Egypti ja raha-asiat!

makadi beach

Matkustamme ensimmäistä kertaa egyptiin hurghadaan ja olemme miettineet miten kannattaa toimia valuutan kanssa. Kannattaisiko sitä vaihtaa jo suomessa vai paikan päällä, vai nostaa automaatista paikan päältä? Uskaltaako luottokorttia käyttää liikkeissa, ravintoloissa yms? Ystävämme olivat joutuneet huijatuiksi, ja saaneet jossain vaihtorahaksi jotakin egyptin vanhaa valuuttaa joka ei ollut enää käypää maassa. Mutta jostain olen lukenut, että siellä olisi käytössä kahta eri valuuttaa? Arvostaisin tosi paljon jos joku tietäväisempi voisi neuvoa asiassa. Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan :)

10

535

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • egyptitär81

Olimme huhtikuun alussa Hurghadassa ja käytimme vallan egyptin puntia, joita vaihdoimme hotellin aulassa olevasta rahanvaihtoautomaatista. Ei kannata vaihtaa Suomessa, koska vaihtokurssi korkeampi kuin paikan päällä. Itse en käyttäny luottokorttia, ei ollut tarvetta siihen eli siihen en osaa vastata.

• Mukavaa matkaa

Suosittelen vaihtamaan eurot paikanpäällä egyptin punniksi. Tosin eurotkin tuntuvat Hurghadassakin käyvän. Hotelleilla voi vaihtaa ja joissakin hotelleissa on automaatti jossa voi vaihtaa eurot egyptin punniksi. Luottokortti on mukana, mutta sitä käytetään vain hädän sattuessa. Joskus kokeiltiin sillä nostaa rahaa, mutta kurssi oli moninkerroin huonompi kuin paikanpäällä. Koskaan en ole egptissä tullut huijatuksi, mutta kannattaa olla tarkkana kuitenkin rahojen suhteen.

• makadi beach

Kiitos vastauksista! Tämä auttoi jo paljon, että paikan päällä kannattee vaihtaa rahat. Minkälainen kurssi on kohtuullinen? Mitä esim 100e pitäisi saada. Tosiaan kun ensimmäistä kertaa mennään ja egyptin punnat ovat niin vieraita. Otsassa lukee "huijjaa minua" ;)
      Lisää vinkkejä saa laittaa vieläkin. Odotamme tosi innolla matkaa ja vaikka vähän jännitääkin niin odotan myös sitä tinkaamista, vaikka olen varmasti tosi onneton siinä :D

• reiska299

Ehdottomasti kannattaa vaihtaa suomessa mieluiten helsiki vantaalla, egyptissä vaihtopalkkio, ja huijaavat vielä joitain turisteja, lisäksi suomesta saat PAREMMAN kurssi, vaihda mahdollisimman paljon suomessa.

• Näin on!

Näin on!! Vaihda eurosi puntiin jo Suomessa! Vältyt siten monelta ikävyydeltä.

• Limpsutin

Jos olette menossa Makadiin (nimimerkistäsi ajattelin), niin siellä on pankki, joka hoitaa rahanvaihtoa. Kurssi ok, mutta lisäksi tulee vaihtopalkkio, joka oli minusta iso. Hurghadan keskustassa tai Senzomall -ostoskeskuksessa varmasti parempi kurssi. Yksinkertaisinta on kuitenkin vaihtaa Makadin pankissa. Ja eorotkin käyvät hyvin, mutta silloinkin kurssi vaihteleva.

• Mukavaa matkaa

Viiden Egyptin reissun kokemuksella, ehdottomassa Egyptissä kannattaa vaihtaa. Suomessa todella huono kurssi ja vaihtopalkkiot päälle. Egyptissä vaihto juuri sillä kurssilla, ilman mitään vaihtopalkkiota. Huhtikuussa 100 €:lla sai 900 egyptin puntaa.

• akkuna2

Useasti Egyptissä käyneenä kannatan vaihtoa Egyptissä. No euroillakin voi maksaa, jos tarvis on. Mutta puntien kanssa ei huijata niin helposti. Itse vaihdan 200 eurolla ja sitten aina tarvittaessa lisää. Ei tarvitse puntia kotiin kantaa. Hotellin respa on helpoin paikka, ihan ok kurssi. Kyliltä löytyy kyllä pieniä vaihto paikkoja, pankkissa olen kerran vaihtanut, mutta niiden systeemiä en ymmärtänyt. Odottaa piti niin, että yritti hemo mennä. Kortilla en ole ikinä uskaltanut nostaa, enkä maksaa.

• egyptitär81

Mielestäni sain n. 700 puntaa yli, kun vaihdoin hotellin maatista. En muista enää, mutta tulee halvemmaksi kuin vaihtaa Suomessa!

• Vaihto Egyptissä

No ei todellakaan tule halvemmaksi vaihtaa Suomessa :=)

Suomessa on tosi surkea kurssi toisin kuin Egyptissä. Vuosi sitten hotellin automaatissa satasalle sain n. 800 puntaa ja tänä vuonna sain jo 900. Suomessa en olisi tosiaankaan saanut kuin nippanappa tuon 700 puntaa jos sitäkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      132
      3144
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      223
      2981
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      79
      1936
    4. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      77
      1579
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      239
      1427
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      48
      1148
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1041
    8. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      984
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä