Lukio - pahalta kuulostaa

Kertokaa

Voisitteko kertoo lukiosta? En nimittäin tiiä siitä yhtään mitään. Onko siellä paljo vaikeempaa kun yläasteella?
Onko siellä pakollista liikuntaa?
Kannattaako ottaa pitkää matikkaa? Onko hirmu vaikeeta?
En oo lukenu KOSKAAN saksaa. Eli kannattaako ottaa saksaa? Ja muutenkin, onko se hirmu vaikeeta? Jos ei saksa, niin mitä kieliä suosittelette?
Mikä on se systeemi ja mikä kaikki siellä on erilaista kun yläasteella?

-Olisin tosi kiitollinen vastauksista.-

12

1662

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6:n Laudaturin YLIoppilas

Jos lukio kuulostaa pahalta, ei sinne kannata mennä, luuseri. Mee vaan amikseen runkkaan putkia ja muita kundeja, hintti !

• joopajoo

Jos lukiosta valmistuu tuollaisia ääliöitä ei sinne todellakaan kannata mennä!!!

• lukiosta

Moi !

Tässä asiallista viestiä lukiosta.

Pitkää matematiikkaa eikä matemaattisia aineita kannata ottaa, koska niistä ei ole juuri mitään hyötyä jatko-opinnoissa. Kannattaa painottaa kuitenkin taideaineisiin, esim. kuvaamataitoon, koska niistä on paljon tehtäviä reaalikokeessa.

Lukiossa ei ole mukavaa; se on aika tylsä ja nukkavieru paikka. Ylioppilastutkinnollakaan ei enää tee juuri mitään, koska ylioppilaitakin valmistuu yli 30000 vuodessa.

Suosittelen mielummin amista. Pääset heti ammattiin ja nopeammin rahaan käsiksi.

• Mik

Kai tama oli ihan vaan lappa, mutta ei kylla ainakaan minun yo-kirjoituksissa ollut yhden yhta tehtavaa jostain kuvaamataidosta...

• stWasm1.0

>

näissä ammatteissa tarvitaan matematiikkaa (tai fysiikka): kemisti, biologi, lääkäri, fyysikko, arkkitehti, jne.

>

taideaineita ei tarvita mihinkään

>

jos on tyhmä niin silloin on tietenkin tylsää, kun ei tiedä mistä puhutaan

>

ja montako menee korkea-kouluihin tai yliopistoihin?

• opiskelija

Eivät kyllä mielestäni pidä paikkaansa nuo edelliset väittämät lukiosta.
      Ensinnäkin, kyllä pitkästä matikasta ja muistakin matemaattisista aineista on hyötyä jatko-opinnoissa, mikäli haluaa aloille, joilla kyseiset aineet ovat välttämättömiä, esim. tekniset alat niin amk:ssa kuin yliopistossakin.
      Toiseksi, tuskinpa tuo lukiotodistus aivan turha on, vaikka vuosittain moni kirjoittaakin ylioppilaaksi. Lukio on hyvä väylä korkeakouluopintoihin. Jos ei ole varma haluaako lukion jälkeen vielä jatkaa opintoja, kannattaa ehkä harkita ammattitutkinnon hankkimista, koska paremmat mahdollisuudethan sillä on päästä työelämään kuin lukion papereilla.
      Noihin alkuperäisiin kysymyksiin voisin sen verran sanoa, etten itse ainakaan kokenut lukiota kovin paljon yläastetta vaikeammaksi, tosin se riippuu siitä, miten paljon on tottunut tekemään töitä opintojen kanssa.
      Pakollista liikuntaa on, mutta mielestäni se vain piti mielen virkeänä lukemisen lomassa.
      Jos olet yläasteen matikan selvittänyt suuremmitta vaikeuksitta, ei lukion pitkä matikkakaan ylitse pääsemättömän vaikeaa ole. Asiat ovat ehkä hiukan monimutkaisempia, mutta kyllä ne tajuaa, kun viitsii yrittää.
      Itse olen lukenut saksaa viidenneltä luokalta asti, eikä se aluksi ole sen vaikeampaa kuin muutkaan, mutta asioiden edetessä saksa on kyllä vaikeampi kieli hallita kuin esim. ruotsi tai englanti.
      Lukiossa pitää valita hiukan enemmän omia kursseja, helpottaa, jos tietää mitä lukion jälkeen haluaisi tehdä. Itse valitsin fysiikan kurssit psykologian sijaan, koska halusin teknilliseen yliopistoon. Lukiossa odotetaan hiukan kypsempää käytöstä kuin yläasteella, koska lukioon tullaan vapaaehtoisesti. Kovinkaan paljon oma lukioaikani ei yläasteajasta eronnut, se oli vain kymmenen kertaa hauskempaa. :)

• opiskelija

Ilman muuta kannattaa lukea pitkää matikkaa. Se avaa ovia moniin jatko-opiskelumahdollisuuksiin. Liikuntaa on mielestäni pakko ottaa kaksi kurssia (terveystieto on se toinen). Kielistä voisin suositella venäjää. Se ei ole yhtään sen vaikeampi kieli kuin mikään muukaan. Monia vain pelottaa ne erilaiset kirjaimet. Lukio eroaa eniten yläasteesta siinä, että valmiita lukujärjestyksiä ei ole, vaan kurssit pitää itse valita. Käytännössä se on kuitenkin helppoa, koska pakollisia kursseja on suurin osa. Eikä niitä mahdollisia yhdistelmiä ole kovin paljon, miten kurssit valitsee jos lukee esimerkiksi pitkää matikkaa ja vierasta kieltä. Lukion vaativuus on aivan liian ylikorostettu. Tosiasiassa lukio on lepokoti, jossa ei joudu koville. Kirjoitukset ovat ainoa todellinen testi.

• jees

... pitkä matikka kandee /ottaa (vaikka mulla ei sitä oo) koska vaikka sen kirjottais huonostikin niin siitä saa silti aina plussa-pisteitä! mä kuitenkin jo tiedän että tulevaisuuden ammatillani ei oo mitään tekemistä matikan kans niin tyydyin lyhyeen... :D mut siis, oon ollu lukios nyt jonkin aikaa ja on ollu ihan mielenkiintosta! joillain siellä voi tietty olla tylsää varsinkin jos ei tajua hölkäsen pöläystä mitä puhutaan... mut mä kyl oon viihtyny! kurssivalintojen teko on vaan vähän hassua... x)

• Kertokaa

Oon hyvä matikassa ja kieletkin sujuu hyvin. Lukuaineissa kaikki on vähintään ysejä ollu.
        Vieläkää ei tiiä, mihin ammattiin rupeis. Ois sitte helpompi valita niitä aineita joita vois tarvita siinä työssä. Mua kiinnostaa tietotekniikka, kemia, fysiikka ja kaikki matemaattiset jutut. Mutta millasia ammatteja osaisitte ehdottaa? Jos pääsisin sitten vaikka yliopistoon opiskelemaan lisää. En tosiaankaan tiedä, mikä vois olla mulle sopiva ammatti.

• Sasha

Voisitteko kertoo lukiosta?
      *Kyllä me voimme
      Onko siellä paljo vaikeempaa kun yläasteella?
      **on. mulle ainaki
      Onko siellä pakollista liikuntaa?
      **on, paitsi ei IB:llä
      Kannattaako ottaa pitkää matikkaa? Onko hirmu vaikeeta?
      **ei kannata, ei oo vaikeeta
      Eli kannattaako ottaa saksaa? Ja muutenkin, onko se hirmu vaikeeta?
      **Ei kannata, kauhee kieli, mun hyvälläkään kielipäällä ei saa selkoa siitä ja mä oon opiskellu sitä kaks vuotta.
      Jos ei saksa, niin mitä kieliä suosittelette?
      **Ei ainakaan japania. en tajua sitä, mutta ranska on nätti kieli
      Mikä on se systeemi ja mikä kaikki siellä on erilaista kun yläasteella?
      **systeemi on se, että kaikki on hirveen tosissaan ja sulle iskee masennus ku tajuut, että sielä pitää olla kolmisen vuotta ja sittenkään et ole vielä mitään muuta kuin sivistynyt.
      Hyvät ihmiset älkää menkö lukioon. Minä tein sen virheen. ens yhteishaussa haen pois vapauteen!

• Jose

Lukio ei oo vaikee paikka jos jaksaa tehdä läksyt ( ei vaadi paljon kummempaa). Mulla nousi keskiarvo yläasteen jälkeen lukiossa. Ja kannattaa ainakin kokeilla pitkää matikkaa kahden eka kurssin verran ja jos tuntuu ylivoimaiselta niin aina voi vaihtaa lyhyeen. Pitkä matikka ei oo loppujen lopuksi vaikeeta ja kun haet jatko opintoihin siitä saa lähes poikkeuksetta kaikissa paikoissa lisäpisteitä. Kielistä sen verran että aloitin lukiossa Saksan ja Espanjan. Espanja on tosi kiva ja persoonallinen kieli ja jos oot hyvä enkussa niin kannattaa kokeilla jos koulussas voi valita sitä. Aluksi voi olla pelottavaa kun ei tiedä mitään koko kielestä mutta kyllä se kielitaito karttuu. Saksa on taas sääntöjen pänttäämistä, mutta ei mitään vaikeeta. Jos ruotsissa pärjää hyvin niin luulisin että saksa sujuu jos on motivaatiota.

• niina

kanattaa ehdottomasi mennä jos ei tiedä mitä haluaa tehdä loppuelämääsi. hengailet kolme vuotta jossain koulussa mistä saat sellaisen hienon lakin mistä saa juoda drinksuja baarissa. nå mulle ainakin lukio oli kiva, luin itse kolme sivua psykkaa niihin loppukokeisiin ja hyvin pärjäsin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      40
      3741
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      33
      3314
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2938
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2780
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1798
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      82
      1766
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1609
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1557
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      29
      1539
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1524
    Aihe