Siskoni joutui yllättäen tilanteeseen, jossa avioero on ainoa vaihtoehto. Mies niin sanotusti "lähti lätkimään" toisen matkaan. Haluaisin tukea häntä, mutta tuntuu etten oikein osaa. Itse olen sinkku ja olen ollut jo pitkään. Sanoin vain, että minulle voi soittaa milloin vain, ja voin tulla käymään milloin vain. Ruokaa voisin tuoda ja vaikka katsoa elokuvia tms. hänen kanssaan. Nyt on kuitenkin kuulemma parempi olla yksin.
Pelkään hänen masentuvat liikaa ja kenties jopa haavoittavan itseään jollain tavoin. Tätä en sanonut ääneen kuitenkaan, puhelut ovat olleet niin raskaita - tietysti!
Miten voisin tukea siskoani paremmin? Mitä voisin tehdä käytännössä? Pitäisikö vain mennä paikan päälle edes hetkeksi vedoten isosiskon huoleen toisesta?
Asia on ollut siskon tiedossa vasta muutaman päivää, joten nyt on vielä ensishokki menossa. Unettomat yöt, syömättömyys jne. vetävät kuitenkin nopeasti huonoon jamaan. En ole itse kokenut vastaavaa. Mitä minun pitäisi tehdä/sanoa?
Siskon avioero
16
101
Vastaukset
- 93122
Mene sinne ja halaa siskoa. Vie ruokaa ja haukkukaa äijä pataluhaksi!
- Haluaisin auttaa
Näin taidan tehdä! Haluan kunnioittaa sitä, että sisko haluaa olla yksin, mutta toisaalta epäilen, että hän on nyt niin järkyttynyt, ettei häneltä voi edes olettaa asioiden pohdintaa millään tasolla. Tunteet tietysti kuohuvat laidasta laitaan. Pääasia lienee, ettei hänen tarvitse olla yksin. Voinhan vaikka vain istua hiljaa keittiössä, jos ei tee mieli puhua.
- 93122
Haluaisin auttaa kirjoitti:
Näin taidan tehdä! Haluan kunnioittaa sitä, että sisko haluaa olla yksin, mutta toisaalta epäilen, että hän on nyt niin järkyttynyt, ettei häneltä voi edes olettaa asioiden pohdintaa millään tasolla. Tunteet tietysti kuohuvat laidasta laitaan. Pääasia lienee, ettei hänen tarvitse olla yksin. Voinhan vaikka vain istua hiljaa keittiössä, jos ei tee mieli puhua.
Onko heillä lapsia?
Asutko kaukana siskosta?
Jos minulle kävisi tolla lailla, niin arvostaisin ainakin jos sisko tulisi käymään ja pitäisi huolta. Vaikeuksien aikaan veri on vettä sakeampaa!
Minulla on juuri silmien edessä duunissa menossa työpaikkaromanssi jossa kaksi tahoillaan naimisissa olevaa viettää kahdestaan kaiken aikansa ja naamat punaisina koettaa olla niinkuin ei mitään. Näin itse kun toinen otti toisen auton kyytiin parin korttelin päästä duunipaikasta, vaivihkaa. Kyllä harmittaa puolisoiden puolesta, kun saavat sitte usein viimeisenä tietää. - Haluaisin auttaa
93122 kirjoitti:
Onko heillä lapsia?
Asutko kaukana siskosta?
Jos minulle kävisi tolla lailla, niin arvostaisin ainakin jos sisko tulisi käymään ja pitäisi huolta. Vaikeuksien aikaan veri on vettä sakeampaa!
Minulla on juuri silmien edessä duunissa menossa työpaikkaromanssi jossa kaksi tahoillaan naimisissa olevaa viettää kahdestaan kaiken aikansa ja naamat punaisina koettaa olla niinkuin ei mitään. Näin itse kun toinen otti toisen auton kyytiin parin korttelin päästä duunipaikasta, vaivihkaa. Kyllä harmittaa puolisoiden puolesta, kun saavat sitte usein viimeisenä tietää.Välimatkaa on sen verran, ettei nyt tänä iltana voinut enää lähteä reissuun. Huomisaamuksi ostin jo junalipun ja soitin pomolle, etten tule töihin perhesyistä. Puhelimen otan sängyn viereen ja pistän hyvän yön viestin kohta siskolle ja kerron, että olen tulossa käymään huomenna. Lapsia heillä ei ole, mutta yhteinen asunto ja kymmenisen vuotta avioliittoa takana.
Nyt täytyy keksiä paljon hyvää syötävää, pari hyvää elokuvaa ja hyvää teetä. Sisko kuullosti äsken puhelimessa hiukan humalaiselta, oli kuulemma juonut vähän viiniä. Ehkä saa nyt unen päästä kiinni. Heti huoli tuli siitäkin, että jos juokin liikaa.
Miehestä ei ole tietenkään kuulunut yhtään mitään. Ei uskalla edes puhua asiasta, vaan pakenee rikospaikalta. Pitäisikö printata hänestä kuva, johon voimme heitellä tikkoja huomenna? :-) - 93122
Haluaisin auttaa kirjoitti:
Välimatkaa on sen verran, ettei nyt tänä iltana voinut enää lähteä reissuun. Huomisaamuksi ostin jo junalipun ja soitin pomolle, etten tule töihin perhesyistä. Puhelimen otan sängyn viereen ja pistän hyvän yön viestin kohta siskolle ja kerron, että olen tulossa käymään huomenna. Lapsia heillä ei ole, mutta yhteinen asunto ja kymmenisen vuotta avioliittoa takana.
Nyt täytyy keksiä paljon hyvää syötävää, pari hyvää elokuvaa ja hyvää teetä. Sisko kuullosti äsken puhelimessa hiukan humalaiselta, oli kuulemma juonut vähän viiniä. Ehkä saa nyt unen päästä kiinni. Heti huoli tuli siitäkin, että jos juokin liikaa.
Miehestä ei ole tietenkään kuulunut yhtään mitään. Ei uskalla edes puhua asiasta, vaan pakenee rikospaikalta. Pitäisikö printata hänestä kuva, johon voimme heitellä tikkoja huomenna? :-)Tikkaidea on hyvä! Ja peskää hänen hammasharjalla vessanpönttö! :D
Hienoa että välität!!
Ei voi mitään. Mies on luotu kulkemaan.
- vanha mies
Olen eri mieltä. Itse olen ollut vaimoni kanssa kohta 30 vuotta. Ei ole tehnyt mieli kulkea. Rakkaus on ihana tunne, mutta sitä pitää ruokkia. En halua missään nimessä sanoa aloittajalle, että hänen siskossaan olisi jotain vikaa. Eihän toiselle voi osoittaa rakkautta, jos toinen valehtelee. On mitä suurinta huijausta valehdella toiselle rakkautta, jos itse on niin epäkypsä ettei osaa sitoutua. Joka päivä voimme itse päättää siitä, olemeko rehellisiä vai emme. Itse olen oppinut, että on parasta olla rehellinen heti. Silloin ihmissuhde saa mahdollisuuden kehittyä.
- ikävä kyllä...
Juuri niin miehet ajattelee tänäpäivänä ,että "mies on luotu kulkemaan," Ei osata sitoutua ,eikä oteta vastuuta ,ja se kyllä näkyy yhteiskunnassa monen näköisinä lieve ilmiöinä,pari suhteissa ,lapsissa ja nuorissa.Ketju jatkuu vain ,koska esimerkki on tuollainen.tosi ikävää.Kyllä ennen oli enempi sitoutumista ja vastuuta ,eikä ollut niin paljon pahoin voivia ja huostaan otettuja lapsia kuin tänäpäivänä.,ja se on kyllä kaikkien nähtävissä.
- kukutsa
itse-murhaaja!
"kulkeva mies" joutuu kohta tyytymään kulkevin naisiin, tyttöjen vapaailtoihin " doriksiin, jotka ovat toisenlaisia, doriksiin, jotka ovat reissunaisia" , jolloin voi maistaa hiukka omaa lääkettää - menevä mies! Dorikset lisääntykää ja pudottakaa kukko tunkiolta!
- Ohjelma Etenee
Vuorosanojen mukaan seuraavaksi seuraa Pirkkopapin Päivittely ja siukkukahvit ja naurunremakka.
- Mistäpä työtätekevä
Mistäpä työtätekevä uros löytäisi naisen?
En tarkoita shoppailija kännykorvaprinsessoja jotka kahvipannuakaan käyttää ei osaa, vaan semmoista joka olisi alkuperäisen tarkoituksen mukainen miehensä tuki? Ja ennenkaikkea nöyrtyisi asemaansa mihin luotiinkin. Ja osaisi pyytää anteeksi.
Onko Suomessa ykolmea kappaletta, olis tossa näköetäisyydellä niille kolme insinööriä vailla paidanpesijää, ruoanlaittajaa, siivoojaa ja paidannapittajaa... siis sellasta tomeraa emäntää Ilman internettitautia ja twiittailua. Vie sisko pienelle matkalle.
Käykää yhdessä vaikka Tallinnassa tai Tukholmassa.
Tai ota siskosi luoksesi kylään vähäksi aikaa.
Pieni etäisyys ja virikkeet vievät ajatukset omasta kurjuudesta tulevaisuuden mahdollisuuksiin.
Jos ero on lopullinen, niin lähteneen miehen perään ei kannata haikailla eikä pilata elämäänsä antamalla ajatusten pyöriä hänen ympärillään, ei edes ilkeiden ja kostonhimoisten ajatusten. Oma hyvä itsenäinen elämä on paras kosto.Hei Haluaisin auttaa,
Olen pahoillani siskosi tilanteen johdosta ja iloinen siitä, että hänellä on kaltaisesi sisko! Olet korvaamaton vierelläkulkija isona siskona pikku siskollesi.
Tärkeintä on edetä siskosi ehdoilla ja kuunnella hänen vuodatustaan. Kerro, että olet käytettävissä, miten siskosi haluaisi sinun tukevan häntä. Joudut varmaan kuuntelemaan katkeriakin vuodatuksia hänen tilanteestaan.
Pidä huolta omasta jaksamisestasi, ettet joudu läheisriippuvaisuuden tilaan. Rajaa omaa aikaasi ja kerro, että vaikka haluatkin auttaa siskoasi, on sinullakin oma elämäsi ja arjenaskareesi. Ohjaa siskoasi hakemaan tarvittaessa apua esim. perheasiainneuvottelukeskuksesta tai psykiatriselta sairaanhoitajalta. Usein auttaa se, kun saa katsella tapahtunutta ammattilaisen, ulkopuolisen silmälasein.
Voimia sinulle ja siskollesi,
t. Maarit-pappi- Mikä unohtui
Vuorosanat hoidettu: puuttuu ammattiauttaja?
Phoebus, Maarit ja muut kirjoittaneet hyviä ohjeita sinulle.
Surullinen tilanne. Hienoa, että tuet siskoasi. Shokkitilanne voi näyttää erilaiselta, kun tilanne myöhemmin. Joka tapauksessa siskosi joutuu prosessoimaan asiaa ja tilannetta
varmaan vielä pitkään ja on tosiaan hyvä, jos löytyy jotain tekemistä, joka vie ajatuksia muualle.
Ero ei ole helppo, mutta silti se on joskus väistämätön ja toisinaan erosta selviäimiseen tarvitaan myös ammattiapua.
ystävällisesti Tuula -pappi- "Tuula -pappi"?
Oletkohan pappi lainkaan, koska kirjoitat nimimerkkisi eri tavalla kuin palstan muut pappeina esiintyvät, esim. Maarit-pappi? Vai onko tuo räikeästi suomen oikeinkirjoitussääntöjen vastainen kirjoitusasu jonkin jumalolennon tahto?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau273165Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html433050Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens342906Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4432597Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1621907Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431848Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat251445Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,51251- 321230
- 751154