Adoptiovanhempien taustaa

brunette100

Hei!

Olen pohtinut adoptiota ja siihen liittyviä kysymyksiä. Mulle tuli mieleen sellainen asia, että täytyykö adoptiota aikovalla (tai hänen puolisollaan) olla ammattikorkeakoulu tutkinto, tai yliopisto tutkinto taskussa? Vai voiko adoptoida, vaikka molemmilla tulevilla adoptiovanhemmilla on pelkästään ammattikoulu käyty? Tämä on yksi suuri kysymys, joka jäi mietityttämään. Yritin kyllä netistä etsiä vastausta tähän, mutten löytänyt.

Kiitos.

14

414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnellinen adoäiti

      Moikka! Olemme adoptiovanhempia, minä yo-merkonomi ja mieheni käynyt ammattikoulun. Lapsemme tuli kotiin maasta, jolle tämä koulutustausta ainakin mukisematta riitti. Tosin vaikuttaa siltä, että vaatimuksia koko ajan tiukennetaan, joten voisit vaikka soittaa Interpediaan, Pelastakaa Lapsille ja Helsingin kaupungille ja kysyä asiaa (siis jos olet kiinnostunut kv adoptiosta). Onnea matkaan :)

    • brunette100

      Kiitos sinun kommentistasi! Haluaisin kyllä adoptoida, harmi vain, ettei ikä ihan vielä riitä. Mutta todella kova halu adoptioon olisi sitten kun vain pystyy.

      Löytyykö muilta omakohtaisia kokemuksia?

      • Tässä odotellessa

        Pela järjestää ainakin isoimmissa kaupungeissa adoptioinfoja, mikäli vain mahdollista niin mene sellaiseen. Voit mennä vaikka tilaisuus ei olisikaan omalla kotipaikkakunnallasi. Info kestää noin 2 tuntia ja sen aikana ja jälkeen voi esittää kysymyksiä. Jos haluat kysyä asioista yksityisesti niin kannattaa mainita siitä ilmottautumisen yhteydessä. Jos asut maalla tai paikkakunnallasi seuraavaan adoptioinfoon on aikaa niin soita rohkeasti Pelaan ja kysy.

        Ikäkysymys ei minua koske sillä prosessin aloittaessani olin jo yli 25 vuotias. Kannattaa kuitenkin kysyä esim. Pelasta voiko adoptioneuvonnan aloittaa jo "alaikäisenä". Adoptiokoulutus kuitenkin kestää sen 6kk- vuoden.


      • Moi hei

        Jos olet vielä noin nuori niin odota vaan että saat ihan oman vauvan. Ne ovat parhaita!! Sinun ja miehesi itsetehty!!:)


      • Lapseton
        Moi hei kirjoitti:

        Jos olet vielä noin nuori niin odota vaan että saat ihan oman vauvan. Ne ovat parhaita!! Sinun ja miehesi itsetehty!!:)

        Mitä luulet miksi ihmiset hakevat adoptiota? Olisihan se oma vauva paras, mutta yleensä adoptoivat parit eivät voi saada niitä "omia" vauvoja...


    • brunette100

      Tuli vielä mieleen, että pitääkö tulevaa lasta mennä katsomaan monta kertaa kohdemaahan, vai riittääkö, että menee vain kerran esim. Etiopiaan, ja lähtee samalla reissulla kotiin? Että on vain tämä "hakumatka". Vai täytyykö Etiopiaan matkustaa monta kertaa katsomaan lasta?

      • brunette100

        .. En osannut muotoilla sanomaani paremmin, joten toivottavasti kirjoitus ei kuulosta kauhean töykeältä. En todellakaan halunnut kirjoittaa vihaiseen sävyyn.
        Haluaisin adoptoilapsen vaikka heti syliin.


      • Adoptoinut5
        brunette100 kirjoitti:

        .. En osannut muotoilla sanomaani paremmin, joten toivottavasti kirjoitus ei kuulosta kauhean töykeältä. En todellakaan halunnut kirjoittaa vihaiseen sävyyn.
        Haluaisin adoptoilapsen vaikka heti syliin.

        Kannattaa lukea esim. Pelastakaa Lapset -järjestön adoptiosivuja, niissä kerrotaan hakumatkoista. Matkoja on yksi, jolloin lapsen saa mukaan, mutta eri maat vaativat eri pituisia maassaoloaikoja, joku Afrikan maa esim. useita kuukausia


      • Onnellinen adoäiti

        Ainakin minulla on se käsitys, että Venäjä on ainoa kohdemaa, jossa käydään useamman kerran prosessin aikana. On "katsomismatka", jolloin saa jonkin verran touhuta lapsen kanssa ja tutustua tähän ja vasta sen jälkeen tulevat adoptiovanhemmat tekevät päätöksen, haluavatko tuon lapsen.
        Mutta omakohtaista kokemusta on vain yhden (ei Venäjältä tulleen) lapsen verran ja päätös esitetyn lapsen hyväksymisestä tehtiin lasta tapaamatta eli meillä oli vain tuo hakumatka kohdemaahan. Toki haaveena on koko perheellä päästä sinne vielä uudelleen, jos ei nyt juurimatkalle niin ihan turistina.
        Onnea pähkäilyihin!


      • Ei!!!
        Onnellinen adoäiti kirjoitti:

        Ainakin minulla on se käsitys, että Venäjä on ainoa kohdemaa, jossa käydään useamman kerran prosessin aikana. On "katsomismatka", jolloin saa jonkin verran touhuta lapsen kanssa ja tutustua tähän ja vasta sen jälkeen tulevat adoptiovanhemmat tekevät päätöksen, haluavatko tuon lapsen.
        Mutta omakohtaista kokemusta on vain yhden (ei Venäjältä tulleen) lapsen verran ja päätös esitetyn lapsen hyväksymisestä tehtiin lasta tapaamatta eli meillä oli vain tuo hakumatka kohdemaahan. Toki haaveena on koko perheellä päästä sinne vielä uudelleen, jos ei nyt juurimatkalle niin ihan turistina.
        Onnea pähkäilyihin!

        Mä oon jo vuosia sanonut että kv-adoptioit on niin lapsikauppaa!!! Ällöttää koko homma tosissaan. Käyvät katsomassa lasta tai saavat kuvan ensin että haluavatko tämän lapsen vai ei!! Ettekö te tajua adovanhemmat et teitä viilataan linssiin noiden summien kanssa!! Useat maat ovat nostaneet hintoja entisestään jotta huonot hakijat tippuu pois. Kyllä maat varmasti haluaisivat pitää lapsen ja siksi myös nostavat hintoja.


      • adoäiti
        Ei!!! kirjoitti:

        Mä oon jo vuosia sanonut että kv-adoptioit on niin lapsikauppaa!!! Ällöttää koko homma tosissaan. Käyvät katsomassa lasta tai saavat kuvan ensin että haluavatko tämän lapsen vai ei!! Ettekö te tajua adovanhemmat et teitä viilataan linssiin noiden summien kanssa!! Useat maat ovat nostaneet hintoja entisestään jotta huonot hakijat tippuu pois. Kyllä maat varmasti haluaisivat pitää lapsen ja siksi myös nostavat hintoja.

        sen verran oikaisua tähän viestiin että lapsesta ei makseta ko maahan eli en oikein ymmärrä mistä ihmeestä olet keksinyt "Useat maat ovat nostaneet hintoja entisestään" -kommentin. Prosessin kulut (ja nimenomaan kulut, ei siis hinta) muodostuvat suomalaisen palvelutarjoajan perimistä maksuista, jolla katetaan kuluja, asiakirjojen hankinnasta Suomessa sekä matkakustannuksista. Lapsia ei hinnoitella, edes adoptiossa.


    • Reijjanen

      Tyhmä kysyy, että kun adoptiolapsi on saatu syliin, tuleeko adoptioprosessista vielä lisää kuluja maksettavaksi? Vai loppuuko "pitkä ja kallias" prosessi siihen. Tiedän kyllä että lapsen saatuaan adoptioprosessiin liittyy seurantakäyntejä yms. Mutta tuleeko lisää kuluja?

      • Onnellinen adoäiti

        Kummasti nuo finanssiasiat alkavat painua unholaan, kun lapsi on ollut kotona jo vuosia.. muistaakseni meille ei enää tullut palveluntarjoajalta laskuja kotiintulon jälkeen, vain tasauslasku kun adoptio oli vahvistettu. Ja tuossa tasauksessa saimmekin hiukan takaisin rahaa.


    • Reijjanen

      Kukaan ei ilmeisesti halua vastata.. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2868
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2164
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe