- Marie! Huhuu! Oletko täällä? Emil huusi ystävälleen Marielle.
- Olen täällä! Auta minua!…………. Marie yritti huutaa heikolla äänellään.
- Missä sinä olet? Vastaa!
- AUTA! Auta! Auta minua….Autaaaaaaaaaaa!!!!!
- Marie! Missä sinä…….AAAAAAAAAA!!!!
Oli kirkas aamu. Emil heräsi pirteänä. Mutta jokin asia painoi hänen mieltään.
Jokin myllersi hänen sisällään. Uni.. Siinä oli jokin huutanut häneltä apua.
- Emil! Joko heräsit? Emilin äiti huusi.
- No se siitä unesta. Emil huokaili itsekseen. Emil oli 14vuotias tyttö joka asui suurkaupungissa. Lontoossa.
Hän oli lähdössä perheensä kanssa kesä- lomalle vanhaan kartanoon iso- äitinsä luo.
Emilillä oli oma hevonen. Se on rodultaan: ruotsalainen puoliverinen tamma. Sen nimi on: Shapiner Black.
Shapiner oli 8vuotta vanha ja se oli määrä ottaa mukaan lomalle kartanoon.
Emilin vanhemmat olivat kilttejä ja hienotapaisia. He olivat kertoneet Emilille että kartanossa asui
saman ikäinen tyttö kuin Emil ja sen nimi olisi Marie. Marie oli Emilin serkku. Tämän kuultuaan Emil oli säikähtänyt.
Hänen vanhempansa olivat kertoneet että Marie oli loukkaantunut pahasti pudotessaan hevosen selästä.
Emilin vanhemmat olivat sanoneet ettei hänellä olisi vanhempia, mutta hänellä olisi oma hevonen ja että hän Emil saisi hoitaa sitä, tarpeen tullen jos Marielle sattuu jotain.
- Mitä Marielle voisi muka sattua? Emil kysyi.
- Hmmmm……..Jos….
- Jos mitä? Emil kysyi hermostuneesti isältään Eerikiltä.
- Jos Marielle sattuu jotain. Hänen äitinsä sanoi kiireesti Emilille.
- Aijaa. No. Mä menen laittaan Shapinerin valmiiksi.
- Niin. Sinun täytyy laittaa itsesikin valmiiksi! Sillä lähdemme pian! Emilin äiti huusi hänen peräänsä kun hän juoksi talliin.
- Shapir! Me lähdemme pian, laitan sinut nyt valmiiksi. Emil huokaili Shapille.
Emil ajattelee itsekseen laittaen Shapineriä valmiiksi. Marie? Voi ei! Marie! Hän oli unessani! Hän huusi apua minulta! Minkäköhän laine se on? Entä hevonen. Hmm……………
- Emil! Oletko valmis? Aleksander tuli käymään pikaisesti ennen kuin lähdemme!
- Joo – o! Emil huutaa ja lähtee juoksemaan ystäväänsä kohti.
- Moi Emil! Ajattelin tulla käymään nopeasti tuomaan tämän lahjan sinulle! Aleksander huutaa.
- Moi! Aijaa. No kiitti. Missä te vietätte kesä- loman? Me lähdemme iso- äidin kartanolle.
- Aijaa. Me vietetään loma täällä. Aleksander huokaisee .
- Serkut tulee käymään tai on melkein koko kesä loman täällä. Inhoan hei……
- Noniin tytöt! Meidän on aika lähteä. Emil voit soittaa sieltä Aleksandralle. Käy hakemassa hevonen ja tavarasi ja hevosesi tavarat. Noniin menkäähän!
- Joo. Me nähdään sitten seuraavan kerran syksyllä koulussa, Aleksander. Emil huokaisee.
- Niin. No nähdäänhän me silloin. Moi Emi! Aleksander huutaa Emilille juostessaan kotiin päin.
- Moi! Mitäköhän tässä paketissa on?
- Vauhtia Emil! Lähdemme kohta! Emilin äiti huusi hänen peräänsä kun hän käveli tallille pakettia ravistaen.
Kun Emil oli saanut laitettua Shapiner kuljetus kuntoon ja laittanut sen kuljetus koppiin, ja päästyään itsekin autoon, hän avasi paketin.
- Mitä siinä paketissa on? Emilin veli Marko kysyy.
- En tiedä vielä…. Ooh!
Paketissa oli meren sininen sydän ketju, päiväkirja ja hevos- kirja, ja iso karkki pussi.
(Haluatteko kuulla jatkoa?)
tarinaa..
4
235
Vastaukset
- Hirviö
Rehellisesti sanottuna: en halua. huonolle mielikuvitukselle ei voi mitään, mutta kielioppia voi sentään opetella.
- tytti
ihan huippu tarina! olet tosi lahjakaskirjailijan- alku!! jatka Samaa Rataa niin olet vielä jonskin päivänä enklannin Kuninkgatar :) Kirjota ihmeesä jatkoo!! T.FANISI
- _minza_
- Nyt saat koko kesän mässäillä karkkia ja lukea. Ja kirjoittaa Aleksanterille,lisäsi Emilin isä.
Parin tunnin päästä Matias huudahtaa:
- Katsokaa! Kartanon tornit jo näkyy! Olemme pian perillä! Saanko soittaa mummille että olemme pian perillä!Joohan äiti?
- Hyvä on, hyvä on. Tuossa on kännykkä. Äiti huokaisee raskaasti antaessaan kännykän Matiakselle.
Emil ajatteli itsekseen mummiaan ja…….Marie. Äkkiä hän hätkähti Matiaksen huutoa.
- Mitä nyt? Emil kysyi uneliaana.
- Olemme perillä! JIPIII!!
- Vihdin ja viimein! Emil huokasi päästyään ulos autosta. Hän oli koko Matkan lukenut Aleksanterilta saanutta kirjaa. Yhtä äkkiä hän tunsi jonkun katsovan häntä jostain. Hän katsoi joka suuntaan muttei nähnyt ketään. Paitsi korkeita kukkuloita. Hänen veljensä juoksi kilpaa iso- äitinsä luo ja rutisti häntä.
- Voi sinua poika parkaa! Koko matkan ollut tunkkaisessa autossa melkein koko päivän!
Ja Emil! Voi pientä. Oletpas sinä kasvanut! Näin sinut viimeksi vauvana. Ota tavarasi niin vien sinut huoneeseesi. Kyllä sinä voit laittaa hevosesi myöhemminkin talliin. Saat oman huoneen kaiken lisäksi, ja vielä Marien huoneen läheltä.
- Hei mummi! Joo okei.
- No niin, tules nyt Emil.
He kävelivät kahdestaan kartanoa kohti sillä aikaa kun Emilin isä ja äiti tyhjensivät autoa ja Matias yritti kantaa yhtä laukuista.
- Kuule Emil… Serkkusi Marie on pahasti loukkaantunut……Ja sinun on hoidettava Marien puolesta hänen hevostaan, Emilin mummo sanoi huolestuneena Emille.
- Mihin hän on loukkaantunut? Emil kysyi huolestuneena.
- Mmm………… Hän tippui………
- Mistä hän tippui?
- Hän tippui……….Hevosen selästä mennessään laukkaa kentällä. Onneksi minä olin siinnä.
- Ai….Loukkasiko hän pahasti?
- Jalka murtui ja……….. Ei muuta.. Paitsi isot mustelmat! Hän kiiruhti sanomaan.
- ………Auts.
- No…Tulehan nyt niin näytän sinulle huoneesi.
- Joo.
Isot mustelmat……Hmm…Jalka poikki ….Minkäköhän lainen hevonen?….Mitäköhän oikeasti tapahtui……Se unikin.. Siinä oli Marie..He olivat tulleet sisälle kartanoon ja kävelleet isot portaat seuraavaan kerrokseen ja toiset portaat ja sitten he olivat tulleet käytävälle jossa oli viisi ovea ja yhdelle niistä he olivat pysähtyneet.
- Noniin Emil…Tässä on huoneesi. Vasemmalla puolella on Marien ja…Mummo sanoi Emille ja katsoi Marien huoneen suuntaan.
- Ja toisella puolella on veljesi huone.
- Joo…Kiitti. Voikko mennä että mä saisin laitettua rauhassa nämä kamat.
- Joo. Minä menen niin saat rauhassa laitella tavarasi. Mummi vastasi.
- Ainiin. Tule sitten alas kun olet valmis. Laitan teetä. Ja minulla on yllätys sinulle Emil.
- Ai….Okei.
Mikäköhän yllätys hänellä on minulle? Tuo voisi mennä tuohon ja to tuo tuonne, ja…
Emilin huone ei olut kauhean iso. Se oli juuri sopiva Emilille. Siellä oli iso parvisänky, yöpöytä, piironki, kirjoitus pöytä, kirjahylly, vaatekaappeja ja suuri peili oven takana seinässä. Sieltä avautui myös näkymä laitumelle missä laidunsi musta kaunis hevonen.
- Luuletko päästäväsi minut kärsimyksistä? Turha luulo… Minä murskaan sinun luulosi ennen kuin kerkeät sanoa hyvästi!
Mikä se oli? Emil säikähti ääntä jonka oli kuullut.
- Emil! Joko olet valmis?
- Ööö…Joo. Olen kohta… Pari minuuttia vielä!
Mikäköhän tuo oli? Kuulin varmaan omiani… Emil lähti kävelemään ovea kohti.
- Emil! Tuletko sinä?
- Koko ajan. Ei mielikuvitus kylläkään noin elävältä kuulosta…Eli se ei ollut mielikuvitusta…
- No niin! Siinä hän sinä olet. Saanko esitellä sinulle Marien… Marie, tässä on hevosesi väli aikainen hoitaja.
Jatkanko??- minä
Älä jatka. Sinuna en ainakaan kehtaisi! Keskity enemmän äidinkielentunneilla - kielioppisi on perseestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1574968Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa203591Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1603391Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss382877Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1032636Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie222031Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191885Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky101675Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1521486Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo111482