Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Englantilainen ruokakulttuuri

Ekaa x Enkkuihin

Voiko Englannissa syödä terveellisesti? Suunnittelen matkaa, mutta olen ennakkoluuloinen englantilaisen ruokakulttuurin suhteen. Kiitos Jamie Oliverin. :)

Joudunko syömään reissuni ajan jotain rasvaista einestyyppistä shittiä tai jos haluan terveellisiä kasviksia ja "luomulihaa"/riistaa/tuoretta kalaa, joudunko maksmaan itseni kipeäksi jossakin laadukkaassa ravintolassa?

Suositteletteko etsimään suomalaisia (skandinaavisia) tai ranskalaisia ravintoloita vai mitä ruokakulttuuria harrastavat ravintolat ovat Englannissa parhaimmasta päästä?

Ruoka on minulle tärkeä osa matkustamista ja olen matkustellut Pohjoismaissa ja Keski- ja Etelä-Euroopassa ja aina löytänyt itselleni sopivaa, terveellistä ruokaa. TV:n ansiosta olen kasvattanut kauheat ennakkoluulot englantilaista ruokaa kohtaan. Jopa niin kauheat, että olen harkinnut, että kyseiseen sumuiseen saareen tutustumisen voisin jättää väliin. Kannattaako?

14

1578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • travelbag

      Itse Englannisssa kaydessani kayn aina syomassa paikallisisssa pubeissa, halpa ja hyva maistuva ruoka, plate of the day offer.

      Sita saa mista maksaa, jos raha ei ole este, kay joku kiva ravintola italialainen, turkkilainen, ranskalainen etc. vaihtoehtoja on loputtomiin.
      En tieda onko suomalaisia ravintoloita (Finnish cuisine?) - eiko matkan tarkoitus ole juuri syoda paikallista ruokaa?

      • Ekaa x Enkkuihin

        Kyllä mielelläni söisin paikallistakin ruokaa, kunhan se vain on myös terveellistä. olen tavallinen sekasyöjä, eikä minulla ole ruoka-aineallergioita. Tietysti on vähän hullua kysellä, kokemallahan kaiken oppii, mutta olisi hyvä tietää, millaisella ruokarahabudjetilla meikeläinen lähtisi matkaan.

        Perusruoka-annoksen "pitäisi" sisältää tuoreita kasviksia (ihan tavallisia, salaattia, tomaattia, tuoretta kurkkua jne.) sekä kypsiä kausivihanneksia ja laadukasta kokolihaa ja kalaa. Saako tälläisia annoksia pubeissa? Millaisia "plate of the day offer"-annoksia olet syönyt?

        Itse en kovin mielelläni syö ranskalaisia perunoita, pekonia, makkaroita, hampurilaisia, korppujauhoissa leivitettyä lihaa tai kalaa, myös lihapiiraat, ovat poissa laskuista. Tarpeeksi reissussa "nälkiintyneenä" menee toki mikä vain. :) Pikaruuista ainoat, mitä voin ajatella ovat pizzat ja täytetyt patongit (subway-tyyliset). (Eläähän näilläkin viikon tai pari, mutta kokemuksena se ei olisi kovin antoisa).

        Ranskassa syön mielelläni vaihteen vuoksi esim. sinisimpukoita tai hanhenmaksaa. Ostereitakin on tullut tilattua, mutta vaikka tämän Pariisilaisravintolan piti olla kuulu ostereistaan, saa tuo osteriateria jäädä viimeiseksi laatuaan. ;)

        Onko englantilaisessa ravintolassa jotain ruokalajia, jota on "pakko maistaa" vai pitäisikö minun suosiolla etsiä ranskalaisravintoloita?


      • I HAVE TRIED

        EI OLE MITÄÄN RUOKAKULTTUURIA...PELKKÄÄ MÖSSÖÄ


      • brittiruokaa
        Ekaa x Enkkuihin kirjoitti:

        Kyllä mielelläni söisin paikallistakin ruokaa, kunhan se vain on myös terveellistä. olen tavallinen sekasyöjä, eikä minulla ole ruoka-aineallergioita. Tietysti on vähän hullua kysellä, kokemallahan kaiken oppii, mutta olisi hyvä tietää, millaisella ruokarahabudjetilla meikeläinen lähtisi matkaan.

        Perusruoka-annoksen "pitäisi" sisältää tuoreita kasviksia (ihan tavallisia, salaattia, tomaattia, tuoretta kurkkua jne.) sekä kypsiä kausivihanneksia ja laadukasta kokolihaa ja kalaa. Saako tälläisia annoksia pubeissa? Millaisia "plate of the day offer"-annoksia olet syönyt?

        Itse en kovin mielelläni syö ranskalaisia perunoita, pekonia, makkaroita, hampurilaisia, korppujauhoissa leivitettyä lihaa tai kalaa, myös lihapiiraat, ovat poissa laskuista. Tarpeeksi reissussa "nälkiintyneenä" menee toki mikä vain. :) Pikaruuista ainoat, mitä voin ajatella ovat pizzat ja täytetyt patongit (subway-tyyliset). (Eläähän näilläkin viikon tai pari, mutta kokemuksena se ei olisi kovin antoisa).

        Ranskassa syön mielelläni vaihteen vuoksi esim. sinisimpukoita tai hanhenmaksaa. Ostereitakin on tullut tilattua, mutta vaikka tämän Pariisilaisravintolan piti olla kuulu ostereistaan, saa tuo osteriateria jäädä viimeiseksi laatuaan. ;)

        Onko englantilaisessa ravintolassa jotain ruokalajia, jota on "pakko maistaa" vai pitäisikö minun suosiolla etsiä ranskalaisravintoloita?

        Vähän vanha ketju, mutta englantilainen ruokakulttuuri on todellakin mennyt eteenpäin 10-20 vuoden aikana.

        Pikaruokana hyvä vaihtoehto pizzoille ja hampurilaisille on kolmioleivät ja patongit. Monet paikat kuten Pret a Manger tekevät tekevät leivät joka paikan omassa keittiössä ja ne myydään saman päivän aikana. Täytteet ovat tuoreita ja kasviksiakin on runsaasti, toki valinnan mukaan. Markettien leivät ovat teollisempia valmisteita mutta eivät nekään mitään Suomi-tahnamössöä ole.

        Ruokapaikkoina erilaiset gastro-pubit ovat hyvä vaihtoehto. Niistä saa yleensä raaka-aineista huolellisesti laitettua ruokaa ihan sopuhintaan, useimmiten 10-15 punnan luokkaa. Monesta pubista kyllä saa ruokaa mutta laatu on vähän arvaamaton. Jos listalla on Steak&ale pie, Fish&chips ja Bangers&mash niin voi epäillä tyylin olevan aika perinteistä englantilaista pubiruokaa.


    • sukkuloiva

      Pubien ruokavalikoima on kohentunut huomattavasti sen 30 vuoden aikana mitä olen Englannin saarella reissaillut, nykyään ne ovat tosi kivoja ja monipuolisia, eikä tarvitse tosiaankaan etsiä jotain 'ranskalaista' ;) Monesti muistuttavat italialaistyyppistä valikoimaa, siis lähinnä, mutta omanlaisiaan. Sehän on sitten tuurista kiinni, millaiseen pubiin päätyy, mutta ruokalistat löytyy usein ovipielestä tai sitten voi käydä reilusti tiskillä lukaisemassa. No, pubihan ei ole se ainoa ruokapaikka, mutta kun Englannissa on, niin onhan se sopivin. Intialaisia löytyy myös ja ruoka hyvää, mutta sopiiko se herkkään ranskalaiseen makuusi - who knows - jos hanhenmaksa kaiken a ja o, sinulle voisi maistua paikallinen must eli munuaiaspiiras - sisäelimiä kumpainenkin.

      Suomalaiseen malliin samalle lautaselle ei yleensä päädy tuoreet ja keitetyt kasvikset, mutta sivuruoaksi voi aina tilata tuoreen salaatin ja perunavaihtoehdon vaihtaa keitettyihin (yli-sellaisiin monesti, sorry) kasviksiin. Tuoretta kalaa - korkeintaan lohta - ei juuri ole kuin rannikolla ja kala on kallista. Turskaa voi saada jossain muodossa - perinteisin on kiska, jossa se edelleen kääräistään sanomalehtinyssäkään yhdessä niiden inhokkiesi kanssa ;) Kyllä silläkin nälkä lähtee.

      p.s. Pariisissa on ihan hullua syödä ostereita, mene nauttimaan niitä johonkin idylliseen rantakylään, missä viljelmät terassin juurella - ja avot!

    • Lontoo fani

      Tuskin siitä isoa haittaa on, jos lomalla syö vähemmän terveellisesti :)
      Olen käynyt Lontoossa muutaman kerran, ja sieltä on ainakin saanut ihan monipuolista ruokaa, ihan oman valinnan mukaan.

    • jippuli1

      Jos haluat terveellistä ruokaa, vältä pubeja vaikka yleisesti niiden taso ja valikoima on laajentunut, ja niillä on "terveellinenkin" menu tarjolla. EN kyllä etsisi mitään skandi mestoja, täältä loytyy muitakin rafloja joissa saa oikein hyvää ruokaa (eikä fish & chips style rasvamättojä.)
      mutta älä huoli, kyllä saat hyvää ja terveellistä ruokaa, vältä vaan kaikkea "brittiruokaa"

      • jippuli1

        haluan jatkaa viela, etta matkustelun idea on juuri muuttaa ennakkoluuloja (tai vahvistaa.. :) ) joten totta kai kokeilet kunnon pubiruokaa siina missa muitakin rafloja :)


    • beer fan

      Entäs oluet pubissa?Onko ne kylmiä vai tarjotaanko emmerdale tyyliin lasi yäynnä vaahtoa ja huoneen lämpöisenä??

      Kumpi enempi muistuttaa suomalaisia oluita?
      Lager vai ale?
      Tumma vai vaalea?

      • Porteria mulle

        Osta pullo jos ei hanaoluet ole mielestäsi tarpeeksi kylmiä. Hanakalja myydään yleensä kellarikylmänä. Lager on sitä vaaleaa mannermaista litkua. Ale tummempaa eli tuskin suomalaisen kaljan tapaista. Lager on yleensä pubeissa Fostersia, Carlingia, Stella Artoisia, Kronenbergia, Carlbergia jne.


    • drink or not

      Jos hanakalja on kellarikylmää niin kai se silloin on kylmää??Ei kai kellareissa lämmöt ole päällä?Vai?
      Ajattelin vain kun jotkut väittää että kalja tulee pubeissa huoneen lämpöisenä,niin meikällä ei kyllä mene alas 20 asteinen tuoppiolut.
      Pitänee kokeilla ja jättää juomatta jos ei uppoa..DDD

      • porteria

        kellarikylmä = 10–14 °C eli jos tuo on mielestäsi kylmä niin sitten se on kylmää, ainakin se on viileää eikä 20 asteista.


    • jamiella töitä

      Kävin,näin ja voitin.Brittiruoka hotelleissa..karmeaa,alkukeitto haaleeta tomaattisoppaa eli lämmintä vettä ketchup,pääruoka riisi(ei suolaa eikä mausteita) ja jälkkärit hirveitä imeläpommeja.Toisena iltana kuivaksi haudutettu kananrinta,ei mausteita.Kolmas ilta lohta ilman suolaa.Jne.

      Ainut hyvä aamupalat,löytyy muroista puuroon,munista makkaroihin,myslistä hedelmiin,oikeeta kahvia eikä leipää löydy.Puputa vaaleeta mössöö ja juo pikakahvia.

      Nopeat motoritien pikaruokapaikat positiivisia,monipuolisia ja edullisia paikkoja.Saatavana leipiä,salaatteja,nuudeleita ym.ym.Samoin Covent Gardenin kojuista sai halpaa hyvää pikaruokaa laidasta laitaan.

      Ensi kerran otan suom.kahvia mukaan.Sitä tuli ikävä.

    • Brittiruokaa

      Englanti ei todellakaan ole niittänyt mainetta ruokakulttuurillaan,mutta onhan niillä joitain maukkaita erikoisuuksia. Kaikille maassa käyneille lienee tuttu tuo fish & chips (uppopaistettu kala ja ranskalaiset), useille makeat plum pudding ja lemon curd, toiset taas pitävät shepherd's piesta. Omasta mielestäni brittipubin ruokia kannattaa kokeilla, hotellien ruoat on useimmiten kehnoja, mutta se paras brittiläinen tarjonta on kuitenkin muualta tullutta. Etenkin Lontoossa on niin paljon siirtolaistaustan omaavia, että myös sen maut on kansainvälisiä. Kaikkea onkin tarjolla.

      Englantilaisen ruoan saloista voi lukea lisää sivulta:

      http://iso-britannia.info/ruoka

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      92
      2412
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2164
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      1993
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1702
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1622
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1476
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1450
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      74
      1419
    10. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    Aihe