaaita maalattuna näyttää olevan vieläkin ehyt, vaikka olen talonkin myynyt ja aita tehtiin 20 vuotta sitten.Mutta siitä on pidetty huolta.

• ...

Kuusi kehno rakennuspuu. Eikä polttopuunakaan häävi.

Mutta, jos sulla nyt on kuusilaudasta tehty aita, kyllä sen voi maalata, pitääkin maalata, muuten se mätänee silmissä..

Lyö ensin jotain kyllästettä, useampaankin kertaan. Kuusi niin imupaperia, että kyllä se imee valtavasti. Sitten, etkä ensi vuonna, maalaa se hyvällä maalilla pariin kertaan. Paras ois aina punamulta, mutta kun kerran valkoisen haluat, joku öljymaali. Eka kerros litkulla, että imeytyy, toinen pintamaali.

Kyllä kuusiaita toimii muutenkin kuin kuusiaitana, siis lauta-aitanakin. Se vaan pitää käsitellä paremmin, kuin koivu tai mänty. Sitä pitää huoltaa paremmin kuin muita puu-aineita, mutta kyllä se kestää, jos sitä ei päästä lahoamaan. Että niinkuin, sinuna ostaisin uudet, mäntyiset laudat, pääsisit helpommalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      179
      4757
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      40
      2536
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2192
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1719
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      81
      1348
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1281
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1193
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      145
      1180
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      103
      945
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      117
      887
    Aihe