On kolmastoista maaliskuuta
kello on kohta kaksitoista
kaksi tuntia sitten
luulin kaiken loppuneen
kun karvahatussasi
marssit minua kohti
olit paha
Et taida tajuta
pähkinästä täyssinään
kaikki oli vielä uutta ja
merkillistä
nyt olen jo tottunut
rajuihin kouriisi
kunhan et lyö enää
en jaksa sellaista
Lepäät kyljessäni
rämeesi hengittävät
tummina
puret hammasta ja
sanot
että olet terve
tai tervehtymässä
tyhmä ja oikukas
lemmittyni
Ei jätetä toisiamme
sama se mitä ne sanoo
Samassa kuiskaan kolkkoon
tyumeniisi, hiljaiseen:
pidä petsamo
mutta pidä sitä hyvänä.
Idäntähtimöseppele
6
204
Vastaukset
- Lukutaitoinen
Tässä on nyt sellaista vahvaa ja mystistä alkukantaisuutta, jota minäkin osaan arvostaa.
Nuo alun ajankohdat ja kellonlyömät ovat niin kohtalonomaisia. (Olisiko 'On kolmastoista maaliskuuta / kello kohta kaksitoista' nasevampi? Ei tarvitisisi toistaa 'on'-sanaa ja säeparista tulisi jotenkin rytmikkäämpi. Vai meneekö liian liirumlaarumiksi?)
"Ei jätetä toisiamme
sama se mitä ne sanoo"
Vähän pliisua. Yksinkertainen voi olla kaunista, totta, varsinkin kontrastissa ympäristöönsä. Uskon kuitenkin, että olisit voinut keksiä 'vängemmänkin' tavan ilmaista tämä menemättä silti kikkailun puolelle.
Loppu on kaunis ja kokonaisuus vaikuttava.
Ja joo... kröhöm... hei vaan ja kivat sulle.- theokratie
"Olisiko 'On kolmastoista maaliskuuta / kello kohta kaksitoista' nasevampi?"
Voipi hyvinkin olla.
"Ei jätetä toisiamme
sama se mitä ne sanoo"
Runon rakkausrunoaspekti olisi kyllä voinut olla ansiokkaampi, jos olisin saanut tähän säkeistöön juotettua edes yhden kunnon koukun. Luotan ehkä liikaa runon kokonaiskoukkuun.
Kiitos!
- chapeau
En voinut olla hymyilemättä. Aika näppärästi olit uittanut tähän mukaan historianluentosi.
Kiehtova, kiehtova tunnelma. Ylipäänsä jotenkin koko runo tuntuu siltä, kuin isosta metallimöhkäleestä olisi suurella työllä kaiverrettu esiin jotakin, joka valmiina muotona onkin oikein sulavalinjainen, kevytaskeleinen (vaan ei -kenkäinen).
Enkä minä tähänkään oikein osaa suhtautua. Ehkä runo kiusaa lukijaa epäselvyydellä, mystisellä tukolla vaihtoehtoja, jotka lukija on oivaltanut vain alitajuisesti.
Erityisen kiinnostavasti väännät kieltä solmuun seuraavantapaisissa käänteissä:
"kun karvahatussasi
marssit minua kohti
olit paha"
"pidä petsamo
mutta pidä sitä hyvänä."
Naiivia tyyliä hipovien, lähes hellyttävien sanojen kylkiäisenä tulee jotain tällaista:
"Lepäät kyljessäni
rämeesi hengittävät
tummina
puret hammasta ja
sanot
että olet terve
tai tervehtymässä
tyhmä ja oikukas
lemmittyni"
Tämä on jotenkin runon ehein, selkein kappale. Tai ehkä vain "lyyrisin". Hauskaa on se, miten viljelet anakronistisia heittoja
"tai tervehtymässä
tyhmä ja oikukas
lemmittyni"
Juu... Pistipä taas päätä pyörälle kunnon karuselliajelun edestä.- theokratie
Akateemisesta koulutuksesta kannattaa ottaa kaikki ilo irti.
Minulla on muuten muitakin vastaavalla tapaa yhtä aikaa poliittisella ja romanttisella tasolla operoivia runoja (hmh, tai ainakin yksi). Saa nähdä, ilmestyykö tämän sarjan muita edustajia palstalle. Tällainen moniteemaisuus on pahimmillaan vaivalloista, mutta toiveeni on, että kärsivällinen lukija voi päätyä tekemään tyydyttävästi hämmentäviä, jopa vieraannuttavia interfenomenaalisia (onko tuo sana?) rinnastuksia (ja ehkä viemään rinnastukset suuntaan tai toiseen pidemmälle kuin runossa: näkemään poliittisen suhteen romanttisena afäärina tai romanttisen suhteen strategisena ilmiönä).
Kiitoksia kommenteista. On ilo miellyttää.
- Miettivä
Tässä on jokin hyvä ydin :D Siisti runo :D
- theokratie
Kits :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383662Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal273219- 652855
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak822677- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801680- 281507
- 151485
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474- 281468