Pieni gallup: 1. mistäpäin olet, 2. mitä lisäselvityksiä joutuu hankkimaan ostolupaa/ kantolupaa varten ( lähinnä virallisen lupahakemuksen lisäksi)
1. H:ki
2. Ylimääräinen selitys luotettavuudesta jne. Erillinen laitoksen itsensä väsäämä lappu.
Miten on lupien??
5
1014
Vastaukset
- Termis
Ensimmäisellä kerralla Helsingistä lupaa hakiessa harrastetodistus (1kpl), toisella kerralla ei mitään ylimääräistä, todettiin vaan, että sullahan on jo todistus täällä edelliseltä kerralta. Pistin uuden luvan meinaan sisään samalla kun kävin näyttämässä viimeksi ostetun aseen (saman teen nyt kun menen näyttämään taas yhtä asetta). Edellisessä asuin kunnassa ensimmäisen (eli tosiaan ensimmäinen) aseen lupahakemuksen yhteydessä (haulikko) pyydettiin harrastetodistus, toisen luvan kohdalla (9mm pistooli), pyydettiin harrastetodistus ja kolmanen luvan yhteydessä (9mm pistooli) ei pyydetty mitään, todettiin vaan, että luvan voi tulla hakemaan viimeistään parin päivän päästä.
- Kimi
Kokkolasta. Enoo vielä koskaan joutunu erikseen hankkimaan mitään lisäselvityksiä lupia varten. Ensimmäistä asetta varten, monta vuotta sitte jouduin poliisin kans keskustelemaan siitä, että miten olin yhtäkkiä kiinnostunu ampumisesta ja halusin hankkia ULTRAMEGASUPER-jäerän .22LR kaliperisen pistoolin. Sen jälkeen on tullu haettua iso nippu lupia eri kaliperin aseille (pitkille ja lyhyille), eikä mitään oo kysytty. On kyllä käyty kattomassa, että on asianmukaset säilytystilat, ku alkaa paikat täyttymään. Kerran on huomautettu, että mulla on lainsllimat määrät ylittävä ruutivarasto..tosin on vieläki, mutta kyllä sitä meneeki jos paljo latailee. Eri kalipereilleki menee eri ruudit. POIKKESINPA TAAS AIHEESTA..HEH..
- Metsämies
1. Helsinki
2. a) Metsästyskortti kuitti riistanhoitomaksun suorittamisesta seuran puolto (.30-06)
b) Metsästyskortti kuitti riistanhoitomaksun suorittamisesta (12/76)
c) Metsästyskortti kuitti riistanhoitomaksun suorittamisesta seuran jäsenkortti (.22LR)
Lupia hirvikivääriin ja haulikkoon hakiessani olin suorittanut metsästytutkinnon ja maksanut riistanhoitomaksun mutta en ollut vielä hirviseuran jäsen. Luvat tuli.
Pienoiskivääriin lupaa hakiessani olin jo seurankin jäsen.
Metsästysaseisiin saa luvat kohtalaisen helposti, kunhan vain voi osoittaa, että on mahdollisuus metsästystä harrastaa.
Reserviläisaseisiin ja yhden käden aseisiin luvan saanti on varmasti vaikeampaa ja vaikka laki ei vaadikaan seuran jäsenyyttä, se varmasti helpottaa luvan saantia. Se antaa näytön harrastusmahdollisuudesta.- Tuatto
"Metsästysaseisiin saa luvat kohtalaisen helposti, kunhan vain voi osoittaa, että on mahdollisuus metsästystä harrastaa."
Käytännössähän tähän riittää suoritettu tutkinto ja kuitti riistanhoitomaksusta. Valtion alueille saa kuka tahansa lupia, myös hirvisellaisia ("viikkohirvet"). Jos vallesmanni vaatii metsästysseuran jäsenyyttä metsästysaseen hallussapitolupaan, hän on tehnyt virkavirheen. - Kimi
mainita, että olin ensimmäistä lupaa hakiessani jo ampumaseuran jäsen. Jäsenyys ei tietenkään ole pakollista, mutta radat ovat usein seurojen ylläpitämiä, jolloin jäsenillä on oikeus käydä radoilla ampumassa. Kun kuuluu ampuma-/metsästysseuraan, niin viranomaiset voivat helpommin todeta, että harrastaa ammuntaa tai metsästää. Luvansaanti on täällöin helpompaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383662Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal273219- 652855
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak822677- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801680- 281507
- 151485
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474- 281468