Olen kiinnostunut maailmankaikkeuden kokonaiskuvasta.
Yölukemisenani on usein joku helppotajuinen, maailmaamme käsittelevä kirja.
Viimeksi ostin jopa omaksi Tieto-Finlandialla palkitun Kari Engvistin Kosmoksen Hahmo.
Ei ole kansanomainen eikä helpota ymmärtämistä.
Viimeinen kolmannes vakuuttelee tieteen nimissä , ettei Jumalaa voi olla olemassa.
En ole oppinut tai fiksu akateeminen tai edes uskonnollinen. Vain utelias olemassaolomme suhteen
Minua hän ei vakuuttanut.
Näin ihmeellinen maailmankaikkeus ei ole voinut syntyä ilman korkeamman voiman ohjausta
Jumala maailmankaikkeudessa
59
1603
Vastaukset
- Ellu
vielä tähän aikaan, koska otin itselleni huomenna vapaapäivän, eli pidennetyn viikonlopun.
Erittäin syvällisen ja mielenkiintoisen aiheen otit esille.
Darvinko se oli joka sanoi, että maailma, maapallo, on syntynyt alkuräjähdyksen voimasta!!
Mikä se räjähdyksen sai aikaan?
Sanotaan, ettei pakkolaskua tekevässä lentokoneessa ole ateisteja.
Miten itse koet sen Korkeamman voiman, jonka olemassaoloon uskot?- Severin
Monta kertaa , selittämätöntä, mielestäni ei sattuman varjellusta.
Konepelti lonksahti pidikkeen varaan, pysäytin tutkiakseni, vastaan tulevasta rekasta irtosi renkaanpinnoite, olisi ehkä ollut minun paikka.
Lukemattomia muita vähältäpiti tilanteita, joten varjellusta on ollut.
Käsittämätön asia , jos suuri tietoisuus pystyy koko 8 miljardin ihmiskunnan ( määrästä en ole varma) ja lisäksi koko maailmankaikkeuden kaikkien (ehkä olevien) galaksien olentojen kohtalon ohjailuun. - Kirsikka
Severin kirjoitti:
Konepelti lonksahti pidikkeen varaan, pysäytin tutkiakseni, vastaan tulevasta rekasta irtosi renkaanpinnoite, olisi ehkä ollut minun paikka.
Käsittämätön asia , jos suuri tietoisuus pystyy koko 8 miljardin ihmiskunnan ( määrästä en ole varma) ja lisäksi koko maailmankaikkeuden kaikkien (ehkä olevien) galaksien olentojen kohtalon ohjailuun.ASialla on kaksi puolta, ei kukaan ole pystynyt todistamaan että Jumala on olemassa, mutta ei kukaan pysty todistamaan sitäkään että Jumalaa ei ole olemassa.
Tosi on kuitenkin ettei kaikkea voida todistaa tai tarvitsekaan tieteistää.
JOku meitä kuitenkin ohjaa ja varjelee monissa tilanteissa, joka on joku korkeampi voima. Näin pohdin asiaa näin keskiyöllä. - Ellu
Severin kirjoitti:
Käsittämätön asia , jos suuri tietoisuus pystyy koko 8 miljardin ihmiskunnan ( määrästä en ole varma) ja lisäksi koko maailmankaikkeuden kaikkien (ehkä olevien) galaksien olentojen kohtalon ohjailuun.Hän onkin niin suuri, ettei meidän pieni , vajavainen ymmärryksemme pysty edes käsittämään.
Kerroit näistä tilanteista, joissa koit tulleesi varjelluksi.
Minulle raamattu on tuttu, olen lukenut ja tutkinut sitä vuosikymmenet.Psalmien kirjassahan sanotaan, että."Minun päiväni olivat sinun kirjaasi kirjoitetut, ennenkuin yksikää niistä oli alkanut."
Jatketaan mielenkiiintoisesta aiheesta! - Kara
Ellu kirjoitti:
Hän onkin niin suuri, ettei meidän pieni , vajavainen ymmärryksemme pysty edes käsittämään.
Kerroit näistä tilanteista, joissa koit tulleesi varjelluksi.
Minulle raamattu on tuttu, olen lukenut ja tutkinut sitä vuosikymmenet.Psalmien kirjassahan sanotaan, että."Minun päiväni olivat sinun kirjaasi kirjoitetut, ennenkuin yksikää niistä oli alkanut."
Jatketaan mielenkiiintoisesta aiheesta!yksi agnostikko? Kyseenalaistan raamatullisen maailman synnyn ja perustelen sen paremminkin tieteenalueeksi.
Usko Darwinismiin, hänen teoriaansa lajien synnystä.
Varjelukset lasken sattuman piikkiin.
Kysyn aina uudelleen ja uudellen saamatta vastausta, että jos on joku korkeampi voima ja kaikkivaltias, jonka tietämättä (tarun mukaan)ei edes hiuskarva katkea yhdenkään ihmisen päästä, niin miksi meillä on sotia, nälänhätää, sortoa, pahuutta kaikissa muodoissaan.
Minulle ei riitä vastaukseksi, että tutkimattomat
ovat Herran tiet ja että niitä ei olekaan tarkoitettu ihmisen ymmärrettäväksi.
Nämä ovat vakiovastauksia ja vain uskonnollista liturgiaa. - Klara
Kara kirjoitti:
yksi agnostikko? Kyseenalaistan raamatullisen maailman synnyn ja perustelen sen paremminkin tieteenalueeksi.
Kysyn aina uudelleen ja uudellen saamatta vastausta, että jos on joku korkeampi voima ja kaikkivaltias, jonka tietämättä (tarun mukaan)ei edes hiuskarva katkea yhdenkään ihmisen päästä, niin miksi meillä on sotia, nälänhätää, sortoa, pahuutta kaikissa muodoissaan.
Nämä ovat vakiovastauksia ja vain uskonnollista liturgiaa.on siis Klara. Silmät tahtovat jo painua umpeen, mutta kun ei millään malttaisi vielä lopettaa.
Parasta kai olisi. - Ellu
Kara kirjoitti:
yksi agnostikko? Kyseenalaistan raamatullisen maailman synnyn ja perustelen sen paremminkin tieteenalueeksi.
Nämä ovat vakiovastauksia ja vain uskonnollista liturgiaa.meille annettiin jo luomisemme yhteydessä valinnan vapaus.
Taisi esiäitimme Eeva olla ahne ja tottelematon ja valita väärin.
Darvinhan pyysi kuolinvuoteellan, että hänen oppinsa hävitettäisiin, sillä hän ei voi uskoa siihen.
Meillä tulee olemaan sotaa, nälkää, sortoa, nälänhätää, niin kauan kuin "väärän valinnan" tehnyt ihminen hallitsee maailmaa ja maailmassa.
Jumalan lupauksen mukaan tulee "uudet taivaat ja uusi maa, joissa vanhurskaus asuu"
Näin puhuu Ellu(Pionin herttainen tyyli)
teologi,joskus tuhma tyttö jutuissaan. - Albert51
Kirsikka kirjoitti:
ASialla on kaksi puolta, ei kukaan ole pystynyt todistamaan että Jumala on olemassa, mutta ei kukaan pysty todistamaan sitäkään että Jumalaa ei ole olemassa.
Tosi on kuitenkin ettei kaikkea voida todistaa tai tarvitsekaan tieteistää.
JOku meitä kuitenkin ohjaa ja varjelee monissa tilanteissa, joka on joku korkeampi voima. Näin pohdin asiaa näin keskiyöllä."JOku meitä kuitenkin ohjaa ja varjelee monissa tilanteissa, joka on joku korkeampi voima."
Sitä kutsutaaan myös usein sattumaksi.
Jos olevaisessa ei ole oikeata tai todellista sattumaa, kaikki on jo ennalta määrättyä, eikä meillä olisi siis oikeasti edes omaa tahtoa - mikä tahto se on joka on jo ennalta määrätty.
Albert - Ellu
Albert51 kirjoitti:
"JOku meitä kuitenkin ohjaa ja varjelee monissa tilanteissa, joka on joku korkeampi voima."
Jos olevaisessa ei ole oikeata tai todellista sattumaa, kaikki on jo ennalta määrättyä, eikä meillä olisi siis oikeasti edes omaa tahtoa - mikä tahto se on joka on jo ennalta määrätty.
Alberteikä kohtaloamme ole ennalta määrätty, vaikkakin Suuri Luojamme kaikkitietäväisyydessään tietääkin
edeltä käsin kuinka "tottelemattoman" esiäitimme Eevan luonto saa meidät toimimaan ja tekemään vääriä valintoja.
Tähä sitten tulee mukaan se armo, mistä joku jo aikaisemmin mainitsikin.
Langenneen Aadamin jälkeläisille Jumala hyvyydessään valmisti pelastuksen.
Hänestä voimme lukea Johanneken evankeliumissa, sen alusta ja siitä etten päin.
Hyvä olisi lukea kaikki evankeliumit ja koko raamattu! - Klara
Ellu kirjoitti:
meille annettiin jo luomisemme yhteydessä valinnan vapaus.
Taisi esiäitimme Eeva olla ahne ja tottelematon ja valita väärin.
Darvinhan pyysi kuolinvuoteellan, että hänen oppinsa hävitettäisiin, sillä hän ei voi uskoa siihen.
Meillä tulee olemaan sotaa, nälkää, sortoa, nälänhätää, niin kauan kuin "väärän valinnan" tehnyt ihminen hallitsee maailmaa ja maailmassa.
Jumalan lupauksen mukaan tulee "uudet taivaat ja uusi maa, joissa vanhurskaus asuu"
Näin puhuu Ellu(Pionin herttainen tyyli)
teologi,joskus tuhma tyttö jutuissaan.myös skeptikko, sillä en usko mihinkään enkä kehenkään muuhun kuin itseeni.
Ystävät ympärillä vaihtuvat, ihmiset tulevat ja menevät ja mitä jää jäljelle?
Ei muita kuin minä.
Elämän kovassa koulussa olen opetellut lujan luottamuksen itseeni ja siitä opista on minulle ollut suuri hyöty.
Kun on oppinut kunnolla ja kantapään kautta tulemaan toimeen itsensä kanssa ja ymmärtämään, että viime kädessä vain itse voi auttaa itseään, on elämäkin alkanut pikkuhiljaa hymyillä. - Ellu
Klara kirjoitti:
myös skeptikko, sillä en usko mihinkään enkä kehenkään muuhun kuin itseeni.
Ystävät ympärillä vaihtuvat, ihmiset tulevat ja menevät ja mitä jää jäljelle?
Ei muita kuin minä.
Elämän kovassa koulussa olen opetellut lujan luottamuksen itseeni ja siitä opista on minulle ollut suuri hyöty.
Kun on oppinut kunnolla ja kantapään kautta tulemaan toimeen itsensä kanssa ja ymmärtämään, että viime kädessä vain itse voi auttaa itseään, on elämäkin alkanut pikkuhiljaa hymyillä.minä olen ollut vapaapäivää viettämässä ja
netissä oikein urakalla.
Eläkkeellä täytyisi kyllä liikkua ihmisten ilmoillakin, mutta virtuaalikaveritkin ovat mukavia, sinäkin, jota tänään jo ehdin kaivatakin.
Sinä olet saanut elämääsi evääksi voimakkaan tahdon, sellaisen "harmaan kallion läpi vievän."
Sitten ne kokemuksesi ovat kasvattaneet ja koulineet luottamaan itseensä, ei edes muihin ihmisiin, Jumalasta puhumattakaan.
Minä kyllä näitä "henkimaailman asioita", niinkuin joku sanoo, ajattelen pitkällä tähtäimellä, sillä minun uskoni mukaan meidän lyhyen ajallisen elämämme jälkeen alkaa iankaikkinen elämä.En tarkoita mitään buddalaista, tai hinhulaista uskon näkemystä, vaan raamatun ilmoitusta. - Kirsikka
Albert51 kirjoitti:
"JOku meitä kuitenkin ohjaa ja varjelee monissa tilanteissa, joka on joku korkeampi voima."
AlbertViestissäsi on kaksi eri asiaa
1. Korkeampi voima, 2.Sattuma
Sattumaksi kutsutaan jotakin tapahtumaa, ennalta arvaamatonta, jälkeenpäin selvitettyä. Esim. Voidaan selvittää miksi joku tapaturma sattui ja mitkä olivat sen syyt.
Ajatellaan liukastumista, on syksy, sateinen,tiet märät,yöllinen pakkanen tekee polun liukkaaksi, kevyttä lunta pinnalla,pimeää tai hämärää.
Ukkeli lähtee hakemaan postilaatikosta aamulehteä.
On "Reinot" jalassa,liukaspohjaiset aamutossut, unenpöpperöinenkin, ei osaa arvata pinnan salakavalaa liukkautta, hupsista vaan ja liukastuminen, nilkka murtui.Tämä on ns.sattumien summa, monta tekijää.
Sen korkeamman voiman jätän sinun selitettäväksi. - Albert51
Kirsikka kirjoitti:
Viestissäsi on kaksi eri asiaa
Sattumaksi kutsutaan jotakin tapahtumaa, ennalta arvaamatonta, jälkeenpäin selvitettyä. Esim. Voidaan selvittää miksi joku tapaturma sattui ja mitkä olivat sen syyt.
Ajatellaan liukastumista, on syksy, sateinen,tiet märät,yöllinen pakkanen tekee polun liukkaaksi, kevyttä lunta pinnalla,pimeää tai hämärää.
On "Reinot" jalassa,liukaspohjaiset aamutossut, unenpöpperöinenkin, ei osaa arvata pinnan salakavalaa liukkautta, hupsista vaan ja liukastuminen, nilkka murtui.Tämä on ns.sattumien summa, monta tekijää.
Sen korkeamman voiman jätän sinun selitettäväksi."Viestissäsi on kaksi eri asiaa
1. Korkeampi voima, 2.Sattuma"
Tuon jaon voi tehdä tai olla tekemättä ihan subjektiivisesti, kukin mielensä mukaan. Minulle tuossa riittää yksi termi.
"Sattumaksi kutsutaan jotakin tapahtumaa, ennalta arvaamatonta, jälkeenpäin selvitettyä."
Tuon voit määritelä hyvin noinkin. Se on sinun määritelmäsi sattumalle. Yleisemmin satttuman syille (jos jälkeenpäin selvitetyllä sitä tarkoitat) ei vaadita mahdollisuutta tulla jälkeenpäin selvitetyiksi.
Albert - Kirsikka
Albert51 kirjoitti:
"Viestissäsi on kaksi eri asiaa
1. Korkeampi voima, 2.Sattuma"
Tuon jaon voi tehdä tai olla tekemättä ihan subjektiivisesti, kukin mielensä mukaan. Minulle tuossa riittää yksi termi.
"Sattumaksi kutsutaan jotakin tapahtumaa, ennalta arvaamatonta, jälkeenpäin selvitettyä."
Tuon voit määritelä hyvin noinkin. Se on sinun määritelmäsi sattumalle. Yleisemmin satttuman syille (jos jälkeenpäin selvitetyllä sitä tarkoitat) ei vaadita mahdollisuutta tulla jälkeenpäin selvitetyiksi.
AlbertMenikö sinulta jauhot suuhun kun et vastaa kysymykseen "Korkeampi voima".
Sattumalla tarkoitetaan todella tapahtumaa, tapahtumaketjua, joka on loogisesti selitettävissä ja todettavissa. - Albert51
Kirsikka kirjoitti:
Menikö sinulta jauhot suuhun kun et vastaa kysymykseen "Korkeampi voima".
Sattumalla tarkoitetaan todella tapahtumaa, tapahtumaketjua, joka on loogisesti selitettävissä ja todettavissa.>Menikö sinulta jauhot suuhun kun et vastaa kysymykseen "Korkeampi voima".>
Minä en halua käyttää tuollaista sanontaa - ei minulla ole mitään syytä. Sattuma riittää kun puhun asiasta jonka syitä en ymmärrä tai ymmärrän vain osittain. Todennäköisyyksillä voi monessa tapauksessa ennakoida noissakin tapauksissa.
"Sattumalla tarkoitetaan todella tapahtumaa, tapahtumaketjua, joka on loogisesti selitettävissä ja todettavissa. "
En rajaisi sitä ihan noin tiukasti. Kyllä syyt saattavat olla ihan tuntemattomatkin.
Esimerkiksi: Tiputat biljardipallon hyvin terävään kovaan piikkiin. Kukaan ei voi sanoa mihin suuntaan pallo tulee kimpomaan - tiedetään että johonkin päin 1 - 360 astetta, mutta mikä tahansa arvaus yhtä hyvä toisen kanssa. Sattuma sen määrää. Tai "korkeampi voima".
Albert - Klara
Kirsikka kirjoitti:
Viestissäsi on kaksi eri asiaa
Sen korkeamman voiman jätän sinun selitettäväksi.että tässä tapauksessa ei mielestäni ole kysymys varsinaisesta sattumasta, sillä ukkelihan on selvästi tehnyt väärän valinnan, pistäessään töpököihinsä liukkaat Reinot. Olosuhteet olisi pitänyt ottaa huomioon.
Paremminkin oma tyhmyys, kuin sattuma. - Klara
Klara kirjoitti:
että tässä tapauksessa ei mielestäni ole kysymys varsinaisesta sattumasta, sillä ukkelihan on selvästi tehnyt väärän valinnan, pistäessään töpököihinsä liukkaat Reinot. Olosuhteet olisi pitänyt ottaa huomioon.
Paremminkin oma tyhmyys, kuin sattuma.ajatusleikkiä. Ukkeli on jäänyt leskeksi jokunen vuosi sitten ja elellyt sen jälkeen kainaloista kaivaten. No, nyt nilkka murtuu, ukkelimme joutuu sairaalaan ja kuinka ollakaan, tapaa samalla osastolla mukavan leskirouvan ja he mieltyvät toisiinsa, jonka seurauksena sitten soivat vielä hääkellot;-)
Nyt joku asiaan uskova voisi kääntää tietysti tämä Korkeimman johdatukseksi, minusta se kyllä on vain väärästä valinnasta johtuva onnellinen loppu.
Saa olla eri mieltä. - Ellu
Klara kirjoitti:
ajatusleikkiä. Ukkeli on jäänyt leskeksi jokunen vuosi sitten ja elellyt sen jälkeen kainaloista kaivaten. No, nyt nilkka murtuu, ukkelimme joutuu sairaalaan ja kuinka ollakaan, tapaa samalla osastolla mukavan leskirouvan ja he mieltyvät toisiinsa, jonka seurauksena sitten soivat vielä hääkellot;-)
Nyt joku asiaan uskova voisi kääntää tietysti tämä Korkeimman johdatukseksi, minusta se kyllä on vain väärästä valinnasta johtuva onnellinen loppu.
Saa olla eri mieltä.loppuelämän onnellinen alku.
Ukkelin elämänkatsomuksesta emme tässä tiedä, mutta jospa hän on pyytänyt Jumalalta hänelle sopivaa elämän ehtoon "sulostuttajaa."
Silloin on ollut kysymys johdatuksesta, sillä:
"Minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen,." - Klara
Ellu kirjoitti:
loppuelämän onnellinen alku.
Ukkelin elämänkatsomuksesta emme tässä tiedä, mutta jospa hän on pyytänyt Jumalalta hänelle sopivaa elämän ehtoon "sulostuttajaa."
Silloin on ollut kysymys johdatuksesta, sillä:
"Minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen,."Jos ja jos ja jos. Sitähän se enimmäkseen taitaa olla.
Jos ei olisi sanaa jos, niin lehmätkin lentäisivät.
Ja jos minulla olisi miljoonia, olisin rikas.
Mutta kun ei ole.
Vielä on pakko vähän leikitellä.
Entäpä jos tämä "sulostuttaja" osoittautuukin hirvittäväksi riivinraudaksi, joka etsikin vain itselleen elättäjää, kun eläke oli niin pieni?
Ja kaamea tappelu sitten perillisten kesken:-)) - Ellu
Klara kirjoitti:
Jos ja jos ja jos. Sitähän se enimmäkseen taitaa olla.
Mutta kun ei ole.
Entäpä jos tämä "sulostuttaja" osoittautuukin hirvittäväksi riivinraudaksi, joka etsikin vain itselleen elättäjää, kun eläke oli niin pieni?
Ja kaamea tappelu sitten perillisten kesken:-))niin kävisi, niin se kuuluisi niihin asioihin
jotka kuuluvat tämän ajallisen elämämme vaikeuksiin ja ahdistuksiin. Missään meille ei ole luvattukaan täydellistä onnea täällä ajassa.
"Monen ahdistuksen kautta teidän pitää mennä sisälle Jumalan valtakuntaan."
Jos, siis jos kuitenkin ukkeli olisi viettänyt vaikkapa muutaman hyvän ajallisen elämän vuosistaan nauttien siitä onnestaan, jota hän Jumalalta pyysi....jospa hyvinkin. - Rituli
Ellu kirjoitti:
niin kävisi, niin se kuuluisi niihin asioihin
jotka kuuluvat tämän ajallisen elämämme vaikeuksiin ja ahdistuksiin. Missään meille ei ole luvattukaan täydellistä onnea täällä ajassa.
"Monen ahdistuksen kautta teidän pitää mennä sisälle Jumalan valtakuntaan."
Jos, siis jos kuitenkin ukkeli olisi viettänyt vaikkapa muutaman hyvän ajallisen elämän vuosistaan nauttien siitä onnestaan, jota hän Jumalalta pyysi....jospa hyvinkin.uskonsa auttakoon!
Joka uskoo Jumalaan, uskoo myös hänen johdatukseensa. Näin ollen hän sanoo sattumat ja tapahtumat rukousvastauksiksi tai vain johdatukseksi.
Maallikko sanoo, että sattuma korjaa satoa. Kyllähän se monta kertaa on sellainen syyn ja seurauksen laki, mikä jyllää.
Eikös AA-kerhossa sanota: Auta itse itseäsi niin Jumalakin auttaa sinua. Siis aika paljon siinä on omaa syytämme tai tahtoamme, mitä meille tapahtuu.
Kyllä minäkin nojaudun rukoukseen, jos minä jotain todella toivon. Se on lapsuudessa opittu tapa ja se tulee luonnostaan.
Enkä voi kieltää, etteikö joskus ole tullut ihka oikeita rukousvastauksia.
Siinä minä keikun kahden vaiheilla, kumpi se itsekunkin venettä keinuttaa. Sattuma vai korkeampi voima. - Rituli
Rituli kirjoitti:
uskonsa auttakoon!
Joka uskoo Jumalaan, uskoo myös hänen johdatukseensa. Näin ollen hän sanoo sattumat ja tapahtumat rukousvastauksiksi tai vain johdatukseksi.
Maallikko sanoo, että sattuma korjaa satoa. Kyllähän se monta kertaa on sellainen syyn ja seurauksen laki, mikä jyllää.
Eikös AA-kerhossa sanota: Auta itse itseäsi niin Jumalakin auttaa sinua. Siis aika paljon siinä on omaa syytämme tai tahtoamme, mitä meille tapahtuu.
Kyllä minäkin nojaudun rukoukseen, jos minä jotain todella toivon. Se on lapsuudessa opittu tapa ja se tulee luonnostaan.
Enkä voi kieltää, etteikö joskus ole tullut ihka oikeita rukousvastauksia.
Siinä minä keikun kahden vaiheilla, kumpi se itsekunkin venettä keinuttaa. Sattuma vai korkeampi voima.tulikin melkoinen sana. Itsekutaktakin????
Piti tietysti olla itsekutakin. Olikohan sattumalla sanansa pelissä? - Ellu
Rituli kirjoitti:
tulikin melkoinen sana. Itsekutaktakin????
Piti tietysti olla itsekutakin. Olikohan sattumalla sanansa pelissä?minä en edes huomannut kirjoitusvirhettäsi.
Hyviä, rehellisiltä kuulostavia ajatuksia esitit. - Rituli
Ellu kirjoitti:
minä en edes huomannut kirjoitusvirhettäsi.
Hyviä, rehellisiltä kuulostavia ajatuksia esitit.juttu, kun et huomannut. Sehän oli oikea sanahirviö.
Missäs kansa luuraa, kun ei näy palstoilla?
Pioni selvisi sittenkin kylpylään. Minä jo pelkäsin, että tämä aparaatti voittaa kylpylän.
Anu taas on kesäkauden lopettajaisissa Mökillä.
Helena on käynyt sentään palstoilla ja Klara.
Tässä lopetellaan sunnuntain viettoa. Arki alkaa taas aamulla. Eipähän tuo juuri eläkelläisen päivää muuta. Ehkä vähän enemmän tulee puututtua tuohon huushollinhoitoon.
Tänään loppuu onneksi Olympialaiset! Ukkoni on istunut kuin tatti television ääressä. Mitä nyt on huudellut välillä ruokaa ja kahvia.
Päästään taas jatkamaan normaalia elämää. - Ellu
Rituli kirjoitti:
juttu, kun et huomannut. Sehän oli oikea sanahirviö.
Missäs kansa luuraa, kun ei näy palstoilla?
Pioni selvisi sittenkin kylpylään. Minä jo pelkäsin, että tämä aparaatti voittaa kylpylän.
Anu taas on kesäkauden lopettajaisissa Mökillä.
Helena on käynyt sentään palstoilla ja Klara.
Tässä lopetellaan sunnuntain viettoa. Arki alkaa taas aamulla. Eipähän tuo juuri eläkelläisen päivää muuta. Ehkä vähän enemmän tulee puututtua tuohon huushollinhoitoon.
Tänään loppuu onneksi Olympialaiset! Ukkoni on istunut kuin tatti television ääressä. Mitä nyt on huudellut välillä ruokaa ja kahvia.
Päästään taas jatkamaan normaalia elämää.olympialaiset stressasivat minua melkein enemmän kuin raskas työpäivä, kun piti sen verran katsella ja kuulostella, että ei aivan tynnyrissä kasvaneelta tumpelolta vaikuttanut työpaikalla ja tuttujen kanssa jutellessa.
En taida olla kovinkaan urheilullinen ja koko asiasta kiinnostunut.
Paljolti ehkä johtuu siitä kun se on niin "doopattua" touhua nykyään.Sen verran ymmärrän, että suomalsisten huono menestys saattoi johtua niistä mömmöjen puutteesta. - Kirsikka
Klara kirjoitti:
Jos ja jos ja jos. Sitähän se enimmäkseen taitaa olla.
Mutta kun ei ole.
Ja kaamea tappelu sitten perillisten kesken:-))Miksi usein tehdään sellaisia johtopäätöksiä että käytetään hyväksi toisen kiltteyttä tai varakkuutta. Se muuten on ihan yleinen luulo.
Arvostan enemmän henkilöä jolla on yksinkertainen terve suhtautuminen elämään ja kanssaihmisiin. - Ellu
Kirsikka kirjoitti:
Miksi usein tehdään sellaisia johtopäätöksiä että käytetään hyväksi toisen kiltteyttä tai varakkuutta. Se muuten on ihan yleinen luulo.
Arvostan enemmän henkilöä jolla on yksinkertainen terve suhtautuminen elämään ja kanssaihmisiin.elämänasenne taitaa olla kyynisyyttä.
Itse joudun jatkuvasti taistelemaan kyseistä ominaisuutta vastaan.
Voi kuinka miellyttäviä ovatkaan jo paljon elämää nähneet ihmiset, joilla on sellainen avoin hyväuskoinen lapsen mieli. En tarkoita typeryyttä,vaan sitä, että näkisi asiat ja ihmiset hyvinä ja myönteisinä.Paljolti samanlaista suhtautumista kuin Pärnussa lomailevalla Pioni ystävällämme. - Kirsikka
Ellu kirjoitti:
elämänasenne taitaa olla kyynisyyttä.
Itse joudun jatkuvasti taistelemaan kyseistä ominaisuutta vastaan.
Voi kuinka miellyttäviä ovatkaan jo paljon elämää nähneet ihmiset, joilla on sellainen avoin hyväuskoinen lapsen mieli. En tarkoita typeryyttä,vaan sitä, että näkisi asiat ja ihmiset hyvinä ja myönteisinä.Paljolti samanlaista suhtautumista kuin Pärnussa lomailevalla Pioni ystävällämme.Myönnän, myönteinen elämän asenne on hyvä tietyissä tilanteissa, arvioiminen oikean ja väärän välillä on tervettä itsetuntoa. Jos kaikki myöntäisivät kaiken olevan hyvin, miten kävisi
kehityksen.
Minua suoraan sanottuna ärsytti kun eräs "uskovainen" sanoi urheilukilpailijoista:
kaikki ovat yhtä hyviä. Hyviähän he ovat lajeissaan, jotkut ovat vain parhaita. Sille ei mahda mitään. - Ellu
Kirsikka kirjoitti:
Myönnän, myönteinen elämän asenne on hyvä tietyissä tilanteissa, arvioiminen oikean ja väärän välillä on tervettä itsetuntoa. Jos kaikki myöntäisivät kaiken olevan hyvin, miten kävisi
kehityksen.
Minua suoraan sanottuna ärsytti kun eräs "uskovainen" sanoi urheilukilpailijoista:
kaikki ovat yhtä hyviä. Hyviähän he ovat lajeissaan, jotkut ovat vain parhaita. Sille ei mahda mitään."uskovainen" tarkoitti, että kaikki ovat yhtä hyviä, sikäli, että yrittävät parhaansa.
No, kyllä realiteetit ovat realiteetteja.
Olen joskus sanonut, että möllikkämäinen tyytyväisyys on kehityksen ja edistyksen jarru.
Matkustettaisiin ehkä höyrylaivoilla, eikä siirryttäisi suihkukoneilla maanosasta toiseen. - Kirsikka
Albert51 kirjoitti:
>Menikö sinulta jauhot suuhun kun et vastaa kysymykseen "Korkeampi voima".>
Minä en halua käyttää tuollaista sanontaa - ei minulla ole mitään syytä. Sattuma riittää kun puhun asiasta jonka syitä en ymmärrä tai ymmärrän vain osittain. Todennäköisyyksillä voi monessa tapauksessa ennakoida noissakin tapauksissa.
"Sattumalla tarkoitetaan todella tapahtumaa, tapahtumaketjua, joka on loogisesti selitettävissä ja todettavissa. "
En rajaisi sitä ihan noin tiukasti. Kyllä syyt saattavat olla ihan tuntemattomatkin.
Esimerkiksi: Tiputat biljardipallon hyvin terävään kovaan piikkiin. Kukaan ei voi sanoa mihin suuntaan pallo tulee kimpomaan - tiedetään että johonkin päin 1 - 360 astetta, mutta mikä tahansa arvaus yhtä hyvä toisen kanssa. Sattuma sen määrää. Tai "korkeampi voima".
Albert"Todennäköisyyksillä voi monessa tapauksessa ennakoida noissakin tapauksissa" - mikä on todennäköisyys - mikä ohjaa mietiskelyä?
Uskotko Korkeimman voimaan ja sen johdatukseen?
Onko joskus joku tunne, jos olet käynyt jonnekin harhaan, auttanut pois sinua mutkaisilta teiltä? - Rituli
Ellu kirjoitti:
olympialaiset stressasivat minua melkein enemmän kuin raskas työpäivä, kun piti sen verran katsella ja kuulostella, että ei aivan tynnyrissä kasvaneelta tumpelolta vaikuttanut työpaikalla ja tuttujen kanssa jutellessa.
En taida olla kovinkaan urheilullinen ja koko asiasta kiinnostunut.
Paljolti ehkä johtuu siitä kun se on niin "doopattua" touhua nykyään.Sen verran ymmärrän, että suomalsisten huono menestys saattoi johtua niistä mömmöjen puutteesta.johtuikin mömmöjen puutteesta.
Minusta tuntuu, että esim. USA:n urheilijoilla monilla oli niin mahtavat lihakset, että epäily heräsi vahvasti dobingista.
Heillä ja monilla muilla taitaa olla sellaiset konstit, että testaukset eivät tuota tulosta.
Minä katselin ainoastaan uimahyppyjä, naisten taitovoimistelua ja maratonin loppuosan.
Suru se vaan on, että urheilussa pitää voittaa vippaskonsteilla. Urheilun kun luulisi olevan mahdollisimman reilua ja rehtiä.
- ZeroOneZero
En tiedä onko herra/(rouva?) J:ksi kutsuttua entiteettiä olemassa. En ole tavannut ja luultavasti en koskaan tule tapaamaan...
Ainut minkä tiedän maailmankaikkeudesta on se mitä olen lukenut Stephen Hawkinsin "Ajan lyhyt historia". Mielenkiintoinen opus eikä niin hirveän vaikea selkoinen. Siellä on selitetty erilaisia teorioita maailmankaikkeuden synnystä (siis tuo ns. "Big-Bang" joka muuten taitaa ilmeisesti olla syklinen) sekä sen tämän hetkinen kehittyminen ja laajeneminen...
Toisaalta voihan olla että olemme kaikki vain pelkkiä labrarottia jonkun 10^18 kertaa tavallista ihmistä voimakkaamman olennon meille luomassa häkissä...Who knows ? :)- Ellu
luit mainitseamasi Stephen HaWkinsin opuksen?
Aikasi kuluksiko?
Mahdollisen kiinnostuksesi takia...jospa sittenkin on Joku suuri Jumalaksi kutsuttu
korkeampi voima.Luitko sen opuksen saadaksesi
vahvistusta epäilyllesi ettei ole mitään tämän ajallisen lyhyen elämämme jälkeen?
Itse en edes yritä järjellisin perustein hakea vastausta.
Tiedätkö, usko on lahja? Eikä tarkoitettu vain joillekin etuoikeutetuille, vaan kaikille. - Severin
Helppotajuista , kansankielelle käännettyä teosta.
Havahduin aikoinaan , monta vuotta sitten, makro ja mikromaailman ihmeellisyyteen , kun eräässä kirjassa kerrottiin atomin mittasuhteista.
Jos ydin olisi luumunkokoinen Helsingissä, elektronit kiertäisivät sitä Keravan tasolla siis tyhjää täynnä koko tämä meidän materiaalimme.
Silti uskon , että on korkeampi voima joka ohjaa meitä ja koko kosmosta. - Albert51
Severin kirjoitti:
Havahduin aikoinaan , monta vuotta sitten, makro ja mikromaailman ihmeellisyyteen , kun eräässä kirjassa kerrottiin atomin mittasuhteista.
Jos ydin olisi luumunkokoinen Helsingissä, elektronit kiertäisivät sitä Keravan tasolla siis tyhjää täynnä koko tämä meidän materiaalimme.
Silti uskon , että on korkeampi voima joka ohjaa meitä ja koko kosmosta."Silti uskon , että on korkeampi voima joka ohjaa meitä ja koko kosmosta."
Vaikautat suorastaan härkäpäiseltä. Ja minä ihmettelen mistä tuo härkäpäisyys johtuu - tuntuu kuin olisin aivan lähellä ymmärrystä, kunnes taas joku sanoo tuon erilailla - ja olen ymmälläni taas.
Tuo "voima" on aika epämääräinen ilmaus - onhan meidän maailmankaikkeudessa useita voimia, niihin on helppo "uskoa" .. nehän voidaan mitatakin.
On paljon mistä me emme tiedä, mutta tarviiko siihen yrittää uskoa jollain tavalla, tarviiko sille antaa hahmo. Eikö riitä että tiedämme tietävämme jotain.
Albert - Ellu
Albert51 kirjoitti:
"Silti uskon , että on korkeampi voima joka ohjaa meitä ja koko kosmosta."
Vaikautat suorastaan härkäpäiseltä. Ja minä ihmettelen mistä tuo härkäpäisyys johtuu - tuntuu kuin olisin aivan lähellä ymmärrystä, kunnes taas joku sanoo tuon erilailla - ja olen ymmälläni taas.
Tuo "voima" on aika epämääräinen ilmaus - onhan meidän maailmankaikkeudessa useita voimia, niihin on helppo "uskoa" .. nehän voidaan mitatakin.
On paljon mistä me emme tiedä, mutta tarviiko siihen yrittää uskoa jollain tavalla, tarviiko sille antaa hahmo. Eikö riitä että tiedämme tietävämme jotain.
Albertasia kiinnostaa ja niin onkin hyvä.
"Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan."
Joku käytti tässä palstalle Jeesus nimeä ja uskon, että siinä nimessä on se voima. - pioni
Severin kirjoitti:
Silti uskon , että on korkeampi voima joka ohjaa meitä ja koko kosmosta.saada vastaväittäjän Albert, joka ei hevillä anna periksi,tarvinneeko, en ota kantaa, kun en pysty.
- Albert51
pioni kirjoitti:
saada vastaväittäjän Albert, joka ei hevillä anna periksi,tarvinneeko, en ota kantaa, kun en pysty.
"Taisitpa saada vastaväittäjän Albert, joka ei hevillä anna periksi"
Tuo periksiantamattomuus keskustelussa (en mielellään kutsu väittelyksi, se on sanana liian lähellä inttämistä) ei ole hyvä arvo.
Minä nautin näkemyksistä jotka valottavat asiaa uusilta kanteilta ja jotka ovat tosia - ne voi ymmärtää pohjautuen järkeen ja kokemukseen. Kaikki muu on asiakeskustelussa tilpehöörää tai rihkamaa.
Rakkauvella,
Albert - ZerOneZero
Ellu kirjoitti:
luit mainitseamasi Stephen HaWkinsin opuksen?
Aikasi kuluksiko?
Mahdollisen kiinnostuksesi takia...jospa sittenkin on Joku suuri Jumalaksi kutsuttu
korkeampi voima.Luitko sen opuksen saadaksesi
vahvistusta epäilyllesi ettei ole mitään tämän ajallisen lyhyen elämämme jälkeen?
Itse en edes yritä järjellisin perustein hakea vastausta.
Tiedätkö, usko on lahja? Eikä tarkoitettu vain joillekin etuoikeutetuille, vaan kaikille.Luin sen koska se oli kiinnostava ja ajatuksia herättävä opus.
Teoksen kirjoittaja on arvostettu tiedemies.
Vaikka hän sairastaa MS-tautia ja liikkuu pyörätuolilla ja joku saattaisi erehdyksissään jopa sääliä häntä niin veikkaampa että Einsteinin jälkeen siinä tuolissa istuu ehkä tämän todellisuuden yksi parhaimmista maailmankaikkeuden saloja tutkivista aivoista.
Kaikenlaisia uskontoja ja Jumalia on ollut aina olemassa.
Ei siinä ole mitään uutta että ihmisen pitää joko
A) Uskoa johonkin, oli se sitten Allah, Buddha, Jeesus, suojelushenki, taikka vaikkapa että Elvis elää.
B) Koittaa selittää asioita ja tapahtumia joita ei pysty omin aistein taikka järjen avulla selittämään jonkin, useimmiten aina, ihmisen hamon ottavan supervoiman kautta (Jumala/Jumalat)
Ihmisillähän tuntuu olevan luonnostaan taipumus uskoa ihmeisiin taikka johonkin yliluonnolliseen voimaan. Entisinä aikoina tämä ominaisuus oli varmasti vielä voimakkaampi kuin nykyään ottaen huomioon että harvalla oli tarpeeksi tietoa asioiden selittämiseen. 1600-luvulla tavallisella ihmisellä oli vähemmän tietoa käytettävissään kuin meillä päivänlehdessä.
(Höh, vielä melkein 1900-luvun alkuun asti jotkut kuulemma uskoivat että kärpäsiä syntyy itsestään hiekasta, kaikenlaista) - Ellu
ZerOneZero kirjoitti:
Luin sen koska se oli kiinnostava ja ajatuksia herättävä opus.
Teoksen kirjoittaja on arvostettu tiedemies.
Vaikka hän sairastaa MS-tautia ja liikkuu pyörätuolilla ja joku saattaisi erehdyksissään jopa sääliä häntä niin veikkaampa että Einsteinin jälkeen siinä tuolissa istuu ehkä tämän todellisuuden yksi parhaimmista maailmankaikkeuden saloja tutkivista aivoista.
Kaikenlaisia uskontoja ja Jumalia on ollut aina olemassa.
Ei siinä ole mitään uutta että ihmisen pitää joko
A) Uskoa johonkin, oli se sitten Allah, Buddha, Jeesus, suojelushenki, taikka vaikkapa että Elvis elää.
B) Koittaa selittää asioita ja tapahtumia joita ei pysty omin aistein taikka järjen avulla selittämään jonkin, useimmiten aina, ihmisen hamon ottavan supervoiman kautta (Jumala/Jumalat)
Ihmisillähän tuntuu olevan luonnostaan taipumus uskoa ihmeisiin taikka johonkin yliluonnolliseen voimaan. Entisinä aikoina tämä ominaisuus oli varmasti vielä voimakkaampi kuin nykyään ottaen huomioon että harvalla oli tarpeeksi tietoa asioiden selittämiseen. 1600-luvulla tavallisella ihmisellä oli vähemmän tietoa käytettävissään kuin meillä päivänlehdessä.
(Höh, vielä melkein 1900-luvun alkuun asti jotkut kuulemma uskoivat että kärpäsiä syntyy itsestään hiekasta, kaikenlaista)että"ihmisillähän tuntuu olevan luonnostaan taipumus uskoa ihmeisiin taikka johonkin yliluonnollisen voimaan."
Mistähän se taipumus on lähtöisin? Ihmisen luonnolliseen sielulliseen rakenteeseen kuuluva ominaisuus, kenties?
Eläimillä ei taida sellaista olla?!
Ei olekaan, sillä ihminen on iankaikkisuusolento. Raamatussa sanotaan:"Iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä."
Siellä ihmisen sisimmässä on sellainen Jumalalle sopiva aukko ja vasta sitten kun se aukko on täytetty Hänen tuntemisellaan, etsintä ja kysely loppuu.Ainakin tiedämme mihin olemme matkalla ja mikä on ajallisen elämämme päämäärä. - pioni
Albert51 kirjoitti:
"Taisitpa saada vastaväittäjän Albert, joka ei hevillä anna periksi"
Tuo periksiantamattomuus keskustelussa (en mielellään kutsu väittelyksi, se on sanana liian lähellä inttämistä) ei ole hyvä arvo.
Minä nautin näkemyksistä jotka valottavat asiaa uusilta kanteilta ja jotka ovat tosia - ne voi ymmärtää pohjautuen järkeen ja kokemukseen. Kaikki muu on asiakeskustelussa tilpehöörää tai rihkamaa.
Rakkauvella,
Albertasiat turhan monimutkaisiksi,miten sinä sitten olet eri mieltä, kun et väittele etkä intä,jos ei löydy yhteistä hyvää,pitääkö antaa periksi,vai tuleeko "väitellä,inttää". Onhan melkein joka asiassa tehtävä kompromissi,eikö asia jää vaivaamaan,jos sitä ei saada yhteisille linjoille,eikö toinen joudu alistumaan,jos hän ei saa inttää.Totuus, niitäkin voi olla useita ,totuuksia voi löytyä useilta tasoilta,
ne pohjautuu siihen ,sen henkilön järkeen ja kokemukseen.
Saadakseen toinen ymmärtämään tarkoituksensa, on pakko inttääkin ja sehän vain laajenee ja avartuu keskustelu,miten sanot sitä rihkamaksi
.Voi, voi ,nyt taisi pioni mennä alueelle, mitä ei hallitse.
pilkkaako savolaiselle,se loppu. - ZeroOneZero
Ellu kirjoitti:
että"ihmisillähän tuntuu olevan luonnostaan taipumus uskoa ihmeisiin taikka johonkin yliluonnollisen voimaan."
Mistähän se taipumus on lähtöisin? Ihmisen luonnolliseen sielulliseen rakenteeseen kuuluva ominaisuus, kenties?
Eläimillä ei taida sellaista olla?!
Ei olekaan, sillä ihminen on iankaikkisuusolento. Raamatussa sanotaan:"Iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä."
Siellä ihmisen sisimmässä on sellainen Jumalalle sopiva aukko ja vasta sitten kun se aukko on täytetty Hänen tuntemisellaan, etsintä ja kysely loppuu.Ainakin tiedämme mihin olemme matkalla ja mikä on ajallisen elämämme päämäärä.Ihminenhän haluaa tietty uskoa omiin saavutuksiin, kykyihin yms.
Jos ei uskoisi niin elämä olisi aika vaikiaa (mahdotonta ??).
Oletetaan nyt että tätä ominaisuutta viedään vielä pidemmälle niin sitten ollaan tilanteessa jossa aletaan uskoa asioihin jotka ovat oman minän ulkopuolella, olivat ne asiat sitten kuinka järjen vastaisia tahansa. Ehkä yksi selitys kaikille aaveille, ufoille, yms. paranormaaleille asioille.
Tottakai huumeet yms. päästävät alitajunnan temmeltämään vapaasti mutta ei siitä enempää...
Enkä väitä että jokainen joka uskoo herra/rouva(?) J:hin olisi alkoholisti taikka narkkari :)
Itsekin uskon että aurinkokuntamme taikka ainakin galaximme ulkopuolelta löytyy ehkä joskus merkkejä elämästä...helkkari täytyyhän sitä johonkin uskoa ja mielestäni mahdollisuudet on aika hyvät että joskus jostain todella kaukaisesta galaxista, edes hieman maapalloa muistuttavalta planeetalta löytyy jokin merkki elämästä. Olisi se sitten vaikka yksi pirunpieni eläimen taikka kasvin fossiili....
Jos uskoisin että Jumala on olemassa niin johtuuko se siitä että Hän haluaa minun uskovan Hänen olemassa oloonsa (tällöin ei voida puhua mistään vapaasta tahdosta niinkuin tuolla jossain jo puhuttiinkin) vai onko Hän olemassa vain niin kauan kuin minä uskon Hänen olemassa oloonsa ?
Olisiko Hän vain minun ja muiden kollektiivinen joukkoharha ? Mitä tapahtuisi jos lakkaisin uskomasta ? Mitä tapahtuisi jos kaikki lakkaisivat uskomasta ?
Tämä ja paljon paljon muuta....Miksi jokin tietty uskonto on muka parempi kuin jokin toinen ? Miksi ihminen kuvittelee Jumalan olevan itsensä kaltainen ? Miksi lähes kaikissa uskonnoissa on aina "Me vastaan He" asetelma ?
Jos Jumala on kerran niin hyvä ja anteeksiantavainen niin miksi maailmassa silti on niin paljon kärsimystä ?
Miksei näitä asioita pystytä selittämään vaan aina viitataan Raamattuun ?
Funtsittavaa riittää..........
Kunnes joku pystyy antamaan tyydyttävät vastaukset noihin kysymyksiin jatkan jokapäiväisen maailman ja sen tarjoamien kokemusten ja asioiden jäsentämistä tieteellisin metodein.
Mieli on voimakas asia, paljon voimakkaampi kuin ruumis.
- henna
Elämässä ei mene asiat koskaan niin kuin on itse suunnitellut. siksi tarvitsen Jumalaa, ja ennen kaikkea Hänen poikaansa Jeesusta. Raamatussa sanotaan: kukaan ei pääse minun tyköni muutoin kuin poikani,siis, Jeesuksen, kautta. Meidän on opittava tuntemaan Jeesus henkilökohtaisena vapahtajana ja syntiemme sovittajana. Elämäni meni totaalisesti pois raiteiltaan, vaikka itse ajattelin toisin. Mutta, se oli tarkoitettu niin tapahtuvaksi, että pysähtyisin ja miettisin, mikä on elämän tarkoitus.
Kristinuskossa minulle on ollut tärkeintä armo. Usko ei ole hienoja ajatuksia, vaan se on sitä, että Jumala haluaa olla tekemisissä kanssamme. Myös, ja juuri sellaisten ihmisten kanssa, jotka tekevät virheitä elämässään.
Minulle armo tarkoittaa sitä, että uskallan olla rehellinen oman elämäni suhteen. Uskallan kohdata totuuden ja sen, että kaikki ei tosiaan mene niin kuin on itse suunnitellut.Minun ei myöskään tarvitse säikähtää sitä pimeyttä, minkä sisältäni usein löydän, sillä Jumalan armo ei lopu koskaan.
armo tarkoittaa ansiotonta rakkautta osaksemme.
Raamatun lukeminen, sen tekstit ja ihmiset lohduttavat minua suuresti. raamattuon tarkoitettu luettavaksi, ei kirjahyllyyn tomuttumaan. Olen usein ajatellut, minä avioituvat parit raamattua pitävät.?
Itse vaikeuksien keskellä jaksan paremmin vaipumatta epätoivoon, koska tiedän, että JUmala haluaa parastani, joka ei todellakaan ole aina sitä, mitä rukoilen, Tiedän kuitenkin, että minulla on Isä, joka rakastaa minua yli kaiken, ja antaa minulle vain parasta poikansa Jeesuksen Kristuksen sovitustyön kautta.
JUmala on kaiken luonut meitä ihmisiä myöten. Raamattu kertoo hyvin selvästi luomiskertomuksen.
JA, Jumala lepäsi seitsemäntenä påivänä.Muista pyhittää lepopäivä, sanoo Herra sanassaan, mutta emmehän me usko.Ei ihme, että maailma on tällä tolalla.
Sinä, joka olet kiinnostunut maailmankaikkeuden kokonaiskuvasta, ota raamattu käteesi ja lue.
Sieltä löydät kaiken, mitä elämässäsi tarviset.
Lue vaikka Ps. 139:1-18. Saat käsityksen, miten hyvin Jumala meidät tuntee. Raamatun alkuteksteiltä saat myös hyvää maailman luomiskertomuksen tietoutta.- Ellu
paitsi tuo lepopäiväasia on minusta vaikea toteuttaa. Tarkoitan , jos ajattelit sillä aivan jotain määrättyä päivää, kuten sunnuntaita.
Tiedäthän, että on paljon vuorotyötä tekeviä.
Sairaalat,poliisivoimat, puhumattakaan tehtaista pyörivät , ja täytyykin vuorokaudet ympäri, arkena sunnuntaina ja sitten kun vuorotyötä tekevällä on vapaapäivä, hän tekee niitä välttämättömiä kotitöitä, käy mahdollisesti marjassa ja tälläistä.
- Albert51
Me, pinet palaset itsekin tätä maailmankaikkeutaa, sanomme tämän olevan ihmeellinen. Minkä mittapuun mukaan .. no meidän pienen, tai paremminkin mitättömän.
No voiko meidän meidän mittapuutamme käyttää arvioidessamme maailmankaikkeuden rakennetta (mm. on jotain entiteettiä jota kutsumme jumalaksi).
Eikö riitä että ymmärrämme vain sen mikä on selvää kyvyllämme ymmärtää ja nähdä - miksi keksiä vielä selvästi mielikuvituksellisia sepitteitä. No siksi kun olemme niin pieniä ja mitättömiä.
Voitaisiinko olla vain jalosti nöyriä - ei me kaikkea voida ymmärtää.
Albert- Albert
Minä en osaa käyttää tätä:(
- Albert51
Me, pienet palaset itsekin tätä maailmankaikkeutaa, sanomme tämän olevan ihmeellinen. Minkä mittapuun mukaan .. no meidän pienen, tai paremminkin mitättömän.
No voiko meidän meidän mittapuutamme käyttää arvioidessamme maailmankaikkeuden rakennetta (mm. on jotain entiteettiä jota kutsumme jumalaksi).
Eikö riitä että ymmärrämme vain sen mikä on selvää kyvyllämme ymmärtää ja nähdä - miksi keksiä vielä selvästi mielikuvituksellisia sepitteitä, mystifioida. No siksi kun olemme niin pieniä ja mitättömiä.
Voitaisiinko olla vain jalosti nöyriä - ei me kaikkea voida ymmärtää. Se on tosin vaikea kestää ... monelle.
Albert- Kirsikka
Biologian tunnilla yli 50v sitten, biologian opettaja, tiedemies Arvo Adiel, selitti maailman kehitysteorian näin:" Sanokaamme, Jumala on luonut alkumuodot ja antanut voiman kehittyä niille, silloin ei loukata ketään".
Tänä päivänä erilaiset risteytys teoriat tukevat
Arvon oppinäkemystä, johon minäkin uskon.
Esimerkkinä oli suden ja ketun risteytys josta on kehittynyt Suomen pystykorva koira. Yksi monista.
Näitä risteytys tutkimuksia on mielenkiintoista
pohtia.
Biologian opettaja oli muuten aikaansa edellä oleva laajakatseinen,jonka visiot olivat pitkälle tulevaisuuteen ulottuvia, kielen rikkauden omaava, jota me lukiolaiset ihannoimme. Oppia tuli, asiat jäivät hyvin mieleen. - Rituli
Kirsikka kirjoitti:
Biologian tunnilla yli 50v sitten, biologian opettaja, tiedemies Arvo Adiel, selitti maailman kehitysteorian näin:" Sanokaamme, Jumala on luonut alkumuodot ja antanut voiman kehittyä niille, silloin ei loukata ketään".
Tänä päivänä erilaiset risteytys teoriat tukevat
Arvon oppinäkemystä, johon minäkin uskon.
Esimerkkinä oli suden ja ketun risteytys josta on kehittynyt Suomen pystykorva koira. Yksi monista.
Näitä risteytys tutkimuksia on mielenkiintoista
pohtia.
Biologian opettaja oli muuten aikaansa edellä oleva laajakatseinen,jonka visiot olivat pitkälle tulevaisuuteen ulottuvia, kielen rikkauden omaava, jota me lukiolaiset ihannoimme. Oppia tuli, asiat jäivät hyvin mieleen.aikaa viestien lukemiseen. Olipa mielenkiintoista tekstiä.
Tuohon Kirsikan viestiin yhdyn täysin. Noin minä olen sen itsekin mielessäni ajatellut.
Uskon myöskin Jumalan olemassa oloon. En osaa kuvitella, millainen on Hänen olemuksensa.
Mutta lapsuudessa on jäänyt jonkinlainen mielikuva
valkopartaisesta miehestä. Aika hullua!
Olen oppinut turvautumaan kuitenkin häneen kaikissa elämän tilanteissa. Turvallisen olon se antaa.
En ole uskovainen sanan totisessa merkityksessä, mutta ihmisellä täytyy olla joku, jonka puoleen kääntyä esim. hädän hetkellä.
Ja Kyllä minun täytyy sanoa, että elämäni ei ole kulkenut sitä rataa kuin olin suunnitellut, mutta joku oli suunnitellut sen eri tavalla.
Täytyy sanoa, että kaikki on hyvin mennyt, luulen, että paremmin kuin oman suunnitelmani mukaan.
Kyllä siinä on ollut Korkeimman käsi mukana. - pioni
Rituli kirjoitti:
aikaa viestien lukemiseen. Olipa mielenkiintoista tekstiä.
Tuohon Kirsikan viestiin yhdyn täysin. Noin minä olen sen itsekin mielessäni ajatellut.
Uskon myöskin Jumalan olemassa oloon. En osaa kuvitella, millainen on Hänen olemuksensa.
Mutta lapsuudessa on jäänyt jonkinlainen mielikuva
valkopartaisesta miehestä. Aika hullua!
Olen oppinut turvautumaan kuitenkin häneen kaikissa elämän tilanteissa. Turvallisen olon se antaa.
En ole uskovainen sanan totisessa merkityksessä, mutta ihmisellä täytyy olla joku, jonka puoleen kääntyä esim. hädän hetkellä.
Ja Kyllä minun täytyy sanoa, että elämäni ei ole kulkenut sitä rataa kuin olin suunnitellut, mutta joku oli suunnitellut sen eri tavalla.
Täytyy sanoa, että kaikki on hyvin mennyt, luulen, että paremmin kuin oman suunnitelmani mukaan.
Kyllä siinä on ollut Korkeimman käsi mukana.uskon johonkin,onko se sitten ihmisen sisin ,omatunto, tulee aina huokastua jonnekin tuonne taivasta kohti.
Minäkin olen ollut huomaavani ,että kun oikein hätä tulee, jotenkin asiat kumminkin selvenevät,
olisiko kaitselmus.
Sitä Jumala käsitettä en ole osannut itselleni selventää, mutta kai se on ihmisessä itsessään,joku mikä sanoo miten on oltava, pioni
- severin
Enqvistin mukaan, kaikki mitä pystymme nykyvälineillä havaitsemaa, tapahtui meidän aikamme alussa, hyvin vanhaa tietoa.
Meidän maailmankaikkeutemme on ehkä vain yksi ulottuvuus monista.
Entä jos bakteerin suhde meihin on verrattavissa meidän suhteeseemme johonkin suurempaan , jonka rinnalla havaittu maailmankaikkeutemme on minimaalisen pieni.- Albert51
"Enqvistin mukaan, kaikki mitä pystymme nykyvälineillä havaitsemaa, tapahtui meidän aikamme alussa, hyvin vanhaa tietoa."
Pystymme näkemään kaiut jotka ovat saaneet alkunsa muutama miljoona vuotta "alkuräjähdyksen jälkeen". Sitä ennen oli liian kuumaa ja sähkömagneettinen säteily ei päässyt kulkemaan.
Tiedämme ison joukon (perustuu mittaukseen) maailmankaikkeudestamme ja sen perusteella on hahmoteltu useita erilaisia maailmankaikkeusmalleja. Tuon "alkuräjähdyksen" veroista, saati parempaa, ei vain ole keksitty: Se sovittaa parhaimmin mitatut tiedot yhteen. Muiden selitysten kanssa on jouduttu ongelmiin.
Kun olemme pystyneet mittaamaan tapahtumia parin miljoonan vuoden päähän maailmankaikkeuden alusta, niin alkuräjähdysteoria vie meidät hyvin lähelle itse alkua (sekunteina desimaaliluku jossa pilkun jälkeen viitisenkymmentä nollaa), niin lähelle ettei näitä meidän tuntemiamme voimiakaan vielä ollut syntynyt silloin ja kuumuus oli aivan käsittämätön.
Alkuräjähdys ei muuten ollut räjähdys siinä mielessä kuin me ymmärrämme räjähdyksen. Se nimi annettiin tuolle teorialle vain raflaavuuden takia. Oikeassa räjähdyksessähän on keskipiste, josta räjähtävä materia sinkoaa kaikkiin suuntiin. Alkuräjähdys ja myös nykyinen maailmankaikkeuden laajenimenen syntyy siitä että uutta avaruutta syntyy joka paikkaan maailmankaikkeudessa (myös meidän itsemme sisällä). Avaruuden tähtijoukot etääntyvät toisitaan koko ajan koska uutta avaruutta syntyy niiden väliin, ei siksi että niillä olisi jokun nopeus räjähdyskeskipisteestä.
Maailmankaikkeus näyttää olevan edelleen laajeneva, mutta rajaton - me emme voi koskaan tulla rajalle jossa maailmankaikkeus loppuu. Silti tällä kaikkeudella on äärellinen tilavuus .. aika paradoksaalista.
Ihmettelee
Albert
- Kirjar
Kun en tieteistä niin paljon ymmärrä että voisin arvioida olemmeko me syntyneet maasta vai kehittyneet apinoista, en ota siihen kantaa.
Jumala on tullut iän myötä aina vain läheisemmäksi sillä vaikeuksien ja vastoinkäymisten keskellä pitää olla jokin johon luottaa. Kai se on sitten niin että maailmassa jossa elän, on Jumala osa sitä.
Luen paljon Raamattua enkä häpeä tunnustaa että se antaa voimaa ja uskoa selviytymään siihen huomiseen johon monta kertaa tie on hukassa.
Vaikka tästä nyt tulee pitkä "litania" en voi olla lisäämättä erästä untani jonka kirjoitin heti herättyäni siihen sinikantiseen vihkoon joka aina on käsillä.
Uni joka vaivaa.
He kulkivat valkein vaattein käsissään hopeiset pokaalit,
osin jo patinoituneet, tummuneet.
Suuri joukko joka kulki äänettömästi, hartain katsein
kuin harjoiteltua, määrätietoista reittiä
kohti isoa koroketta jolla en nähnyt ketään.
Toisilla oli tyhjät kädet.
Heiltä puuttuivat ne saavutetut palkinnot.
Miksi he siihen asettuivat, kenelle he toivat
jo kiiltonsa menettäneitä maljojansa..
Kantoivatko he Herran eteen saavutuksiansa...
tulivatko kertomaan että näin paljon minä sain..?
Elämä antaa meille lahjansa
se rankaisee ja palkitsee kunkin ansionsa mukaan.
Toiset saavat,
toiset antavat kaikkensa, tukevat ja auttavat tarvitsijaa,
saavatko he palkintonsa,
tummuuko se ajan mukana vai säilyttääkö loistonsa,
kimmeltääkö se malja valossa ja pimeässä?
Mitä minulla on viedä Herralleni,
teinkö mitään hyvää ja oikeaa,
ansaitsinko kimmeltävää kultaa vai tummuvaa vaskea,
Onko minun kädessäni elämän malja?
Katseet hehkuen he kantoivat maljaansa
valkoisissa vaatteissansa tahrattomina
kuin liukuen eteenpäin,
eikä kukaan halunnut ohittaa toista.
He kantoivat elämänsä maljaa.- pioni
raamattua,mutta uskon omaan uskooni.
Kirjar,sinulle haluan kirjoittaa tämän mielestäni kauniin toivotuksen,tosin olet sen saanutkin kotiin,mutta nyt julkisesti.
Pitäköön Jumala sinua kämmenellään ja vahtikoon enkelit sinua.
ja vielä,
Onnellisuus odottaa niitä,
jotka osaavat itkeä,
heitä joita sattuu,
heitä ketkä etsivät,
heitä ketkä yrittävät,
sillä vain he voivat kuvitella niitten ihmisten tärkeyden,jotka ovat heidän elämäänsä koskettaneet.
Ystäväsi pioni - Anu
pioni kirjoitti:
Kirjar,sinulle haluan kirjoittaa tämän mielestäni kauniin toivotuksen,tosin olet sen saanutkin kotiin,mutta nyt julkisesti.
ja vielä,
jotka osaavat itkeä,
heitä joita sattuu,
heitä ketkä etsivät,
heitä ketkä yrittävät,
sillä vain he voivat kuvitella niitten ihmisten tärkeyden,jotka ovat heidän elämäänsä koskettaneet.
Ystäväsi pioniSainhan pioni ottaa tuosta kauniista
kirjoituksestasi osan myös itselleni. - Kirjar
pioni kirjoitti:
ja vielä,
jotka osaavat itkeä,
heitä joita sattuu,
heitä ketkä etsivät,
heitä ketkä yrittävät,
Ystäväsi pionise kortti ei ole saapunut, selasin kaikki ne sadat kirjeeni eikä se ollut niiden joukossa.
Nythän sain sen, kiitos, vastaan siis tässä.
Koen aina yhtä suuren ilon,
kohdatessani sinut puutarhassa,
lukiessani kirjettäsi,
kuullessani puhettasi.
katsoessani kuvaasi
ja muistaessani
mitä eilenkin minulle sanoit.
Ojennan käteni, tartu siihen,
sinä sydänystäväni arjessakin. - pioni
Anu kirjoitti:
Sainhan pioni ottaa tuosta kauniista
kirjoituksestasi osan myös itselleni.vaan kirjoittelen,kohta jää lähtö tekemättä.
Totta kai saat ottaa ja kiitos sinulle toisaalla toivotuksista,älkää unohtako minua, pioni - pioni
Kirjar kirjoitti:
se kortti ei ole saapunut, selasin kaikki ne sadat kirjeeni eikä se ollut niiden joukossa.
Nythän sain sen, kiitos, vastaan siis tässä.
Koen aina yhtä suuren ilon,
kohdatessani sinut puutarhassa,
lukiessani kirjettäsi,
kuullessani puhettasi.
katsoessani kuvaasi
ja muistaessani
mitä eilenkin minulle sanoit.
Ojennan käteni, tartu siihen,
sinä sydänystäväni arjessakin.nämä vajavaiset taitoni,tämän vehkeen kanssa.
Kiitoksista ja mistä kaikesta moititaankin,en voi taas olla kiittämättä, tuosta viestistäsi.
Puhun kuin lähtisin maailmanympäri matkalle,menen vain viikoksi,joten selviämme varmaan ,moi ja kirjoitellaan taas sitten ,pioni , yhyy.
- soilike
Mutta en usko, että kaikkea voidaan selittää tieteen keinoin.
Olen lueskellut teosofiaa ja muita ns.rajatiedon asioita.
Tällä hetkellä uskon, että jälleensyntyminen on totta.
Se ei kuitenkaan sulje pois uskoani Kaikkivaltiaaseen.
Pyydän joka aamu varjellusta päivälleni
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.932178Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n452132Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501855Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751370- 871283
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191151Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311110Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men591071- 68969
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.285920