Yhdistelmä-opinnot käyneet!

Lonïa

Yhdeksäs luokka alkoi ja alan olla yhä varmempi että pk:n jälkeen suorittaisin yhdistelmä-opinnot... Haluaisin kuulla mielipiteitä, että kuinka rankkaa tämä on? Ajatuksena olisi suorittaa parturi-kampaaja ja yo-tutkinto. Keskiarvo riittää helposti, porukat suosittelee ekaksi lukiota mutta haluan tehdä jotakin konkreettisesti, mutta saada myös valkolakin. jos et halua kommentoida tähän, anna mailiosoitteesi niin postittelen sitten.

*kiittää ja kumartaa*

2

215

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valmistunut

Heips! Olen itse suorittanut yhdistelmaopinnot ja valmistuinkin viime kevaana lahihoitajaksi ja ylioppilaaksi samalla kertaa. Nyt kun mietin neljan vuoden opiskelun jalkeen milta koulutus tuntui, on pakko myontaa, etta se ei ollut aina helppoa eika kevytta. Tassa kuitenkin minun opiskeluhistoriaa:

Meilla opinnot oli jaettu kuuteen jaksoon vuodessa. Ensimmaisena vuonna luimme lukiokursseja vain kahden jakson verran. Muina jaksoina opiskelimme siis lahihoitaja-kursseja. Ekana vuonna koulupaivat ei olleetkaan joka paiva niin pitkia. Toisena vuonna aloimme opiskella vauhdilla lisaa lukioaineita ja siina sivussa sitten suoritimme eri jaksojen aikana tyossaoppimisia ja luimme lahihoitaja-aineita. Kolmantena vuotena erikoistuimme johonkin osa-alueeseen lahihoitajaopinnoissamme (mina valitsin lapset ja nuoret). Tassa vaiheessa siis luokka hajosi, koska jokainen siirtyi omaan uuteen ryhmaansa opiskelemaan omia erikoistumiskurssejaan. Me yhdistelmalaiset opiskelimme kuitenkin yhdessa viela lukiokursseilla, joita meilla olikin TODELLA PALJON 3. vuodella. Samana vuonna suoritimme viela tyossaoppimisen ja teimme kevaalla opinnaytetyot. Se vuosi siis oli aika rankka.

Voisikin sanoa, etta toisena ja kolmantena vuonna koulupaivamme olivat ainakin kolmasti viikossa klo. 8-16. Jos halusi lukea jotain erikoisempia kursseja (saksaa...muita kielia, pitkaa matikkaa) piti kayda lukemassa niita kursseja viela iltalukiossa. Neljas vuosi oli kuitenkin jo kevyempi. Tammikuuhun mennessa suoritimme loput n. 10 lukiokurssia ja yhden lahihoitajakurssin. Meilla olikin lyhyita koulupaivia esim. 8-11.30 tai 12.30-15.30 Perjantait meilla oli koko 4.vuoden ajan vapaita paivia, koska silloin ei ollut lukiopetusta aikuislukiossa (joka siis piti meille naita kursseja). Nama neljan paivan pituiset kouluviikot ja 2-6 tunnin pituiset koulupaivat olivat siis mukavaa vaihtelua.

Itse kirjoitin reaalin jo syksylla, joten kevaalla ei sitten tarvinnut stressata niin paljon. Kun olimme saaneet lukiokurssit suoritettua tammikuun jalkeen, meilla koitti lukuloma. Sitten oli kirjoitukset, jonka jalkeen "normaalilukiolaisilla" on vapaata lakkiaisjuhlaan asti, mutta meidan piti huhti-toukokuussa suorittaa viela yksi tyossaoppiminen.

Tiivistettyna voisi siis sanoa, etta 2. ja 3. vuosi on rankimmat, mutta jos niista selviaa, niin jaksaa viela 4. vuoden joka kirjoituksista huolimatta oli ainakin meilla kevyt.

Oma oponi ei aikoinaan yla-asteella suositellut yhdistelmaopintoja minulle. Samaa sanoi saman talon lukion rehtori, joka suositteli ihan tavallista lukiota. Sanoisin kuitenkin, etta jos on tottunut yla-asteella tekemaan laksynsa saannollisesti, parjaa yhdistelmaopinnoissakin. Keskiarvonkaan ei tarvitse hipoa mitaan kymppia. Itsellani oli yla-asteella ka. 8.9, lukion paattotodistuksessa se oli 8,7 ja lahihoitajatod. keskiarvo oli 4,4 (asteikko 1-5) joten vaikka samanaikaisesti suorittaa kaksia opintoja ei se kuitenkaan tarkoita, ettei pysty saamaan hyvia arvosanoja.

Hyvana puolena yhd.opinnoissa on se, etta jos kayt vain lukion, et todellisuudessa valmistu kolmen vuoden aika MIHINKAAN. Tyokkaristakaan ei saa lakin saatuaan mitaan, silla ne ei katso sun suorittaneen mitaan ammattia. Jos kuitenkin suoritat samalla amm.tutkinnon on sinulle kuitenkin taattu tyottomyysturva, jos et heti valmistumisen jalkeen tyollistyisikaan. Itse tiesin, etta aion jatkaa opiskeluja viela myohemmin ja paatos jatko-opinnoistani kypsyikin neljan vuoden aikana. Ala jota haluan opiskella on edell. sos.ja terv. alaa, mutta juuri valkolakin avulla minulla on mahdollisuut hakea kyseiseen koulutukseen.

Yhdistelmaopinnot antaa siis MAHDOLLISUUKSIA. Esim. itse vietan parhaillaan valivuotta ulkomailla (kuten kirjoitusasusta voi paatella). Pelkan lukion suorittaneet panikoi usein kevaisin, etta mihin kouluun hakisi ja "mita haluaisi olla isona". Itsellanin tata ongelmaa ei ollut minullahan on jo yksi ammatti!!!

Tsemppia siis kaikille yhdistelma-opintoja harkitseville!!! Kyseisen neljan vuoden uurastuksen jalkeen voi todellakin olla ylpea uurastuksestaan :)

• tietoa vailla_89

Kiitos, toi sun teksti valaisi aika paljon!!! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3799
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2944
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1845
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      914
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      754
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      698
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      56
      697
    Aihe