Miksi kutsutaan steinerkouluiksi?

Miksi?

Miksi kutsutaan steinerkouluiksi kouluja, joissa ei saa mitään käsitystä siitä, millainen henkilö oli Rudolf Steiner?

7

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäkään en ymmärrä

      Niinpä. Lapsille ei kerrota Steinerista, opit verhotaan salamyhkäisyyteen. Eihän steinerilaisuus edes ole varsinaisesti mikään pedagogiikka...

    • suljettuja kysymyksi

      Mitä siellä pehmeiden nukkien taustalla onkaan? Miksi kakkosluokkalaiset lukevat jouluevankeliumin, vaikka taustalla ole kristinuskoa?

      Miksi?

      Miksi?

      Miksi?

      • iksimiksi

        Voisiko joku 3 17 vastata yllä oleviin kysymyksiin?


      • steineräippä
        iksimiksi kirjoitti:

        Voisiko joku 3 17 vastata yllä oleviin kysymyksiin?

        No jo on ihmeellisiä kysymyksiä... Jouluevankeliumi kuuluu tietenkin kristinuskoon, joka on pohjana myös Steinerin opeissa. Steinerin mukaan Jeesuksia toki oli kaksi.

        Steiner kielsi suoran oppiensa opettamisen lapsille. Sen sijaan koko steinerin kasvatuspedagokiikka pohjautuu Steinerin ikuisesta Akasha kronikasta selvännäköisyytensä avulla tulkitsemaan antroposofiaan. Hänen viisaat oppinsa ovat kaiken taustalla, ja ne välittyvät kyllä lapselle koulun rakentaman maailmankuvan kautta.

        Perustietoa antroposofiasta (Lähde Suomen antroposofinen liitto):

        Tiivistelmä: Antroposofia on Rudolf Steinerin (1861-1925) muotoilema laaja uskonnollis-filosofinen synteesi. Irtauduttuaan teosofisesta seurasta Steinerin lähipiiri perusti Saksassa Antroposofisen seuran vuosien 1912-1913 taitteessa.

        Antroposofia on saanut vaikutteita teosofiasta, esoteeris-okkulttisesta perinteestä ja saksalaisesta idealismista. Steiner oli suuntautunut enemmän kristinuskoon ja länsimaiseen kulttuuriin kuin itämäisiin uskontoihin ja hän katsoi, että juuri Kristus-tietoisuudella on keskeinen merkitys ihmiskunnan henkisessä evoluutiossa.
        Teosofian vaikutus näkyy esimerkiksi Steinerin opissa eri maailmankausista ja ihmisen erilaisista "ruumiista" ja Akasha-kronikasta.

        Steiner katsoi kristinuskon olevan kaikkien mysteeriokulttien täyttymys ja hän korosti Golgatan tapahtuman olevan taitekohta ihmiskunnan historiassa. Hän kuitenkin tulkitsi sovitusoppia eri tavoin kuin perinteiset kirkot. Niin ikään Steiner esitti kristologisia spekulaatioita, jotka poikkeavat perinteisistä näkemyksistä. Ihminen kuten koko kosmos kehityy asteittain kohti henkisempää todellisuutta. Steiner hahmotteli myös näkemyksiä antroposofisesta lääketieteestä ja pedagogiikasta (Steiner-pedagogiikka).


    • 13+9=22

      Steinerkoulujen alkuperäinen nimihän on Waldorf-koulu ja se on käytössä käsittääkseni kaikissa muissa maissa paitsi Suomessa. Tänne waldorfpedagogiikka saapui 2. maailmansodan jälkeen, jolloin saksalaiset nimet olivat huonossa huudossa ja nimitys steinerkoulu koettiin pehmeämmäksi kuin waldorfkoulu. Makunsa kullakin. Mielestäni waldorfkoulu olisi nimenä parempi, koska steinerkoulu -nimi herättää helposti kaikenlaisia henkilökulttiajatuksia ym.

    • jf'Ä*

      Mitä väliä on sillä millainen Rudolf Steiner oli? Minä en tiedä, mutta ymmärrän tavan, jolla Steiner-koulussa lapsia opetetaan. Sama luokanopettaja kahdeksan vuotta.Ensimmäisellä luokalla tavoite on tulla yhteisöksi. Runoja ja lauluja toistamalla eri kielillä lapset oppivat luonnostaan valmiudet kielten oppimiseen. Paksuilla vahaliiduilla peilikuvia piirtäen lapsen käsi valmistuu kaunokirjoitukseen ja koko keho on työssä mukana. Se pehmeä nukke on terveen ihmisen kuva ja se tekee ne kaikki pelottavat hypyt yms., joita lapsi ei kenties uskalla itse oikeasti tehdä. Puutöissä tehdään leluja ja tekstiilitöissä pannulappuja, pipoja, huilupusseja yms. Steiner- koulussa tehdään vain hyödyllisiä tavaroita. Kirnumalla kermasta voita, jauhamalla jyvistä jauhoja ja tekemällä niistä sämpylöitä, opitaan ettei maito tule vain kaupasta. Joka vuodelle on oma teema esim. kolmas vuosi on työläisvuosi ja silloin tutustutaan työläisammatteihin sekä tehdään yllä mainittuja asioita. Joka vuosi toteutetaan joku esitys. Oppikirjat tehdään itse tyhjälle vihkolle kuvituksia ja tekstiä myöten. Jokaisen kirja on siis omanlainen. Lapsen kehitystä verrataan ainoastaan hänen omaan edellisen vuoden saavutuksiin. Arvostelu tehdään menneessä muodossa sanallisena ja siinä pyritään totuuteen. Kirjoittamalla "olit laiska" ei leimata lasta laiskaksi vaan tapa työskennellä. Opetetaan, että omalla toiminnalla on seuraus. Lapselle annetaan mahdollisuus muuttaa tapa toimia ja joka lapsessa on aina jotain positiivista sanottavaa. Numerot tulevat rinnalle vasta kahdeksannen luokan jälkeen. Henkilökohtaisesti voin sanoa, että kaksi aikuista lastani ovat tasapainoisia selviytyjiä suurelta osin Elias-koulun johdosta. Yhteistyö kodin ja koulun välillä on hyvä, lapsia kasvatetaan yhdessä.

      • perus on pare

        "Pehmeä nukke on terveen ihmisen kuva". Mielestäni outo ilmaisu, joka varmasti kuvaa jotakin Steinerkoulun piilo-opetussuunnitelmaa.

        Itselläni on kokemusta sekä Steinerkoulusta että peruskoulusta ja pidän ehdottomasti peruskoulua sallivampana ja erilaisuutta hyväksyvämpänä. En arvostele pedagogiikkaan, vaan tapaa kohdella ihmisiä. Se on ehdottomasti tasa-arvoisempaa peruskoulussa.

        Edellinen kirjoittaja lienee ollut johdon sun muiden kannatusyhdistysten tärkeiden immeisten suosiossa. Tai sitten ollut itse yksi heistä.

        Steinerkoussakin on hyviä immeisiä ja hyviä opettajia, mutta missään muussa koulussa en ole kokenut tulleeni niin huonosti kohdelluksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      408
      3223
    2. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      99
      2400
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      1
      2329
    4. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      22
      2009
    5. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      188
      1536
    6. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

      "Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      11
      1357
    7. Sukupuolen merkitys elämässäsi?

      Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el
      Sinkut
      202
      1150
    8. Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne

      niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,
      Ikävä
      44
      1102
    9. Nainen rakas

      Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      93
      1021
    10. Iltalehden evästeasetukset

      No nyt pomppas! Avasin Iltalehden sivut ja niin kuin silloin tällöin sattuu, sivusto kysyi evästeasetuksia, joihin ylee
      Maailman menoa
      119
      982
    Aihe