Aion teettää kääpiöluppakorvakanilleni poikasia ja haluaisin vastauksen muutamaan kysymykseen: Voinko jättää yhden pienistä kaneista niiden äidille kaveriksi? Kirjoissa lukee että kanit voi vieroittaa noin kuuden viikon ikäisinä äidistään mutta ne on laitettava vielä pariksi viikoksi keskenään isoon häkkiin...mitä teen kun minulla on vain yksi häkki?
Kanillani on leukapussi ja kani on kooltaan muutenkin aika iso.Onko siitä sille haittaa vai kannattaisiko ruokavaliota muuttaa niin että se laihtuisi hieman? P.S kani on tehnyt poikasia kerran aiemminkin muttei ollessaaan minulla. Kiitos!!!
kysymyksiä poikueesta...
5
161
Vastaukset
- Heppi
Ensinnäkin..ennen kuin teetät mitään, niin kai sinulla on varmat kodit kaikille poikasille? ja mitkä ovat poikasten teettämis kriteerisi? Miksi haluat poikasia teettää? Haluatko edistää kääpiöluppien luonnetta tai ulkomuotoa? Tärkein kysymys on, miksi? Ja jos sinulla ei ole varaa tai viitseliäisyyttä ostaa/tehdä toista häkkiä poikasille..niin unohda koko homma..sillä itse poikasten hoidossa ja toisessa kanissa on satoja kertoja enemmän vaivaa, aikaa ja sijoitettavaa. Ja voi olla ettei emo hyväksy valitsemaasi poikasta kaverikseen..mitäs sitten teet, jos sinulla on vain yksi häkki?
Imettävällä äidillä saakin olla hieman massaa..Mutta poikasten jälkeen on kani syytä pistää laihdutuskuurille. Leukapussi ei yksistään ole paha, koska kanille voi tulla jo yksistään hormoneista tai perintötekiöistä leukapussi..mutta jos kani on muutenkin lihava, niin olisi sen terveydelle parasta hieman laihtua. Heinä-vesikuuri on tehokkain..eli jätät pelletit ym. kokonaan pois ja syötät vain vettä, heinää ja tuoretta.
Mieti vielä rauhassa oletko valmis tähän prosessiin..ja etsi kaikkie mahdollista tietoa poikasten teettämisestä. Koskaan ei voi tietää liikaa. Yksi hyvä juttu ainakin löytyy osoitteesta http://kaniyhdistys.com ja sieltä osiosta lomakkeet.- löllö
että vain ammattilainen on sopiva ihminen teettämään poikasia kanille. Tekstistäsi saa kuvan, että se on hankalaa, monimutkaista, aikaa vievää ja erittäin vaativaa hommaa. Onko näin? Luuletko tosiaankin, että kaninpoikaset teettävät työtä? Taidat luulla. Olet lukenut kirjoista, että se on työteliästä, joten uskot siihen. Eikö? Kaninpoikaset ovat työteliäitä vain silloin, jos niitä pitää keinoruokkia. Silloin ne tarvitsevat keinomaitoa noin parin tunnin välein. Oletat ilmeisesti, ettei luonto osaa hoitaa sitä minkä luokin? Ei ihminen voi hyysätä kaikkea mahdollista. Emo pärjää oikein hienosti ihan yksin poikasten kanssa, jos ihminen niitä plärää ja nostelee heti enismmäiseksi,niin vaarana on, että emo hylkää poikaset.
Vähän luottamusta luontoäitiin ja sen kekseliäisyyteen!
Miten niin äiti ei hyväksyisi poikastaan kaverikseen? Miten niin? Poikaset on tosiaan hyvä ertottaa emosta aika aikasin, koska jos emo stressaantuu poikasista, se rupeaa ajamaan niitä takaa, ja ahdistelemaan niitä. Poikaset stressaantuvat ja stressi voi laukaista taudin, johon ne kuolevat.
Oletko valmis ja oletko valmis. Blaa blaa blaa. tule jooko käymään meillä, ja kysy multa, olenko valmis. Ikää on 15 ja poikueita olen hoivannut jo lähemmölti 20. Revi siitä, ja anna toistenkin yrittää.... - Heppi
löllö kirjoitti:
että vain ammattilainen on sopiva ihminen teettämään poikasia kanille. Tekstistäsi saa kuvan, että se on hankalaa, monimutkaista, aikaa vievää ja erittäin vaativaa hommaa. Onko näin? Luuletko tosiaankin, että kaninpoikaset teettävät työtä? Taidat luulla. Olet lukenut kirjoista, että se on työteliästä, joten uskot siihen. Eikö? Kaninpoikaset ovat työteliäitä vain silloin, jos niitä pitää keinoruokkia. Silloin ne tarvitsevat keinomaitoa noin parin tunnin välein. Oletat ilmeisesti, ettei luonto osaa hoitaa sitä minkä luokin? Ei ihminen voi hyysätä kaikkea mahdollista. Emo pärjää oikein hienosti ihan yksin poikasten kanssa, jos ihminen niitä plärää ja nostelee heti enismmäiseksi,niin vaarana on, että emo hylkää poikaset.
Vähän luottamusta luontoäitiin ja sen kekseliäisyyteen!
Miten niin äiti ei hyväksyisi poikastaan kaverikseen? Miten niin? Poikaset on tosiaan hyvä ertottaa emosta aika aikasin, koska jos emo stressaantuu poikasista, se rupeaa ajamaan niitä takaa, ja ahdistelemaan niitä. Poikaset stressaantuvat ja stressi voi laukaista taudin, johon ne kuolevat.
Oletko valmis ja oletko valmis. Blaa blaa blaa. tule jooko käymään meillä, ja kysy multa, olenko valmis. Ikää on 15 ja poikueita olen hoivannut jo lähemmölti 20. Revi siitä, ja anna toistenkin yrittää....Itse asiassa en ole lukenut kirjoista yhtään mitään,vaan on aivan omia kokemuksia poikasten teettämisestä. Tiedon olen oppinut vuosien kanikokemuksella ja viisaiden kani-ihmisten kanssa keskustelemalla. Suomalaiset kanikirjat ovat niin alkeellista tasoa, että niihin ei ole luottamista.
Ensinnäkin ikäsi ei kerro minulle yhtään mitään. 15-vuotias voi olla henkisesti erittäinkin kypsä tai sitten erittäinkin epäkypsä. Ikääsi en ole missään kohdin vedonnut..Monet minunkin ikäiseni ovat varsin epäkypsiä. En saanut aiemmasta tekstistäsi sellaista kuvaa, että olisit ennenkin teettänyt poikasia kaneilla. "Olen KUULLUT että kanit pitäisi vierottaa 6-viikkoisina emostaan"??? Vai oletko sama henkilö kuin aiheen aloittaja?
Enkä missään kohdin ole sanonut, että poikasten hoitaminen itsessään olisi työlästä. Mutta tietoa on oltava. Nimenomaan niitä vastasyntyneitä poikasia EI saa käsitellä. Minusta kuulosti vain epäilyttävältä, että jos ei ole aikaa hankkia toista häkkiä, niin miten on aikaa hankkia toista kania. Mielestäni on myös oltava hyvät perusteet poikasten teettämiselle. NE OVAT ELÄVIÄ OLENTOJA.
Enkä ole tekstilläni ketään osoitellut tai tietoisesti loukannut. Mielestäni kerroin asiani ystävällisesti ja asiallisesti..joten turha sinun on kiukkuasia minuun purkaa. Jollain ihmisillä on taipumus ottaa neuvot loukkauksena, vaikka ne tarkoittaisi täysin ystävällisenä eleenä. Saanen kysyä, että miksi kirjoitit tänne jos mielestäsi tiedät kaiken? En tiedä pitäisikö minun itkeä vai nauraa...Voinpa vain sanoa, että ainakin minun on helpompi hengittää kun ei ole nenä täynnä herneitä.
Ja jos olet sitä mieltä, että jo kaiken teidon hallitset, niin jätä seuraava viesti kirjoittamatta. - löllö
Heppi kirjoitti:
Itse asiassa en ole lukenut kirjoista yhtään mitään,vaan on aivan omia kokemuksia poikasten teettämisestä. Tiedon olen oppinut vuosien kanikokemuksella ja viisaiden kani-ihmisten kanssa keskustelemalla. Suomalaiset kanikirjat ovat niin alkeellista tasoa, että niihin ei ole luottamista.
Ensinnäkin ikäsi ei kerro minulle yhtään mitään. 15-vuotias voi olla henkisesti erittäinkin kypsä tai sitten erittäinkin epäkypsä. Ikääsi en ole missään kohdin vedonnut..Monet minunkin ikäiseni ovat varsin epäkypsiä. En saanut aiemmasta tekstistäsi sellaista kuvaa, että olisit ennenkin teettänyt poikasia kaneilla. "Olen KUULLUT että kanit pitäisi vierottaa 6-viikkoisina emostaan"??? Vai oletko sama henkilö kuin aiheen aloittaja?
Enkä missään kohdin ole sanonut, että poikasten hoitaminen itsessään olisi työlästä. Mutta tietoa on oltava. Nimenomaan niitä vastasyntyneitä poikasia EI saa käsitellä. Minusta kuulosti vain epäilyttävältä, että jos ei ole aikaa hankkia toista häkkiä, niin miten on aikaa hankkia toista kania. Mielestäni on myös oltava hyvät perusteet poikasten teettämiselle. NE OVAT ELÄVIÄ OLENTOJA.
Enkä ole tekstilläni ketään osoitellut tai tietoisesti loukannut. Mielestäni kerroin asiani ystävällisesti ja asiallisesti..joten turha sinun on kiukkuasia minuun purkaa. Jollain ihmisillä on taipumus ottaa neuvot loukkauksena, vaikka ne tarkoittaisi täysin ystävällisenä eleenä. Saanen kysyä, että miksi kirjoitit tänne jos mielestäsi tiedät kaiken? En tiedä pitäisikö minun itkeä vai nauraa...Voinpa vain sanoa, että ainakin minun on helpompi hengittää kun ei ole nenä täynnä herneitä.
Ja jos olet sitä mieltä, että jo kaiken teidon hallitset, niin jätä seuraava viesti kirjoittamatta.Kysyt minulta kysymyksen, ja samalla haastat olemaan vastaamatta. Jaa jaa...
Ei, en ole samahenkilö kuin aiheen aloittaja.
Nyt sun siis pitää kirjoittaa oikeaoppisesti ja vähän piikitellä, ettet antaisi itsestäsi lapsellista kuvaa, niinkö? Pata kattilaa soimaa
Höh, no johan menee niin ymmärtämättömäks toi sun tekstis, etten osaa mitää sanoo siihe. Miten ikä vetoo johonki? Miten nii epäkypsä? Mä en jaksa enää lukee sun tekstiäs, meni iha oudoks. Kirjota ens kerralla vaan, jos vielä tekee mieli haukkua jotakuta, ku ei voi purkaa niitä ongelmia muuten. Kaikilla meillä on joskus vaikeeta... - Heppi
löllö kirjoitti:
Kysyt minulta kysymyksen, ja samalla haastat olemaan vastaamatta. Jaa jaa...
Ei, en ole samahenkilö kuin aiheen aloittaja.
Nyt sun siis pitää kirjoittaa oikeaoppisesti ja vähän piikitellä, ettet antaisi itsestäsi lapsellista kuvaa, niinkö? Pata kattilaa soimaa
Höh, no johan menee niin ymmärtämättömäks toi sun tekstis, etten osaa mitää sanoo siihe. Miten ikä vetoo johonki? Miten nii epäkypsä? Mä en jaksa enää lukee sun tekstiäs, meni iha oudoks. Kirjota ens kerralla vaan, jos vielä tekee mieli haukkua jotakuta, ku ei voi purkaa niitä ongelmia muuten. Kaikilla meillä on joskus vaikeeta...Eiköhän lopeteta tämä lapsellinen riitely tähän, kun ei enää aiheeseenkaan liity.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383809Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 64724
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708