Hampaiden pesu:)

Äippä94

Miten muilla menee hampaiden pesu vauvalla :)? Meillä vähän päälle 4 kk vanha vauva jolle juuri puhkesi ensimmäinen hammas :) nyt ollaan iltaisin ja aamuisin totuteltu hampaiden pesuun:) tai no hampaan:D pikkuhiljaa loppuu se hammasharjan pureminen ja saan jopa pestä tuota hammasta:) mites muilla ekan hampaan kohdalla:) käytittekö hammastahnaa ja pesittekö aamulla ennen aamupalaa vai sen jälkeen :) kaikkea saa kertoa :) on kiva tietää muiden kokemuksia :)!kiitos ASIALLISISTA vastauksista ..;) ole kyllästynyt kuulemaan kuinka "huono " äit voinkaan olla kun olen nuori :)

19

2285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6kk

Mulle sanottii neuvolassa että hammaslääkärit suosittelee hammastahnaa. Laitat vain vauvan pikkurillinkynnen verran sitä :) ja hei paras olla vaa huomioimatta noita ikä rasisti kommentteja :) ei mekää välitetä ku positiivisista :)

T. Toinen nuori

• Äippä94

Laitoinkin ihan pienen pisaran vain :) ja totta :) ei äitiys ikää katso :)

• ...........

Pestään 11k ikäsen vauvan hampaat iltaisin viimesenä ennen nukkumaanmenoa. Ylähampaita ei oikein anna pestä kun sinne ilmeisesti puhkeamassa lisää niin ikenet herkät. Ja pureskelee kyllä harjaa. Eka hammas puhkesi 4kk iässä ja hammastahnan käyttö aloitettiin samantien. Aamuisin ei vielä pestä hampaita, jossain vaiheessa täytyy ottaa sekin kuvioihin.

• meillä näin

Pesin hampaat aamulla ennen aamupalaa. Se on suositus, niiin vauvoille kuin vaareillekin. :) Itse käytin fluoritonta hammastahnaa vajaa 2v-ksi asti. Virallinen suositus kai kuitenkin on tosiaan tuo pienen pieni määrä matalan fluoripitoisuuden tahnaa heti alusta lähtien.

• klpö

Pesen lapsen hampaat samalla tavalla kuin omatkin, aamulla aamupalan jälkeen.

• lkahdflk

Meilla ekat hampaat tuli 4kk iässä ja heti aloin pesemään aamuin illoin. Vielä ei ole alkanut harjaa puremaan mutta välillä pesu ei meinaa onnistua millää kun suu pysyy kiinni :D Meillä hammastahna otetii käyttöön vasta 7kk iässä koska meille neuvola sanoi että ei tarvi hammastahnaa ennen ku myöhemmin (1v->), 7kk kohdalla oli minulla hammaslääkäri ja kysyin hammastahna asiaa ja sanottiin että ekasta hampaasta ja siitä lähti se..

• ENNEN aamupalaa

Hampaat pestään aamuisin ENNEN aamupalaa, koska heti syömisen tai juomisen (poikkeuksena tietysti vesi) jälkeen ei pidä pestä hampaita. Silloin on happohyökkäys päällä ja hampaiden pesu happohyökkäyksen aikana kuluttaa kiillettä. Jos välttämättä haluaa pestä vasta aamupalan jälkeen niin sitten pitää odottaa se vähintään puoli tuntia. Tämä koskee tosiaan kaikkia vauvasta vaariin, kannattaa opetella itsekin samaan, jos on aiemmin tehnyt eri tavalla. :)

• jiiii.

Itse ainakin haluan pestä hampaat aamulla viimesenä ennen kotoa lähtöä jotta hengitys on raikas. Esim. kahvin jälkeen henki saattaa haista pahalle. Ja minä olen kuullut että esim. tuoremehun juonnin jälkeen heti hampaiden peseminen vaurioittaisi kiillettä, mutta ei esim. leivän syönnin jälkeen tms.

• klpö

Ei meillä suoraan aamupalapöydästä hampaita juostakaan pesemään. Ja myös illalla pestään hampaat vasta iltapuuron JÄLKEEN.

• ENNEN aamupalaa
        klpö kirjoitti:

Ei meillä suoraan aamupalapöydästä hampaita juostakaan pesemään. Ja myös illalla pestään hampaat vasta iltapuuron JÄLKEEN.

"Minä olen kuullut, että esim. tuoremehun juonnin jälkeen heti hampaiden peseminen vaurioittaisi kiillettä, mutta ei esim. leivän syönnin jälkeen tms.". Tämä ei pidä paikkaansa. Aina syömisen ja juomisen (paitsi veden juomisen) jälkeen on suussa happohyökkäys ja sen aikana hampaiden harjaus vahingoittaa kiillettä.

Luonnollisesti hampaat pestään iltapuuron jälkeen, mutta silloinkin mielellään vähintään puoli tuntia puuronsyönnin jälkeen. Kuten sanoin, jos välttämättä haluaa pestä hampaat vasta aamupalan jälkeen, on se mahdollista tehdä, mutta silloin on syytä pitää se puolen tunnin väli. Eihän joka aterian jälkeen muutenkaan pestä hampaita, sen takia hampaat voi pestä aivan hyvin aamupalaa ennen ja ottaa aamupalan päälle esimerkiksi xylitolpastillin tai -purkan.

• vauvallekko?
        ENNEN aamupalaa kirjoitti:

"Minä olen kuullut, että esim. tuoremehun juonnin jälkeen heti hampaiden peseminen vaurioittaisi kiillettä, mutta ei esim. leivän syönnin jälkeen tms.". Tämä ei pidä paikkaansa. Aina syömisen ja juomisen (paitsi veden juomisen) jälkeen on suussa happohyökkäys ja sen aikana hampaiden harjaus vahingoittaa kiillettä.

Luonnollisesti hampaat pestään iltapuuron jälkeen, mutta silloinkin mielellään vähintään puoli tuntia puuronsyönnin jälkeen. Kuten sanoin, jos välttämättä haluaa pestä hampaat vasta aamupalan jälkeen, on se mahdollista tehdä, mutta silloin on syytä pitää se puolen tunnin väli. Eihän joka aterian jälkeen muutenkaan pestä hampaita, sen takia hampaat voi pestä aivan hyvin aamupalaa ennen ja ottaa aamupalan päälle esimerkiksi xylitolpastillin tai -purkan.

tässä ketjussa taitaa olla kyseessä vauvojen hampaat, tuskin annat vauvalle purkkaa tahi pastillia? :-D

• ENNEN aamupalaa
        vauvallekko? kirjoitti:

tässä ketjussa taitaa olla kyseessä vauvojen hampaat, tuskin annat vauvalle purkkaa tahi pastillia? :-D

Jos et sattunut tajuamaan, niin vastasin tuossa molemmille ylempänä kirjoittajille ja purkka- ja pastilliosio oli luonnollisesti vastausta tuohon, että haluaa itse lähteä liikenteeseen raikkaalla suulla ja sen vuoksi pesee hampaat vasta aamupalan jälkeen.

• hammas1

ikki missä on sokeria tekee happohyökkäyksen! eli myös kun syöt leipää, happohyökköys tulee!

• Vanhempi äiti

Tärkeämpää kuin 4 kk vanhan vauvan hampaan pesu, on että et tartuta hänen suuhunsa kariesbakteeria.

Minulla on 3 aikuista lasta, eikä kenelläkään ole yhtään reikää hampaissaan. Karkkia on syöty ja pesuissa lintsattu, mutta heitä ei ole suukoteltu vauvana suoraan suulle, emme ole maistaneet ruokaa lapsen lusikalla, emmekä "puhdistaneet" tuttia omassa suussamme.

• Äippä94

Eipä sitä reikiintymistä voi estääkkään .. Jos on huono syöjen laatu ja "pehmeät" hampaat niinkuin itselläni.. Aina olen pessyt hampaat säännölisesti ja syön xylitolia jne ja silti vain hampaat reikiintyvät ja lohkeilevat ..

• ei mene niin
        Äippä94 kirjoitti:

Eipä sitä reikiintymistä voi estääkkään .. Jos on huono syöjen laatu ja "pehmeät" hampaat niinkuin itselläni.. Aina olen pessyt hampaat säännölisesti ja syön xylitolia jne ja silti vain hampaat reikiintyvät ja lohkeilevat ..

"Eipä sitä reikiintymistä voi estääkkään .. Jos on huono syljen laatu ja "pehmeät" hampaat niinkuin itselläni.."

Väärin. Jotta hampaat reikiintyvät, tarvitaan kariesbakteeri. Ihmisellä ei ole kyseistä bakteeria suussaan syntyessään, vaan hän saa sen ensimmäisten ikävuosiensa aikana tartuntana yleensä vanhemmiltaan. Mitä pidempään tartunta voidaan estää, sitä huonommin bakteeri enää pääsee suussa lisääntymään, koska suun bakteerikanta on muutaman vuoden ikäisellä jo paljon vakiintuneempi kuin vauvalla. Jos saa tartunnan vauvaiässä, ottaa karies kyllä paikkansa suussa. Olet itse todennäköisesti saanut tartunnan melko aikaisin.

• Äippä94
        ei mene niin kirjoitti:

"Eipä sitä reikiintymistä voi estääkkään .. Jos on huono syljen laatu ja "pehmeät" hampaat niinkuin itselläni.."

Väärin. Jotta hampaat reikiintyvät, tarvitaan kariesbakteeri. Ihmisellä ei ole kyseistä bakteeria suussaan syntyessään, vaan hän saa sen ensimmäisten ikävuosiensa aikana tartuntana yleensä vanhemmiltaan. Mitä pidempään tartunta voidaan estää, sitä huonommin bakteeri enää pääsee suussa lisääntymään, koska suun bakteerikanta on muutaman vuoden ikäisellä jo paljon vakiintuneempi kuin vauvalla. Jos saa tartunnan vauvaiässä, ottaa karies kyllä paikkansa suussa. Olet itse todennäköisesti saanut tartunnan melko aikaisin.

Näin mulle on hammasläälärissä sanottu kun olen ihmetellyt miksi reikiä tulee ja hampaat lohkeilee..

• ei mene niin
        Äippä94 kirjoitti:

Näin mulle on hammasläälärissä sanottu kun olen ihmetellyt miksi reikiä tulee ja hampaat lohkeilee..

Lääkäri tarkoitti tietenkin sitä, että pehmeään hammasluuhun karieksen on vielä helpompi porautua. Ja hauraan hammasluun takia hampaat myös lohkeilevat. Mutta erityisesti pehmeän hammasluun ollessa kyseessä on hyvin tärkeää välttää kariestartuntaa viimeiseen asti, jotta bakteeri ei pääsisi ottamaan valta-asemaa suussa. Toivottavasti hammaslääkärisi on suositellut sinulle fluorihuuhdetta, pehmeää kiillettä on mahdollista vahvistaa siten.

• Vanhempi äiti
        Äippä94 kirjoitti:

Huono syljen laatu tarkoittaa myöskin sitä, että sinuun on tartutettu karies hyvin aikaisin. Näin itse tuon hammaslääkärin kommentin ymmärtäisin.

Pehmeistä hampaista en ole koskaan kuullut, mutta ehkä D-vitamiinin ja/tai kalsiumin puute voisi tälläistä aiheuttaa. Fluori kovettaa kiillettä, joten sitä kannattaa käyttää purskutteluliuoksena. Elmex (se oranssi tuubi) on paras hammastahna.

Hammaslääkäreiden työ olisi pelkkää oikomis- ja tapaturmien hoitoa, jos lapsiin ei vauvana tartutettaisi kariesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe